Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Oorlogsvis

Eerst maar even afwachten of het echt allemaal zo is , laten we hopen van wel. Het zal dan zeker gaan om het toevoegen van een Tanks-eskadron per pantserinfantarie bataljon ?....opzich zou dat wel voor de hand liggen denk ik.

Huzaar1

ik moet even op de Pz87 WE terugkomen. Ik bekeek hem op internet en moet hieruit de conclusie trekken dat de zwitsers een eigen A5 update hebben ontwikkeld, met wat verbeteringen.

Dit is de Pz 87. Of de Leopard2a4.



Zoals het eruit ziet hebben ze deze ook uitgerust met een module om de hitteafgifte van de uitlaatgassen te koelen en geluid van motor te beperken.




dit is de Pz 87 WE.
Heeft qua uiterlijk ineens veel weg van de Leclerc ( en dat vind ik niet mooi )
beperkt wel radarbeeld.



-electrische toren aandrijving
-remotely controlled loaders weapon system
-Onafhankelijke Peri commandant met WBG
-Extra torenpantser voorzijde en zijkant toren.
-als ik naar de achterzijde toren kijk, waarschijnlijk ook airco ( Maar dat is gissen )
-A5 pantserpakket voorzijde onderstel
-achteruitrijd camera zoals bij de A5 update
-verbeterde EWNA ( kortweg computer die toren stuurt en data doorvoert en berekent )





- op deze foto zie ik ook andere loopwielen.





De zwitsers besloten in 2007 134 Pz's 87 te updaten naar WE van hun totaal aantal tanks.
Hij weegt 61 ton en er blijven dus een boel Pz's 87 over die ze van plan zijn af te stoten lijkt me. Dus het ligt voor de hand dat het daar dan om zou gaan. Lijkt mij geen goede keuze, en naar wat ik begreep waren er nog Leopard2a4's over in Nederlandse MOB complexen. Deze hebben veel minder geleden dat de A6'en die bij de actieve tankbataljons waren ingedeeld.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

als het zou gaan om de Pz87 WE kunnen we er nog wel wat op winnen, helaas gaan we dan enorm achteruit in waarnemingscapaciteit ( geen warmtebeeld bijvoorbeeld voor de Commandant ) maar voor de rest is de Zwitserse update niet al te verkeerd. Helaas vrees ik..dat Panzer 87 staat voor het jaar van invoering. Dus zitten we alsnog met " oude tanks" .

Ik snap niet waarom we niet gewoon zelf wat gaan ontwikkelen.
Er is een markt voor een goedkoop maar betrouwbaar direct vuurplatform op rupsbanden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

guest1400

Citaat van: onderofficier op 03/05/2012 | 23:07 uur
Daar mee wordt de verkoop van de Leopard geannuleerd? Of de Leopard vervangen?  
De gevolgen zijn dan dat de koffie wordt wegbezuinigd?

Of is je opmerking gewoon offtopic?

nee was meer een reactie op dit

CitaatIk hoor vandaag via het g.i.s. van 2 man dat er toch plannen op de plank liggen om met de opbrengsten van de a6 verkoop een x aantal Zwitserse a4's te kopen en deze onder te brengen bij de inf. Iemand meer info?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 03/05/2012 | 23:07 uur
Daar mee wordt de verkoop van de Leopard geannuleerd? Of de Leopard vervangen?  
De gevolgen zijn dan dat de koffie wordt wegbezuinigd?

Of is je opmerking gewoon offtopic?

We kunnen natuurlijk uitrekenen hoeveel minder kopjes koffie één Leo incl. 1 jaar exploitatie rechtvaardigen...  :devil:

onderofficier

Citaat van: guest1400 op 03/05/2012 | 23:00 uur
ik hoorde op de wandelgangen dat de koffie wegbezuinigdt gaat worden :angel:

Daar mee wordt de verkoop van de Leopard geannuleerd? Of de Leopard vervangen?  
De gevolgen zijn dan dat de koffie wordt wegbezuinigd?

Of is je opmerking gewoon offtopic?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

guest1400

ik hoorde op de wandelgangen dat de koffie wegbezuinigdt gaat worden :angel:

Huzaar1

#931
Citaat van: Reinier op 03/05/2012 | 19:17 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 03/05/2012 | 18:29 uur
Citaat van: Laurens op 01/05/2012 | 12:56 uur
Ik hoor vandaag via het g.i.s. van 2 man dat er toch plannen op de plank liggen om met de opbrengsten van de a6 verkoop een x aantal Zwitserse a4's te kopen en deze onder te brengen bij de inf. Iemand meer info?
Dan meteen 60 stuks terugkopen !
Je hoeft toch niet terug te kopen wat je al bezit?

Hoe graag ik wil geloven en hopen dat tanks mogelijk terug zouden komen bij de KL, zo het mij wel heel erg verbazen.

1. Waarom we actief opzoek gaan naar kopers en gaan onderhandelen met bv Indonesië? Bij niet verkopen en zelf houden, maakt je ongeloofwaardig als (toekomstig) handelspartner.

2. Wellicht het belangrijkste: gezichtsverlies voor minister van Defensie en zijn adviseurs. Waarom in 2011 verklaren; tanks zijn obsoleet en we kunnen best zonder. Om vervolgens een jaar terug te komen op je beslissing. Verkeerde inzichten/ visie? Wat zegt dat over alle plannen die defensie maakt?

Kerel.... ik heb een pagina geleden een heel verhaal getyped waarom de Nederlandse A6 niet is wat iedereen denkt dat ie is.
De A6 was echt aan vervanging toe :)


Het zijn de tanks die weg zijn gegaan, en daar heeft de Minister van Defensie een enorm leuk peperkoeksmakend verhaal aanvast geplakt. Ik kan je op een bordje geven dat ditzelfde verhaal klaar lag voor de subs... of voor weet ik veel wat.

:)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

Citaat van: Reinier op 03/05/2012 | 19:17 uur
2. Wellicht het belangrijkste: gezichtsverlies voor minister van Defensie en zijn adviseurs. Waarom in 2011 verklaren; tanks zijn obsoleet en we kunnen best zonder. Om vervolgens een jaar terug te komen op je beslissing. Verkeerde inzichten/ visie? Wat zegt dat over alle plannen die defensie maakt?

Daar lul je je wel uit, dat er pijnlijke beslissingen gemaakt moesten worden was inherent aan de opgelegde bezuinigingen.

Al was het idd makkelijker geweest wanneer men niet zo hard de best gedaan had om de afstoting goed te praten.

Reinier

Citaat van: Oorlogsvis op 03/05/2012 | 18:29 uur
Citaat van: Laurens op 01/05/2012 | 12:56 uur
Ik hoor vandaag via het g.i.s. van 2 man dat er toch plannen op de plank liggen om met de opbrengsten van de a6 verkoop een x aantal Zwitserse a4's te kopen en deze onder te brengen bij de inf. Iemand meer info?
Dan meteen 60 stuks terugkopen !
Je hoeft toch niet terug te kopen wat je al bezit?

Hoe graag ik wil geloven en hopen dat tanks mogelijk terug zouden komen bij de KL, zo het mij wel heel erg verbazen.

1. Waarom we actief opzoek gaan naar kopers en gaan onderhandelen met bv Indonesië? Bij niet verkopen en zelf houden, maakt je ongeloofwaardig als (toekomstig) handelspartner.

2. Wellicht het belangrijkste: gezichtsverlies voor minister van Defensie en zijn adviseurs. Waarom in 2011 verklaren; tanks zijn obsoleet en we kunnen best zonder. Om vervolgens een jaar terug te komen op je beslissing. Verkeerde inzichten/ visie? Wat zegt dat over alle plannen die defensie maakt?

Oorlogsvis

Citaat van: Laurens op 01/05/2012 | 12:56 uur
Ik hoor vandaag via het g.i.s. van 2 man dat er toch plannen op de plank liggen om met de opbrengsten van de a6 verkoop een x aantal Zwitserse a4's te kopen en deze onder te brengen bij de inf. Iemand meer info?
Dan meteen 60 stuks terugkopen !

Huzaar1

Citaat van: Hyperion op 03/05/2012 | 15:54 uur
Citaat van: Reinier op 03/05/2012 | 15:50 uur
E.e.a. doet mij denken aan de jaren ´30 van de vorige eeuw.
Toen al dachten de politici dat de tank een verouderd concept was. Nee, inundaties en kazematten dat ging het nieuwe oorlogvoeren worden...

Er werd 1 Renault tank aangeschaft om beetje kennis op te doen en met deze tank aantonen dat het Nederlandse landschap niet geschikt was voor tanks. En dat inundaties uitermate doeltreffend waren om tanks tegen te houden.

Toen eind jaren 30 duidelijk werd dat tanks niet obsoleet waren en meer en meer landen tanks aanschaften, begon het figuurlijke kwartje te vallen bij de toenmalige regering en plaatsen men een order voor eerst 60 tanks en later 140 tanks.

Goed, afloop is wel bekend. Nederland ging de strijd in 1940 aan met maar liefst 1 tank...

Ook nu weer staan politieke inzicht in defensie en realiteit weer mijlen ver uit elkaar. Hopelijk dat het inzicht weer snel terugkomt in Den Haag... :silent:


Ach toen kochten we nog dingen om iets te bewijzen ;D Nederland ging overigens de strijd aan zonder tank! Hij was voor een kazerne(Haarlem geloof ik) neergezet voor de sier, zonder motor en zonder bewapening.

Nederland heeft ook nog geprobeerd om een aantal BT tanks van Finland te kopen die waren buitgemaakt in de oorlog met Rusland. Weet iemand toevallig welke tanks er werden besteld door de NL regering in de 140 batch?

Nederland had op het laatste moment een order bij Zweden geplaatst.
Maar dit is offtopic :)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: yelloow op 03/05/2012 | 18:08 uur
Dus de staatskas heeft dat helemaal op eigen houtje bedacht ?

Nee, er was geld nodig.
Door de tanks weg te halen kwamen ze met het minste snijden bij het meeste geld.
Het is niet zo dat de Politiek iets tegen tanks had en ze veel geld kosten dus daarom hebben weggehaald.


Minister president deelt de Minister van Defensie mee geld bij Defensie weg te halen.
Minister van Defensie gaat thee drinken met de CDS..

CDS gaat aan de tafel met de plangroepen en adviseurs..
En tadaa...

tanks weg.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Hyperion

Citaat van: Harald op 03/05/2012 | 16:50 uur
Citaat van: Hyperion op 03/05/2012 | 15:54 uur

Nederland heeft ook nog geprobeerd om een aantal BT tanks van Finland te kopen die waren buitgemaakt in de oorlog met Rusland. Weet iemand toevallig welke tanks er werden besteld door de NL regering in de 140 batch?


http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/hol/Netherlands.htm

Zouden de Herrington tanks ook in Nederland gebruikt worden?

Lex

Citaat van: yelloow op 03/05/2012 | 18:08 uur
Dus de staatskas heeft dat helemaal op eigen houtje bedacht ?
Ik denk eerder dat zoiets afkomstig is van een van de vele vlagofficieren, die een lobby hebben gestart voor hun respectievelijke Krijgsmachtdeel. :big-smile: