Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

Ace1

Citaat van: Jooop op 28/03/2022 | 21:35 uur
Eurodrone is een optie, maar als ik zo naar de prijs zoek lijkt het uit te komen op rond 200mln euro. En dan heb ik zo iets van dan maar liever een mix van Reapers en Turkse Bayraktars of zoiets.

Misselijk makend, waarom moet de Eurodrone zo belachelijk duur zijn?

Vanwege de 2 motoren dat is een eis van Duitsland men wilt een backup als een drone boven stedelijk gebied vliegt en de motor valt uit dat de drone dan niet neerstort.

Jooop

Eurodrone is een optie, maar als ik zo naar de prijs zoek lijkt het uit te komen op rond 200mln euro. En dan heb ik zo iets van dan maar liever een mix van Reapers en Turkse Bayraktars of zoiets.

Misselijk makend, waarom moet de Eurodrone zo belachelijk duur zijn?

Ace1

Citaat van: StrataNL op 28/03/2022 | 15:07 uur
Waarom? We hebben net nieuwe MQ9's die waarschijnlijk superieur zijn aan de Eurodroon en waarschijnlijk ook nog goedkoper in aanschaf en exploitatie...

Ik gaf antwoord op de posting van Joop.  #721 Gepost op: 27/03/2022 | 12:00 uur »

Overigens kan die Eurodrone door de 2 motoren 1000 kg extra aan last vervoeren.

Stoonbrace

Citaat van: StrataNL op 28/03/2022 | 15:07 uur
Waarom? We hebben net nieuwe MQ9's die waarschijnlijk superieur zijn aan de Eurodroon en waarschijnlijk ook nog goedkoper in aanschaf en exploitatie...

Beide 'waarschijnlijk' mogen weg.

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 27/03/2022 | 13:43 uur
Dan misschien meedoen met Eurodrone?

https://www.airbus.com/en/defence/eurodrone
Waarom? We hebben net nieuwe MQ9's die waarschijnlijk superieur zijn aan de Eurodroon en waarschijnlijk ook nog goedkoper in aanschaf en exploitatie...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2022 | 11:36 uur
Ja dat (bewapenen van onze MQ-9 Reapers) MOET nu wel ....en graag meer Reapers of gelijkwaardige drones dat is de toekomst !
Nee, eerst maar eens ISR operaties met dit systeem onder de knie krijgen.  306 Squadron zet voor deze 4 kisten alleen al ruwweg 100 - 110 koppen in.
Naast vliegers, sensor operators, monteurs, ook heel veel photo interpreters, tegenwoordig "image analysts" genoemd.
Intel is ook een wapen.  We hebben al zoiets als de Joint Tactical Air Controller (JTAC).  Mannen / vrouwen die vliegtuigen op hun doel praten, of daarnaast ook artillerie vuur op het doel praten.  Hopelijk lijdt de leercurve met het MQ-9 RPV wel tot invoering van Joint Tactical Intel / Info Controllers (JTIC).  Geïnterpreteerde intel wordt zo snel mogelijk naar de juiste KL / KLu of KM eenheden gedistribueerd.  Zodat hun OODA (Observe - Orientate - Decide - Action) donut hopelijk kleiner/ sneller wordt dan van de tegenvoeter.

De volgende stap wordt bewapening van het MQ-9 RPV.
Een uitstekend stuk gereedschap in "permissive" operatie gebieden.  Daarna, moeten wij gaan denken aan Low Observable (LO) RPV's met een grotere autonomie in besturing en missie uitvoering.  Deze dienen als aanvulling op de F-35A vloot, denk daarbij aan opgeschaalde en verder ontwikkelde varianten a la X-47B, NeuroN of Taranis.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/03/2022 | 17:02 uur
In grote lijnen ben ik voorstander van '' made in Europe' als het rijdt of vaart, zodra het vliegt gaat het mij net iets te vaak fout.
Opzich niks mis met Euro, maar Euro als groep dan gaat het voor mijn gevoel mis.
Ontwikkeling door 1, 2 landen dan gaat het wel goed.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 27/03/2022 | 16:38 uur
:hrmph: .... ik ben niet zo'n fan van Euro projecten, meestal eindigd dat in een mislukking, vertraging, overbudget ...
Eurosamenwerking is lastig, met al die afzonderlijke landelijke belangen.

In grote lijnen ben ik voorstander van '' made in Europe' als het rijdt of vaart, zodra het vliegt gaat het mij net iets te vaak fout.

Harald

Citaat van: Ace1 op 27/03/2022 | 13:43 uur
Dan misschien meedoen met Eurodrone?

https://www.airbus.com/en/defence/eurodrone
:hrmph: .... ik ben niet zo'n fan van Euro projecten, meestal eindigd dat in een mislukking, vertraging, overbudget ...
Eurosamenwerking is lastig, met al die afzonderlijke landelijke belangen.

Ace1

Citaat van: Jooop op 27/03/2022 | 12:00 uur
Meer Reapers en het liefst drones van eigen ontwikkeling, desnoods drones aanvullen van verscheidene leveranciers: Israel, Turkije, Polen. China is politiek niet mogelijk.t

Dan misschien meedoen met Eurodrone?

https://www.airbus.com/en/defence/eurodrone

Sparkplug

#712
Citaat van: Jooop op 27/03/2022 | 12:00 uur
Meer Reapers en het liefst drones van eigen ontwikkeling, desnoods drones aanvullen van verscheidene leveranciers: Israel, Turkije, Polen. China is politiek niet mogelijk.t

Eerst kijken wat de behoefte is en dan gebaseerd daarop de keuzes maken.

Verder 306 Squadron hun Operational Test & Evaluation (OT&E) fase laten afmaken.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Jooop

Meer Reapers en het liefst drones van eigen ontwikkeling, desnoods drones aanvullen van verscheidene leveranciers: Israel, Turkije, Polen. China is politiek niet mogelijk.t


Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 17/03/2022 | 23:11 uur
Bewapenen is een kwestie van tijd.
Ja dat MOET nu wel ....en graag meer Reapers of gelijkwaardige drones dat is de toekomst !

Huzaar1

Bewapenen is een kwestie van tijd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"