Windhond

Gestart door musadewindhond, 29/04/2011 | 17:38 uur

Oorlogsvis

Die Kobelens zou vervolgt moeten worden, laat de onderste steen maar bovenkomen hoor !

KapiteinRob

Citaat van: De Telegraaf op 17/10/2011 | 09:28 uur
Later zegt De Windhond nog tegen zijn voormalige chef en runner: ,,Ik vind ook dat nabestaanden van jongens die sinds 2007 zijn overleden door die bermbommen moeten weten dat zij door toedoen van de MIVD, door hún fouten, zijn doodgegaan. Dat is hun recht, weet je, en dat heb ik ook tegen de juriste van het ministerie van Defensie gezegd."

Absurde conclusie.  >:(

KapiteinRob

DE MIVD-TAPES DEEL 2

'IK KENDE LOCATIE BERMBOMFABRIEK'


• De geheim agent met codenaam De Windhond: ,,Het doet me nog steeds pijn, zoveel
jaren na die dramatische gebeurtenissen."
 
   

Voormalig geheim agent: ,,Soldaten mogelijk onnodig gesneuveld"
De interne stammenstrijd die geheime dienst MIVD onder generaalmajoor Pieter 'De Dikke' Cobelens jarenlang teisterde, ging ten koste van levensreddende informatie. Daardoor zijn in ZuidAfghanistan mogelijk Nederlandse militairen gesneuveld. Uit opgenomen gesprekken door voormalig spion I.A. blijkt dat niets werd gedaan met inlichtingen over bermbomfabrieken in Tarin Kowt, Uruzgan. Vandaag deel 2 van de 'MIVD-tapes': ,,Jan Soldaat werd slachtoffer van 'De Dikke' omdat de generaal zo nodig zijn gelijk wilde halen."

door BART OLMER EN CHARLES SANDERS
AMSTERDAM, maandag

Het was een voltreffer, een absolute klapper, de vangst van het jaar. De 'intel' die spion I.A. in april 2007 aan zijn runner in Kabul, de gelouterde MIVD-officier Ben K., leverde was goud waard. A., succesvol Nederlandse zakenman die een jaar eerder in Afghanistan was neergestreken, had unieke informatie gekregen van een Afghaanse vertrouweling.

Nu, vierenhalf jaar later en aan de vooravond van een proces tegen de ministeries van Defensie en Buitenlandse Zaken, zegt A.: ,,Ik had een belangrijke tipgever, dr. Z., destijds vooraanstaand politicus in Afghanistan. Z. vertelde dat hij gedetailleerde informatie had over twee bermbomfabrieken in Tarin Kowt, de hoofdstad van Uruzgan. Hij wilde geld voor zijn inlichtingen, hij vroeg 1 miljoen dollar."

De runner van A., vaste man bij de MIVD die hem begeleidde en aanstuurde voor zijn werk in het veld, drong aan om dat bedrag omlaag te krijgen. Maar verder was deze Ben K. dolenthousiast.

De 41-jarige ex-spion I.A.: ,,'Man', zei hij tegen me, 'dit zet niet alleen de MIVD op de kaart, dit maakt jou tot held van het Koninkrijk der Nederlanden!' K. wilde de situatie niet over de beveiligde telefoon met generaal-majoor Pieter Cobelens op het MIVD hoofdkwartier in Den Haag bespreken. Dat vond hij te riskant. Hij wilde koste wat kost voorkomen dat dit zou uitlekken en besloot het eerste militaire toestel dat beschikbaar was voor de vlucht van Kabul naar Eindhoven te nemen."

Terwijl Ben K. in de Haagse Frederikkazerne het grote nieuws ging vertellen aan 'De Dikke', de grote baas van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, toog A. de gevaarlijke straten van Kabul in om met dr. Z. tot een financieel vergelijk te komen. Het was nog een hele klus om de vraagprijs omlaag te krijgen, maar de zakenman slaagde.

Zwart op wit

,,Dr. Z. was een betrouwbaar contact", zegt hij nu, vierenhalf jaar later. ,,Ik kreeg het bedrag omlaag, naar 300.000 dollar. Ben had mij een blanco volmacht gegeven. Ik moest doorgaan met deze operatie. De 'intelligence' ging mijn stoutste verwachtingen te boven. Twee adressen in Tarin Kowt, woonhuizen waar lokale Taliban-strijders werden getraind door Bosnische experts in explosieven! Zelfs foto's van de fabrieken waar de improvised explosive devices (IED's) werden gemaakt, had ik. Alles zwart op wit."

Het was overduidelijk de bedoeling van de Taliban om in Uruzgan een bermbom-offensief te beginnen en dood en verderf te zaaien onder de 1600 Nederlandse troepen die zeven maanden eerder in Tarin Kowt en Deh Rawod waren neergestreken. Met de verraderlijke IED's waren in de naburige provincies Kandahar en Helmand al tientallen Canadese en Britse militairen opgeblazen. Het terreurwapen moest ook de Nederlandse ruggengraat breken.

Corruptie

Toen I.A., intern bij de MIVD bekend onder codenaam De Windhond, vol goede moed naar het safehouse aan de tiende straat van buitenwijk Wazir Akbar Kahn toog om zijn bazen bij de Nederlandse inlichtingendienst op de hoogte te stellen van zijn enorme succes, verliepen zaken 5000 kilometer westelijk, op het hermetisch afgesloten hoofdkwartier van de MIVD, aanzienlijk minder voortvarend.

Daar kreeg Ben K. van 'De Dikke' te horen dat het vertrouwen in hem en zijn kameraad Martin T. was opgezegd. Generaal-majoor Pieter Cobelens beschuldigde het duo, dat in de Champions League van de internationale inlichtingenwereld opereerde, van corruptie. Bij een briljante MIVD dekmantel operatie in de Jordaanse hoofdstad Amman zouden ze geld hebben laten verdwijnen als ,,extra aanvulling op beider pensioenvoorziening na hun actieve loopbaan."

Direct gevolg van de schorsing, die jaren later moest worden teruggedraaid: de geheime operaties van de Nederlandse militaire inlichtingendienst werden per onmiddellijk stopgezet. Alle tot die maand succesvolle infiltraties en vertrouwelijke contacten met Afghaanse burgers en moslimstrijders gingen verloren. Ook met de ontdekking van de bermbomfabrieken in Uruzgan –Taliban-provincie waar het licht nooit schijnt - werd door de MIVD niets gedaan. Waardoor Taskforce Uruzgan niet op de hoogte was en noch special forces eenheid 'Vipers', noch de crews van Apache gevechtshelikopters optraden.

Gevolg: de fabricage van bermbommen ging gewoon door. Ook de tipgever van De Windhond was perplex. Uiteindelijk besloot hij de 300.000 dollar die agent I.A. hem had betaald, terug te geven. Ondertussen rolde de ene bermbom na de andere de fabriekjes in Tarin Kowt uit, verdwenen in de rugzakken van Taliban-strijders die de dodelijke explosieven vervolgens op scherp zetten en begroeven op geregeld door Nederlandse militairen gevolgde routes in de Baluchi Vallei en rond Chora...

Zaterdag verklaarde I.A. in deze krant hoe hij wapens leverde aan commando's en hoe zijn cover werd verraden door loslippigheid van Mariko Peters, GroenLinks Kamerlid en destijds werkzaam op de ambassade in Kabul. Zoals vaak met nieuws rond de MIVD wordt vanuit Den Haag geprobeerd de rol van voormalige agenten te bagatelliseren of zelfs belachelijk te maken. Advocaat Peter Reitsma, raadsman van A. die de laatste hand legt aan de dagvaarding tegen de Nederlandse staat, gaat voormalige medewerkers van de militaire inlichtingendienst als getuigen oproepen.

Daarbij zullen de 'MIVDtapes', opnamen die De Windhond heimelijk maakte van gevoerde gesprekken en die in het bezit zijn van deze krant, een cruciale rol spelen. Uit die geluidsbanden blijkt dat agent I.A. zich jaren later nog steeds opwindt over het ongemoeid laten van de twee IED-fabrieken in Uruzgan.

Klem

Tegenover zijn voormalige runner Ben K., inmiddels gerehabiliteerd en bevorderd tot luitenant-kolonel: ,,We hebben echt veel samen meegemaakt, Ben. Maar ik vind dat het bermbommenverhaal naar voren moet komen, dat is heel essentieel. Kijk, daar hebben ze gewoon een fout gemaakt door jullie schorsing. MIVD-top-agent Ben K.: ,,Ja, maar luister. Ik kan niet anders dan mijn bek houden. Ik bedoel, ik zit aan alle kanten klem. Wij weten allebei dat het waar is. Wij weten allebei wat er fout is gegaan. Ja, ik had gedebriefd moeten worden. Maar ik kan op dit moment helemaal niks voor je doen. Jij gaat gewoon met die advocaat praten en pas bij de rechter kan ik het bevestigen. Wij weten alle twee dat die bermbomfabriek ontmanteld had kunnen worden. Maar ik kan niet anders, ik kan niks zeggen. Want dan hangen zij mij op."

De Windhond: ,,Dus onder ede ga je wel verklaren?"

Ben K.: ,,Ze zullen er ongetwijfeld alles aan doen bij de MIVD om mij daar weg te houden. Maar goed, dat is een zaak voor jouw advocaat. Dan zal ik bevestigen. Ik zal het niet ontkennen. Dat is meineed. Daar begin ik niet aan. Ik vertel de waarheid en dat is zo."

Blunder

Later zegt De Windhond nog tegen zijn voormalige chef en runner: ,,Ik vind ook dat nabestaanden van jongens die sinds 2007 zijn overleden door die bermbommen moeten weten dat zij door toedoen van de MIVD, door hún fouten, zijn doodgegaan. Dat is hun recht, weet je, en dat heb ik ook tegen de juriste van het ministerie van Defensie gezegd."

Ben K.: ,,Dat is wel zo'n blunder, die ze hebben begaan."

Voormalig agent I.A. stelt dat Nederlandse militairen die tussen april 2007 en april 2008 in de provincie Uruzgan sneuvelden door exploderende IED's mogelijk onnodig zijn gestorven. ,,Want de explosieven waardoor hun leven vroegtijdig werd beëindigd, zijn zeer waarschijnlijk in Tarin Kowt geproduceerd. Op die locaties, waarvan ik de adressen wist."

Van de 25 Nederlandse doden die sinds het begin van de operatie in Uruzgan vielen, kwamen de meeste militairen om door bermbommen. In de periode waarin de IED's in beide fabrieken in Tarin Kowt werden geproduceerd – naar schatting tussen begin april 2007 en eind april 2008 – sneuvelden korporaal Cor Strik (21), sergeant Martijn Rosier (30), korporaal Ronald Groen (21), eerste luitenant Dennis van Uhm (23) en soldaat Mark Schouwink (22).

Voormalig MIVD-agent I.A.: ,,Het doet me nog steeds pijn, zoveel jaren na die dramatische gebeurtenissen. Hoe leg je dit uit aan al die nabestaanden? Dat een generaal, baas van de geheime dienst, zo nodig twee topagenten op non-actief moest zetten. Willens en wetens. Ben en Martin hebben tot twee keer toe gevraagd om te worden gedebriefd. Het werd bot afgewezen, waardoor die IED fabrieken bleven produceren. Zelf ben ik door de ministeries van Defensie en Buitenlandse Zaken kapot gemaakt, maar ik ben er tenminste nog en ik knok verder voor de rechtbank. Die ouders en vriendinnen moeten leven met het verlies van hun geliefden. Onvergeeflijk."

Bron: De Telegraaf dd. 171011

VandeWiel

Citaat van: telegraaf op 17/10/2011 | 07:11 uur
'Soldaten omgekomen door blunders MIVD'


Dat er doden zijn gevallen is geen reden om 5 miljoen uit te keren maar een goede reden voor een schop onder de kont van het MIVD.

Overigens moet er ook nog worden aangetoond dat die bommen nu net in die fabriekjes zijn gemaakt en niet bij iemand anders in de achtertuin.

onderofficier

Citaat van:  De Telegraaf op 17/10/2011 | 07:11 uur
'Soldaten omgekomen door blunders MIVD'

AMSTERDAM -  Door intern geruzie binnen de militaire geheime dienst MIVD werd in 2007 niets gedaan met tips over bermbomfabrieken in Afghanistan.

Daardoor zijn mogelijk Nederlandse militairen gesneuveld. Dat blijkt uit opgenomen gesprekken door voormalig spion I.A.
Volgens de MIVD-informant, die zaterdag in De Telegraaf uit de school klapte over geheime operaties van de militaire geheime dienst, hebben de fabriekjes langdurig kunnen doorgaan met het vervaardigen van explosieven omdat twee geheim agenten niet werden gedebriefd na een schorsing.

De toon van De Telegraaf is nu er gematigd of durft het niet hard te beweren.   Want volgens De Telegraaf is het "mogelijk" en "volgens de MIVD-informant" 
En A.I. wordt eindelijk goed benoemd als informant en niet als medewerker.     

Het valt trouwens ook op dat er op het bericht niet gereageerd kan worden op de website. 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

'Soldaten omgekomen door blunders MIVD'

AMSTERDAM -  Door intern geruzie binnen de militaire geheime dienst MIVD werd in 2007 niets gedaan met tips over bermbomfabrieken in Afghanistan.

Daardoor zijn mogelijk Nederlandse militairen gesneuveld. Dat blijkt uit opgenomen gesprekken door voormalig spion I.A.
Volgens de MIVD-informant, die zaterdag in De Telegraaf uit de school klapte over geheime operaties van de militaire geheime dienst, hebben de fabriekjes langdurig kunnen doorgaan met het vervaardigen van explosieven omdat twee geheim agenten niet werden gedebriefd na een schorsing.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10737910/___Doden_door_fouten_van_MIVD__.html?p=1,1
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: musadewindhond op 16/10/2011 | 23:04 uur
En is exact gegaan zoals ik heb gedacht. Dus straks rechtbank kan beordelen over deze verhaal.... Er zijn genoeg opnames die alle leugens tegensoreken.

Het begint  op afpersing te lijken.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: musadewindhond op 16/10/2011 | 23:04 uur

CTİVD en Ombudsman heeft deze klacht gerubriceerd, daaroom zie je niks op hun website. Ombudsman heeft klein bericht gemaakt van 9 maanden durende onderzoek en

Nog een keer:   
Citaat van: onderofficier op 15/10/2011 | 15:13 uur
http://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2011/283#

Er staat een samenvatting en de volledige tekst.   
Maar goed er staat dus al een leugen in je twee zinnen.....
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Laurens

Citaat van: Laurens op 15/10/2011 | 21:02 uur
Als je ons nu eens wat onomstotelijk bewijs geeft van de zaken die je claimt. Je draait om veel zaken heen, de dingen die je post lijken ook niet echt te helpen en wat 'het nieuws' er over te zeggen heeft maakt mij niet echt wijzer.

-Kom gewoon eens met de stukken op tafel die de telegraaf ook van jouw heeft gekregen.

Ik zal mezelf eens citeren, bewijs, opnames, foto's, film... Dat willen we graag zien.

musadewindhond

#217
Citaat van: musadewindhond op 16/10/2011 | 22:48 uur
Citaat van: irma op 16/10/2011 | 22:33 uur
Citaat van: Tanker op 16/10/2011 | 22:20 uur
Pl**r dit topic toch dicht man, ik zit mijzelf elke keer op te vreten als ik de onzin die hier wordt neergegooid moet lezen..... :mad:
Maar je hoeft het toch niet te lezen......
Bedankt!
CTİVD en Ombudsman heeft deze klacht gerubriceerd, daaroom zie je niks op hun website. Ombudsman heeft klein bericht gemaakt van 9 maanden durende onderzoek en CTİVD HEEFT HELEMAAL NİKS OP WEBSİTE. Dus ik mocht niet weten wat zij onderzocht hadden:) mijn eigen klacht word van mij geheim gehouden:))))) maar opnames liegen nooit:)))))))
Defensie heeft na 18 maanden onderhandelingen( alles op de bandjes ) mijn klacht naar CTİVD toegewezen, CTİVD onderzoek  3 maanden, alles gerubriceerd dus ik zal nooit weten wat CTİVD heeft onderzocht, daarna ombudsman onderzoek 9 maanden, weet ook niet wat ombudsman heeft onderzocht  ook daar Defensie heeft alles gerubriceerd. waaroom heb ik al die tijd gewacht? Omdat ik wilde eerst die staat  mafia blood stellen, en hun leugen op heterdaad betrappen. En is exact gegaan zoals ik heb gedacht. Dus straks rechtbank kan beordelen over deze verhaal.... Er zijn genoeg opnames die alle leugens tegensoreken.

musadewindhond

Citaat van: irma op 16/10/2011 | 22:33 uur
Citaat van: Tanker op 16/10/2011 | 22:20 uur
Pl**r dit topic toch dicht man, ik zit mijzelf elke keer op te vreten als ik de onzin die hier wordt neergegooid moet lezen..... :mad:
Maar je hoeft het toch niet te lezen......
Bedankt!

musadewindhond

Citaat van: Cigarz op 16/10/2011 | 22:23 uur
Citaat van: Tanker op 16/10/2011 | 22:20 uur
Pl**r dit topic toch dicht man, ik zit mijzelf elke keer op te vreten als ik de onzin die hier wordt neergegooid moet lezen..... :mad:
Dat lijkt me ook het beste. Deze pathologische leugenaar is al meerder malen door de mand gevallen en uitgekakt. Zelfs de Nationale Ombudsman is heel duidelijk over deze meneer en zijn zaak geweest. Dit topic is verspilling van bandbreedte...
Afdeling kontra inlichtingen, jullie heb ik al eerder gesproken, dat heb ik ook op bandje...

onderofficier

Citaat van: musadewindhond op 16/10/2011 | 22:04 uur
Stierenpoep! is dat de taal jij gebruikt voor dode kameradan. respectlose niksnut die jij bent.

Jij bent "respectvol" bezig.  (not)

Je noemt verschillende mensen leugenaars, terwijl je jezelf steeds tegenspreekt.  
Als mensen je daar op wijzen ga de gekste dingen roepen om de aandacht van de vragen af te krijgen.    Wat je dus lukt.    

Dat je veel applaus krijgt van de reageerders in De Telegraaf is niet voor jouw maar tegen bepaalde politieke personen.

Ik zie trouwens niet het doel in, dat je dit naar buiten brengt via de krant, want "de Nederlander" kan en gaat niets voor je doen.
Waarom wil je zo graag een podium?

Je hebt elders aangegeven dat je je  met naam en toenaam  bekent zal maken, maar nog steeds is het I.A.  (wat me trouwens aan een dier doet denken)
Wees eens een kerel en geen schijtlijster.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

irma

Citaat van: Tanker op 16/10/2011 | 22:20 uur
Pl**r dit topic toch dicht man, ik zit mijzelf elke keer op te vreten als ik de onzin die hier wordt neergegooid moet lezen..... :mad:
Maar je hoeft het toch niet te lezen......
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 16/10/2011 | 22:26 uur
Citaat van: Tanker op 16/10/2011 | 22:20 uur
Pl**r dit topic toch dicht man, ik zit mijzelf elke keer op te vreten als ik de onzin die hier wordt neergegooid moet lezen..... :mad:

Helaas is het feit dat jij je zit op te vreten of dat hier onzin zou worden neergegooid niet een primaire reden om het topic te sluiten.

Laten we idd wachten op de "onthullingen" van morgen..