Osama Bin Laden gedood

Gestart door KapiteinRob, 02/05/2011 | 05:11 uur

Elzenga

Naast de nieuwe beelden van de mysterieuze helikopter zijn er ook beelden van een Pakistaanse veiligheidsfiguur "gekocht" van een drietal gedode personen in de compound. Nogal bloederig!!

http://www.guardian.co.uk/world/gallery/2011/may/04/osama-bin-laden-compound#/?picture=374256190&index=3
http://www.reuters.com/subjects/bin-laden-compound

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Zoals ik al zei.... 5 minutes of fame...

Weg met die gasten.

KapiteinRob

Citaat van: Omroep Brabant op 04/05/2011 | 15:00 uur
Het gaat om een 30-jarige man uit Kaatsheuvel en een 29-jarige man uit Waalwijk.

Volgens de Telegraafsite van vandaag zijn dit de m.i. "administratieve overlast veroorzakende heren":

onderofficier

Citaat van: Nikehercules op 04/05/2011 | 15:00 uur
. De mannen, die Nederlandse achternamen hebben,

Zegt mij helemaal niets meer sinds ik Marrokanen ken die Smit heten.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Ik kan begrijpen dat de VS OBL heeft geliquideerd (want daar begint het m.i. op te lijken, maar met hetzelfde gemak waarmee ze hem hebben doodgeschoten en het lijk hebben meegenomen, hadden ze hem dus ook kunnen verdoven en meenemen om voor de rechter te brengen. Resultaat hetzelfde: een dode OBL. Het is de afweging van gerechtigheid (iedereen recht op een proces) tegen de enorme risico's die een gevangen OBL met zich meeneemt. Moeilijk. Ik denk, hoewel ik tegen de doodstraf en dus ook tegen liquidaties ben, dat de Amerikanen in deze uiteindelijk "verstandig" hebben gehandeld.

Nikehercules

Misschien mag ze nu wel naar school.

Elzenga

'Dochter getuige van dood Bin Laden'
Uitgegeven:    4 mei 2011 15:29
Laatst gewijzigd:    4 mei 2011 15:29
ISLAMABAD - De 12-jarige dochter van Osama bin Laden was ooggetuige toen Amerikaanse militairen haar vader doodschoten. Dat zei een functionaris van de Pakistaanse inlichtingendienst ISI woensdag.
© ANP

De dochter werd maandag geboeid aangetroffen in het complex in de Pakistaanse stad Abbottabad waar Bin Laden zich schuilhield.

De elite-eenheid die de operatie tegen de leider van al-Qaeda uitvoerde in de nacht van zondag op maandag, liet in totaal zestien personen geboeid achter in het pand.

De Pakistaanse krant The News en de Arabische nieuwszender al-Arabiya meldden zelfs op gezag van een bron binnen de ISI dat de dochter zou hebben gezien hoe haar vader werd gevangen genomen en kort daarop voor de ogen van zijn familie zou zijn doodgeschoten.

De VS hebben toegegeven dat Bin Laden ongewapend was toen hij werd gedood. Hij zou zich wel hebben verzet.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 04/05/2011 | 15:08 uur
Hoe zielig kun je zijn, principieel geleuter.

Bah.....

Ik stel voor om deze lieden te exporteren naar Noord Korea, laat ze daar maar eens op z'n belachelijke wijze hun 5 minutes of fame opeisen...

Nikehercules

Hoe zielig kun je zijn, principieel geleuter.

Nikehercules

Mannen doen aangifte van moord op Osama bin Laden

TILBURG - Twee mannen uit Kaatsheuvel en Waalwijk hebben bij de politie in Tilburg geprobeerd aangifte te doen van moord op de terrorist Osama bin Laden. Ze wilden eveneens aangifte doen van de moord op medestanders van Bin Laden die bij de actie afgelopen zondag in de villa in Pakistan om het leven kwamen.

Het gaat om een 30-jarige man uit Kaatsheuvel en een 29-jarige man uit Waalwijk. De mannen, die Nederlandse achternamen hebben, kwamen rond één uur samen met een journalist naar het bureau aan de Ringbaan Zuid om aangifte te doen tegen de Verenigde Staten. De aard van de aangifte was dat Bin Laden na het vuurgevecht gedood zou zijn en het dus om een liquidatie zou gaan. Voor de politie is het nog onduidelijk wat het tweetal met de aangifte wilde bereiken, 'maar er wordt niet in een extremistische hoek gezocht'.

'Niet iets voor Tilburgse politie'
Volgens de politiewoordvoerder gaat het om de eerste melding die ze in Tilburg kregen. "De receptioniste was verbaasd", aldus de zegsman. Na overleg is besloten om de melding aan te nemen, maar niet in Tilburg te onderzoeken. "We hebben een zakelijk gesprek gehad en het geregistreerd. Het is niet zo dat we de zaak niet serieus nemen, maar het is niet iets voor de Tilburgse politie." Een dergelijke aangifte moet worden gedaan bij het Internationaal Strafhof in Den Haag. "Daar gaan wij verder geen politiecapaciteit aan besteden."

Bin Laden werd zondagavond in een villa in Pakistan doodgeschoten. Ook kwam zijn zoon om het leven. SP-voorman Emile Roemer uit Boxmeer sprak van 'een opluchting voor heel veel mensen'.

Bron: Omroep-Brabant

Elzenga

Wel opvallend dat het officiële verhaal rond de dood van OBL nu toch anders is dan de eerste officiële uitspraken van betrokken Amerikaanse bewindslieden. Nu niet meer bewapend maar nog wel iets van verzet biedend. Ik heb zo'n gevoel dat men dit expres bijstelt nu...want het beeld van OBL die vechtend ten onder gaat doet het beter in de radicaal Islamitische propaganda dan een minder heldhaftig verhaal.

Ook stelt men dat het niet laten zien van de foto's mede wordt ingegeven omdat zij een deel van de Islamitische wereld zouden kunnen verontwaardigen...roept toch ook weer vraagtekens op.

http://www.nytimes.com/2011/05/04/world/asia/04raid.html?hp

(in veel nieuwsberichten en analyses wordt vergeten dat...als ik het goed heb begrepen... men vooraf niet zeker wist dat Bin Laden in de compound aanwezig was...het ging mogelijk om een belangrijk terroristisch leider...de identificatie van Bin Laden heeft dan ook pas later plaats gevonden...toen wist men dat het Bin Laden was).

michielnr

Citaat van: Elzenga op 04/05/2011 | 14:19 uur
Ik denk zelf dat de helikopters vertrokken zijn van Jalalabad airbase....Van daar is het (in een rechte lijn) 250 km naar Abbottabad. Als je de route op Google Earth (met hoogteverschillen aan) bekijkt dan zie je dan men vaak gebruik kon maken van het bergachtige gebied..zoals de Pakistanen ook al aangeven. Daarbij heeft men de Pakistaanse systemen waarschijnlijk ook misleid. Ik denk ook aan deze base omdat het de vraag is waarom DEVGRU/SEAL Team Six de aanval uitvoerden en niet 1st SFOD-D/Delta force van de US Army. Als ik het goed heb ligt Jalalabad airbase in het operatiegebied van de US Marines.

DEVGRU en USMC hebben voor zover ik weet niet zo veel met elkaar te maken (anders dan de link met de USN); DEVGRU en SFOD-D zijn beide onderdeel van JSOC en volgens mij redelijk vergelijkbaar qua capaciteit, de keuze tussen die twee kan simpelweg strootje trekken zijn geweest.
NR

Elzenga

Citaat van: Tanker op 04/05/2011 | 10:51 uur
Ik vraag mij of de heli's niet zijn opgemerkt door Pakistaanse radars en/ of luchtafweergeschut, als hier een zooitje onbekende heli's / vliegtuigen de grens over vliegen gaan toch ook allerlei toeters en bellen af ?
Dit zeggen de Pakistanen daar zelf over...
"Reports about US helicopters taking off from Ghazi Airbase are absolutely false and incorrect. Neither any base or facility inside Pakistan was used by the US Forces, nor Pakistan Army provided any operational or logistic assistance to these operations conducted by the US Forces. US helicopters entered Pakistani airspace making use of blind spots in the radar coverage due to hilly terrain. US helicopters� undetected flight into Pakistan was also facilitated by the mountainous terrain, efficacious use of latest technology and �nap of the earth� flying techniques. It may not be realistic to draw an analogy between this undefended civilian area and some military / security installations which have elaborate local defence arrangements."
http://www.mofa.gov.pk/Press_Releases/2011/May/PR_152.htm

Ik denk zelf dat de helikopters vertrokken zijn van Jalalabad airbase....Van daar is het (in een rechte lijn) 250 km naar Abbottabad. Als je de route op Google Earth (met hoogteverschillen aan) bekijkt dan zie je dan men vaak gebruik kon maken van het bergachtige gebied..zoals de Pakistanen ook al aangeven. Daarbij heeft men de Pakistaanse systemen waarschijnlijk ook misleid. Ik denk ook aan deze base omdat het de vraag is waarom DEVGRU/SEAL Team Six de aanval uitvoerden en niet 1st SFOD-D/Delta force van de US Army. Als ik het goed heb ligt Jalalabad airbase in het operatiegebied van de US Marines.

Nikehercules

Citaat van: Tanker op 04/05/2011 | 10:51 uur
Ik vraag mij of de heli's niet zijn opgemerkt door Pakistaanse radars en/ of luchtafweergeschut, als hier een zooitje onbekende heli's / vliegtuigen de grens over vliegen gaan toch ook allerlei toeters en bellen af ?

Ze zijn schijnbaar nogal laag ingevlogen vanaf Afghanistan, onder de radar dus.
En daarbij zou ik de gok wel durven nemen als Obama zijnde, de kans dat de Paki's het vuur openen op een viertal heli's afkomstig uit de richting Afghanistan lijkt me gering.

Ook kun je je afvragen in hoeverre delen van de Pakistaanse krijgsmacht niet op de hoogte waren van een actie, na de raid hebben de Amerikaanse heli's nog een tussenstop gemaakt op een Pakistaanse luchtmachtbasis.

Tanker

Ik vraag mij of de heli's niet zijn opgemerkt door Pakistaanse radars en/ of luchtafweergeschut, als hier een zooitje onbekende heli's / vliegtuigen de grens over vliegen gaan toch ook allerlei toeters en bellen af ?