Rijksbegroting 2015 defensie - een vooruitblik

Gestart door Elzenga, 12/04/2011 | 12:37 uur

Elzenga

Citaat van: jurrienvisser op 12/04/2011 | 23:52 uur
Citaat van: Lex op 12/04/2011 | 23:48 uur
Citaat van: Elzenga op 12/04/2011 | 23:29 uur
ja hoor...ik schat zo in, dat die wel opwegen tegen de besparingen die zo over de hele levensduur van deze toestellen mogelijk worden.
Ergo, het reeds bestaande contract moet gewijzigd worden?
Waarbij het maar zo zou kunnen dat er boete clousules zijn opgenomen die het volledig on-attractief maken om gesugereerde veranderingen/aanpassingen door te voeren.
Het is eerder gedaan...en ik denk niet dat Nederland zo dom is geweest...ik bedoel ik mag hopen dat...om met een boeteclausule akkoord te gaan die een nieuwe aanpassing onmogelijk maakt. En als fabrikant kun je beter je klant ook tevreden houden. Het worden er namelijk steeds minder of ze bestellen steeds kleinere aantallen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 12/04/2011 | 23:48 uur
Citaat van: Elzenga op 12/04/2011 | 23:29 uur
ja hoor...ik schat zo in, dat die wel opwegen tegen de besparingen die zo over de hele levensduur van deze toestellen mogelijk worden.
Ergo, het reeds bestaande contract moet gewijzigd worden?

Waarbij het maar zo zou kunnen dat er boete clousules zijn opgenomen die het volledig on-attractief maken om gesugereerde veranderingen/aanpassingen door te voeren.

Elzenga

Citaat van: Lex op 12/04/2011 | 23:48 uur
Citaat van: Elzenga op 12/04/2011 | 23:29 uur
ja hoor...ik schat zo in, dat die wel opwegen tegen de besparingen die zo over de hele levensduur van deze toestellen mogelijk worden.
Ergo, het reeds bestaande contract moet gewijzigd worden?
ja, of er volgt een aanpassing na aflevering. Er is vast een bloeiende markt in nieuwe doch tweedehands apparatuur. En kapitaalvernietiging is in Den Haag al lang geen vies woord meer. Ik hoop verschrikkelijk dat ik het mis heb... ASW wordt alleen maar belangrijker weer.... maar ik vrees het ergste...zeker na het verlies van 2 OPVs en ik vrees zo meteen ook de beide M's.

Lex

Citaat van: Elzenga op 12/04/2011 | 23:29 uur
ja hoor...ik schat zo in, dat die wel opwegen tegen de besparingen die zo over de hele levensduur van deze toestellen mogelijk worden.
Ergo, het reeds bestaande contract moet gewijzigd worden?

Elzenga

Citaat van: Lex op 12/04/2011 | 23:12 uur
Citaat van: Elzenga op 12/04/2011 | 23:08 uur
Ik verwacht dat niet eens 12 toestellen meer beschikbaar komen voor ASW taken...laat staan dat de apparatuur daarvoor blijft bestaan. 6 tot 8 stuks blijven voor die taak beschikbaar...de andere 12-14 worden alleen transporttoestellen/SAR...ter vervanging van de Cougars, zij het wel beter maritiem inzetbaar.
Al gedacht aan de extra kosten?
ja hoor...ik schat zo in, dat die wel opwegen tegen de besparingen die zo over de hele levensduur van deze toestellen mogelijk worden. En de specifieke ASW-apparatuur die mogelijk al reeds is besteld zullen we wel weer kwijt kunnen. En met 12 tot 14 NH90s in de transportuitvoering worden de afgestoten Cougars goeddeels vervangen. Misschien is het wel geen toeval dus, dat van die laatste nu 3 voor SAR worden ingezet (en niet extra Lynx'en) en de bemanning "omgeschoold". Kunnen straks 3 transport-versies van de NH90 die taak overnemen. Blijven het dan kleinere aantal duurdere ASW-toestellen beschikbaar voor inzet op de fregatten.

Lex

Citaat van: Elzenga op 12/04/2011 | 23:08 uur
Ik verwacht dat niet eens 12 toestellen meer beschikbaar komen voor ASW taken...laat staan dat de apparatuur daarvoor blijft bestaan. 6 tot 8 stuks blijven voor die taak beschikbaar...de andere 12-14 worden alleen transporttoestellen/SAR...ter vervanging van de Cougars, zij het wel beter maritiem inzetbaar.
Al gedacht aan de extra kosten?

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 12/04/2011 | 22:58 uur
Citaat van: Elzenga op 12/04/2011 | 12:37 uur
- Aantal NH90s voor de marine zal worden teruggebracht van 12 naar 6 tot 8. Meer NH90s in goedkopere transportversie..ter vervanging van afgestoten Cougars.
Los van het feit dat de KM helemaal geen helikopters meer heeft (we mogen ze "lenen" van het DHC = KLu), denk ik dat je helemaal niet tot 2015 op deze move hoeft te wachten. Ik ben er van overtuigd dat deze optie eerder gaat plaatsvinden. Het DHC "pikt" de maritieme tranpsortkisten gewoon helemaal in en de marine kan de andere 12 gebruiken voor het gehele marineplaatje. Dus voor de fregatten/OPV's en leeggehaald voor de LPD's. En die leeggehaalde kisten zullen heus ook niet alleen maar voor de KM vliegen. Zoiets dus.......
Ik verwacht dat niet eens 12 toestellen meer beschikbaar komen voor ASW taken...laat staan dat de apparatuur daarvoor blijft bestaan. 6 tot 8 stuks blijven voor die taak beschikbaar...de andere 12-14 worden alleen transporttoestellen/SAR...ter vervanging van de Cougars, zij het wel beter maritiem inzetbaar.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 12/04/2011 | 12:37 uur
- Aantal NH90s voor de marine zal worden teruggebracht van 12 naar 6 tot 8. Meer NH90s in goedkopere transportversie..ter vervanging van afgestoten Cougars.

Los van het feit dat de KM helemaal geen helikopters meer heeft (we mogen ze "lenen" van het DHC = KLu), denk ik dat je helemaal niet tot 2015 op deze move hoeft te wachten. Ik ben er van overtuigd dat deze optie eerder gaat plaatsvinden. Het DHC "pikt" de maritieme tranpsortkisten gewoon helemaal in en de marine kan de andere 12 gebruiken voor het gehele marineplaatje. Dus voor de fregatten/OPV's en leeggehaald voor de LPD's. En die leeggehaalde kisten zullen heus ook niet alleen maar voor de KM vliegen. Zoiets dus.......

Elzenga

#9
Dus zou het best aardig zijn als Rutte eenzelfde soort "garantie" geeft als premier over defensie als hij deed over de nieuwe missie in Kunduz.

En inderdaad..behalve de SGP en TON blijken de andere "pro-defensiepartijen" CDA en VVD onbetrouwbaar te zijn. Dat probleem los je voorlopig dus niet op...of SGP en TON moeten een stem waard gevonden worden (de mijne in ieder geval niet). Maar je kunt wel bepaalde toezeggingen en garanties ontlokken aan het huidige kabinet welke toch voor meer gezichtsverlies gaan leiden, ook internationaal, als men die niet zal nakomen. En de vraag of de huidige bezuinigingsronde wat betreft deze regeringspartijen de laatste is zou voor mij een belangrijke zijn. Dan krijg je toch duidelijkheid waar men heen wil..wat hun eindplaatje is. 

cabez

Maw waarop moet je als militair in de volgende verkiezingen gaan stemmen
Waar je ook op stemd,defensie is toch de sjaak.

Reinier

Tot een jaar geleden predikten zowel de VVD als CDA dat op defensie zeer zeker niet bezuinigd moest worden gezien de onzekere tijden en de inspanningen die defensie heeft geleverd jarenlang in Afghanistan.
Sterker nog, toen de PvdA met soortgelijke sloopplannen kwam voor defensie, als nu worden uitgevoerd een jaar geleden, werd de PvdA uitgemaakt voor alles wat lelijk was door de VVD en het CDA.
Eigenlijk, iedere keer als de VVD mee regeert gaat de grote bijl in defensie. Maar zodra ze in de oppositie zitten, schreeuwen ze moord en brand als er bezuinigd gaat worden op defensie.

Van de PvdA, GL en SP weten we dat ze geen grote pleitbezorgers zijn voor defensie. Zij zien het liever als de lange arm van Sinterklaas in Afrika of een afdeling van het Rode Kruis. D66 heeft nog steeds het idee van een Europees leger nog niet los laten gaan. En de PVV wilt het leger inzetten in Gouda, A'dam West, Culemborg tegen Marokkaantjes....nog debieler dan de rest.

Dus bij wie moeten wij gaan lobbyen voor een (sterkere) beter uitgeruste defensie? In welke ' partij'  hebben wij een bondgenoot, behalve de SGP?

Elzenga

Citaat van: agentdreutel op 12/04/2011 | 14:58 uur
Leuke gedachtespinsel. Zullen we eerst de huidige bezuinigingen maar eens gaan verwerken? Daar wordt al genoeg over gespeculeerd.
Begrijpelijke reactie maar ik vind dat persoonlijk erg onverstandig. Omdat ik denk, dat men bij de protesten en discussie nu al moet inzetten op wat het eindplaatje gaat worden... en niet op wat ik denk dat de huidige tussenstand is. Het wordt tijd, dat er rust komt in de organisatie... en er dus een duidelijk signaal komt vanuit deze regering, dat de ondergrens nu is bereikt en er geen verdere bezuinigingen meer op defensie worden gepleegd de komende zeg 8 jaar...althans niet als deze regeringspartijen het voor het zeggen houden. En aangezien ik noch regering noch minister die garantie heb horen geven vrees ik dus, dat mijn geschetste vermoedens nog wel eens akelig realistisch blijken te zijn. En ik vind dat die onzekerheid keihard van tafel moet zodat niet na al deze ellende het over 3/4 jaar weer raak is. Althans dat zou mijn inzet zijn als ik de bonden was.

agentdreutel

Leuke gedachtespinsel. Zullen we eerst de huidige bezuinigingen maar eens gaan verwerken? Daar wordt al genoeg over gespeculeerd.

Enforcer

2 M fregatten er uit er er 4 tandenloze tijgers voor terugkrijgen?! Zijn we inderdaad terug in de tijd van Michiel de Ruyter....

Elzenga

Of een kleine overheid wenselijk is is een andere discussie (waard)...

Wat ik hier schets is zeker niet mijn visie op defensie (daarvoor mijn blog) en lijkt mij juist een realistische voorspelling van wat nog komen gaat. Met de huidige 18 miljard aan bezuinigingen...exact het bedrag dat de studiegroep Begrotingsruimte had geadviseerd voor "slechts" deze kabinetsperiode... is immers de beoogde totale bezuiningsinspanning nog niet gehaald. Men heeft slechts een eerste doch forse stap gezet... dat doen regeringen vaker, eerste een hele forse en dan de tweede ronde een minder grote bezuinigingsronde... als ook duidelijk gemaakt, dat men defensie daarbij niet spaart (ondanks de verkiezingsbeloften). Mij lijkt het voor de discussie over dit beleid en deze stappen... waarbij het wat betreft samenstelling van de krijgsmacht altijd over wat langere termijnen gaat... eerlijker en zinvoller het beoogde eindplaatje van deze regeringscoalitie mee te nemen... en niet slechts deze mijns inziens tijdelijke tussenstand.