China's strategie voor regionale dominantie

Gestart door dudge, 27/04/2011 | 14:12 uur

Elzenga

27 juni 2011, 13:48
China zal merken dat gehoorzaamheid niet langer te koop is
door Steven de Jong
Buitenland

Op 1 juli viert de Communistische Partij van China haar negentigste verjaardag. Maar het zal geen onbezorgd feestje worden, denkt The Economist. Nu de economische groei afneemt is het gezag niet langer vanzelfsprekend. Repressie kan de onrust aanwakkeren.

In de afgelopen vijftien jaar heeft de middenklasse de Partij gesteund om wat ze voor haar gedaan heeft, schrijft het Britse opinieblad. "Welvarende stadsmensen maakten hun politieke opvattingen ondergeschikt aan snelgroeiende welvaart."

Daar zal spoedig verandering in komen, zegt The Economist in haar nieuwste nummer. "De piek van de economische voorspoed ligt in het verleden." Voorspoed die volgens The Economist een verre van stabiel karakter had. Nu het minder gaat, worstelt de eenpartijstaat met de aanpak van de vastgoedzeepbel en de inflatie: nu op 5,5 procent, het hoogste niveau in drie jaar. De groei zal niet duurzaam blijken.

Ook voor de vergrijzing heeft China nog geen oplossing. Sterker, het ontbreekt aan toegankelijke gezondheidszorg, een degelijk pensioensstelsel en andere vormen van sociale zekerheid.

Grote ongelijkheid onder bevolking
Hervormen zal echter niet makkelijk zijn, aldus het commentaar. Het liberaliseren van staatsbedrijven betekent dat de 'vrienden van de partij' hun privileges kwijtraken. Deze zakenmensen hebben volgens het tijdschrift weinig op met het communistische ideaal en zijn alleen trouw omwille van hun portemonnee. Los daarvan is er een natuurlijk verloop. De oude garde wordt vervangen door de nieuwe generatie. Jonge hoogopgeleiden die ideologisch anders in het leven staan.

Ook de boeren zullen moeilijker in bedwang gehouden kunnen worden, meent The Economist. Die hield de Partij tevreden met het aanbieden van stedelijke banen. Maar volwaardige stadsbewoners zijn het nooit geworden. Zij worden nog steeds als migranten beschouwd en afgesneden van rechten die oorspronkelijke bewoners wel hebben, zoals goede huisvesting en onderwijs. Recent  braken er in de zuidelijke provincie Guangdong rellen uit onder fabrieksarbeiders. Bovendien is er onvrede onder de boeren die boer zijn gebleven. Zij willen land bezitten of verpachten. Maar privatisering van landbouwgrond ziet de Partij niet zitten.

Hervormen of repressiever optreden?
Indien de regering toch werk maakt van sociale voorzieningen voor alle burgers, dan is belastingverhoging onvermijdelijk. Maar dan willen de Chinezen ook meer zeggenschap, voorspelt The Economist. Sinds het neergeslagen studentenprotest in 1989 hield de stedelijke elite zich stil, maar toen dit jaar de Arabische Lente uitbrak rukte de politie overal uit omdat er op internet oproepen tot een 'jasmijnrevolutie' circuleerden.

China staat dus voor een dilemma: hervormen of repressie. Maar de sociale spanning die verdere onderdrukking teweeg brengt, moet wel te handhaven zijn. De macht van China mag dan internationaal enorm zijn toegenomen, de angst voor het eigen volk wordt steeds heviger.
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/06/27/china-zal-merken-dat-gehoorzaamheid-niet-langer-te-koop-is/

Elzenga

#39
Citaat van: dudge op 22/06/2011 | 18:43 uurOok de Europeanen kunnen omvaren. Het is de kortste route, maar er zijn wel de nodige alternatieven voor de straat van Malaga, ook voor de Chinezen.
Dat wordt klaarblijkelijk ook al wel regelmatig gedaan als ik de kaart zie...maar voor China zelf is deze route verre te prevaleren gezien gewoon de hogere kosten van omvaren. Dat China die route dus ergens wil kunnen controleren en beveiligen snap ik dus wel...gezien de grote strategische belangen die hierbij spelen...ook voor het regime daar.
Citaat van: dudge op 22/06/2011 | 18:43 uurHet is niet de bedoeling China hier enkel als Aggressor af te schilderen. Echter, zoals we zien in dit topic is China hard bezig de hele regio te domineren en alle landen keihard naar de eigen wil te zetten. Nu wordt dat spel van de andere kant evengoed hard gespeeld, maar China is een grootmacht, en regionaal zo langzamerhand een supermacht (all-aspect) aan het worden.
Er zijn urgente strategische belangen waarom het Chinese regime steeds nadrukkelijker bepaalde zaken probeert te regelen en erdoor te krijgen. Dat ook uit lijfsbehoud van het regime. Het gebeurt dus veelal met een reden, niet zozeer omdat men de verkregen macht "misbruikt" om die verder uit te breiden (meer imperialistische motivatie, al speelt die natuurlijk ook wel op).
Citaat van: dudge op 22/06/2011 | 18:43 uur
Wat bedoel je met het tweede deel? Moet China de Spratleys claimen?
Er speelt naast een historische claim hier ook een veiligheidsaspect een rol denk ik. Die ook maakt dat China weinig terughoudend is in het onderstrepen van die claim. Dat veiligheidsaspect wordt steeds belangrijker en daarom ook de wijze waarop China reageert.

Lex

Citaat van: dudge op 22/06/2011 | 18:43 uur
Ook de Europeanen kunnen omvaren. Het is de kortste route, maar er zijn wel de nodige alternatieven voor de straat van Malaga, ook voor de Chinezen.
Malaga. Heb jij wat met Spanje?  :angel:
Waarschijnlijk bedoel je Straat Malakka?  ;)

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 22/06/2011 | 15:20 uur
De VS zien de vaarroutes in het gebied als strategisch belangrijk. Vietnam heeft er bij de VS op aangedrongen zich met het conflict te bemoeien
Direct strategisch belangrijk voor China ja...gezien de olie die zo vanuit het Midden-Oosten richting China komt en haar producten die via deze scheepvaartroute met name richting Europa gaan. Olie en producten van en naar de VS gaan zover ik kan nagaan niet via deze route. Dus voor de VS gaat het om secundaire belangen, die vooral gekoppeld zijn aan die van haar bondgenoten in de regio. Ik zie hier een groter Europees belang dan dan een Amerikaans.

Hoewel je vraagtekens kunt zetten bij de Chinese claims in het gebied en handelswijze vind ik het wel belangrijk goed in de gaten te houden hoe de strategische belangen daar liggen. Ik vind het te makkelijk China hier af te gaan schilderen als de agressor. Zij heeft wel degelijk grote strategische belangen in het gebied, zelfs los gezien van de grondstoffen die er in de grond schijnen te zitten.

onderofficier

China waarschuwt VS over Zuid-Chinese Zee

Novum/AP) - BEIJING - De Chinese regering heeft de Verenigde Staten gewaarschuwd zich niet te mengen in territoriale conflicten in de Zuid-Chinese Zee. Dat heeft de Chinese onderminister van buitenlandse zaken, Cui Tiankai, woensdag gezegd. Als de VS zich toch bemoeien met het conflict moeten ze alles doen om ervoor te zorgen dat andere landen geen verdere escalatie veroorzaken, aldus China.

Het conflict, dat gaat om een aantal eilanden en riffen in de Zuid-Chinese Zee, is de laatste tijd opgelaaid. China, Vietnam en de Filipijnen maken allen aanspraak op de eilanden. Vietnam en de Filipijnen hebben geklaagd over Chinese invallen in het gebied. China zegt op zijn beurt door de andere landen geprovoceerd te zijn.

De VS zien de vaarroutes in het gebied als strategisch belangrijk. Vietnam heeft er bij de VS op aangedrongen zich met het conflict te bemoeien.


http://nieuws.nl.msn.com/buitenlands-nieuws/china-waarschuwt-vs-over-zuid-chinese-zee
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: dudge op 22/06/2011 | 13:32 uurLijkt Brunei me echt de beste optie. Naast de verderweg gelegen bases. Maar dat is eigenlijk voor een ander topic.

Voor het topic is deze kaart evengoed interesant, want als we nu eens kijken waar China zich regionaal aan het manifesteren is, dan zien we dat ze een aardige ring aan het bouwen zijn.
Het laat daarbij ook mooi zien hoeveel gebieden daar onder (deel)controle staan van landen als Frankrijk en de VS. In dat opzicht kunnen die China moeilijk gaan lopen veroordelen ergens.

Brunei lijkt mij te dicht bij het conflictgebied. Het is mij niet zozeer te doen om een basis dicht bij het conflict gebied maar een basis in de regio...zodat EU marineschepen en vliegtuigen langere tijd in de regio kunnen blijven en niet steeds weer terug naar Europa moeten.

Ace1

#34
Citaat van: Elzenga op 21/06/2011 | 21:07 uur
Citaat van: Ace1 op 21/06/2011 | 21:00 uur
Misschien een optie om een EU Luchtmacht en Marine basis in Oman te onderzoeken?
Frankrijk gaat een permanente basis openen in UAE. Ik blijf liever wat weg uit die regio...dus ook Oman...nu niet echt altijd even stabiel daar en even pro-Westers...althans om er een permanente basis te creëren. Zo nu en dan even aanmeren lijkt me geen probleem. Gebeurd nu ook al geregeld.

Dan is er nog de optie om in West Australie een gesloten vliegbasis te heropenen, die Aussies zijn vast niet zo moeilijk? ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Royal_Australian_Air_Force_installations#Western_Australia_2

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 21/06/2011 | 21:14 uur
Citaat van: Elzenga op 21/06/2011 | 21:07 uur
Citaat van: Ace1 op 21/06/2011 | 21:00 uur
Misschien een optie om een EU Luchtmacht en Marine basis in Oman te onderzoeken?
Frankrijk gaat een permanente basis openen in UAE.

Wat is de ruil? 

Rafales met korting.

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 21/06/2011 | 21:07 uur
Citaat van: Ace1 op 21/06/2011 | 21:00 uur
Misschien een optie om een EU Luchtmacht en Marine basis in Oman te onderzoeken?
Frankrijk gaat een permanente basis openen in UAE.

Wat is de ruil? 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 21/06/2011 | 21:00 uur
Misschien een optie om een EU Luchtmacht en Marine basis in Oman te onderzoeken?
Frankrijk gaat een permanente basis openen in UAE. Ik blijf liever wat weg uit die regio...dus ook Oman...nu niet echt altijd even stabiel daar en even pro-Westers...althans om er een permanente basis te creëren. Zo nu en dan even aanmeren lijkt me geen probleem. Gebeurd nu ook al geregeld.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 21/06/2011 | 20:53 uur
het is ver vooruit kijken....zo'n nieuwe basis bouw je immers ook niet 1 2 3. Ik lees dat het Britse huurcontract voor Diego Garcia in 2016 verloopt..en er meer claims liggen al...maar het zal wel een militaire status houden en ik denk niet dat de Amerikanen het kwijt willen. In de havens van bondgenoten in de regio kunnen we voorlopig ook nog wel terecht...(er is ook nog een Franse basis in Djibouti). Maar of we op termijn er op kunnen vertrouwen dat die bondgenoten ons ruimte verschaffen om bij te tanken en schepen te repareren...ik zou er niet op durven te vertrouwen.

Misschien een optie om een EU Luchtmacht en Marine basis in Oman te onderzoeken?

Elzenga

Citaat van: dudge op 21/06/2011 | 20:36 uur
Citaat van: Elzenga op 21/06/2011 | 20:08 uur
ergens in de midden...waar dus de bergrug loopt die op zijn "toppen" dus atollen als die van de Maldiven en Diego Garcia e.d. vormt. Met enkele landwinprojecten daar (waar natuurlijk fel verzet tegen zal komen vanuit de natuurvriendenhoek) zou mogelijk ook het eigendoms- en terugkeergeschil over Diego Garcia opgelost kunnen worden dan...
Nog zie ik het niet zo zitten. Laten we maar gewoon gebruik maken van dat wat er al is, Diego Garcia o.a., waarom zou dat een probleem zijn? Vanaf daar en vanaf bijv het noorden van Australie of Frans Polynesie is zelfs de zuid-chinese zee best te bevaren met de moderne long-range schepen en eventueel een bevo.
het is ver vooruit kijken....zo'n nieuwe basis bouw je immers ook niet 1 2 3. Ik lees dat het Britse huurcontract voor Diego Garcia in 2016 verloopt..en er meer claims liggen al...maar het zal wel een militaire status houden en ik denk niet dat de Amerikanen het kwijt willen. In de havens van bondgenoten in de regio kunnen we voorlopig ook nog wel terecht...(er is ook nog een Franse basis in Djibouti). Maar of we op termijn er op kunnen vertrouwen dat die bondgenoten ons ruimte verschaffen om bij te tanken en schepen te repareren...ik zou er niet op durven te vertrouwen.

Ace1

#28
Citaat van: Kapitein Rob op 21/06/2011 | 20:28 uur
Citaat van: Ace1 op 21/06/2011 | 20:25 uur
Rob door net als de Fransen in Frans Polynesië van een Atol een vliegbasis te maken, dat kan ook op een Atol van de Maldiven een vliegbasis te maken

Ik reageerde op het feit dat jij ergens een eiland wou opspuiten o.i.d. Niet op het aanleggen van een basis op een bestaand eiland. Wat ik beide overbodig vind. Laat er om te begonnen maar eerst eens een tijdje een eskader varen......

Rob in eerste instantie was het ook het idee maar heb de kaart van de Maldiven bekeken  en wist me te herinderde  dat de Japanners in WWII op diverse eilanden in de  Pacific runways hadden gebouwd en ik moest gelijk aan de Fransen denken die een vliegbasis  op een Atol in Frans Polynesië  hebben. Van die vliegbasis werden trouwens ook vliegtuigen gebruik om naar het atoombom test gebied te vliegen om monsters te nemen.

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 21/06/2011 | 20:25 uur
Rob door net als de Fransen in Frans Polynesië van een Atol een vliegbasis te maken, dat kan ook op een Atol van de Maldiven een vliegbasis te maken

Ik reageerde op het feit dat jij ergens een eiland wou opspuiten o.i.d. Niet op het aanleggen van een basis op een bestaand eiland. Wat ik beide overbodig vind. Laat er om te begonnen maar eerst eens een tijdje een eskader varen......

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 21/06/2011 | 19:32 uur
Citaat van: Ace1 op 21/06/2011 | 17:01 uur
Misschien kunnen de Nederlandse baggeraars op kosten van de EU een kunstmachtig eiland aanleggen voor een luchtmacht en marine basis

Ik vraag me af hoe diep de Indische Oceaan gemiddeld is in internationale wateren.......

Rob door net als de Fransen in Frans Polynesië van een Atol een vliegbasis te maken, dat kan ook op een Atol van de Maldiven een vliegbasis te maken