Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

Harald

Je begint toch echt wel te twijfelen of er wel goed nagedacht wordt over bepaalde materieel/materiaal aankopen en ook voor de lange termijn.

MC-12W is voor meerdere taken inzetbaar, ondersteuning van je grondtroepen (extra ogen), voor CAS-ondersteuning, INTELL, maar ook het "gewone" kijk en zoek werk, kustwacht-taken. En we hebben geen probleem met certificering voor onbemand boven Europa bijvoorbeeld.

Ik ben met Poleme eens dat het wel eens beter was geweest dat NL een type als MC-12W hadden aangekocht.


Poleme

#136
Citaat van: Lex op 21/11/2013 | 15:10 uur
Interessante Kamerbrief. Zo zijn de kosten meer dan het beschikbare budget, waardoor bepaalde extra's vooralsnog niet mogelijk zijn.
De regelgeving omtrent inzet is ook niey aanwezig. etc.
Ik heb al meerdere keren op DF geschreven, dat het beschikbare budget a EUR 100 - 250 miljoen helemaal niet toereikend is voor 1 MQ-9 Reaper systeem met 4 kisten en 2 grondstations.
Op 27 Juni 2013 werd het Amerikaanse congres ingelicht voor een eventuele aanschaffing door Frankrijk van 16 Reapers en 8 grondstations, reserve-onderdelen, opleidingen etcetera voor circa USD 1,5 miljard.   Nederland zou dan USD 375 miljoen = ca. EUR 296 miljoen kwijt zijn.
In 2008 werd het congres ingelicht, dat de Italianen 4 Reapers en 3 grondstations wilden kopen.  Dat zou ongeveer USD 330 miljoen kosten.

Nederland wil de Reapers 6 maanden kunnen uitzenden en heeft daarvoor 96 personeelsleden beschikbaar.  Een Reaper dient beschikbaar te voor opleiding, oefenen en als reserve.   Om bijvoorbeeld 6 maanden constant 1 Reaper in de lucht te hebben, een zogenaamde Reaper orbit.  Heb je echter 5 Reapers, 3 grondstations en 171 pax nodig.  Toen de Britten nog 5 Reapers hadden, duurde een Reaper missie gemiddeld rond de 11 vlieguren.  De Amerikaanse Reapers maken gewapende missies van gemiddeld 13 tot 16 uur.    Hoeveel % van de tijd kunnen Nederlandse Reapers een bepaald gebied in de gaten houden?  Hoeveel vlieguren kunnen de Reapers per jaar vliegen?  Een vlieguur deed in 2012 USD 3.612 (directe + indirecte kosten = operationele kosten).  In 2012 bedroegen de eigendom kosten per Reaper vlieguur USD 4.762 (ops kosten + afschrijving & infrastructuur).  En dan hebben UAV's in het algemeen ook nog eens 10 x zoveel kans om te crashen dan bemande vliegtuigen.
95 US Air Force Reapers vlogen in 2012 in totaal 113.706 uren = gemiddeld 1.196,91 uren (100) per jaar per kist x USD 3.612 = USD 4,3 miljoen per jaar per Reaper.
42 USAF MC-12W Liberty's (King Air 350's) vlogen in 2012 in totaal 112.955 uren = gemiddeld 2.689,40 uren (225) per MC-12W per jaar x USD 3.726 = ruim USD 10 miljoen per jaar per MC-12W.   Een MC-12W aanschaffen kost ca. USD 18 - 20 miljoen.  En de MC-12W totale eigendom kosten bedragen USD 3.973 per vlieguur.
resume, type:                   MQ-9                              MC-12W
ops kosten per uur 2012    USD 3.612  (100)             3.726  (103,2)
total owner cost per hr             4.762  (100)             3.973  ( 83)
productiviteit 2012 per kist  1.196,91 uur (100)          2.689,40 (225)

Dan wil defensie de Reaper gaan inzetten voor kustwacht taken.  Oeps, de huidige radar is een zogenaamde Synthetic Aperture Radar.  Of te wel, met deze radar kan je zwart wit 'fotobeelden' maken met een maximale resolutie van 10 - 30 cm.  
zie:  http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_aperture_radar
Voor maritieme taken heb je echter een Inverse Synthetic Aperture Radar nodig.
zie:  http://en.wikipedia.org/wiki/Inverse_synthetic_aperture_radar
Een Maritiem Patrol Aircraft vliegt niet constant op een bepaalde hoogte, zeg 40.000 voet / 12.200 meter.  Maar hebben een veel dynamischer vlieg profiel, waarbij men soms op 50 voet / 15 meter hoogte een schip van dichtbij moet inspecteren.  De Reaper vleugels zijn te zwak voor zo een dynamisch vlieg profiel.
Hoe gaat de niet bepaald robuuste Reaper om met grote turbulentie en icing boven zee?   De Reaper heeft problemen in icing condities.  Er zal een Automatic Indentification System moeten worden geintegreerd, om schepen op te sporen, te identificeren en te kunnen volgen.  Het ontbreken van ELectronic INTel en SIGnal INtel apparatuur is een groot gemis in vooral de maritieme surveillance rol.

MQ-9, een miskoop voor Nederland.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Citaat van: Lex op 21/11/2013 | 22:02 uur
Het gaat mij meer om het feit, dat ook hier weer sprake is van aanschaf van materieel met grote risico's ikv beschikbare pecunia. De aanschaf van de F-35A  is nog steeds omhuld met vele vraagtekens; nu komt daar de aanschaf van drones bovenop. Ondanks dat deze "van de plank" gekocht worden, blijkt nog nergens uit wat de definitieve aanschaf de BV-NL gaat kosten. En dat in een tijd waar de centjes voor defensie onder zeer grote druk staan.
Daarnaast is NL ook in een Europees project mbt drones gestapt. Hoe valt eea te rijmen?
Just my two pennies.  ;)

Dat was ook mijn gedachte al, vooral dat laatste dat er in een Europees project wordt gestapt en nu een US-made koopt, waarvan bijvoorbeeld Italië al heeft gezegd deze in de komende jaren willen vervangen, omdat ze worden beperkt door de US eisen (Italië mag zijn Reapers namelijk niet bewapenen)

Wil NL over een jaar of 10 UCAV kopen samen uit een Europees-samenwerkingsverband ??

Lex

#134
Citaat van: guest1400 op 21/11/2013 | 21:47 uur
verbaasd me niks dat ze voor de Reaper zijn gegaan, prima toestel en misschien nog beter als de predator. Dat plus wij hebben geen budget voor de o zo dure Global Hawks. Bovendien moet je eens nagaan als in het nieuws was gekomen dat wij de gevreesde Predator zouden aanschaffen
Het gaat mij meer om het feit, dat ook hier weer sprake is van aanschaf van materieel met grote risico's ikv beschikbare pecunia. De aanschaf van de F-35A  is nog steeds omhuld met vele vraagtekens; nu komt daar de aanschaf van drones bovenop. Ondanks dat deze "van de plank" gekocht worden, blijkt nog nergens uit wat de definitieve aanschaf de BV-NL gaat kosten. En dat in een tijd waar de centjes voor defensie onder zeer grote druk staan.
Daarnaast is NL ook in een Europees project mbt drones gestapt. Hoe valt eea te rijmen?
Je zou je ook kunnen afvragen of het wel enige nut heeft om op dit moment over te gaan tot het aanschaffen van drones. Zou het beschikbare bedrag niet beter besteedt kunnen worden?
Just my two pennies.  ;)

guest1400

verbaasd me niks dat ze voor de Reaper zijn gegaan, prima toestel en misschien nog beter als de predator. Dat plus wij hebben geen budget voor de o zo dure Global Hawks. Bovendien moet je eens nagaan als in het nieuws was gekomen dat wij de gevreesde Predator zouden aanschaffen

Lex

Citaat van: Zeewier op 21/11/2013 | 21:13 uur
Van de aanschafprijs van 250 mil ben ik wel onder de indruk, het inclusief grondstation maar toch.
Uit de Kamerbrief daarover:

FINANCIËN
Het investeringsbudget van de MALE UAV bedraagt tussen €100 en €250 miljoen. Uit de indicatieve financiële informatie die in de B-fase werd verkregen, is gebleken dat het eerder gereserveerde budget niet toereikend is om de volledige behoefte te kunnen vervullen. Zo is duidelijk geworden dat budgetverhoging nodig is voor de verwerving van de inbouwsets met de additionele sensoren en de integratie daarvan in het systeem. Gelet op de huidige financiële mogelijkheden wordt dit deel van de behoefte vooralsnog aangehouden. Defensie zal de ontwikkelingen op het gebied van deze sensoren blijven volgen, in het bijzonder om te kunnen vaststellen of deze in de toekomst «van de plank», en daarmee naar verwachting tegen lagere kosten, gerealiseerd kunnen worden. Verder is in de B-fase duidelijk geworden dat de kosten voor certificering thans nog moeilijk te bepalen zijn. In de vervolgfase zal meer informatie worden ingewonnen, op basis waarvan een duidelijker beeld van het benodigde budget kan worden bepaald. Het projectbudget zoals genoemd in de A-brief, – is aangepast voor wijzigingen in het BTW-tarief, de dollarkoers en het prijspeil.


Wil defensie de originele plannen uitvoeren dat zal er dus geld bij moeten?
Er wordt hiet nergens gesteld dat de aanschaf binnen het budget moet blijven.

Zeewier

Opvolgers voor de F-16 fotoverkenners en zo beschouw ik ze ook. Van een F-16 met een fotopod werden we toch ook niet bang? Van de aanschafprijs van 250 mil ben ik wel onder de indruk, het inclusief grondstation maar toch.

Lex

In RTL-nieuws een item hierover, met commentaar van R. de Wijk.

Elzenga

Was al min of meer bekend. Er zijn niet zo heel veel kandidaten, maar dat men de eisen op de Raeper heeft toegeschreven betwijfel ik niet. Al is het een nuttig en bruikbare U(C)AV waar ik de keuze van onderschrijf. Ook gewapende optie snel invoeren als het aan mij zou liggen. En aantal vergroten en ook heli-UCAV invoeren. 

Harald

Nieuws van NU.NL

Defensie koopt vier Amerikaanse drones

Defensie koopt vier Amerikaanse drones die vanaf eind 2016 vanuit de lucht informatie gaan verzamelen. Het onbemande vliegtuig MQ-9 Reaper wordt "van de plank" gekocht en moet eind 2017 volledig operationeel zijn

De MQ-9 Reaper kan ook wapens dragen en doelen snel uitschakelen, maar daar heeft Nederland momenteel geen behoefte aan, licht een defensiewoordvoerder toe.

Een Reaper-systeem bestaat onder meer uit vier vliegtuigen, radar en een grondstation. De drone zal niet worden bewapend.

"Dat is niet de intentie, maar dat kan in de toekomst veranderen."

Maar één fabrikant heeft een systeem beschikbaar dat voldoet aan de eisen van Defensie, schrijft Hennis. Dat is General Atomics Aeronautical Systems uit San Diego in California.

Gehele artikel :
http://www.nu.nl/politiek/3634763/defensie-koopt-vier-amerikaanse-drones.html

dudge

Citaat van: Lex op 21/11/2013 | 15:10 uur
Interessante Kamerbrief. Zo zijn de kosten meer dan het beschikbare budget, waardoor bepaalde extra's vooralsnog niet mogelijk zijn.
De regelgeving omtrent inzet is ook niey aanwezig. etc.

Ik was al verbaasd dat in het artikel van de NOS over inzet boven Nederland wordt gesproken, waar daar dacht ik nog wat haken en ogen aan zaten.

andré herc

Die 250 miljoen had ik wel anders besteed voor de NL Defensie. ;)
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lex

Interessante Kamerbrief. Zo zijn de kosten meer dan het beschikbare budget, waardoor bepaalde extra's vooralsnog niet mogelijk zijn.
De regelgeving omtrent inzet is ook niey aanwezig. etc.

Lex

Kamerbrief voorstudie project MALE UAV.

Mindef,
21 november 2013

Jellington

Citaat van: andré herc op 21/11/2013 | 14:08 uur
Het ministerie van Defensie heeft vanaf eind 2016 de beschikking over nieuwe onbemande vliegtuigen. Minister Hennis-Plasschaert meldt aan de Tweede Kamer dat de MQ-9 Reapers bijna overal in de wereld kunnen worden ingezet, 24 uur per dag.

De toestellen kunnen onder meer worden gebruikt om informatie te verzamelen in gebieden waar Nederlandse militairen naartoe zijn gestuurd. Commandanten kunnen zo operaties plannen en bijsturen. De vliegtuigen kunnen ook worden ingezet voor humanitaire hulpverlening en om vluchtelingenstromen in kaart te brengen.

Drugs

In Nederland kunnen de onbemande vliegtuigen bijvoorbeeld worden gebruikt voor hulp bij rampen of voor het opsporen van drugskwekerijen.

Nederland heeft al de beschikking over kleinere onbemande vliegtuigen, maar het nieuwe MALE UAV-systeem heeft een veel groter bereik. Het bestaat uit vier toestellen en apparatuur op de grond. Het wordt gemaakt door het Amerikaanse bedrijf General Atomics Aeronautical Systems.

Leeuwarden

Met de aanschaf is een bedrag gemoeid van maximaal 250 miljoen euro. Het nieuwe systeem wordt gestationeerd in Leeuwarden en zo'n honderd militairen zullen het bedienen.

Deze week sloot Hennis een overeenkomst met zes landen om te gaan samenwerken bij het gebruik van dit soort onbemande vliegtuigen.

http://nos.nl/artikel/577670-nl-koopt-onbemande-vliegtuigen.html

Ik heb er geen verstand van maar 4 klinkt triest weinig, al helemaal als ze die dingen ook willen gebruiken boven Nederlands grondgebied.