Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Tanker

Citaat van: dudge op 24/07/2011 | 22:56 uur
Citaat van: Elzenga op 24/07/2011 | 22:47 uur
Citaat van: dudge op 24/07/2011 | 22:30 uurDus het uitvoeren van Amphibische operatie is een belangrijke eigenschap. Ik zit zo eens te kijken wat de doorwaadbare diepte is, maar die is bij de meeste niet heel erg hoog, 1,50 hooguit lees ik.
Ik denk dat de tank wel amfibisch moet kunnen worden ingezet ja. Dat bleek met de Leopards wel te lukken.

Ik zie zo ook niet echt verschillen erin, de Europese tanks zijn allemaal tot 1.20 in het water te zetten. Een wat lichtere tank zou natuurlijk beter zijn, des te meer stranden je kan betreden, al kan je natuurlijk ook met platen een weggetje neerleggen.

Awel, een Ariete of een Challenger, beide prima tanks, maar niet top notch. Een Leclerc en een Leo2 zijn dat wel. De ontwikkeling van de Leo lijk wat sneller te lopen, de LeClerc is een modernere en mobielere tank.

Leclerc ook niet zo, zelfde verhaal als de C1: te weinig aantallen gebouwd, een automatische lader i.p.v. een militair, motor is niet betrouwbaar de VAE hebben motorblokken afgenomen van MTU (zelfde fabrikant als Leopard 2), topsnelheid is lager als een Leopard 2 etc.

Zeg niet dat hij slecht is, maar de Leopard 2 is beter.

Tanker

Citaat van: dudge op 24/07/2011 | 21:18 uur
Citaat van: Tanker op 24/07/2011 | 21:14 uur
C1 Ariete, dat kan nooit wat zijn als je die afzet tegen de Leopard 2, in te weinig aantallen gebouwd, te korte geschiedenis van in gebruikname.
Als je alleen al kijkt naar het vermogen dan staat dat in schril contrast vergeleken met een Leopard 2.

De Leopard is al decennia in gebruik en in ontwikkeling, er komen constant nieuwe versies op de markt en ik ben hierbij van mening dat Krauss-Maffei goed bezig is en inspeelt op de veranderende omstandigheden in de wereld.
Kijk bijvoorbeeld naar de Leopard PSO of de Leopard 2A7 uitermate geschikt voor OVG en beter bestand tegen IED's etc.
Dat idee had ik dus ook. Ze zijn daar nog elke dag bezig met de ontwikkeling van hun tank lijkt het. Al moet ik zeggen dat de AMX-56 ook gewoon een vet ding is, ookal is deze wat lichter. Heel modern gebouwd ook. Modulair, geautomatiseerd, flexibel.

Citaat van: Tanker op 24/07/2011 | 21:14 uur
Maar goed we hebben het over iets wat verdwenen is en nooit meer terugkomt dankzij kortzichtige politici....
daar zou ik maar niet op rekenen. Ook jij gaat nu uit van de eeuwige wereldvrede. Het is niet zo dat er alleen een weg omlaag is, er is ook een weg omhoog. Het nare is dat er waarschijnlijk heel vervelende dingen moeten gebeuren voor men in Den Haag door heeft wat er aan de hand is.....ooit rijden er weer Nederlandse militairen in MBT's rond, dat weet ik 100% zeker!

Ik reken zeer zeker niet op wereldvrede, sterker nog ik denk dat conflicten in de toekomst gaan toenemen.
Maar in Den Haag is besloten "dat er nooit meer oorlog komt in dit land"

:crazy:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 24/07/2011 | 22:31 uur
Citaat van: Elzenga op 24/07/2011 | 21:09 uur
jammer dat de verkoop van de Leopard's niet is als een juridisch proces...en door een (bewuste) vormfout, de boel langere tijd wordt uitgesteld of opnieuw moet.
Tja ..... misschien krijg je wel ergens gelijk ..... de markt is verzadigd ..... misschien raakt de BV-NL het materieel wel niet kwijt voor de prijs die men beoogd heeft .....  :angel:

Alle PRTL's sstaan immers ook nog in opslag!

Hoeveel tanks staan er eigenlijk naast de meest recente toevoeging nog onverkocht in de depots's?

Elzenga

Citaat van: dudge op 24/07/2011 | 22:30 uurDus het uitvoeren van Amphibische operatie is een belangrijke eigenschap. Ik zit zo eens te kijken wat de doorwaadbare diepte is, maar die is bij de meeste niet heel erg hoog, 1,50 hooguit lees ik.
Ik denk dat de tank wel amfibisch moet kunnen worden ingezet ja. Dat bleek met de Leopards wel te lukken.

Harald

Citaat van: Tanker op 24/07/2011 | 20:51 uur
Citaat van: dudge op 24/07/2011 | 19:39 uur
Welke van de vier Europese tanks zou het beste zijn voor Nederland, en dan puur technisch bekeken? Dus los van samenwerking met buurland of het reeds aangeschaft hebben van een moersleutel ivm met voertuig X.

Leopard 2: snelheid, mobiliteit en vuurkracht wat wil je nog meer ?

Andere alternatieven zijn er niet simpel !

Challenger is te langzaam en te log, wel zeer goed bepantserd maar dat is de Leopard 2A5, 2A6 en 2A7 ook, raar afvuurmechanisme met kardoezen en een loop met trekken en velden die niet kan tippen aan de L-55 schietbuis van Krauss-Maffei.

Over de Leclerc wil ik het al helemaal niet hebben, dat ding is deels gemaakt van kunststof.

Leopard 2 en anders niets !

Maar die wil Den Haag niet meer, want ze zijn ouderwets en een relikwie uit de koude oorlog aldus sommige "experts"

:crazy: :omg: :dead:

dat de Leo2 de beste is, wordt door velen gezegd, maar .... hoe is eigenlijk de Merkava IV dan ?

Lex

Citaat van: Elzenga op 24/07/2011 | 21:09 uur
jammer dat de verkoop van de Leopard's niet is als een juridisch proces...en door een (bewuste) vormfout, de boel langere tijd wordt uitgesteld of opnieuw moet.
Tja ..... misschien krijg je wel ergens gelijk ..... de markt is verzadigd ..... misschien raakt de BV-NL het materieel wel niet kwijt voor de prijs die men beoogd heeft .....  :angel:

Elzenga

#328
Citaat van: Kapitein Rob op 24/07/2011 | 21:34 uur
Citaat van: Elzenga op 24/07/2011 | 21:29 uur
een multifunctioneel fregat met flexdek die enkele tanks overbrengt naar locatie X  ;D
Wat zullen ze te "X" bang worden van al die Nederlandse stootkracht die dan op ze afkomt......
Als er uit de begeleidende JLOS ook nog enkele tientallen Leopards en andere pantservoertuigen e.d. rollen zal menige partij in X wel even achter de oren krabben voor zij iets uitspoken wat niet de bedoeling is...En of er dan Leopards of "slechts" lichtere pantservoertuigen uit rollen zoals nu gaat gebeuren maakt wel degelijk uit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 24/07/2011 | 21:09 uur
jammer dat de verkoop van de Leopard's niet is als een juridisch proces...en door een (bewuste) vormfout, de boel langere tijd wordt uitgesteld of opnieuw moet.

;D zou  leuk zijn.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 24/07/2011 | 21:29 uur
een multifunctioneel fregat met flexdek die enkele tanks overbrengt naar locatie X  ;D

Wat zullen ze te "X" bang worden van al die Nederlandse stootkracht die dan op ze afkomt......

Lex

Citaat van: Elzenga op 24/07/2011 | 21:28 uur
Ja hoor...er is genoeg...het is alleen een keuze waar je het wel of niet aan uitgeeft...
En dus zeker niet aan Defensie ..... want de wijze heren/dames hebben bepaald dat er geen oorlog meer komt ..... dat we in vrede naast elkaar leven ..... etc.  :sick:

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 24/07/2011 | 21:24 uur
Citaat van: dudge op 24/07/2011 | 20:43 uur
En ik wou even iets heel erg militairs zeggen, al dat wilders, immigranten, noren en islam gedoe...wat is er dan beter als een tank!

Een fregat?
een multifunctioneel fregat met flexdek die enkele tanks overbrengt naar locatie X  ;D

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 24/07/2011 | 21:11 uur
Citaat van: Elzenga op 24/07/2011 | 21:09 uur
jammer dat de verkoop van de Leopard's niet is als een juridisch proces...en door een (bewuste) vormfout, de boel langere tijd wordt uitgesteld of opnieuw moet.
En wat kost dat allemaal niet?    Alsof we geld te veel hebben.........
Ja hoor...er is genoeg...het is alleen een keuze waar je het wel of niet aan uitgeeft...

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 24/07/2011 | 20:43 uur
En ik wou even iets heel erg militairs zeggen, al dat wilders, immigranten, noren en islam gedoe...wat is er dan beter als een tank!

Een fregat?

Tanker

C1 Ariete, dat kan nooit wat zijn als je die afzet tegen de Leopard 2, in te weinig aantallen gebouwd, te korte geschiedenis van in gebruikname.
Als je alleen al kijkt naar het vermogen dan staat dat in schril contrast vergeleken met een Leopard 2.

De Leopard is al decennia in gebruik en in ontwikkeling, er komen constant nieuwe versies op de markt en ik ben hierbij van mening dat Krauss-Maffei goed bezig is en inspeelt op de veranderende omstandigheden in de wereld.
Kijk bijvoorbeeld naar de Leopard PSO of de Leopard 2A7 uitermate geschikt voor OVG en beter bestand tegen IED's etc.


Er zijn in de wereld maar 2 tanks die er toe doen dat zijn de Leopard 2 en de Abrams.

Maar goed we hebben het over iets wat verdwenen is en nooit meer terugkomt dankzij kortzichtige politici....

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 24/07/2011 | 21:09 uur
jammer dat de verkoop van de Leopard's niet is als een juridisch proces...en door een (bewuste) vormfout, de boel langere tijd wordt uitgesteld of opnieuw moet.

En wat kost dat allemaal niet?    Alsof we geld te veel hebben.........
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.