Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

StrataNL

Citaat van: Mourning op 08/08/2013 | 12:02 uur
Als het geld ervoor is, ja, maar dat is er dus niet en dus ben ik tegen, want er zijn m.i. belangrijkere zaken waar op dit moment investeringen naartoe moeten.

Noem eens een aantal van die zaken?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Mourning

Citaat van: Oorlogsvis op 08/08/2013 | 11:16 uur
Kan natuurlijk ook, we zijn het in iedergeval over eens dat er luchtdoelartillerie moet komen...anders ben je kansloos tegen helikopters

Als het geld ervoor is, ja, maar dat is er dus niet en dus ben ik tegen, want er zijn m.i. belangrijkere zaken waar op dit moment investeringen naartoe moeten.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

De bedoeling is dat ook de Duitse Gepard wordt vervangen door het skyranger systeem, dus nog weer een extra combi met de Duitsers.
Project SysFla bij onze Oosterburen.

http://img1.bildupload.com/5f21f157f4e6f8b726b6bdd8da66d774.jpg

Mourning

#2150
Citaat van: Oorlogsvis op 08/08/2013 | 11:05 uur
Dat stuk over de toekomst visie daar kan ik me wel in vinden !...3 pantserinfantarie bataljons , de Leo's terug aangevuld met PRTL'S voor luchtverdediging. De man heeft gelijk in de visie dat je dan wel een Brigade hebt die in het hoogste geweldspectrum aan de bak kan .
Er is dan immers voldoende vuursteun hoewel hij wel inzet op de terugkeer van veel tanks..hahaha...ja dat zou mooi zijn maar dat geef ik weinig kans, ik ben alleen al blij met de terugkeer van bijvoorbeeld 6 tot 8 tanks per  pantsterinfantarie bataljon.
En hoezo is de laatste optie het duurst ? ...de tanks staan al in opslag en hebben we voor niets terug ! (voor 1 miljoen per stuk zullen ze anders verkocht worden)...het onderhoud zal ongeveer 500000 per tank per jaar zijn.

Ik niet. Dat er 1 van de 2 Mech brigades uitgaat in die visie is al erg genoeg, maar zou zo kunnen gebeuren en ik kan er achterstaan als vervolgens een Leopard 2 opvolger in beperkte aantallen wordt ingevoerd, de artillerie niet nog verder wordt ingekrompen e.d. en de brigade in eider geval 3 i.p.v. 2 pantserinfanterie bataljons krijgt toegewezen. De SPAAT's.... ja, op zich voor maar ik zie de budgetaire ruimte er niet voor en ik zou er momenteel ook geen prioriteit aan geven.

Vooral oneens met de opheffing van Luchtmobiel daar er naast luchtmobiel zelf ook een flinke helikopter element zit welke onherroepelijk weer zware klappen gaat krijgen als dit erdoor gaat komen (minder Apaches en Chinooks, want de eenheid die zij in eerste instantie ondersteunen is er niet meer). Maar de Mariniers worden dan toch versterkt? Ja, maar ik zie die zeker niet alle Heli's toebedeelt krijgen, zoals Luchtmobiel nu, en de romp-KL al helemaal niet.

Bovendien ben ik meer voor de oprichting van iets van een Commando lichte infanterie of een Commando Stoottroepen waarbij het Korps Mariniers, Luchtmobiel en de meeste speciale eenheden in samenwerken, in bepaalde zaken samen kunnen trainen, informatie kunnen uitwisselen en daarboven een klein stafelement zit welke de lijnen uitstippelt, etc. Gezamenlijke artillerie e.d. (is er nu al).

Wat mij betreft worden het Korps en Luchtmobiel beiden ingericht als een nieuw soort Battlegroup of Regiment met elk 2 infanteriebataljons en een flink ondersteunend bataljon, zodat men bijv. m.b.t. de schaal van de missies flink uitwisselbaar is. Denk ook dat de werving een stuk beter haalbaar is dan met 4 mariniers bataljons, maar ik kan me uiteraard ook gewoon vergissen.

Kost dan dus wel een luchtmobielinfanteriebataljon, maar creert dan ook zeker samen met het pantserinfanteriebataljon en een flink deel van de ondersteunende eenheden van de Mechbrigade die wordt opgeheven genoeg financiele ruimte de komende jaren, rekeninghoudend met een letterlijk gelijkblijvend budget in Euro's maar doorlopende prijsinflatie e.d. (dus evenveel Euro's maar je kan er steeds minder mee doen), om weer wat te kunnen investeren in een capabale MBT in kleine aantallen en een paar  andere projecten welke al lang worden uitgesteld eindelijk een beetje naar voren te halen terwijl tevens de bezuinigingstaakstelling wordt gehaald.

Het zal wel allemaal niet kunnen ofzo, maar dat lijkt mij beter dan wat de auteur voorsteld.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Oorlogsvis

Citaat van: Harald op 08/08/2013 | 11:09 uur
klopt de inzetbaarheid was laag (60%) in het begin, na de update is die verbeterd naar 80%

Ik ben het met je eens over de levensduur, volgens mij zouden ze (dat was de bedoeling) in 2015 vervangen worden.

Misschien dan een betere oplossing om een aantal boxers te voorzien met het skyranger systeem, net als deze Nederlandse Boxer met Skyranger (Mock-up)
http://www.warwheels.net/images/BoxerWskyrangerMockupBAUM1.jpg

Dit is al eens eerder hier op het forum genoemd.
Kan natuurlijk ook, we zijn het in iedergeval over eens dat er luchtdoelartillerie moet komen...anders ben je kansloos tegen helikopters

Harald

Citaat van: Mourning op 08/08/2013 | 10:37 uur
Waren er tijdens zijn actieve periode niet al veel problemen met zijn inzetbaarheid of beter gezegd: het gebrek daaraan?

Vraag me bovendien af of bijv. het onderstel en een flink deel van de overige onderdelen niet tegen het einde van hun levensduur lopen en of het wel verstandig is het weinige beetje investeringsruimte in dit project te steken? Laat ik de vraag zelf maar beantwoorden: gezien de huidige problematiek en het gebrek aan financiele ruimte bij Defensie ben ik er tegen om in de huidige situatie hier geld in te gaan pompen.

Een zeer beperkt aantal nieuwe systemen mag geambieerd worden, maar dan moet het budget van Defensie wel wat meer ruimte krijgen en hebben we het m.i. wel over 2020+.

klopt de inzetbaarheid was laag (60%) in het begin, na de update is die verbeterd naar 80%

Ik ben het met je eens over de levensduur, volgens mij zouden ze (dat was de bedoeling) in 2015 vervangen worden.

Misschien dan een betere oplossing om een aantal boxers te voorzien met het skyranger systeem, net als deze Nederlandse Boxer met Skyranger (Mock-up)
http://www.warwheels.net/images/BoxerWskyrangerMockupBAUM1.jpg

Dit is al eens eerder hier op het forum genoemd.

Oorlogsvis

Dat stuk over de toekomst visie daar kan ik me wel in vinden !...3 pantserinfantarie bataljons , de Leo's terug aangevuld met PRTL'S voor luchtverdediging. De man heeft gelijk in de visie dat je dan wel een Brigade hebt die in het hoogste geweldspectrum aan de bak kan .
Er is dan immers voldoende vuursteun hoewel hij wel inzet op de terugkeer van veel tanks..hahaha...ja dat zou mooi zijn maar dat geef ik weinig kans, ik ben alleen al blij met de terugkeer van bijvoorbeeld 6 tot 8 tanks per  pantsterinfantarie bataljon.
En hoezo is de laatste optie het duurst ? ...de tanks staan al in opslag en hebben we voor niets terug ! (voor 1 miljoen per stuk zullen ze anders verkocht worden)...het onderhoud zal ongeveer 500000 per tank per jaar zijn.

Mourning

Citaat van: Flyguy op 08/08/2013 | 10:02 uur
Volgens mij zijn de laatste 60 stuks allemaal verkocht. Wat er met die andere 30 is gebeurd weet ik niet.

Waren er tijdens zijn actieve periode niet al veel problemen met zijn inzetbaarheid of beter gezegd: het gebrek daaraan?

Vraag me bovendien af of bijv. het onderstel en een flink deel van de overige onderdelen niet tegen het einde van hun levensduur lopen en of het wel verstandig is het weinige beetje investeringsruimte in dit project te steken? Laat ik de vraag zelf maar beantwoorden: gezien de huidige problematiek en het gebrek aan financiele ruimte bij Defensie ben ik er tegen om in de huidige situatie hier geld in te gaan pompen.

Een zeer beperkt aantal nieuwe systemen mag geambieerd worden, maar dan moet het budget van Defensie wel wat meer ruimte krijgen en hebben we het m.i. wel over 2020+.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Flyguy

Citaat van: Harald op 08/08/2013 | 09:39 uur
Zijn ze ook allemaal verkocht?
Volgens mij zijn de laatste 60 stuks allemaal verkocht. Wat er met die andere 30 is gebeurd weet ik niet.

Harald

Citaat van: Flyguy op 08/08/2013 | 09:29 uur
De pruttels zijn helaas toch al verkocht.
Zijn ze ook allemaal verkocht?

DvdW

Citaat van: Lex op 07/08/2013 | 23:02 uur
Is het zeker dan België de Leo's behoudt?
Nee. Ook bij België zullen de Leo's verdwijnen. Zie hieronder een citaat van het Belgische MinDef:
CitaatMomenteel zijn er nog twee tankbataljons met de Leopard 1/A5 (BE) uitgerust: het Eerste/Derde Lansiers (1/3 L) en het Tweede/Vierde Lansiers (2/4 L). Zij beschikken nog elk over 26 tanks. De Leopard werd ook ingezet tijdens het conflict in ex-Joegoslavië. Binnen enkele jaren zullen onze Leopards uit omloop genomen worden, om in de toekomst (vanaf 2011) te worden vervangen door gepantserde wielvoertuigen met 'vlakbaanvuurcapaciteit' (AIV Piranha IIIc). Het contract hiervoor is ondertussen getekend. Maar voor het zover is, worden de Belgische Luipaarden nog steeds actief ingezet tijdens de oefenperiodes van de Landcomponent en wie weet tijdens komende buitenlandse opdrachten.
BRON
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Flyguy

#2142
De pruttels zijn helaas toch al verkocht.

Harald

Onderstaand artikel/citaat waar ik wel achter kan staan, Leo2 terug maar ook de Pruttels

Mans En Garde: toekomstvisie Defensie II
Michiel Mans: 03-03-2013

Citaat uit een groter artikel :

Om in staat te blijven (in NAVO verband) in het 'hoogste geweldsspectrum' op te treden, behoudt de Landmacht één pantserinfanteriebrigade met drie bataljons (nu twee met elk twee bataljons). Desnoods deels mobilisabel, maar wél opnieuw voorzien van tanks. Een gemengde all-arms brigade van drie bataljons met elk drie compagnies uitgerust met de bestaande CV90′s en teruggehaalde Leopard tanks**. De huidige overgebleven 18 operationele pantserhouwitsers zijn net voldoende om hier vuursteun aan te kunnen verlenen. Het verdient aanbeveling om naast de Leopard 2A6 tanks, ook minimaal 18 Cheetah Pantser Rups Tegen Luchtdoelen (PRTL aka 'Pruttel') terug te halen (niet aan Jordanië verkopen) om de brigade en haar ondersteunende eenheden passend gepantserde luchtafweer te geven. Dit wordt nog zinvoller als de Cheetah's aanvullend (naast de 35 mm kanonnen) 'Russisch' worden uitgerust met een fire-and-forget raketsysteem. Zo'n brigade is, op zijn Hillens, wél Champions League.

De Luchtmobiele Brigade verdwijnt. Hoe mooi hun rode baretten ook zijn, echt luchtmobiel is de brigade nooit geweest. We hebben te weinig C-130s (4) en helikopters (11-17 CH-47 Chinooks) om ze werkelijk luchtmobiel te maken. Een van hun drie bataljons in één keer door de lucht vervoeren is al niet mogelijk. Mocht Nederland breed afgetrainde lichte infanterie (internationaal) willen inzetten, is er het Korps Mariniers. Dat Korps kan uitgebreid worden naar bijvoorbeeld vier lichte infanterie gevechtsbataljons (nu twee). Om hun inzetbaarheid breder aan te passen aan de omstandigheden, is het verstandig voldoende YPR-765 versies in gebruik te houden om de mariniers zwaarder uit te rusten als dit nodig is. De YPR is beter gepantserd en bovenal beter bewapend dan de Vikings van het Korps. En waarom niet nog wat extra Leopards terughalen om het Korps een bescheiden Champions League capaciteit te geven? Het zijn al eeuwen bikkels dus ze verdienen het
.

** Aantal terug te halen Leopard tanks om elke compagnie pantserinfanterie zes ondersteunende tanks te geven: 9 x 6 plus 12 voor de verkenningseenheden = 66. Inclusief 20 procent reserve betekent dit zo'n 80 tanks. Mocht hier weer op bezuinigd worden, blijft ook met vier tanks per compagnie een harde capaciteit in huis. Er staan voldoende Leopard 2 tanks opgeslagen voor een terughaaloperatie.

toekomstvisie Defensie deel II
http://campus.thepostonline.nl/2013/03/03/mans-en-garde-toekomstvisie-defensie-ii/


andré herc

Citaat van: Lex op 07/08/2013 | 23:02 uur
Is het zeker dan België de Leo's behoudt?
Als ik het goed heb is het de vorige minister Defensie[SP] van de Belgen zijn naam is mij even ontschoten die al  jaren geleden besloten heeft om de Leo's af te stoten en wat schetst mijn verbazing tijdens het nationale defilé dit jaar nog ging er een dieplader met een Leopard1 er op voorbij de nieuwe Koning we zullen maar denken dat is op zijn Belgisch :lol:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lex

Citaat van: Master Mack op 07/08/2013 | 22:17 uur
En nogmaals als Belgie zijn veel oudere Leo 1's aan de praat kan houden moet het ons met een klein budget ook wel lukken.
Is het zeker dan België de Leo's behoudt?