Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

Harald

koopt Duitsland Predators B (MQ-9 Reaper)


Industry Partnership for Offering Predator B to Germany:

General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) announced Wednesday that it has signed a memorandum of understanding with Germany's RUAG Aerospace Services to offer the former's Predator B multi-mission remotely piloted aircraft to the German military. "GA-ASI's establishment of a working relationship with RUAG represents a strategic commitment by both companies to support the German armed forces with a proven, affordable, and responsive solution to Germany's [intelligence-surveillance-reconnaissance] and defense requirements," said Neal Blue, GA-ASI chairman and CEO. Under the MOU, RUAG will perform roles like assisting in the adaptation of hardware to German national standards, supporting German airworthiness certification, and providing logistical and maintenance support once the Predator Bs are delivered. The US Air Force already operates the Predator B, which it calls the MQ-9 Reaper. So do the Royal Air Force and Italian air force.

http://www.airforce-magazine.com/Pages/default.aspx

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 27/04/2011 | 12:32 uur
Het zou met niet verbazen als ze de Aerostar aan gaan schaffen, want daar hebben ze (KLU) nu ervaring opgedaan in Afganistan.

http://www.onzeluchtmacht.nl/component/option,com_flippingbook/Itemid,212/id,14/view,book/

http://www.aeronautics-sys.com/aerostar_tactical_uav

Deze is volgens mij nagenoeg gelijk aan de UAV HERON van IAI

http://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Heron

maar mijn voorkeur is een MQ-9 Reaper systeem of MQ-1C Grey Eagle

Ik verwacht van niet, er wordt duidelijk gesproken over een MALE UAV. Ik gok nog steeds op:  MQ-9 of MQ-1C Grey Eagle

Harald

Het zou met niet verbazen als ze de Aerostar aan gaan schaffen, want daar hebben ze (KLU) nu ervaring opgedaan in Afganistan.

http://www.onzeluchtmacht.nl/component/option,com_flippingbook/Itemid,212/id,14/view,book/

http://www.aeronautics-sys.com/aerostar_tactical_uav

Deze is volgens mij nagenoeg gelijk aan de UAV HERON van IAI

http://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Heron

maar mijn voorkeur is een MQ-9 Reaper systeem of MQ-1C Grey Eagle

Poleme

#14
Citaat van: Elzenga op 23/04/2011 | 15:09 uur
Ik zou de aanschaf van 4 Reapers wel een goede stap vinden binnen de huidige omstandigheden. Al zou het ook zo maar eens de minder "agressieve" MQ-1(C) kunnen worden. Maar dan wel als interim-oplossing tot er een Europees alternatief beschikbaar komt. Al zal dit wel weer niet de insteek zijn van deze regering en de KLu, gezien haar pro-Atlantische/Amerikaanse houding. Men had in dit kader ook de Duitse route kunnen kiezen, die de keuze voorlopig hebben uitgesteld en Israëlische UAVs leasen. Het wordt tijd dat men in Europa nu echt serieus een alternatief ontwikkelt en in productie neemt. Daar wordt ook nu steeds luidruchtiger voor gewaarschuwd.
Rent-A-UAV / UAV's leasen?  Tussen 21-06-09 en 31-07-10 werden totaal 2.098 uur gevlogen (gemiddeld 5 uur 21 minuten) tijdens 392 missies  door gehuurde Aeronautics UAV's.  De inhuur van deze UAV's koste ca. EUR 39 miljoen exclusief mobilisatie / demob.; aanleg van een 700 x 20 meter startbaan en 8 gedetacheerde Nederlandse militairen.  Duur!, daarom doen andere landen ook zo geheimzinnig over de kosten van ingehuurde UAV's.
Dus kopen die UAV.  We hebben EUR 100 - 250 miljoen beschikbaar:
1a. - 1 MQ-9 Reaper systeem, voor 1 systeem met 4 vliegtuigen & grondstations betaal je tussen de USD 60 tot 131,25 miljoen, af te leveren in 2012 - 2013.  Deze bewezen kist kan maximaal 1.361 kg aan externe lasten meevoeren.  En biedt dus de mogelijkheid om het aantal uit te zenden F-16's te verminderen.
1b. - 1 MQ-1C Grey Eagle systeem kost ca. USD 91 miljoen, inclusief 5 grondstations en 12 UAV's.  Heeft zich bewezen boven Irak & Afghanistan.
Dit  systeem heeft als voordeel, dat het 12 UAV's heeft.  Een huidige UAV heeft 10x meer kans te crashen dan een bemand vliegtuig.  Van de 8 uitgezonden CLAS Sperwers gingen er al vrij snel 2 'op hun klep'.  Van de totaal 7 ingehuurde Aerostar UAV's verdween er een en werd nooit meer terug gevonden.  Een maakte een noodlanding en kon gelijk retour naar Israel voor reparatie.  Een derde maakte een fout tijdens de start en kon ook beschadigd retour.  Daarnaast wordt de MQ-1C aangedreven door een Duitse Thielert Centurion 1.7 diesel 'kar' van 136 pk welke gebaseerd is op de Mercedes Benz OM 668.  Of er kan waarschijnlijk een Centurion 2.0 worden geplaatst, welke gebaseerd is op de MB OM 640, die gebruikt wordt in de Mercedes Benz A 200 CDI.  Deze diesels zijn in ieder geval door veel meer monteurs in onze krijgsmacht te onderhouden dan een gasturbine.

2a. - We gaan op de Europese tour.  4 Harfangs alstublieft,  kosten inclusief grondstations USD 25 miljoen per stuk, kunnen ook geleverd worden in 2012 -2013.  Kunnen nog niet voorzien worden van wapens, dus daar ligt een integratie risico.  Vliegt al wel boven Afghanistan.
2b - Thales (UK) & Elbit Watchkeeper 450, deze bewezen kist kan ook in 2012 - 2013 worden geleverd.  Elbit USA gaat nu onderhoud aan Nederlandse F-16's uitvoeren, dus niet meer een onbekende voor de Klu.  Thales spreekt voor zich, dus misschien een 'ingang' voor de Nederlandse industrie?
2c.  BAE Mantis, heeft zich nog niet bewezen, want kan pas in 2015 voor het eerst worden geleverd, dus grote risico's met ontwikkeling en kosten.
Valt dus af.
2d.  EADS Talarion,  een straal UAV die eerder als high end optie in de klasse van de RQ-4 Global Hawk valt.  De totale programma kosten per Talarion gaan EUR 193 - 242 miljoen kosten en op zijn vroegst in 2017 te leveren als er geen vertragingen zijn.  Te duur / groot en riskant voor Nederland.  Idem dito voor de 'straal Predator C' / Avenger.  
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

IPA NG

Citaat van: jurrienvisser op 24/04/2011 | 13:22 uur
Citaat van: IPA op 24/04/2011 | 12:45 uur
Die gaat het dus al niet worden.

Waarom vindt je het geen goed alternatief?

Omdat met een MALE UAV wilt voor surveillance.

Dan koop je geen met straalmotoren uitgerust, stealthachtig toestel dat voor zover ik weet vooral als UCAV bedoelt is.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)



jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA op 24/04/2011 | 12:45 uur
Die gaat het dus al niet worden.

Waarom vindt je het geen goed alternatief?

IPA NG

Die gaat het dus al niet worden.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De Predator C variant in combinatie met de F35 lijkt voordelen te hebben.

Predator C Avenger Makes First Flights

Apr 17, 2009


 
By David A. Fulghum and Bill Sweetman 

http://www.aviationweek.com/aw/generic/story.jsp?channel=defense&id=news/AVENGER041709.xml&headline=Predator%20C%20Avenger%20Makes%20First%20Flights&next=10


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA op 23/04/2011 | 19:30 uur
Ik wed op de Heron.
Is niet te bewapenen dus past het in het veredelde politiemacht plaatje plus de PVV geilt hard op Israël.

Zou kunnen maar gezien de stationering van het beoogde systeem lijkt mij een Amerikaans product meer voor de hand liggend.

IPA NG

Ik wed op de Heron.
Is niet te bewapenen dus past het in het veredelde politiemacht plaatje plus de PVV geilt hard op Israël.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 23/04/2011 | 15:09 uur
Ik zou de aanschaf van 4 Reapers wel een goede stap vinden binnen de huidige omstandigheden. Al zou het ook zo maar eens de minder "agressieve" MQ-1(C) kunnen worden. Maar dan wel als interim-oplossing tot er een Europees alternatief beschikbaar komt. Al zal dit wel weer niet de insteek zijn van deze regering en de KLu, gezien haar pro-Atlantische/Amerikaanse houding. Men had in dit kader ook de Duitse route kunnen kiezen, die de keuze voorlopig hebben uitgesteld en Israëlische UAVs leasen. Het wordt tijd dat men in Europa nu echt serieus een alternatief ontwikkelt en in productie neemt. Daar wordt ook nu steeds luidruchtiger voor gewaarschuwd.

Dat is correct en de Amerikanen spinnen garen bij deze verdeeldheid.

Elzenga

#4
Ik zou de aanschaf van 4 Reapers wel een goede stap vinden binnen de huidige omstandigheden. Al zou het ook zo maar eens de minder "agressieve" MQ-1(C) kunnen worden. Maar dan wel als interim-oplossing tot er een Europees alternatief beschikbaar komt. Al zal dit wel weer niet de insteek zijn van deze regering en de KLu, gezien haar pro-Atlantische/Amerikaanse houding. Men had in dit kader ook de Duitse route kunnen kiezen, die de keuze voorlopig hebben uitgesteld en Israëlische UAVs leasen. Het wordt tijd dat men in Europa nu echt serieus een alternatief ontwikkelt en in productie neemt. Daar wordt ook nu steeds luidruchtiger voor gewaarschuwd.

Ace1

 Defensie ziet toekomst in onbemande vliegtuigen

Ondanks de forse bezuinigingen investeert het ministerie van Defensie in nieuwe technologie. Zo wil Defensie vier UAV's (unmanned aerial vehicle) aanschaffen, oftewel onbemande vliegtuigen die in uitzendgebieden kunnen worden ingezet. De vliegtuigen zijn op afstand bestuurbaar, zodat missies in de lucht kunnen worden uitgevoerd zonder daarbij mensenlevens te riskeren. In EenVandaag een reportage over de inzet en dilemma's van onbemande vliegtuigen.

Amerika zet deze vliegtuigen, die ook wel 'drones' worden genoemd, veelvuldig in en heeft daardoor al ervaring met wat deskundigen de 'robotische oorlogvoering' noemen. Hoe ziet de toekomst van de drones in Nederland eruit en wat zijn de keerzijden van deze voortschrijdende militaire techniek?

EénVandaag interviewde onder meer 's werelds vooraanstaand deskundige op het gebied van robotische oorlogsvoering, Peter Singer van het Brookings Instituut in Washington. In onderstaande preview beschrijft hij de veranderende rol van de
'drone-piloot' en daarmee de toekomstige oorlogsvoering.

reportage te bekijken op onderstaande link.

http://www.eenvandaag.nl/politiek/37684/defensie_ziet_toekomst_in_onbemande_vliegtuigen