Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Flyguy

Citaat van: IPA NG op 19/12/2013 | 21:02 uur
Die mensen zijn gestoord daar. Ze hebben een grote mobilisabele reserve, prima materieel zijn en ze zijn daar allemaal nogal patriottisch.
Patriottisch? Ze zijn compleet gestoord daar, soms prettig... soms.  :silent:

IPA NG

Citaat van: jurrien visser op 19/12/2013 | 21:53 uur
Iets wat wij (helaas) ten grave hebben gedragen in 1799 (De VOC hield officieel op te bestaan op 31 december 1799)  :dead:

Ach ja, het tijdperk waarin zogenaamde 'patriotten' het land lieten bezetten door een gare Franse dwerg die Nederland bestuurlijk hervormde tot een soort mini-Frankrijk. Zonder die ratten was Nederland nu misschien een federale republiek geweest zoals Zwitserland :big-smile: .
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 19/12/2013 | 21:02 uur
ze zijn daar allemaal nogal patriottisch.


Iets wat wij (helaas) ten grave hebben gedragen in 1799 (De VOC hield officieel op te bestaan op 31 december 1799)  :dead:

IPA NG

Ik denk dat de Finnen het nu gemakkelijker zullen hebben dan in 1939-1940  8) .

Die mensen zijn gestoord daar. Ze hebben een grote mobilisabele reserve, prima materieel zijn en ze zijn daar allemaal nogal patriottisch.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ros

Citaat van: Master Mack op 19/12/2013 | 13:26 uur
Oke optie 1
dus met die 200 miljoen kunnen we een aantal gaten dichten in de begroting van de KL

En hier stopt het......die 200 miljoen of wat het gaat worden , gaat niet naar Defensie ben ik bang  :omg:

Ros

Citaat van: Kaaskop2 op 19/12/2013 | 13:12 uur
Herinner je de Winteroorlog nog? ;-)

1939 - 1940......het was erg koud. Maar vooral andere tijden en andere leiders. Een Stalin die zich na een deal met AH van alles dacht te permitteren.

(wist ik niet allemaal maar mijn Vriend Dhr. G. Oogle wel)

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 19/12/2013 | 13:41 uur
De KL is nu natuurlijk helemaal in Puin (met hoofdletter).
3 brigades die niet meer zelfstandig kunnen opereren, maar externe OST ehd'n nodig hebben, waarvan er niet voldoende zijn om alle ehd'n te ondersteunen. Een gemotoriseerde brigade die niet alleen onthand, maar straks ook ontmand is. Tis een drama. Leo's worden zeker gemist, maar zijn daar niet uniek in.

Een CV90-120 zal effectiever zijn dan een Boxer, omdat deze wat sterker is, zal stabilisatie en terugslag wat makkelijker zijn te verwerken, resulterend in betere schietresultaten en hoger vuursnelheid. Leuk als support unit in de PAINFbats, maar daar hebben we er nog maar 2 van. De gemotoriseerde brigade moet nog vorm krijgen, maar in de worst case scenario's is de .50 het zwaarste directe wapen. Gaat nergens meer over.
Inderdaad. Het lijkt mij een betere zaak niet naar compromissen te zoeken maar gewoon te blijven pleiten voor wat nodig is als je serieus met je defensie wilt omgaan. Dus om een gemechaniseerde brigade goed te bewapenen = dus gewoon (weer) zware gevechtstank in de sterkte. Bij een gemotoriseerde brigade dus minstens een kanon ergens van 35mm voor directe vuursteun en voldoende mortieren en artillerie voor indirecte vuursteun.

Dus hernieuwde aanschaf van Leopard2. Nieuw of betere tweedehands van bijv. de Duitsers. minstens 60 stuks.

mandaje

Was die 200 miljoen opbrengst niet gereserveerd voor de nieuwe toys van de Klu, die reapers, of is daar een ander potje voor gevonden?

dudge

Citaat van: Master Mack op 19/12/2013 | 13:26 uur
Oke optie 1
Als de Finnen er 100 kopen staan er nog 25 in het complex dus met die 200 miljoen kunnen we een aantal gaten dichten in de begroting van de KL en we kunnen weer 16 tanks in de sterkte opnemen. Ja te weinig voor groot optreden maar voor missies nice to have.(Zoals de denen)
Optie 2
Aangezien de Leo's politiek nooit goed hebben gelegen een deel van de 200 miljoen investeren in 24 Boxers met een 105mm of nog liever een 120 mm kanon.
Optie 3
Kijken welke goedkoper is de boxer met een 120 mm of de CV90 met een 120 mm en dan 24 CV 90 laten ombouwen of nieuw aanschaffen.

De KL is nu natuurlijk helemaal in Puin (met hoofdletter).
3 brigades die niet meer zelfstandig kunnen opereren, maar externe OST ehd'n nodig hebben, waarvan er niet voldoende zijn om alle ehd'n te ondersteunen. Een gemotoriseerde brigade die niet alleen onthand, maar straks ook ontmand is. Tis een drama. Leo's worden zeker gemist, maar zijn daar niet uniek in.

Een CV90-120 zal effectiever zijn dan een Boxer, omdat deze wat sterker is, zal stabilisatie en terugslag wat makkelijker zijn te verwerken, resulterend in betere schietresultaten en hoger vuursnelheid. Leuk als support unit in de PAINFbats, maar daar hebben we er nog maar 2 van. De gemotoriseerde brigade moet nog vorm krijgen, maar in de worst case scenario's is de .50 het zwaarste directe wapen. Gaat nergens meer over.

Master Mack

Oke optie 1
Als de Finnen er 100 kopen staan er nog 25 in het complex dus met die 200 miljoen kunnen we een aantal gaten dichten in de begroting van de KL en we kunnen weer 16 tanks in de sterkte opnemen. Ja te weinig voor groot optreden maar voor missies nice to have.(Zoals de denen)
Optie 2
Aangezien de Leo's politiek nooit goed hebben gelegen een deel van de 200 miljoen investeren in 24 Boxers met een 105mm of nog liever een 120 mm kanon.
Optie 3
Kijken welke goedkoper is de boxer met een 120 mm of de CV90 met een 120 mm en dan 24 CV 90 laten ombouwen of nieuw aanschaffen.

Kaaskop2

Citaat van: Ros op 19/12/2013 | 12:55 uur
Als de Finnen bang zijn voor de Russen mogen zij de handel voor een prikkie hebben. Kunnen zij het misschien twee dagen langer volhouden als de Russen ooit besluiten het land binnen te vallen.

Herinner je de Winteroorlog nog? ;-)

Ros

Als de Finnen bang zijn voor de Russen mogen zij de handel voor een prikkie hebben. Kunnen zij het misschien twee dagen langer volhouden als de Russen ooit besluiten het land binnen te vallen.

En zou onze "goede buur" besluiten om ons landje aan te pakken zullen onze politici dit oplossen door aan de grens te gaan staan met de sleutel van het land en een blad met champagne. Ga er ook, denk ik, bij staan om ze te verwelkomen. Prachtig land, sterke economie en politici die van aanpakken weten. En nog belangrijker, die ook nog eens wat te zeggen heeft en dit ook doet in Brussel.

Oorlogsvis

Volgens onze min.def Hennis heeft Nederland geen tanks nodig omdat wij hier een ander dreigings beeld hebben dan bv de Finnen... ;D...
iedere keer als ik die botox barbie hoor lullen over defensie moet ik glimlachen. Als dat haar eigen woorden zijn..?...maar volgens mij zijn het de woorden die de defensie top haar toefluisterd...kijk..en dan ga ik me pas echt zorgen maken , als wij Generaals hebben die haar die onzin influisteren.

Harald

Leopard-tanks toch verkocht, Defensie vindt in Finland alsnog koper

Finland koopt "zo goed als zeker" honderd Leopard-tanks van Nederland. De legervoertuigen zouden eigenlijk aan Indonesië worden verkocht, zo was ooit het plan.

Nederland wil al langer van zijn Leopard-tanks af. Dat ze in Finland nog wel nut kunnen hebben, zou komen doordat de situatie daar anders is. "De Finnen leven in een andere omgeving", zei minister van Defensie Jeanine Hennis Plasschaert (VVD) gisteravond in Pauw & Witteman. Doelend op Rusland verklaarde ze dat de Finnen "ook een ander dreigingsbeeld met een andere buur" hebben.

[Persoonlijke note : 1939/1940 hadden wij ook een goede buur, we waren in een vergevorderd stadium voor ontwikkeling van een slagkruiser (battlecruiser) project 1047 samen met Duitsland op basis van hun "Scharnhorst" klasse, maar ze kwamen onuitgenodigd 5 jaar  "logeren"
Hennis, ga me nou niet vertellen dat de Leopards voor NL geen nut meer hebben omdat we een goede buur hebben ...  :mad:]

Defensie wilde de tanks vorig jaar voor tweehonderd miljoen euro aan Indonesië verkopen, maar een Kamermeerderheid stak daar toen een stokje voor. NRC-correspondent Michel Maas vorige maand daarover vanuit Jakarta:

"De Tweede Kamer verhinderde de al beklonken verkoop van Leopard-tanks aan Indonesië, omdat er zorgen waren over mensenrechten. De beledigde Indonesiërs kochten uiteindelijk in Duitsland tanks, die niet alleen nieuwer, maar ook nog eens goedkoper waren."

Hennis wilde niet bevestigen dat Finland tweehonderd miljoen euro voor de tanks betaalt. "Dat gaat u niets aan. Dat is commercieel vertrouwelijk." Na het mislukken van de deal tussen Nederland en Indonesië verkocht Duitsland uiteindelijk 104 tanks, zestig pantservoertuigen en ondersteunende voertuigen aan Jakarta.

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/12/19/leopard-tanks-toch-verkocht-defensie-vindt-in-finland-alsnog-koper/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: HermanB op 19/12/2013 | 09:35 uur
http://www.marineschepen.nl/kosten-onderzeeboten.html

Laat ik voorop stellen dat de bezuinigingen op defensie sowieso te gek voor woorden zijn. Maar 60 miljoen voor een onderdeel dat al 20 jaar ingezet wordt om gemiddeld aan 2 missies per jaar bij te dragen lijkt me van grotere waarde dan een onderdeel dat al 10 jaar niet operationeel meer is ingezet. Als zeevarende natie is de keuze voor mij dan eenvoudig, helemaal met de huidige en toekomstige politiek welke nooit een tank zal gaan meesturen op uitzending.

Mee eens!