Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Ros

Citaat van: Laurens op 04/04/2011 | 11:54 uur
Ik neem aan dat de Leo's eruit gaan omdat onderhoud en training de duur is. Is hoeverre zou een Materieel dat de A6 moet gaan 'vervangen' dan goedkoper zijn?

De voorlopig 'gelekte' bezuiniging door de Leopards af te stoten heeft niet de kosten als achtergrond. Men is van mening dat deze nooit meer nodig zullen zijn. En dat de taken van de tanks door andere wapensystemen vervuld kunnen worden.

Eerst maar eens zien waar Hillen en Co. eind deze week mee komen....als het niet nog een keer verzet gaat worden  :cute-smile:

Laurens

Ik neem aan dat de Leo's eruit gaan omdat onderhoud en training de duur is. Is hoeverre zou een Materieel dat de A6 moet gaan 'vervangen' dan goedkoper zijn?

HermanB

Alleen de SGP, maar die zal nooit iets kunnen betekenen voor defensie aangezien ze te klein zijn. Overigens is Jooop wel wat aan het overdrijven.

Jooop

Ik snap de defensie niet meer. De Leopards in de verkoop, M-fregatten in de verkoop, onderzeers in de verkoop en geruchten doen al de ronde dat de NH-90 acquisitie word gestopt, een vliegbasis word gesloten en de cougar helicopters ook in de verkoop gaan  :dead:

Afschaffing van het leger?

Mourning

Nog iets dat me te binnen schiet. Protection... die is natuurlijk een stuk minder voor een dergelijke "lichte" tank. Zijn extra protection kits dan betaalbaar of al niet meer de moeite waard voor wat ze bieden?

Voorbeeld:
http://defense-update.com/products/c/CV90120.htm
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Als we dan toch zonodig de Leo's eruit moeten gooien dan zeg, ongeinformeerd en wel, dat het mij uit o.a. het oogpunt van standardisatie en kostenbesparing de CV90120 mij de meest voor de hand liggende keuze.

Ik heb daar dan nog wel een aantal vragen bij:

1. Volgens mij zouden wij dan de eerste en dus tot nu toe enige afnemer zijn van dit type voertuig. We weten dat  de kosten voor een upgrade van een gevechtsvliegtuig dermate substantieel zijn dat een enkel (klein) land (wat budget betreft  :lol:) dat niet kan bekostigen, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee of dit ook  een argument is m.b.t. de wat zwaardere gevechtsvoertuigen op het land. Wij  hebben meen ik samen met de Duitsers het A6 pakket ontwikkeld, maar is het voor Nederland enigszins doenlijk om in haar eentje een goede upgrade te ontwikkelen voor de CV90120? Als iemand daar ook maar iets over kan melden, dan graag.

2. Hoe zouden we dit voertuig gaan gebruiken en indelen in de aktieve eenheden? een sectie van 2 per pianf-compagnie met een peloton van 4 in de ondersteunende/staf-compagnie? Dan zou je bij onze pain-bataljons uitkomen op een totaal van, correct me if I'm wrong, 10 voertuigen? Is er dan nog behoefte om per brigade, ervan uitgaande dat we er nog 2 hebben dan een compagnie met deze voertuigen uit te rusten om ook in iets groter verband nog een beetje iets te kunnen?

Dan zouden we dus ongeveer uitkomen op een totaal van 65-70  voertuigen. Excl. trainingsvoertuigen. Dit zou dus al te veel zijn voor de politiek en het weinige beschikbare budget, vermoed ik.. Wat zou dan het "beste " zijn? Geen 2 compagnes met CV90120's of deze voertuigen niet indelen/mixen met painf ? Ik heb er moeite mee om hier een antwoord op te vinden
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Leo2

Citaat van: dudge op 02/04/2011 | 08:59 uur
De Boxer met koepel bestaat nog niet, en ik vraag me af waarom. Edit:


Omdat het technisch gezien niet haalbaar is. (onmogelijk zelfs)
De missiemodule is "maar" met 4 bouten op de drivermodule gemonteerd.
Buiten dat is de hele constructie daar niet op berekend en is het vtg veel te hoog enz. enz.

Van de CV'90 met 120 is ook maar 1 vtg (een VT, versuchsträger) de enige overeenkomst met de Leo2 is eigenlijk alleen het aantal mm, meer niet.
En deze "mag" niet eens in de schaduw staan van de Leo2 (het zou wel passen denk ik. haha)

Ton
Voor sommige mensen is morgen altijd de drukste dag.

dudge

#1
Citaat van: Elzenga op 01/04/2011 | 23:12 uur
Citaat van: dudge op 01/04/2011 | 22:58 uurZoals ik eerder schreef, de Fransen zijn m.i. een voorbeeld, en een Boxer met kanon en moderne electronica zal voor veel tegenstanders voldoende zijn. Ook ben ik het volledig met je eens dat de rol van de tank nog niet is uitgespeeld, en dat de Leopard dus moet blijven. mocht het ding totaal verkocht worden dan moeten er nieuwe aangeschaft worden. Als de varianten ook verkocht zijn dan moet nog wel goed bezien worden of het wel Leo's moeten worden, anders spreekt het voor zich.
Ja de Fransen hebben interessante voertuigen...de AMX-10RC bijvoorbeeld. Maar de Fransen hebben gezien hun koloniale verleden een hele andere behoefte dan Nederland volgens mij....en hoewel superieure waarnemingsmiddelen, munitie als mogelijk een active-kill system dit soort voertuigen enige kans van overleven geven op een gevechtsveld zullen ook oudere tanks al snel een probleem en gevaar gaan vormen...zeker als men er meer tegelijkertijd ontmoet. Dan heb je een groter incasseringsvermogen nodig...die alleen een moderne tank kan bieden. Plus andere voordelen die blijkbaar voor landen als Canada aanleiding waren het afschaffen van tanks heel snel terug te draaien...en ze ook zelfs in Afghanistan in te zetten. Als deze regering...nota bene een rechts/conservatieve regering!!....dat signaal niet bloedserieus neemt is blijkbaar alle realiteitszin volledig zoek. Maar goed, die vrees is hier al vaker geuit.  

De regering kan het signaal wel serieus nemen, maar zoals Hillen eerder stelde, Kamp en vdKnaap hebben zich volledig suf gekaasschaafd op defensie, nu levert verder schaven niks meer op. Het verliezen van de realiteitszin is vooral bij die twee een erg grote factor geweest. Dat wat er nu nog over is kon met het huidige budget al niet geexplioteerd worden. Bataljons worden minder geoefend, slechts 20% van de leo's is inzetbaar en voor de F16 geld een niet veel beter percentage. De beziuniging gaat door, dus verdwijnt de tank, kan bijna niet anders.

Dat betekend dat het zwaarste wapen na de artillerie, een 35mm op de CV-90 is. Daar zit een groot gat tussen. Dit moet opgevuld worden. Ik denk dat dat pas vanaf 2016 gaat gebeuren, als we mazzel hebben. In die zin gaan we denk ik de weg van België achterna.

De meest logische vervanger voor de tank is iets op basis van een platform wat we al hebben. Als we de varianten houden is dat de Leo zelf. Als de varianten ook de deur uit gaan dan is dat iets op basis van de CV90 of Boxer. Op de CV90 is mogelijk, die bestaat immers al.

De Boxer met koepel bestaat nog niet, en ik vraag me af waarom. De meeste moderne AFV hebben wel een koepel(tje) voor het wapen. De Boxer heeft het wapen gewoon los bovenop. De AMX-10RC is een voertuig dat de lichte tank-destroyer, vuurondersteuning en verkenningsrol heeft. Voor de B1 Centauro en Stryker MGS geld hetzelfde. Beide zijn uitgerust met een 105mm kanon. Het moet volgens mij wel mogelijk zijn een koepel met 120mm op de Boxer te plaatsen. Deze zijn dan zeer geschikt voor ook de serieuzere vredesmissies.

Edit:

Dit vindt ik trouwens een mooi plaatje. Ik vraag me namelijk of het hier afgebeelde voertuig nu gas kan geven, of dat het er voor liggende concertina zich om de assen en banden gaat wikkelen wat het voertuig immobiliseert.