Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

IPA NG

De Reaper lijkt mij de beste keus.
Mooi ding en zo en ook wel bruikbaar maar of dit tegen de kosten opweegt? Zoals al gezegd, een toestel als de MC-12W oid is waarschijnlijk goedkoper in aanschaf en gebruik. Alleen kun je die niet bewapenen en inzetten boven gevaarlijk gebied... Het is een asfweging.

Wat kost het eigenlijk? En inderdaad, 4 is erg mager.
Als men nou eens niet voor de F-35 zou gaan dan konden we er een paar extra nemen :P.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#46
Uit het topic: defensie op TV

Citaat van: Poleme op 31/03/2012 | 00:08 uur
De KLu is echter van plan om maar 4 UAV's en 2 grondstations aan te schaffen, welke draaiend worden gehouden door slechts 96 pax.
Dus staat de keuze al vast, net als de Britten zullen we de Reaper aanschaffen, waarbij de opleidingen door de US Air Force worden uitgevoerd.

Bestaat er een kans dat ook de The General Atomics Avenger (formerly Predator C)  wordt overwogen?

Ik stel deze vraag omdat deze variant in de toekomst misschien beter aansluit bij de, voor de Klu te verwachten, F35A.

From Wikipedia, the free encyclopedia:

Atomics Avenger (formerly Predator C) is a developmental unmanned combat air vehicle (UCAV) built by General Atomics Aeronautical Systems for the United States military. Its first flight occurred on 4 April 2009.[2][3] Unlike the previous MQ-1 Predator and MQ-9 Reaper (Predator B) drones, the Avenger is powered by a turbofan engine, and its design includes stealth features such as internal weapons storage, and an "S" shaped exhaust for reduced heat and radar signature.[4] The Avenger will support the same weapons as the MQ-9, and carry the Lynx Synthetic aperture radar SAR and a version of the F-35 Lightning II's electro-optical targeting system (EOTS), called the Advanced Low-observable Embedded Reconnaissance Targeting (ALERT) system.[5][6] The Avenger will use the same ground support infrastructure as the MQ-1 and MQ-9, including the ground control station and existing communications networks


Poleme

#45
 ;D  Ahh, de KLu MALE UAV klucht ook gezien.  Dit project is 'eerlijk' en openbaar aanbesteed.
De Bedoeling is om een MALE UAV eenheid maximaal 6 maanden uit te zenden, waarbij 1 onbewapende UAV constant in de lucht is.
Hiervoor heb je echter 5 UAV's, minimaal 171 man personeel en 3 grondstations nodig, want er is 1 UAV en 1 grondstation nodig voor opleidingen en oefeningen en als reserve.  Worden de Reapers voorzien van bewapening, dan loopt de vliegduur terug tot 13 - 14 uur en dan zijn er minimaal 6 en optimaal 7 Reapers nodig, om er 1 constant in de lucht te hebben.
De KLu is echter van plan om maar 4 UAV's en 2 grondstations aan te schaffen, welke draaiend worden gehouden door slechts 96 pax.
Dus staat de keuze al vast, net als de Britten zullen we de Reaper aanschaffen, waarbij de opleidingen door de US Air Force worden uitgevoerd.

UAV's goedkoop?  Oohh jazeker, zolang je maar het uurtarief per vlieguur aanhoudt.  In 2011 deed 1 Reaper vlieguur USD 3.624; 1 F-16C vlieguur koste toen USD 20.809 = directe en indirecte totale kosten.  Echter, een UAV koop je juist vanwege zijn lange vliegduur en je wilt er constant eentje boven het strijdtoneel hebben.  Dat veranderd de zaak volledig, want de jaarlijkse kosten voor onderhoud en gebruik van een Reaper bedroegen in 2011 USD 5,1 miljoen, terwijl een F-16C toen USD 4,8 miljoen per jaar koste.

Het Department of Homeland Defense gebruikt 6 Reapers ook om illegale immigranten en smokkelaars op te sporen.
De rekenmeesters van de Amerikaanse rekenkamer hebben berekend dat 1,5% van hen werden gevonden door de Reapers.
De opsporing kosten door Reapers per binnendringer bedroeg in 2011 USD 7.054.  Er worden ook bemande Cessna Caravan's met infra-rood camera's ingezet.  Zij sporen relatief gezien meer indringers op dan de onbemande vliegtuigen.  De opsporing kosten van deze Cessna's per indringer bedroegen in 2011 echter USD 230 !
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Datum 14 december 2011
Betreft Behoeftestelling project MALE UAV

http://www.defensie.nl/actueel/kamerstukken/

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Poleme

In 2007 werd het oorspronkelijke Klu MALE project vanwege begrotings redenen afgeblazen.
Het project bleef wel op de agenda staan, want MinDef wilde toch MALE UAV's aankopen door via 'creatieve manieren' begroting vrij te maken voor deze behoefte.
Ook werd er in 2007 een lobby gestart om de MQ-9 Reaper (Predator B) aan te schaffen.
Lo Casteleijn, Directeur Algemene Beleidszaken bestempelde de eventuele aankoop van deze UAV zelfs als 'vitaal'.
Niet aanschaffen of (lang) uitstellen zou volgens hem zelfs een stap terug qua Nederlandse UAV Intell Surveillance Recon vaardigheden betekenen.
In 2009 kreeg Nederland het aanbod om 2 piloten / operators op Air Force Base Creech, Nevada te stationeren.  Die dan opgeleid en geoefend zouden worden op de MQ-1 Predator en MQ-9 Reaper.  Nederland moest dan binnnen 12 tot 18 maanden overgaan tot aanschaf van een van deze types.  Nederland toonde toen interesse in deze types, aangezien zij hun resultaten konden aanschouwen boven Afghanistan.

05-07-2011. Nederland besluit tot invoering in 2012 van 2 ScanEagle systemen met in totaal 4 - 6 vliegtuigjes.
De ScanEagles zijn een interim oplossing als Sperwer vervanger, waarbij 10 a 12 UAV's per 2014 - 2015 instromen.
Rond deze tijd zal ook 1 MALE UAV systeem met 4 vliegtuigen instromen, dit zal zeer waarschijnlijk de MQ-9 Reaper zijn.
Nederland is net als het VK initieel niet geinteresseerd in gewapende inzet van deze kist.  Maar dat zou wel eens kunnen veranderen door slechte inzetbaarheid van de F-16 vloot.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Is er inmiddels al meer bekend over de MALE UAV voor de Klu?

Ik vind het redelijk stil rond dit onderwerp.

MasterChief1971

Ik dacht een "receptacle"  8)
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 04/07/2011 | 12:55 uur
Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 00:17 uur
Ik zit me nu al tijden af te vragen wat dat "MALE" nu betekent. Iemand?

Edit: Hoeft niet meer, ben er achter... Medium-Altitude Long-Endurance...

Ik zat anders te denken.

Dus er is geen FEMALE uitvoering?   

Jawel... die heeft een "probe"  ;D

onderofficier

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 00:17 uur
Ik zit me nu al tijden af te vragen wat dat "MALE" nu betekent. Iemand?

Edit: Hoeft niet meer, ben er achter... Medium-Altitude Long-Endurance...

Ik zat anders te denken.

Dus er is geen FEMALE uitvoering?   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

A.J.

#37
Ik zit me nu al tijden af te vragen wat dat "MALE" nu betekent. Iemand?

Edit: Hoeft niet meer, ben er achter... Medium-Altitude Long-Endurance...

Ik zat anders te denken.

Hyperion

Citaat van: Poleme op 03/07/2011 | 21:42 uur
Citaat van: Hyperion op 30/06/2011 | 14:26 uur
http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2011/06/30/46184180/Laatste_vlucht_Sperwer_video

Ja leuk he, vliegen met UAV's.  De Kl was bijvoorbeeld aan een Sperwer vlucht van 2 uur bijna 1,8 kg aan papierwerk kwijt!

Ja voor mij wel. Mijn droom was schutter op een tank. Maar misschien is piloot op de grond van een Predator systeem wel wat voor mij...

Elzenga

#35
Citaat van: Poleme op 03/07/2011 | 21:42 uur
Ja leuk he, vliegen met UAV's.  De Kl was bijvoorbeeld aan een Sperwer vlucht van 2 uur bijna 1,8 kg aan papierwerk kwijt!
Ik mag hopen dat je inmiddels een stevige lobby hebt gelanceerd richting MinDef en ook BAE/Daussault om toch vooral een optional manned UCAV te ontwikkelen en voor MinDef om die dan aan te schaffen... ;)

Poleme

Citaat van: Hyperion op 30/06/2011 | 14:26 uur
http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2011/06/30/46184180/Laatste_vlucht_Sperwer_video

In het filmpje is te zien dat de Landmacht nu de ScanEagle krijgt, was dit al eerder aangekondigd dat deze zou komen of?
Wel leuk als de luchtmacht dan nog de Reaper of de Predator erbij krijgt.
In de lente / zomer van 2010 keek NL MinDef al naar een interim UAV als vervanger van de Sperwers.   Ze keken bij de Aussies op Tereen (Tarin Kowt vliegveld) die daar met ScanEagles werken.  De Canadezen vliegen sinds 25 maart 2008 met een onbekend aantal geleaste ScanEgles vanaf Kandahar.  Op 1 juni 2010 vlogen deze kistjes hun 17.000 ste vlieguur (gemiddeld 653 uur per maand / 21,8 uur per dag) en 1.700 ste sortie.  Per jaar betaalt de Canadese krijgsmacht USD 30 miljoen aan 'turn key' huur voor deze ScanEagles.

Ja leuk he, vliegen met UAV's.  De Kl was bijvoorbeeld aan een Sperwer vlucht van 2 uur bijna 1,8 kg aan papierwerk kwijt!
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 30/06/2011 | 21:50 uur
Citaat van: jurrien visser op 30/06/2011 | 16:59 uur
Europa's equivalent... dat wordt dan 2086... voordat ze er in Europa uit zijn....
Nee hoor...ze hebben haast... en zijn zich maar al te bewust van de huidige achterstand. De BAE Mantis is redelijk snel tot een operationele kist te ontwikkelen..en dat is wat BAE en Dassault ook gaan doen in de vorm van de Telemos...en waarom ze daarom juist meer partners buiten de deur houden...dat zou het proces waarschijnlijk vertragen. 

Ik laat me (deze keer) graag verrassen, (on time and on budget)