Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

JdL

Van mij mogen we al voor dat we naar UCAV gaan het aantal opschroeven
Ja ik weet dat de UCAV betere overlevingskansen heeft maar voor missies zoals nu in irak en tot vorig jaar in afghanistan kan een reaper ook genoeg terwijl we de druk op onze fighters ermee kunnen verlagen
Dus ik pleit voor 20 reapers in 2020
Wat de marine betreft
We zetten al scaneagles in vanaf schepen dus naar mijn mening kunnen we het geld beter voor andere dingen gebruiken
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Elzenga

Ik ben dan ook erg voor uitbreiding vast vaste vleugel UCAVs naar 10 richting 2030 (binnen 306 sq)...plus 10 UCAVs in een (maritieme) helikopter variant (binnen 7 sq).

JdL

Als je het bij het huidige takenpakket wil houden is 4 wel genoeg voor onze minikrijgsmacht maar 4 kisten een sqn noemen vind ik wel een beetje triest
Maar als het takenpakket word uitgebreid zie ik mogelijkheden om het fighter gat wat er zonder vervolgorder voor de F-35 gaat komen gedeeltelijk op te vangen
Als er zou worden uitgebreid zijn de mogelijkheden ook veel groter
Nu:
2 voor training(afsluiting van opleiding, routine training, samenwerking met andere eenheden enz)
1 in onderhoud
1 beschikbaar
Als je dat aantal zou uitbreiden naar tenminste 8 heb je een levensvatbare eenheid en continu 2-4 reapers beschikbaar
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

#209
Citaat van: johandeleeuw2002 op 15/07/2015 | 22:24 uur
306 sqn heroprichten vind ik persoonlijk geen probleem houd tradities in stand
Maar praktisch een sqn met 4 kisten is wel wat lachwekkend :cute-smile:
Ik pleit ervoor om het aantal naar 10 op te schroeven en om ze te laten bewapenen
Laat 306 Sqn eerst maar omgaan met de MQ-9. Vergeet niet dat andere Europese MQ-9 gebruikers ook met een klein aantal zijn begonnen.

Het moet nog blijken of men in de toekomst van UAV naar UCAV wil gaan. Het kan ook maar zo zijn, dat men het bij de F-35A en AH-64D/AH-XX houdt.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

306 sqn heroprichten vind ik persoonlijk geen probleem houd tradities in stand
Maar praktisch een sqn met 4 kisten is wel wat lachwekkend :cute-smile:
Ik pleit ervoor om het aantal naar 10 op te schroeven en om ze te laten bewapenen
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

Citaat van: Sparkplug op 15/07/2015 | 13:13 uur
Orange Jumper is een testtoestel (F-16BM J-066).

ooo ja klopt  ... oeps  8)

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 15/07/2015 | 13:09 uur
Kantoor Testvliegen was onderdeel van 323 Squadron.
Aangezien 323 Squadron zich nu puur met de F-35A bezighoudt, is Kantoor Testvliegen net als Tactes ook overgedragen aan 322 Squadron.

Vandaar ;) Thanks voor de opheldering.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: Harald op 15/07/2015 | 13:10 uur
Volgens mij zou er geen demo's meer gevlogen worden door F-16 = bezuiniging
Orange Jumper is een testtoestel (F-16BM J-066).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Strata op 15/07/2015 | 12:51 uur
Ah I stand corrected, klinkt aannemelijk inderdaad.
Welk sq vliegt er nu met de Orange Jumper? 

Volgens mij zou er geen demo's meer gevlogen worden door F-16 = bezuiniging

Sparkplug

#203
Citaat van: Strata op 15/07/2015 | 12:51 uur
Ah I stand corrected, klinkt aannemelijk inderdaad.
Welk sq vliegt er nu met de Orange Jumper?  
Kantoor Testvliegen was onderdeel van 323 Squadron.
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2008/11/18/60-jaar-323-tactes-squadron-op-vliegbasis-leeuwarden
http://www.f-16.net/units_article274.html

Aangezien 323 Squadron zich nu puur met de F-35A bezighoudt, is Kantoor Testvliegen net als Tactes ook overgedragen aan 322 Squadron (zie onderstaande link).
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2014/11/05/luchtmacht-heeft-eerste-f-35-squadron
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 15/07/2015 | 09:05 uur
323 Squadron droeg in het najaar van 2014 de Tactes taak over aan 322 Squadron, omdat zij nu het F-35A OT&E Squadron zijn (Edwards AFB).

Wanneer alle F-35A zijn geleverd, blijft één van de twee testtoestellen in de VS (samen met vier voor opleiding). Het zou mij niet verbazen als 323 Squadron zich hiermee blijft houden. Tenzij men in Nederland de 32 stuks (als er geen vervolgbestelling komt) over 312, 313, 322 en 323 Sqn wil verdelen.

Ah I stand corrected, klinkt aannemelijk inderdaad.
Welk sq vliegt er nu met de Orange Jumper? 
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

#201
Citaat van: johandeleeuw2002 op 15/07/2015 | 10:27 uur
Dat is waar ik op doel
Als je de 32 toestellen in NL zou moeten verdelen over 4 sqn's heb je 8 toestellen per sqn dat is natuurlijk onrealistisch
Dus blijft 323 in de VS als trainingsqn of het word na de testfase opgeheven
306 vervulde in zijn laatste rol ook de trainingstaak maar op een of andere manier zouden de F-16's in de VS minder kostte als ze geen naam van een sqn hadden
Als 323 Sqn in de VS blijft, dan zullen ze zich meer met testwerkzaamheden bezig houden. Luke AFB krijgt Nederlandse F-35A voor opleiding. Net als op Tucson kunnen ze bij een bepaalde eenheid van de VS worden ingedeeld.

306 Sqn in combinatie met de MQ-9 is niet meer dan logisch. Zeker gezien de achtergrond van 306 Sqn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

Citaat van: Sparkplug op 15/07/2015 | 09:05 uur
323 Squadron droeg in het najaar van 2014 de Tactes taak over aan 322 Squadron, omdat zij nu het F-35A OT&E Squadron zijn (Edwards AFB).

Wanneer alle F-35A zijn geleverd, blijft één van de twee testtoestellen in de VS (samen met vier voor opleiding). Het zou mij niet verbazen als 323 Squadron zich hiermee blijft houden. Tenzij men in Nederland de 32 stuks (als er geen vervolgbestelling komt) over 312, 313, 322 en 323 Sqn wil verdelen.
Dat is waar ik op doel
Als je de 32 toestellen in NL zou moeten verdelen over 4 sqn's heb je 8 toestellen per sqn dat is natuurlijk onrealistisch
Dus blijft 323 in de VS als trainingsqn of het word na de testfase opgeheven
306 vervulde in zijn laatste rol ook de trainingstaak maar op een of andere manier zouden de F-16's in de VS minder kostte als ze geen naam van een sqn hadden
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

Citaat van: johandeleeuw2002 op 14/07/2015 | 23:06 uur
En 323 sqn dan?
Vliegt die niet meer met de F-16 sinds ze met het testen van de F-35 bezig zijn?
Ik dacht dat het de bedoeling was dat die na de algemene invoering van de F-35 weer gewoon een leeuwarden sqn word

Citaat van: Strata op 14/07/2015 | 23:21 uur
323 is het Tactes squadron.

323 Squadron droeg in het najaar van 2014 de Tactes taak over aan 322 Squadron, omdat zij nu het F-35A OT&E Squadron zijn (Edwards AFB).

Wanneer alle F-35A zijn geleverd, blijft één van de twee testtoestellen in de VS (samen met vier voor opleiding). Het zou mij niet verbazen als 323 Squadron zich hiermee blijft houden. Tenzij men in Nederland de 32 stuks (als er geen vervolgbestelling komt) over 312, 313, 322 en 323 Sqn wil verdelen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: johandeleeuw2002 op 14/07/2015 | 23:06 uur
En 323 sqn dan?
Vliegt die niet meer met de F-16 sinds ze met het testen van de F-35 bezig zijn?
Ik dacht dat het de bedoeling was dat die na de algemene invoering van de F-35 weer gewoon een leeuwarden sqn word

323 is het Tactes squadron.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation