Zwaarder bewapenen van Buitenlandse en Nederlandse Grote Marine Schepen

Gestart door Ace1, 13/03/2011 | 13:12 uur

Is het zinvol om een ATS, Bevoorrader,JSS, Lichtere Carrier, LHD en LPD zwaarder te bewapenen

Ja
32 (69.6%)
Nee
11 (23.9%)
Geen Mening
3 (6.5%)

Totaal aantal stemmen: 0

Poll gesloten: 09/02/2018 | 17:11 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ik ben absoluut voorstander van zwaardere bewapening (indien technisch eenvoudig te realiseren) op de LPD's en het JSS.

Waar een wil is, is een weg (en budget)

Laten we niet vergeten dat deze finaciële malaise van tijdelijk aard is.

Marc66


Elzenga

Citaat van: Marc66 op 15/04/2012 | 21:22 uur
Respect voor je volhoudendheid, keep up the (very) good work  ;)
wat ik hopelijk de komende maanden nog verder zal gaan uitbreiden. Ik heb gvd niet voor niets polemologie gestudeerd ;)

Oorlogsvis

Citaat van: Marc66 op 15/04/2012 | 21:11 uur
Misschien is het je ontgaan, maar Nederland BV zit midden in een bezuinigingsronde waarbij defensie behoorlijk gepakt wordt. Om te voorkomen dat dit onbegrijpelijke taal is een verduidelijking: het geld is op!

Ja vertel eens ....heb ik wat gemist  ;D

Marc66

Respect voor je volhoudendheid, keep up the (very) good work  ;)

Elzenga

Citaat van: Marc66 op 15/04/2012 | 20:20 uur
En wie zal dat betalen, zoete lieve.....................  ;)
precies....maar er komt een dag dat men gaat inzien dat dit geen slimme koers is....en er weer centen bijkomen. En daar blijf ik aan helpen herinneren....

Marc66

Misschien is het je ontgaan, maar Nederland BV zit midden in een bezuinigingsronde waarbij defensie behoorlijk gepakt wordt. Om te voorkomen dat dit onbegrijpelijke taal is een verduidelijking: het geld is op!

Oorlogsvis

Toen ik laatst bij de vlootdagen op de Johan de Witt, of Karel Doorman was..weet niet meer precies welk schip het was viel me wel op hoeveel ruimte er bovenop het schip was. Daar zou je best de nodige RAM's en Millenium kanonnen kwijtkunnen...en volgens mij zullen sea sparrows of weet ik het niet wat ook prima geplaatst kunnen worden.  En voorop bij de LPD past ook prima een zwaar kanon. Zo kunnen  LPD'S beter van zich afbijten, ook wel lekker gezien het kleine aantal fregatten dat we tot onze beschikking hebben.

Marc66

En wie zal dat betalen, zoete lieve.....................  ;)

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 17/03/2012 | 14:10 uur
Citaat van: Elzenga op 17/03/2012 | 09:02 uur
Als de VLS met LFK NGs de voorkeur-keuze is boven een RAM CIWS dan ben ik er ook voor dat op de JSS naast een kanon CIWS ook een raket-CIWS komt. De JSS zal ook vaker alleen opereren en dan is wat extra bescherming wel wenselijk tegenwoordig.
Ik ben het helemaal met je eens Elzenga. met een kanon CIWS bedoel je een 76mm kanon met Davide munitie?
Op onderstande  afbeelding hoe jij  een kanon  ziet op de JSS?
Overigens ben ik ook voorstander van om het 30mm Marlin kanons te vervangen door 35MLG kanon
Nee ik doel op het 35MLG als kanon van voorkeur dan. Die wat mij betreft ook in de landversie wordt aangeschaft dan...in lijn met de Duitse praktijk.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 17/03/2012 | 09:02 uur
Als de VLS met LFK NGs de voorkeur-keuze is boven een RAM CIWS dan ben ik er ook voor dat op de JSS naast een kanon CIWS ook een raket-CIWS komt. De JSS zal ook vaker alleen opereren en dan is wat extra bescherming wel wenselijk tegenwoordig.

Ik ben het helemaal met je eens Elzenga. met een kanon CIWS bedoel je een 76mm kanon met Davide munitie?
Op onderstande  afbeelding hoe jij  een kanon  ziet op de JSS?
Overigens ben ik ook voorstander van om het 30mm Marlin kanons te vervangen door 35MLG kanons


Elzenga

Als de VLS met LFK NGs de voorkeur-keuze is boven een RAM CIWS dan ben ik er ook voor dat op de JSS naast een kanon CIWS ook een raket-CIWS komt. De JSS zal ook vaker alleen opereren en dan is wat extra bescherming wel wenselijk tegenwoordig.

Ace1

Citaat van: Poleme op 15/03/2012 | 00:10 uur
Ace1, het klopt inderdaad dat de Seastar aan te passen als vuurleidingsradar tegen doelen zoals jachtbommenwerpers en ASM's.   Dit is waarschijnlijk een kwestie van software aanpassen.  Zoals de APAR werd software matig aangepast voor opsporing en volgen van langzame oppervlakte doelen.

Een VLS met 15 LFK NG's kan niet alleen tegen luchtdoelen worden ingezet, maar ook beperkt tegen oppervlakte doelen.

Als een VLS met 15 LFK NG's kan worden ingezet worden op de OPV´s en Seastar kan worden  aangepast als vuurgeleidingsradar dan is dit ook heel goed te gebruiken op de JSS?

Overigens heb ik het idee dat de LFK NG eigenlijk een zusje is van de IDAS missile?

http://en.wikipedia.org/wiki/IDAS_(missile)


Ace1

Citaat van: dudge op 08/12/2011 | 14:36 uur
Stukje van de brug van het in Nederland gebouwde schip HMNZS Canterbury.
Opvallend dat de bewapening (ook) vanaf de brug bediend wordt. Meestal zit dat toch in de CC?




Nee hoor dat is de nieuwe trend de 30mm oto melara kanons op de Holland klasse  en de JSS gaan ook van de brug af bediend worden, of het een goed idee is een tweede ik kan me voorstellen dat een iemand die een kanon bediend meer feeling heeft dan iemand op de brug die een joystick bediend?



Ace1

Citaat van: Elzenga op 01/10/2011 | 00:31 uur
Ik las het bericht eerder op de avond ook. Laat ik in mijn Alternatieve Defensieopzet nu helemaal standaardiseren op het 127mm kanon. Dat lijkt me voor het bestoken van landdoelen het meest bruikbare wapen. Voor CIWS zie ik daarbij meer in een mix van 30/35mm kanon(nen) samen met een raketsysteem dan in het 76mm kanon. In feiten verdwijnt zo het 76mm kanon uit beeld van de Marine.

De vraag of je LPDs of JSS moet voorzien van zwaardere bewapening is hier al eerder bediscussieerd.

Klopt maar vanwege de nieuwe 76mm Vulcano munitie, blaas ik deze discussie een nieuw leven in, bovendien lijkt me dat deze muntie ook bruikbaar is op de OPV´s en de M Fregatten.