Stilzetten Cougars per 9 mei 2011; de gevolgen

Gestart door Enforcer, 21/04/2011 | 11:29 uur

Cigarz

Ik weet van interne bronnen bij 298sqn (Chinooks) dat die op personeel vlak vrijwel gevuld zijn. Daar zullen er dus niet veel naar toe kunnen overstappen. Voor de NH-90 in grote getalen gaat instromen is het gros van het huidige 300sqn (Cougar) al met FLO, dus dat zal ook niet echt een optie zijn.
Overigens is de civiele markt ook vrijwel verzadigd, dus daar sta je dan als vlieger/loadmaster/bwk/ondersteunend/etc. bij het arbeidsbureau...

Lex

Met het sitlzetten van alle Cougars op een 3-tal na, zal dit ook leiden tot personele consequenties voor zowel de vliegende bemanning[en] als het onderhoudspersoneel en de ondersteunende diensten.
Is er misschien reeds [vooruitlopend op de personele paragraaf later dit jaar] een inzicht wat er met dit personeel gaat gebeuren?
Worden de betrokkenen omgeschoold naar de Chinook cq NH-90?
Iemand een idee?

Tanker

Citaat van: onderofficier op 05/05/2011 | 21:09 uur
Citaat van: Tanker op 05/05/2011 | 20:47 uur
Ik had mij lekker ziek gemeld, de mazzel......

Tja, ik zou het niet kunnen..........

Nou ik wel, zij (de overheid / mindef) heeft schijt aan mij....... ik dan ook aan hun.
Ze komen er wel lekker uit !

joris

Wat wrang weer. Nu worden ingezet voor dit soort "burger" klusjes en straks stank voor dank krijgen en op zoek naar een nieuwe baan. Te triest voor woorden dit..

onderofficier

Citaat van: Tanker op 05/05/2011 | 20:47 uur
Ik had mij lekker ziek gemeld, de mazzel......

Tja, ik zou het niet kunnen..........
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Tanker

Citaat van: Enforcer op 05/05/2011 | 20:26 uur
Citaat van: onderofficier op 05/05/2011 | 20:25 uur
Citaat van: Enforcer op 05/05/2011 | 20:11 uur
Ook hier lijken met name eenheden ingezet te worden die (mogelijk) getroffen zijn door de de kaalslag.
ach, als die er niet meer zijn, dan zijn er toch andere eenheden die het moeten gaan doen.........


Het komt nu hoogstens schijnheilig over...

Ik had mij lekker ziek gemeld, de mazzel......

Enforcer

Citaat van: onderofficier op 05/05/2011 | 20:25 uur
Citaat van: Enforcer op 05/05/2011 | 20:11 uur
Ook hier lijken met name eenheden ingezet te worden die (mogelijk) getroffen zijn door de de kaalslag.
ach, als die er niet meer zijn, dan zijn er toch andere eenheden die het moeten gaan doen.........


Het komt nu hoogstens schijnheilig over...

onderofficier

Citaat van: Enforcer op 05/05/2011 | 20:11 uur
Ook hier lijken met name eenheden ingezet te worden die (mogelijk) getroffen zijn door de de kaalslag.
ach, als die er niet meer zijn, dan zijn er toch andere eenheden die het moeten gaan doen.........
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Enforcer

Ook hier lijken met name eenheden ingezet te worden die (mogelijk) getroffen zijn door de de kaalslag.

Cigarz

Citaat van: NHD op 05/05/2011 | 17:31 uur...Misschien dat de inzet van Defensie in Schoorl de politiek positief beïnvloedt....
Yeah....right.... :doh:

Lex

Waardevol werk militairen in duinen Schoorl

SCHOORL - Geen Efteling donderdag voor kanonnier Jeroen 't Hooft uit Gouda. Militair Aaron Dekker uit Hoogeveen miste het Bevrijdingsfestival in Zwolle. En wachtmeester Stefan Westmaas uit Ede moest zijn verjaardag uitstellen. Alle verloven ingetrokken om te helpen in Schoorl.

Met mondkapjes op en handschoenen aan gingen donderdag eenheden van de Koninklijke Landmacht de laatste brandhaarden in de Schoorlse Duinen te lijf. Gewapend met schoppen en vuurzwepen liet bataljonscommandant Nils Hulshof zijn manschappen op linie door het zwartgeblakerde gebied gaan.

Vanaf maandagavond kregen de brandweer en politie continu assistentie van Defensie. Steeds 150 beroepsmilitairen waren tot donderdagmiddag in touw voor bewaking van het verboden gebied en voor het bestrijden van ondergronds vuur. Als laatste eenheden waren de 14e afdeling van de Veldartillerie uit 't Harde en de 11e afdeling van de Pantsergenie uit Wezep ingeschakeld.

,,Wij kunnen hier nuttig werk doen'', zegt Stefan Westmaas, ,,Op deze wijze laten we zien dat de Landmacht ook in eigen land waardevol kan zijn. En niet alleen in Afghanistan.'' De onzekerheid bij de militairen over hun toekomst is groot. Hoe pakken reorganisaties en bezuinigingen uit? Misschien dat de inzet van Defensie in Schoorl de politiek positief beïnvloedt.

NHD,
Gepubliceerd op 05 mei 11, 17:09
Laatst bijgewerkt op 05 mei 11, 17:13

Nikehercules

Met schoppen brandhaarden te lijf

Het werk van een pyromaan heeft voor een waar slagveld gezorgd in de duinen van Schoorl en Bergen. Naast blushelikopters en manschappen van de pantserinfanterie heeft Defensie ook een beroep gedaan op 20 Natresbataljon.

De eerste 60 militairen van de Bravo-compagnie zijn op 3 mei aan de slag gegaan: overdag haarden doven en 's nachts bewaking om het gebied afgesloten te houden. De kans is groot dat deze week nog veel meer collega's worden ingezet.

Natuurgebied
Vele hectaren kostbare natuur zijn al verwoest en door aanhoudende droogte en harde wind blijven nieuwe haarden ontstaan. Brandweerkorpsen uit het hele land zijn ingezet. Grote delen van het duingebied zien eruit als een zwartgeblakerd maanlandschap met smeulende kraters her en der. Sergeant-majoor Peter Staats: "Aan de oppervlakte lijkt de brand bezworen, maar onder de grond woekert het vuur verder. De toplaag is door de brandweer nat gemaakt, maar dat is onvoldoende voor de hitte onder de grond. Het vuur laait bij het minste geringste weer op. De Natresmilitairen kregen diverse sectoren toegewezen om die te controleren op latente brandhaarden. "

Zwarte gezichten

Het is dat de manschappen een uniform dragen, maar hun uiterlijk doet denken aan vroegere kompels uit de steenkolenmijnen. Zwarte gezichten, stofkapjes, een stofdeken over de kleding en geblakerde handen. Maar de stemming is opperberst. Sgt1 Henco Bouwmeester en kpl1 Jaap Kuipers over hun ervaringen: "De troep liep op linie door het gebied. Steeds uitkijkend naar rookpluimen. En dat was niet moeilijk, want het waren er vele. Op zo'n locatie graven we een gat om bij de bron te komen en vervolgens wordt vers zand geschept om de haard te doven."

Compagniescommandant Wanno Vink: "Dit is het echte werk. We kregen in de loop van maandag het bericht van RMC West tot steunverlening en binnen enkele uren hadden zich al 50 manschappen gemeld voor inzet. Het is opnieuw een mooi voorbeeld van de snelle reactietijd van een Natres eenheid als de nood aan de man is."

Bron: NATRES-site

Enforcer

Citaat van: Lex op 04/05/2011 | 18:15 uur
Citaat van: de Pers op 04/05/2011 | 17:03 uur
Ook kunnen Chinookhelikopters, waarvan er zes bij komen, voor die taak worden ingezet.
Tja, de laatste Kamerbrief geeft aan dat de levering van de eerste is vertraagd naar het najaar van 2011. Dat is de woordvoerder "vergeten" te vermelden, als mogelijk ook andere zaken.


En daarnaast komen ze niet allemaal naar NL.

Lex

Citaat van: de Pers op 04/05/2011 | 17:03 uur
Ook kunnen Chinookhelikopters, waarvan er zes bij komen, voor die taak worden ingezet.
Tja, de laatste Kamerbrief geeft aan dat de levering van de eerste is vertraagd naar het najaar van 2011. Dat is de woordvoerder "vergeten" te vermelden, als mogelijk ook andere zaken.

Lex

Grote inzet Defensiepersoneel bij bestrijden duinbrand

Het ministerie van Defensie heeft de afgelopen dagen bij de bestrijding van de brand in het duingebied bij het Noord-Hollandse Schoorl enkele honderden militairen ingezet, evenals helikopters, uitgerust met waterzakken, zogenoemde bambi-buckets. Defensie ondersteunde hiermee de civiele brandweer met materieel en personeel.

Gisteren heeft de brandweer het sein 'brand meester' gegeven. Toch hebben landmachtmilitairen vandaag de brandweer nog ondersteund. Met zogenoemde vuurzwepen en schoppen woelen zij de grond om en voorkomen zo dat de brand opnieuw oplaait. Ook hebben 50 militairen van de Nationale Reserve de afgelopen nacht het verwoeste gebied in de duinen bewaakt.

Vanavond en vannacht nemen 150 militairen van 43 Gemechaniseerde Brigade de bewakings- en beveiligingstaak over. Ook ondersteunen zij de brandweer bij het voorkomen van oplaaiend vuur. Morgen wordt de mogelijke inzet van landmachtpersoneel opnieuw bekeken.


Helikopters
Door de aanhoudende droogte zijn tot en met zondag 8 mei voor heel Nederland 2 helikopters van Defensie Helikopter Commando op Vliegbasis Gilze-Rijen op afroep beschikbaar voor eventuele brandbestrijding.

MINDEF,
4 mei 2011, 14.19 uur