VTO en daadwerkelijke functie officier TD

Gestart door adriaanvanthof, 04/04/2011 | 15:58 uur

adriaanvanthof

Iedereen die me heeft geholpen bij deze vragen, bedankt, het aac gesprek ging redelijk goed... kwordt aangehouden en hoor mei/juni de uitslag.

adriaanvanthof

Dankjewel, dit is voor nu voldoende.

Diesel

Bij bedrijfsvoering moet je eigenlijk aan zaken denken die ook in normale bedrijven plaatsvinden. Denk aan;
Bezetting van personeel, geldstromen (denk aan reserve-onderdelen, olie e.d.), maar ook efficientie, hoeveel uur worden er aan een jaarbeurt besteed en hoeveel zouden dit er eigenlijk moeten zijn, kwaliteit van de werkzaamheden...

Overleg met de klant is bijvoorbeeld hoe de dienstverlening richting de klant word gezien en waar verbeterpunten zitten. Ook vragen zoals hoe te kunnen ondersteunen tijdens schietseries en in welke maten deze ondersteuning gegeven kan worden.

Bij overleg met onderofficieren word meer besproken over het functioneren van de monteurs en de persoonlijkeontwikkeling hiervan. Kan een monteur de gegeven opdrachten aan, heeft deze monteur nog opleidingen nodig en dat soort zaken...

Naja, kan natuurlijk nog wel 100 voorbeelden geven, maar ik denk dat je hiermee aardig op weg bent...
Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust, anders succes voor morgen.  ;)

adriaanvanthof

De vragen die ik heb kwamen aan de late kant in me op tijdens het voorbereiden van mn aac-gesprek...
(die morgenochtend is) aan mijn voorbereiding gaat het zeker niet liggen, maar de dingen die je nu zegt
dragen dus bij aan mn toelatingkans :p

vandaar dat ik uitkijk naar je beloofde reactie!  :angel:

Diesel

Bij de hersteleenheden is er een verschil tussen groene en niet-groene oefeningen.
Bij niet-groene oefeningen moet je het volgende voorstellen;
De 'klant' gaat op een grote oefening, bijvoorbeeld schietserie in Duitsland. De hersteleenheid zal vervolgens ook naar Duitsland gaan als ondersteuning voor de 'klant'. De hersteleenheid zal dan gewoon op een duitse kazerne zitten met alle faciliteiten die ze nodig hebben om fatsoenlijk te sleutelen. Hrstl zal dus geen groene dingen gaan doen. Bij z'n oefening zal de pc gewoon optreden als een manager om bijvoorbeeld werk te verdelen, maar ook bijvoorbeeld beslissingen om een defect voertuig dmv een tropco terug naar Nederland te brengen, of onderdelen te laten aanvoeren en vervolgens veel sleutelcapaciteit eraan te besteden.

Een groene oefening kan bijvoorbeeld zijn het uitvoeren van contact-drills, patrouilles, Optreden Verstedelijk Gebied (OVG), Checkpoints bemannen. Hierbij zal de PC dus daadwerkelijk optreden als een pelotonscommandant. Komt ook weleens voor dat deze verschillende oefeningen door elkaar zitten. Dan zou het dus kunnen dat de eerste paar dagen van een schietserie niet op een kazerne worden doorgebracht, maar de 'werkplaats' tactisch in het bos word gezet. Komen dan ook zaken bij zoals wachtlopen, maar bijvoorbeeld ook (CBRN) aanvallen...

De concretere uitleg over bedrijfsvoering en overleg met de klant zal binnenkort ook nog komen.  ;) Mocht je nog vragen hebben...

Enforcer

Citaat van: Mell op 05/04/2011 | 19:26 uur
Alleen als je tegen de AAC zegt dat je verwacht een manager te zijn, dan verlies je punten. Je bent op de eerste plaats een militair, daarna commandant en op de derde plaats een manager. Hier op de KMA zijn ze nogal allergisch voor dat woord  ;)
Succes alvast!

Hoe zit dat dan met diplomaat?!

Mell

Alleen als je tegen de AAC zegt dat je verwacht een manager te zijn, dan verlies je punten. Je bent op de eerste plaats een militair, daarna commandant en op de derde plaats een manager. Hier op de KMA zijn ze nogal allergisch voor dat woord  ;)
Succes alvast!

adriaanvanthof

Dankjewel, dit is een antwoord wat ik als nuttig ervaar ;)

je zou me blij maken als je nog ff een aanvulling weet door nog concreter te zijn over 'mbt bedrijfsvoering', 'overleg met de klant'.
(Overleg met onderofficieren over voortgang is een voorbeeld van concrete werkzaamheid)

is er verschil tussen oefeningen en groene oefeningen? zijn er dus niet-groene oefeningen?

Diesel

Officier bij de TD is eigenlijk puur een manager. Vooral nu de gevechtseenheden steeds meer 'klant' worden van de Hersteleenheden. Je zit als officier dan gewoon 99% van de tijd op je kantoortje en regelt alle zaken mbt bedrijfsvoering.
Een keer per week bijvoorbeeld een overleg met de 'klant', overleg met de hogere (bat, brigade) staven. Maar ook overleg met de onderofficieren bij de hersteleenheid over de voortgang e.d.
Oefeningen voorbereiden hoort er ook bij, maar is ook eigenlijk alleen maar papierwerk. Oefendoelstellingen formuleren en vervolgens alles delegeren naar lager kader.

Tijdens de zeer beperkte groene oefeningen zal je wel optreden als pc. Dus daadwerkelijk  het peloton aansturen tijdens nivo 2/3 oefeningen.  ;)

adriaanvanthof

#7
Ik begrijp wat je bedoelt, maar mijn vraag is eerlijk gezegd niet beantwoord...

ik ga dus naar de vto met mn diplomatje en dan? wat ga ik daar nou heel concreet leren? ik neem aan dat dat iets verder gaat dan iedereen een slap handje geven  :angel: en een beetje rondkijken...

en hetzelfde geldt voor mn daadwerkelijke functie en evt uitzending, wat wordt er concreet van me verwacht? meer dan vraagbaak spelen...? het is me duidelijk dat er allerlei verantwoordelijkheden bij me zouden komen... maar wat in concreet ga doen, beetje vaag nog.

onderofficier

Citaat van: adriaanvanthof op 04/04/2011 | 17:47 uur
Juist, aan zo'n reactie heb ik iets... ik ga sowieso niet solliciteren om baasje te spelen, als ik niet iets nuttigs kan doen voor jou/jullie dan kan ik beter op vakantie gaan ofzo...

Dan vraag ik bij dezen heel vriendelijk aan je of je antwoord weet op de vragen die ik in de eerste post stelde?
En hoe zie jij je ideale leidinggevende? wat zou hij wel moeten doen, wat niet?

feit blijft volgens mij dat een leidinggevende ook zijn eigen denkwijze en mening heeft... t is maar net hoe je daar wat nuttigs van maakt!

Leidinggeven blijft gewoon lastig 
Ik ga meer voor de situationele leidinggevende.

Ik weet ook wel dat je een opdracht mee krijgt van de leidinggevende officier maar je kan het wel uitvoeren maar misschien op een langzamere manier (de meeste jonge officieren willen snel scoren omdat goed zou zijn voor de carriere of om te laten zien wie de baas is)

Je zit er ook tussen in  (net als onderofficieren trouwens) 

Het is lastig om aan te geven hoe je nu precies moet handelen want je moet ook oppassen dat die onderofficieren niet over je heen lopen.

Maar stel je open op, vraag wat er beter kan / mis is,  laat zien dat je er voor de mensen bent en niet alleen voor het bedrijf.
Pas op, doe geen beloftes die je niet waar kan maken.

In welke mate je met wie spreekt is gewoon afhankelijk van de functie die je gaat draaien. 

Vergeet niet dat "officier zijn" vaak een management baan is  al is dat bij gevechtsfuncties in iets mindere mate.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

adriaanvanthof

Juist, aan zo'n reactie heb ik iets... ik ga sowieso niet solliciteren om baasje te spelen, als ik niet iets nuttigs kan doen voor jou/jullie dan kan ik beter op vakantie gaan ofzo...

Dan vraag ik bij dezen heel vriendelijk aan je of je antwoord weet op de vragen die ik in de eerste post stelde?
En hoe zie jij je ideale leidinggevende? wat zou hij wel moeten doen, wat niet?

feit blijft volgens mij dat een leidinggevende ook zijn eigen denkwijze en mening heeft... t is maar net hoe je daar wat nuttigs van maakt!

onderofficier

Citaat van: adriaanvanthof op 04/04/2011 | 17:30 uur
Zinloos antwoord, leuke poging om me angst aan te jagen ;)

Nee juist niet

Defensie drijft op onderofficieren.
Als je verder wilt in het bedrijf luister dan vooral naar onderofficieren want zij lopen vaak al een tijdje mee (de sm en de AOO)
en de sergeanten zijn je ogen en oren van en naar de manschappen (géén verklikkers) en weten daarom wat er bij de manschappen leeft.
Het lijkt me dat jij  dat ook wilt weten.

Ik heb vele jonge officieren meegemaakt die hét wel wisten hoe het allemaal werkte:  prima, dan zoek je het maar uit.
Mij dan in de houding zetten en brullen dat je mijn meerdere bent: ook prima want dat klopt.
Maar verwacht dan verder ook niets van mij, ik doe mijn ding maar loop geen meter meer hard voor je.
Ik voer dan alleen uit, ook als ik zie dat het mis gaat............  dat is dan jouw keuze en verantwoording.

Ach, maar ik wil ze daarna nog wel een kans geven (net gedaan)  maar als ze dan eigenwijs blijven:  succes........


Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

adriaanvanthof

#3
Zinloos antwoord, leuke poging om me angst aan te jagen ;)

onderofficier

Citaat van: adriaanvanthof op 04/04/2011 | 15:58 uur
in welke mate/verhouding spreek ik de onderofficieren, de manschappen en het hogere leidingevende kader?

Onderofficieren kunnen je maken en/of breken    :devil:    



Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.