Nasleep missie Uruzgan

Gestart door Elzenga, 26/03/2011 | 11:42 uur

A.J.

During the Soviet-Afghan War ZSU-23-4 units were used widely and to great effect against mujahideen positions in the mountains, the ZSU-23-4's guns being able to elevate much higher than the weapons on BMPs, BTRs, T-55s, or T-62s.[10] They were also used to suppress defensive positions around the presidential palace during the initial coup in Kabul at the start of the Soviet-Afghan war. The Russian Army used the ZSU-23-4 for mountain combat in Chechnya.

ZSU-23-4

Tanker

Citaat van: Elzenga op 02/08/2011 | 22:36 uur
Citaat van: Viking31B op 02/08/2011 | 16:51 uurNou ga ik een van de laatste zijn die zegt dat de politieke wil niet ontbrak, maarrrr welke zware wapens zouden het verschil hebben gemaakt.....

TANKER :P
  ;D

Cheetah's zijn ook zeer geschikt voor vuren in directe richting, meen ergens wel eens een verhaal te hebebn gelezen dat de Russen in Grozny zulk soort voertuigen gebruikte voor OVG operaties omdat zijn ook hoge flatgebouwen van dichtbij kunnen bestrijken, wordt met een tank toch lastiger door het maximale elevatiebereik van de schietbuis.

Denk dat in de "slag om Chora" tanks het verschil hadden kunnen maken....

Ros

Daar gaat het eigenlijk niet om. De inzet van tanks zal denk ik de Taliban de aftocht laten blazen onder het motto.....morgen is nog een dag.

Ros

Citaat van: Viking31B op 03/08/2011 | 12:00 uur
Ja grappig stukje uitrusting, maar uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat de grootste uitdaging daar niet was om zo veel mogelijk lood als mogelijk richting de tegenstander te sturen, maar om hem te lokaliseren.

Onder andere....plus dat de inzet van een tank niet echt ongemerkt gaat, komt niet bepaald in fluistermodus aanrijden, en dat de Taliban dan niet echt gaat zitten wachten op wat er komen gaat.

Aan de andere kant weleens een documentaire gezien over een Britse eenheid die in contact met Taliban kwam en luchtsteun vroeg en kreeg. De Taliban wachte de bombardement af en ging daarna vrolijk door met vuren.

Viking31B

Citaat van: Elzenga op 02/08/2011 | 22:36 uur
Citaat van: Viking31B op 02/08/2011 | 16:51 uurNou ga ik een van de laatste zijn die zegt dat de politieke wil niet ontbrak, maarrrr welke zware wapens zouden het verschil hebben gemaakt.....

TANKER :P
  ;D

Ja grappig stukje uitrusting, maar uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat de grootste uitdaging daar niet was om zo veel mogelijk lood als mogelijk richting de tegenstander te sturen, maar om hem te lokaliseren.

Elzenga

Citaat van: Viking31B op 02/08/2011 | 16:51 uurNou ga ik een van de laatste zijn die zegt dat de politieke wil niet ontbrak, maarrrr welke zware wapens zouden het verschil hebben gemaakt.....

TANKER :P
  ;D

Elzenga

Citaat van: boekje_pienter op 02/08/2011 | 07:14 uur
Citaat van: Elzenga op 26/03/2011 | 11:42 uur
[...] dat het Fonds economische opbouw Uruzgan (FEOU) is mislukt [...]
Dat is helaas niet het enige dat is mislukt; de grootste mislukking, in mijn optiek, is dat de politiek besloot dat we niet doorpakten in Uruzgan  >:(
Waar en door wie is dat dan wel gedaan en met positief resultaat? Ik hoor het graag. Nederland heeft een prima COIN aanpak toegepast aldus de COIN-experts...alleen je moet er geen haast voor hebben....zoiets kost veel tijd...en haast hebben de Amerikanen e.a. wel. Dus pogen ze zoveel mogelijk Talibani over de klink te jagen en Afghanen op te leiden om er dan snel tussenuit te knijpen. Ik heb nog nergens signalen gezien dat dit werkt...behalve dat de Afghaanse burgeroorlog rustig doorgaat nadat we zijn vertrokken...zij het dat nu andere partijen de overhand hebben vergeleken bij voor 2001...for the time being dan.

A.J.

Citaat van: Tanker op 02/08/2011 | 20:11 uur

Ik ga niet zeggen dat 1 wapensysteem "het verschil" had gemaakt, maar tanks meenemen had geen kwaad gekund i.c.m. YPR'ren.
Zeker in de plaats van MB's en Patria's.....

YPR'en waren zeker wel aanwezig in A'stan. De Taliban had daar ook een heilig ontzag voor.

Tanker

Citaat van: Viking31B op 02/08/2011 | 16:51 uur
Citaat van: Tanker op 02/08/2011 | 09:47 uur
Het moest op zijn "Nederlands" zwaaien, thee drinken, schooltjes bouwen etc.
De zware wapens moesten thuis blijven want "de politieke wil ontbrak".....

Nou ga ik een van de laatste zijn die zegt dat de politieke wil niet ontbrak, maarrrr welke zware wapens zouden het verschil hebben gemaakt.....

TANKER :P

Ik ga niet zeggen dat 1 wapensysteem "het verschil" had gemaakt, maar tanks meenemen had geen kwaad gekund i.c.m. YPR'ren.
Zeker in de plaats van MB's en Patria's.....

Viking31B

#11
Citaat van: Tanker op 02/08/2011 | 09:47 uur
Het moest op zijn "Nederlands" zwaaien, thee drinken, schooltjes bouwen etc.
De zware wapens moesten thuis blijven want "de politieke wil ontbrak".....

Nou ga ik een van de laatste zijn die zegt dat de politieke wil niet ontbrak, maarrrr welke zware wapens zouden het verschil hebben gemaakt.....

TANKER :P

Ros

Geen van de twee opties had/zal een verschil maken. De verandering zal uit het land zelf moeten komen. En zo lang als het een corrupte bende blijft gaat dat niet lukken.

Tanker

Citaat van: boekje_pienter op 02/08/2011 | 07:14 uur
Citaat van: Elzenga op 26/03/2011 | 11:42 uur
[...] dat het Fonds economische opbouw Uruzgan (FEOU) is mislukt [...]

Dat is helaas niet het enige dat is mislukt; de grootste mislukking, in mijn optiek, is dat de politiek besloot dat we niet doorpakten in Uruzgan  >:(

Het moest op zijn "Nederlands" zwaaien, thee drinken, schooltjes bouwen etc.
De zware wapens moesten thuis blijven want "de politieke wil ontbrak".....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: boekje_pienter op 02/08/2011 | 07:14 uur
Citaat van: Elzenga op 26/03/2011 | 11:42 uur
[...] dat het Fonds economische opbouw Uruzgan (FEOU) is mislukt [...]

Dat is helaas niet het enige dat is mislukt; de grootste mislukking, in mijn optiek, is dat de politiek besloot dat we niet doorpakten in Uruzgan  >:(

Mee eens.

boekje_pienter

Citaat van: Elzenga op 26/03/2011 | 11:42 uur
[...] dat het Fonds economische opbouw Uruzgan (FEOU) is mislukt [...]

Dat is helaas niet het enige dat is mislukt; de grootste mislukking, in mijn optiek, is dat de politiek besloot dat we niet doorpakten in Uruzgan  >:(

Elzenga

hdevreij Hans de Vreij
1 jaar na vertrek NL uit Uruzgan; overzicht in de Volkskrant. "We houden niet van deze nieuwe Amerikanen, de oude Amerikanen waren aardiger"
14 hours ago Favorite Retweet Reply

http://twitter.com/#!/hdevreij