'Integriteitsproblemen bij marine in Den Helder'

Gestart door andré herc, 05/03/2011 | 08:53 uur

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 06/03/2011 | 16:02 uur

Er zitten ook gewoon militairen bij deze toko. En ook militairen weten wat vriendjespolitiek, handjeklap en creatief omgaan met 's Rijks middelen is. Ik heb niet de illussie dat het nu een specifiek "burger-zaak" zou zijn......

Die illusie heb ik ook niet, maar aangezien de verhouding zo'n beetje 75/25 is in die organisatie kan ik me niet voorstellen dat de militairen voor 100% schuldig zijn aan de genoemde vergrijpen (zo wordt het nu wel gelezen). Meld op zijn minst dat er voor het overgrote deel burgers werken.

irma

Citaat van: A.J. op 06/03/2011 | 15:04 uur
Citaat van: Lex op 05/03/2011 | 18:53 uur
De enige relatie tot de marine is dat het gebouw op het haventerrein staat.
Dit is zoals eerder reeds gezegd een onderdeel van DMO.
Het had de media gesierd als men voor defensie had gekozen, instede van marine.

En misschien zou een kanttekening op zijn plaats zijn geweest dat het voornamelijk om burgerpersoneel gaat. Nu wordt elk camo-pak weer aangewezen als "misdadiger".

Ja gelijk heb je.... dan wordt nu tenminste iedere 'defensie-burger' aangewezen als misdadiger  :sick:
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 06/03/2011 | 15:04 uur
En misschien zou een kanttekening op zijn plaats zijn geweest dat het voornamelijk om burgerpersoneel gaat.

Er zitten ook gewoon militairen bij deze toko. En ook militairen weten wat vriendjespolitiek, handjeklap en creatief omgaan met 's Rijks middelen is. Ik heb niet de illussie dat het nu een specifiek "burger-zaak" zou zijn......

A.J.

Citaat van: Lex op 05/03/2011 | 18:53 uur
De enige relatie tot de marine is dat het gebouw op het haventerrein staat.
Dit is zoals eerder reeds gezegd een onderdeel van DMO.
Het had de media gesierd als men voor defensie had gekozen, instede van marine.

En misschien zou een kanttekening op zijn plaats zijn geweest dat het voornamelijk om burgerpersoneel gaat. Nu wordt elk camo-pak weer aangewezen als "misdadiger".

mikemans

Hoofdzaak is natuurlijk dat dit de standaard cultuur binnen de semi top van defensie is. Ego en eigenbelang voor die van defensie en de staat. En omdat het structureel aan ' verantwoording afleggen' en represailes ontbreekt woekerd dit ongeremd door.

Lex

De enige relatie tot de marine is dat het gebouw op het haventerrein staat.
Dit is zoals eerder reeds gezegd een onderdeel van DMO.
Het had de media gesierd als men voor defensie had gekozen, instede van marine.

andré herc

Citaat van: Kapitein Rob op 05/03/2011 | 15:05 uur
In mijn beleving heeft het minder met integriteit te maken maar meer met criminaliteit en de onvermijdelijke (en door mij vaak aangegeven) vriendjespolitiek.
Zou dit ook niet voorkomen bij de KL en KLU, of zie ik dat verkeerd :omg:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

KapiteinRob

In mijn beleving heeft het minder met integriteit te maken maar meer met criminaliteit en de onvermijdelijke (en door mij vaak aangegeven) vriendjespolitiek.

andré herc

Gemaakt: 5, mrt., 2011, 9:05 | Door Novum
'Integriteitsproblemen bij marine in Den Helder'
Bij de marine in Den Helder is sprake van zelfverrijking, diefstal, intimidatie en onderling wantrouwen. De Volkskrant bericht over een IT-afdeling.
(Novum) - Bij de marine in Den Helder is sprake van zelfverrijking, diefstal, intimidatie en onderling wantrouwen. Bij het prestigieuze marineonderdeel Cams Force Vision, waar software en maritieme wapensystemen worden ontwikkeld, vinden ernstige integriteitsschendingen plaats, schrijft de Volkskrant op basis van een intern dossier.

Bij de afdeling zou misbruik worden gemaakt van dienstauto's en telefoons en zouden computers en andere apparatuur achterover worden gedrukt. Ook blijft personeel ongeoorloofd weg en zijn er volgens de krant sterke aanwijzingen dat het management ten onrechte hoge bonussen en aanblijfpremies opstreek. Daarnaast zou bij de marinetak worden afgerekend met klokkenluiders en mensen die zich proberen te verzetten tegen de wantoestanden. Negen getuigen zou het leven zuur worden gemaakt. Ze worden bij Cams Force Vision aangeduid als 'verraders' en 'dissidenten' en worden bedreigd en geïntimideerd. Ook zijn hun functies geschrapt.

De bewuste marineafdeling maakt deel uit van de Defensie Materieel Organisatie (DMO), waarvan een ander onderdeel, op de Frederikskazerne in Den Haag, vorige maand al in beeld kwam wegens integriteitsschendingen. Minister Hans Hillen (CDA) meldde toen in een debat met de Tweede Kamer niets over de problemen in Den Helder.

Hillen sprak van een geïsoleerd incident, terwijl op hetzelfde moment op zijn departement werd gesproken over de conclusies van een onderzoek naar de problemen in Den Helder. Onduidelijk is waarom hij niets zei over de kwestie. Het ministerie van Defensie wil niet in de krant reageren.

De PvdA en SP willen Hillen volgende week aan de tand voelen over de problemen en de manier waarop de Kamer is geïnformeerd. Ook eisen ze bescherming van de klokkenluiders en getuigen die over de zaak aan de bel trokken.

msn.com
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.