Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

IPA NG

#2018
Qatar betaalt 165 miljoen voor 24 PzH's. Dat is 6.8 miljoen per stuk.
http://www.army-guide.com/eng/product237.html

Men betaalt ruim 2 miljard voor 62 tanks. 37 en een beetje miljoen per stuk.
Beide volgens mijn bron.


Dit is in Amerikaanse Dollars, let wel.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

DvdW

Citaat van: Jack87 op 28/05/2013 | 22:51 uur
Ik heb geen idee inderdaad om wat voor bedrag dat gaat, maar stel dat je hier een half miljard voor rekent dan zou dat betekenen dat de unit prijs rond de 30 miljoen ligt, wat nog steeds heel veel geld is. Ik weet niet of je enig idee hebt of een half miljard een realistisch bedrag hiervoor is of dat ik het met dit bedrag nog steeds onderschat?
Dat klopt nog steeds niet. 30 mil. * 62 tanks = 1.86 miljard euro... Alleen voor de tanks... De pzh's en alle extra's krijgen ze gratis...? Dacht het niet  :cute-smile:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

StrataNL

#2016
Een moderne kale tank die kan rijden kost niet meer dan 10 hooguit 15 miljoen, zo simpel is het. Net zoals een F35 niet meer dan 100 miljoen kost (niet dat het niks is..) maar ook dat kunnen (willen?) mensen niet snappen.

Maar een contract is groter dan alleen het product, en dat bepaal je zelf in overeenstemming met de leverancier.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Jack87

#2015
Ik heb geen idee inderdaad om wat voor bedrag dat gaat, maar stel dat je hier een half miljard voor rekent dan zou dat betekenen dat de unit prijs rond de 30 miljoen ligt, wat nog steeds heel veel geld is. Ik weet niet of je enig idee hebt of een half miljard een realistisch bedrag hiervoor is of dat ik het met dit bedrag nog steeds onderschat?

dudge

Citaat van: Jack87 op 28/05/2013 | 22:37 uur
De pzh2000 kost volgens wiki rond de 4,5 miljoen dollar en volgens deze site een kleine 7 miljoen dollar per stuk http://www.army-guide.com/eng/contracts.php

Het lijkt er dan op dat de Leopards ruim 35 miljoen dollar per stuk zullen kosten (2348 miljoen / 62 = 37,9 miljoen). http://www.army-guide.com/eng/contracts.php

Van zo'n gigantisch bedrag zal veruit het grootste deel voor het voertuig betaald worden en een klein deel voor training e.d., het lijkt me daarom dat ze daadwerkelijk rond de 35 miljoen dollar per stuk kosten  :omg:

'training en dergelijke' Enig idee, het aanleggen van een onderhoudshal gaat je flink wat kosten. Wat te denken van simulatoren, kosten al snel een aantal miljoen per stuk, en met 1 ga je het niet redden. En daarbij een daadwerkelijke voorraad. In Nederland doen we niet meer aan voorraden, als iets stuk is bestellen we het bij de hogere eenheid, die bij de fabrikant, en die stuurt het dan ooit eens een keer op. Als je als land daadwerkelijk rekening houd met Oorlog, wil je een een fikse voorraad hebben, zodat je niet afhankelijk bent van voorraden als deze misschien niet meer komen. En ja, per tank kun je rustig een paar miljoen aan reserve onderdelen bestellen. Als je het goed bewaard blijft het meerendeel immers wel een tijdje goed ;).

Jack87

Citaat van: Strata op 28/05/2013 | 22:28 uur
Dat is "including the delivery of peripheral equipment, training installations and additional services."

2.5 miljard USD = 1.93 miljard euro. Dat is dus ook inclusief 24 pzh2000. Totaal aantal voertuigen = 62+24 = 86
1.93 / 86 = 22.5 miljoen euro per voertuig, ongeacht het type, en dat is dus niet de unit cost maar dat bovenstaande inbegrepen.

Veel meer dan 15 miljoen euro zal het echt niet zijn, het is een Duits ding, niet Amerikaans...  :lol:

De pzh2000 kost volgens wiki rond de 4,5 miljoen dollar en volgens deze site een kleine 7 miljoen dollar per stuk http://www.army-guide.com/eng/contracts.php

Het lijkt er dan op dat de Leopards ruim 35 miljoen dollar per stuk zullen kosten (2348 miljoen / 62 = 37,9 miljoen). http://www.army-guide.com/eng/contracts.php

Van zo'n gigantisch bedrag zal veruit het grootste deel voor het voertuig betaald worden en een klein deel voor training e.d., het lijkt me daarom dat ze daadwerkelijk rond de 35 miljoen dollar per stuk kosten  :omg:

StrataNL

Dat is "including the delivery of peripheral equipment, training installations and additional services."

2.5 miljard USD = 1.93 miljard euro. Dat is dus ook inclusief 24 pzh2000. Totaal aantal voertuigen = 62+24 = 86
1.93 / 86 = 22.5 miljoen euro per voertuig, ongeacht het type, en dat is dus niet de unit cost maar dat bovenstaande inbegrepen.

Veel meer dan 15 miljoen euro zal het echt niet zijn, het is een Duits ding, niet Amerikaans...  :lol:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

DvdW

#2011
Citaat van: IPA NG op 28/05/2013 | 20:36 uur
Qatar betaalt er 40 miljoen per stuk van.
Ook hier klopt weer helemaal niets van. Qatar betaalde 1.89 miljard voor 62 Leo 2a7 + 24 PzH2000 (incl. training, onderdelen, etc. zie hier) Controleer eerst eens je cijfers voordat je het hier neergooit....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

IPA NG

Citaat van: Strata op 28/05/2013 | 20:59 uur
Hoe kom je nou weer bij deze getallen dan?! Geloof je het zelf?

http://www.army-guide.com/eng/product4464.html

Nou je hebt gelijk de opgeleukte versies van de 2A6 kosten iets meer, rond de 10 a 11 miljoen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 28/05/2013 | 20:59 uur
Hoe kom je nou weer bij deze getallen dan?! Geloof je het zelf?

Het niet Zweeds en dan krijg je NG prijzen  :angel:

StrataNL

Citaat van: IPA NG op 28/05/2013 | 20:36 uur
Qatar betaalt er 40 miljoen per stuk van.

Doe maar niet.

Doe maar de 2A6+ a 6 miljoen per stuk.

Hoe kom je nou weer bij deze getallen dan?! Geloof je het zelf?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

IPA NG

Qatar betaalt er 40 miljoen per stuk van.

Doe maar niet.

Doe maar de 2A6+ a 6 miljoen per stuk.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Oorlogsvis

Mooie foto ! ..doe er maar snel een stuk of 115 !!!!!!!!!!!!!!!!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 27/05/2013 | 23:20 uur
Haha, zou wel een goeie zijn, en het dan gewoon rupsvoertuig noemen ipv tank, snappen de meeste politici toch niet.

:angel:

StrataNL

#2004
Haha, zou wel een goeie zijn, en het dan gewoon rupsvoertuig noemen ipv tank, snappen de meeste politici toch niet.
Als je op de NL link klikt kom je op dezelfde pagina als de "normale" A7+ dus wel heel vreemd dat die er apart bij staat.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation