Internationale gunship ontwikkelingen

Gestart door andré herc, 20/02/2011 | 23:13 uur

IPA NG

Pierre Sprey had gelijk toen zij zei dat "air interdiction" maar beperkt effect heeft. In feite is dat alleen effectief tegen strategische doelwitten.

Grondtroepen in combinatie met CAS is waar je een oorlog mee wint, tenzij je Arc Light achtig te werk wil gaan.

Maar ik weet niet of zo'n soort platform ideaal is. Wat natuurlijk wel zo is, is dat sommige MPA's ook uitgerust kunnen worden met een kanon en modulair genoeg zijn om als gunship te worden ingezet. Denk hierbij aan de C-130 MPA. Voor Nederland is een MPA wel erg nuttig, een 30mm en een Gunslinger systeem zijn dan een kleine meerprijs.

Maar voor wat CAS betreft zie ik toch meer een rol voor een toestel als de A-10. De voordelen ten opzichte van een helikopter lijken mij voor zich spreken. Bij een wat slechter bewapende tegenstander zou je ook kunnen gaan werken met bijvoorbeeld Reapers or iets dergelijks.

Zelf denk ik dat voor een land dat niet beschikt over veel pecunia de keuze voor lichte wapensystemen zoals de Brimstone en de SDB het beste zou zijn voor het uitschakelen van tanks en dergelijke dichtbij de eigen troepen. Dan moet je de locatie van de tegenstander vastleggen, het wapen afwerpen en rekening houden met zaken als manpad's.

Voor Nederland lijkt mij nieuwe F-16's of Gripen het juiste platform mits uitgerust met goede EW middelen, daarnaast zal er een surveillance platform moeten komen dat niet direct neergeknald zal worden. Ik weet niet of een MC-12W of zoiets verantwoord is als de vijand over moderne Manpads en Osa's beschikt (zoals ISIS). Zo'n SA-24 doet 6km en een SA-8 12+km.
Een MC-12W vliegt op max 10km hoogte, een MQ-9 op 15km. Een RQ-4 kan nog hoger maar laten we daar maar niet naar kijken...

Wellicht dat de fast jets zelf of grondtroepen ook gewoon geschikt zijn voor het opzoeken van doelwitten?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Harald op 05/10/2014 | 14:16 uur
Hoezo dat ? ... dan zou je nergens meer veilig zijn en met niets meer kunnen vliegen, zoals F-16, uav
Het 30mm kanon heeft maar een beperkt bereik van enkele kilometers. Zul je dus vrij laag en relatief dicht bij het doel moeten vliegen. Volgens mij kom je dan in het schotsveld van MANPADS. Natuurlijk heeft ook dit toestel beschermingsmiddelen aan boord..maar de modernste MANPADS willen dat nog wel eens negeren. Daarbij is het toestel niet zo snel en wendbaar als een F16..om een raket nog te ontwijken.

Harald

Citaat van: Elzenga op 05/10/2014 | 14:01 uur
Wel uit de buurt blijven van moderne MANPADS lijkt mij...
Hoezo dat ? ... dan zou je nergens meer veilig zijn en met niets meer kunnen vliegen, zoals F-16, uav

Elzenga

Wel uit de buurt blijven van moderne MANPADS lijkt mij...

Huzaar1

NL moet ook aan de gunship. Roep ik ook al een jaar of tien.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Ace1 op 05/10/2014 | 12:27 uur
ATK is een amerikaans bedrijf en deze heeft 2 tweedehands AC-235 omgebouwd voor Jordanie tot gunship.

http://www.atk.com/products-services/ac-235-light-gunship

Ha, ja, dat klopt dus!

Ace1

Citaat van: Thomasen op 05/10/2014 | 10:54 uur
Grappig die Amerikaanse vlag in dat filmpje. Europees toestel met Turkse modificaties in Jordaanse dienst. Maargoed, grote groep Jordaniers is nu eenmaal helemaal dol op Amerikanen.

ATK is een amerikaans bedrijf en deze heeft 2 tweedehands AC-235 omgebouwd voor Jordanie tot gunship.

http://www.atk.com/products-services/ac-235-light-gunship

dudge

#84
Grappig die Amerikaanse vlag in dat filmpje. Europees toestel met Turkse modificaties in Jordaanse dienst. Maargoed, grote groep Jordaniers is nu eenmaal helemaal dol op Amerikanen.

Ace1

#83
Zouden deze jongens door Jordanie ook ingezet worden in Irak en Syrie?


Ace1

How the AC-130 destroyed at least 20 vehicles per night during Vietnam War



During the early days of Vietnam Conflict, the US developed a special kind of attack aircraft to stop the flow of enemy troops and supplies: the gunship.
The Gunship aircraft, born from the conversion of cargo aircraft into powerful aerial weapons armed with big guns, were based on the concept of the circling attack.

In other words, the guns were mounted on the left side of the gunship so that the plane could fly a bank circle, achieving a good accuracy in strafing the target by using high velocity guns with a caliber of at least .30.

The first two types of gunships developed by the US were the twin-engine piston powered Douglas C-47 Skytrain and Fairchild C-119 Flying Boxcar, but the final leap was made relying on the size, speed and heft of the Lockheed C-130 Hercules which became known in the gunships world as the AC-130 Spectre.

The first AC-130As were deployed in Vietnam in 1968. They were armed with two 20 mm and two 40 mm cannons and they flew their first missions teamed with F-4s, which had the task to attack and destroy with cluster bombs the enemy AAA (Anti Aircraft Artillery) that opened fire against the gunship.

During the first missions  the Spectre was also able to achieve an aerial victory when on May 8, 1969 an AC-130 shot down an enemy helicopter, as told by Wayne Mutza in his book Gunships The Story of Spooky, Shadow, Stinger and Spectre .

But the AC-130s were best and widely used from October 1969 to April 1970, the so called dry season, during which the NVA (North Vietnamese Army) trucks transported ammunition supplies by using the Ho Chi Minh Trail.

Spectres crews, that had the task to hunt trucks, were able to destroy and damage 25 of them in one mission: among these there were also AAA vehicles and, some times, the gunships came back to the base badly damaged. In the 1969-1970 dry season the NVA moved about 68,000 tons of provisions on the Trail, 47,000 tons of which were destroyed by the 12 deployed AC-130s with their 20 mm high density rounds and 40 mm Bofors cannons.

The 1970-1971 was even busier for the gunships since American and South Vietnamese soldiers began moving into Laos: in fact, while the numbers of AC-130s increased from 12 to 18, the western part of the Trail became filled with an always increasing number of vehicles coming from east, where interdiction sorties had concentrated. Therefore, during this period a gunship could destroy more than 25 trucks per night and the 1970-1971 dry season ended with 58,500 tons of material destroyed.

By the end of the 1971, after the NVA increased the number of the armored vehicles and the caliber of guns along the Trail, the U.S. deployed the first example of AC-130E.

As explained in detail by Wayne Mutza in his book, the new Spectre model was armed with a new more potent gun, the M102 105 mm Howitzer which replaced one of the Bofors cannons on the left side of the gunship.

The first Howitzer was installed in a gunship after it was repaired from some battle damages. Since it could fire from a distance of 12,000 meters, the Howitzer highly increased Spectre stand-off capabilities: the result was a higher kill ratio against trucks, since a vehicle hit by a 105 round had only a 10% chance to be still operable.

During its first Vietnam deployment this single howitzer-mounted AC-130E destroyed 75 trucks and damaged 92 ones with the 105, and destroyed 27 vehicles and damaged 24 ones with 40 mm fire in 32 missions.



http://theaviationist.com/2014/07/28/ac-130-vietnam-war/

Ace1


Harald

Airbus Defence and Space and ATK Welcome Jordan's Selection of C295 Gunship ( .. een 3de Gunship voor de Jordaanse Luchtmacht ...)

Today His Royal Highness Prince Feisal bin Al Hussein of the Hashemite Kingdom of Jordan attended the announcement that the King Abdullah II Design and Development Bureau (KADDB), ATK and Airbus Defence and Space signed an agreement to cooperatively work together on a C295 gunship version.

A C295 currently operated by the Royal Jordanian Air Force (RJAF) will be converted to gunship by ATK of the USA and join two AC-235 gunships that were delivered to Jordan by ATK at SOFEX.

The AC-295 gunship configuration will be based on the AC-235 Light Gunship which includes integrated mission and fire control systems, electro-optical and radar sensors, Hellfire missiles, ATK's side-mounted M230 30mm chain gun, an integrated defensive suite and 2.75 inch guided rockets.

Head of Commercial for Military Aircraft, Antonio Rodriguez Barberán said: "We greatly appreciate Jordan's continued confidence in our aircraft and look forward to supporting the industrial partners involved in this programme which will result in a cost-effective and powerful addition to the Jordan Armed Forces."

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/154723/jordan-picks-airbus-c295-for-third-gunship.html

Harald

Two New Gunships Seek International Customers

After years in which aerial gunships were synonymous with the US-built AC-130, not one but two new offerings were on display last week in Jordan, reflecting a growing demand from other nations for aerial strikes by slow moving aircraft.

Visitors to the Special Operations Forces Exhibition & Conference (SOFEX) in Jordan got a first look at a pair of CASA C-235 aircraft purchased secondhand from Spain and converted to gunship configuration for the Royal Jordanian Air Force.

..../....

But ATK and Alenia officials stressed that the AC-235 and the MC-27J are different animals.

While the C-235 is a permanent conversion, the MC-27J is a modular aircraft using loadable pallets, allowing it to be used alternatively as a gunship, intelligence, surveillance, target acquisition and reconnaissance (ISTAR) aircraft and transporter.

"They have different capabilities and are for customers with different requirements; one is a fixed gunship, the other (MC-27J) has a roll-on/roll-off multimission capability," said Dave Sharpin, vice president of Business Development and Strategy at ATK.

Both aircraft feature a 30mm gun, but the GAL-23 on the Alenia aircraft, as used by the AC-130J, has a longer range thanks to its longer, 173mm rounds.

"The MC-27J gun has about double the range of the M230LF gun," an Alenia official said. "That gives the MC-27J a standoff capability that allows it to stay out of the range of the ground-to-air fire you might see today in Mali or Libya."

...../.....

Discussing the need for gunships, the Alenia official used operations in Mali to combat insurgents as an example. "A multimission ISTAR platform with gunship capability and persistence would be effective in this situation," he said.

US special operations forces studied a possible C-27J gunship configuration before the US order of the aircraft was cut. Now, US operators are once again due to receive aircraft, albeit for paratroop activity. "There are no discussions about a gunship version at this point," Sharpin said

http://www.defensenews.com/article/20140512/DEFREG01/305120021/Two-New-Gunships-Seek-International-Customers

Ace1

Citaat van: Thomasen op 14/05/2014 | 19:50 uur
Met het steeds duurder worden van de straaljagers, en de behoefte aan beperkte met aanhoudende luchtsteun, zie ik nog een zonnige markt voor dergelijke toestellen. Al vraag ik me af of deze uitvoering van de C235 niet net te licht is.

Dat denk ik niet heb even een posting  van Poleme gevonden uit het begin van dit topic.

Citaat van: Poleme op 23/02/2011 | 18:18 uur
Het Fokker F50 casco is robust genoeg om omgebouwd te worden tot een vestzak gunship a la Jordaanse CN-235 gunship!   Vanwege de Redux hogedruk lijmverbindingen zal ik niet raar opkijken als de F50 robuster is dan een CN-235.

Ik heb zelf onderzoek gedaan naar een gunship versie van de Fokker 50.   Deze kreeg 4 6-loops 7,62mm Gatlings of 3x .50's op pallets in de romp.  Plus ophangpunten aan de romp en vleugels voor bijvoorbeeld Hellfires, ongeleide 70mm raketten etcetera.  Ik kies geen laser geleide 70mm raketten, want de geleiding heft maar een deel van de onnauwkeurigheid op.  Dan ga ik liever voor bijvoorbeeld de lichte Griffin met een max. bereik van 15 km.
Sensoren.  - Onder de romp een FLIR Systems Starfire (zelfde als onder onze oud P-3C's) of Wescam MX-15 of MX-20 electro-optische koepel.  Aan de vleugel einden komen antennes voor radio scanners voor een COMmunication INTell vaardigheid.   De F50 moet ook kunnen tokkelen met haar coniferenbroeders en doet dat met 2 VHF FM en 1 VHF AM praatijzer.
Plus in de radar koepel een millimeter golf radar.  In de romp 3 sensor stations eventueel op pallets.
Bescherming. - De F50 'Enforcer' krijgt 2 pods gebaseerd op de Aircraft Modular Apache Suvivability Equipment.  Met daarin: rakket naderings sensoren; flare (fakkel) uitwerpers en 2 infra-rood laser stoorstralers.
Alle peut tanks worden zelfdichtend uitgevoerd.  Er komt net als in onze Chinooks een bepantsering van 1.200 - 1.500 kg.
Er komt een extra zelfdichtende tank in het vleugel middenstuk met een inhoud van ca. 907 kg / 1.140 liter.


HermanB

Wat andere koek dan een 40 mm bofors en een 105 mm howitzer maar dit is wel een betaalbaarder en flexibeler alternatief. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen omdat het te weinig toegevoegde waarde heeft.