Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Nikehercules

Citaat van: Oorlogsvis op 22/03/2013 | 16:35 uur
Liever nog een Painfbataljon weg, als de tanks maar terugkomen !

Je kunt niet alles op gaan offeren ten faveure van de tanks. En dan? Een brigade overhouden met nog 1 Painfbat?

Oorlogsvis

Liever nog een Painfbataljon weg, als de tanks maar terugkomen !

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 22/03/2013 | 16:21 uur
Zie ik niet gebeuren. Hoewel fysiek niet meer aanwezig zit die tank nu nog in de organisatie, over 10 jaar niet meer. Dan herinvoeren vergt wel heel veel politieke wil. 

Ik helaas ook niet, als ze bedacht hebben dat het net meer nodig is dan zal er een meer dan serieuze reden moeten zijn om het pluche van mening te laten veranderen.

Welk wapensysteem wat is wegbezuinigd is ooit (moderner) door Nederland heringevoerd?

Nikehercules

Citaat van: Flyguy op 22/03/2013 | 16:17 uur
De huidige omstandigheden zijn ten gevolge van het huidige politieke klimaat.

Met omstandigheden doelde ik vooral op de financiƫle crisis waar we mee te maken hebben.

Citaat van: Flyguy op 22/03/2013 | 16:17 uur
Ik zei al; "als we ooit weer iets gaan doen aan defensie". Misschien over een jaar of 8-10, misschien ook niet en hebben we dan geen defensie meer. Wie weet.

Zie ik niet gebeuren. Hoewel fysiek niet meer aanwezig zit die tank nu nog in de organisatie, over 10 jaar niet meer. Dan herinvoeren vergt wel heel veel politieke wil. 

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 22/03/2013 | 16:10 uur
Maar dat is ook wat we willen veranderen..toch? Niet streven naar wat kan, maar naar wat het beste is voor Nederland...

Dromen voor later ja, maar eerst die tank z.s.m. terug nu het nog kan. Dat lijkt me voor nu een realistisch streven, zeker als je ook nog serieus genomen wilt worden.

Flyguy

Citaat van: Nikehercules op 22/03/2013 | 16:08 uur
Binnen de huidige omstandigheden en politieke klimaat is dat een absurd getal.
Binnen het huidige politieke klimaat wel ja. De huidige omstandigheden zijn ten gevolge van het huidige politieke klimaat.

Ik zei al; "als we ooit weer iets gaan doen aan defensie". Misschien over een jaar of 8-10, misschien ook niet en hebben we dan geen defensie meer. Wie weet.

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 22/03/2013 | 16:08 uur
Binnen de huidige omstandigheden en politieke klimaat is dat een absurd getal.
Maar dat is ook wat we willen veranderen..toch? Niet streven naar wat kan, maar naar wat het beste is voor Nederland...

Nikehercules

Citaat van: Flyguy op 22/03/2013 | 16:06 uur
Ik vind 80 tanks geen onrealistisch getal als we ooit weer eens wat gaan doen aan defensie.

Binnen de huidige omstandigheden en politieke klimaat is dat een absurd getal.

Flyguy

Citaat van: Nikehercules op 22/03/2013 | 16:03 uur
Eerst de tank maar eens terug in de bewapening voor we het over deze volstrekt onrealistische aantallen gaan hebben ;)
Ik vind 80 tanks geen onrealistisch getal als we ooit weer eens wat gaan doen aan defensie.

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 22/03/2013 | 16:01 uur
En wat lees ik hier nu over een Luxemburgse Recce eenheid? Wat moeten we daar nu weer mee?
Dat was een grapje.  ;)

Nikehercules

Citaat van: Flyguy op 22/03/2013 | 15:54 uur
Als het niet anders kan of mag...

Het kan makkelijk anders.

Citaat van: Flyguy op 22/03/2013 | 15:54 uur
Ik heb natuurkijk veel liever dat we samen met de Belgen 160 nieuwe leo2a7's kopen en die vervolgens bij eigen eenheden onderbrengen dichtbij de grens. Dan kunnen we samenwerken met onderhoud, oefenen, munitie en af en toe personeel.

Eerst de tank maar eens terug in de bewapening voor we het over deze volstrekt onrealistische aantallen gaan hebben ;)

Huzaar1

Dat 90mm piranha ding is prima voor de Belgen. Dat leger is al tijden niet meer geschikt om first entry achtige operaties uit te voeren. Het is meer massa evacuatie en redding waar Belgie haar defensie zich op wil richten. Nederland blijkt die keuze anders te hebben gemaakt zodat we altijd achter de Amerikanen aan kunnen lopen, daarom die cv90,apache,chinooks,F-35 die ze willen, LMB en rollen voor KCT. Onze pantserinfanterie is nu ook bezig met het ontwikkelen van nieuwe doctrines. Hoe op te treden, 42BLJ heeft afgelopen weken een aantal nieuwe concepten uitgeprobeerd voor de Bataljons-staf. Voor het eerst sinds de koude oorlog. Geen boogtenten en moeilijk gedoe, alles mobiel. Pantsers gescheiden van de softskins en volledig mobiel en onder pantser optreden. Snel en assertief.

Goed idee, maar ik vind het wel wat laat ( de koude oorlog is al een paar decennia lang voorbij ).

Dat samenwerken op die manier met gedeelde voertuigen en personeel gaat hem niet worden. Dat werkt niet, dat is echt niet wat je wilt. Dat gaat resulteren in gebrek aan verantwoordelijkheid voor materieel, voortrekken van eigen personeel, en het indirect tegenwerken van elkaar om eigen belang te kunnen blijven dienen. Daar geloof ik echt niet in.

En wat lees ik hier nu over een Luxemburgse Recce eenheid? Wat moeten we daar nu weer mee? Daar gaat dit topic niet over en de BVE's zijn ineens niet meer goed genoeg? Samenwerken in Europa prima, maar dan wel met eigen structuren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Harald op 22/03/2013 | 11:42 uur
nou ja, hetzelfde schuitje ??

het is nu wel 1 tegen 0 voor Belgie, jullie hebben iets om mee te schieten en wij hebben niets ...  :'(

Hallo, de belgen hebben de Leo1v.
Die apparaten zijn antiek op het moderne oorlogstoneel. Ik durf het met de cv90 wel op te nemen, de bepantsering van een leo1 is erg zwak vergeleken met bijvoorbeeld de leopard2. Jij bent nu blind aan het staren naar indeling tanks/niet tanks. Liever geen tanks dan met wat leo1's komen te zitten. Dat kan gewoon niet meer.

De werkruimte is te beperkt, de belgen hebben geen battle management system (BMS), geen DAS achtig systeem, extreem kwetsbaar voor een top attack aanval en een hittesignatuur en geluidsuitstoot waar je u tegen zegt. Als er wat komt waarmee we weer mee willen doen, zijn het de allernieuwste ontwikkelingen van KMW. Dus de A7 of PSO.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Nikehercules op 22/03/2013 | 15:46 uur
Alsjeblieft niet, door een gezamenlijke brigade maak je je afhankelijk van elkaar. Dat is absurd zolang je geen gezamenlijke politiek hebt (en die komt er niet wat mij betreft.)
Als het niet anders kan of mag...

Ik heb natuurkijk veel liever dat we samen met de Belgen 160 nieuwe leo2a7's kopen en die vervolgens bij eigen eenheden onderbrengen dichtbij de grens. Dan kunnen we samenwerken met onderhoud, oefenen, munitie en af en toe personeel.

Nikehercules

Citaat van: Flyguy op 22/03/2013 | 13:47 uur
Kan mooi die Luxemburgse recce eenheid bij. De BeNeLux brigade.

Citaat van: Belgje op 22/03/2013 | 15:12 uur
Ik weet niet hoe realistisch die gezamelijke brigade is. Ik ben voor maar aangezien onze politiek al 20 jaar roept dat tanks nutteloos zijn...

Alsjeblieft niet, door een gezamenlijke brigade maak je je afhankelijk van elkaar. Dat is absurd zolang je geen gezamenlijke politiek hebt (en die komt er niet wat mij betreft.)