Onbekende (stealth) helikopter betrokken bij aanval compound Bin Laden?

Gestart door Elzenga, 03/05/2011 | 21:12 uur

Poleme

Citaat van: 5m@sh_1up op 24/10/2011 | 12:24 uur
Ik zet mijn vraagtekens bij die zogenaamd 'stealth' Blackhawk. Ik vind het op z'n zachtst gezegd een zeer merkwaardig verhaal.
En die Comanche... Is dat niet die helikopter die nooit meer doorontwikkeld werd omdat ie te duur werd en feitelijk overbodig was door verouderde technologie?   There you have it.

Stealth is zo goed als overbodig bij heli's.
De Comanche had te maken met diverse problemen:  overgewicht wat door zwak project management niet onder controle kon worden gebracht; tegenvallende prestaties van het kanon;  te kleine communicatie antennes omdat die vanwege stealth maatregelen zo minimaal moesten zijn; automatische doel classificatie software die niet bevredigend was; niet in staat zijn om de diverse boord systemen te kunnen integreren en ... de Radar Cross Section zelf die te groot was.
De aan te schaffen 650 Comanches zouden gemiddeld USD 44,6 miljoen per stuk gaan kosten.  De eerste 121 kisten zouden zelfs per stuk bijna USD 121 miljoen doen!    De exploitatie kosten zouden zo hoog zijn, dat ze voor de geplande Comanche vloot ca. 66% van het totale US Army Aviation budget zouden spenderen.
Er waren grote twijfels of de stealth eigenschappen zouden behouden kunnen worden als deze kisten langdurig 'in the weeds' zouden worden ingezet.  Bedenk dat steelse kisten a la B-2A Spirit en F-22A Raptor altijd gestald worden in speciale hangars uitgerust met klimaatregeling.
De US Army trok hieruit de conclusie dat de Comanche niet te veroorloven was en steelsheid niet nodig was, ook niet in de toekomst ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

Citaat van: Elzenga op 24/10/2011 | 12:55 uur
Dat staartdeel is door de Pakistanen daar neergelegd dan? of Al Qaeda themself? En alle internationale experts op dit vlak hebben het mis?. Ik heb zelf verder nooit beweerd dat het een super stealth helikopter is...daar vraagtekens bij gezet....daarover nog forse discussies gevoerd op het internet elders. Maar de gebruikte helikopters waren dus wel aangepast om hun waarneembaarheid...ook voor radar...te verkleinen. Dat is uit de restanten wel op te maken. Zeker richting de relatief oudere radarsystemen die landen als Pakistan gebruiken. Naast de andere middelen die de Amerikanen hebben om die radarsystemen te misleiden. 

Welke restanten? Die aangepaste staartrotor? Dat is het enige waar een foto van is, dat er vervolgens de wildste theorieën opduiken met de meeste fantastische artist impressions en waarbij alle "experts" een duit in het zakje willen doen dan moet het wel waar zijn?

Ik geloof er niet zo in.

5m@sh_1up

Wat ik het eerste dacht, toen ik dat staartdeel zag, was: Man, dat ziet er nep uit... En, hoe kan de heli daar nou gecrashed zijn? En waarom is dan ALLEEN dat stukje staart nog intact?
Maar goed... Je hebt het verder over 'experts'. Welke experts? Bedoel je al die journalisten die elkaar nalullen? Of die mannetjes die al hun 'kennis' op wikipedia-niveau hebben?
En hoe kun jij daar nou forse discussies over gehad hebben? Je hebt er toch geen bal verstand van?

Elzenga

Citaat van: dudge op 24/10/2011 | 13:08 uurNee, maar het staartdeel kan ook ontworpen zijn met doel 'stealth' te berijken in het geluidgolvenspectrum, of infraroodreductie. Dat het specifiek anti-radar is ontworpen is allerminst zeker. Temeer omdat dat dus bij heli's heel lastig blijkt. Maar wie weet, zal nog wel flink wat jaren duren voor dat de waarheid wat dat betreft boven water komt, als die ooit al boven water komt. (en ik wil natuurlijk ook niet zeggen dat het zeker weten geen anti-radar middelen zijn, we weten het simpelweg nog niet)
Kan inderdaad...maar bij de Comanche gebruikte men die stealthy-vormen wel om de radar cross-section te verkleinen. Die scheen 360 keer kleiner te zijn dan die van een Apache. Men denkt dat die technologie en kennis dus is gebruikt bij het creëren van de helikopters die bij de actie tegen OBL zijn gebruikt. Ook is er gepoogd het geluidsniveau terug te brengen.

Elzenga

Citaat van: A.J. op 24/10/2011 | 12:47 uurEn die superspeciale stealth heli die bij OBL gebruikt zou zijn wordt door Elzenga als waarheid aangenomen terwijl het alleen maar internetgeruchten/ theorieen zijn. Vooralsnog heb ik nog geen valide en te controleren bron gezien van het daadwerkelijk bestaan van dat apparaat.
Dat staartdeel is door de Pakistanen daar neergelegd dan? of Al Qaeda themself? En alle internationale experts op dit vlak hebben het mis?. Ik heb zelf verder nooit beweerd dat het een super stealth helikopter is...daar vraagtekens bij gezet....daarover nog forse discussies gevoerd op het internet elders. Maar de gebruikte helikopters waren dus wel aangepast om hun waarneembaarheid...ook voor radar...te verkleinen. Dat is uit de restanten wel op te maken. Zeker richting de relatief oudere radarsystemen die landen als Pakistan gebruiken. Naast de andere middelen die de Amerikanen hebben om die radarsystemen te misleiden. 

A.J.

Citaat van: 5m@sh_1up op 24/10/2011 | 12:24 uur
Ik zet mijn vraagtekens bij die zogenaamd 'stealth' Blackhawk. Ik vind het op z'n zachtst gezegd een zeer merkwaardig verhaal.
En die Comanche... Is dat niet die helikopter die nooit meer doorontwikkeld werd omdat ie te duur werd en feitelijk overbodig was door verouderde technologie?

There you have it.

Stealth is zo goed als overbodig bij heli's.

Als radar billie kan ik dat beamen.

En die superspeciale stealth heli die bij OBL gebruikt zou zijn wordt door Elzenga als waarheid aangenomen terwijl het alleen maar internetgeruchten/ theorieen zijn. Vooralsnog heb ik nog geen valide en te controleren bron gezien van het daadwerkelijk bestaan van dat apparaat.

5m@sh_1up

Ik zet mijn vraagtekens bij die zogenaamd 'stealth' Blackhawk. Ik vind het op z'n zachtst gezegd een zeer merkwaardig verhaal.
En die Comanche... Is dat niet die helikopter die nooit meer doorontwikkeld werd omdat ie te duur werd en feitelijk overbodig was door verouderde technologie?

There you have it.

Stealth is zo goed als overbodig bij heli's.

Viking31B

Citaat van: Sandgroper op 16/08/2011 | 09:41 uur
Citaat van: Viking31B op 16/08/2011 | 07:07 uur
Citaat van: dudge op 15/08/2011 | 23:58 uur
Citaat van: Ace1 op 15/08/2011 | 17:48 uur
ze hadden beter wat brandstof over de hele heli moeten gooien, dan had men dat probleem niet gehad
naar verluidt heeft men speciale explosieven gebruikt, welke de hele heli hebben vernietigd. AlthAns, dat was de bedoeling. Uiteindelijk bleef een deel buiten schot. Wat me eerder verbaasd is dat er niet een ucav boven cirkelde die dat signaleerde en het restant kon opruimen.

Ik denk niet dat ze na al de herrie die ze al hadden geschopt ook nog eens een bewapende UAV boven " bevriend" Pakistaans grondgebied laten cirkelen om dan doodleuk de nog over gebleven resten te vernietigen met een (bv) Hellfire
Uhhhh, op welke manier komen Taliban / Al-Qaida kopstukken in Pakistan om het leven?
Niet door de ISI.  Betreffende schepsels slagen er maar niet in om Hellfires terug te koppen, die afgschoten zijn door Reaper UAV's.

Uhhhm ja, maar dat lijkt me wel een wezenlijk verschil met een strike uitvoeren in Abbottabad met als doel een al reeds zo goed als vernietigd wrak "pogen" volledig te vernietigen (heb mijn twijfels of een hellfire nog veel meer kan uitrichten bij een dergelijk doel)

Sandgroper

Citaat van: Viking31B op 16/08/2011 | 07:07 uur
Citaat van: dudge op 15/08/2011 | 23:58 uur
Citaat van: Ace1 op 15/08/2011 | 17:48 uur
ze hadden beter wat brandstof over de hele heli moeten gooien, dan had men dat probleem niet gehad
naar verluidt heeft men speciale explosieven gebruikt, welke de hele heli hebben vernietigd. AlthAns, dat was de bedoeling. Uiteindelijk bleef een deel buiten schot. Wat me eerder verbaasd is dat er niet een ucav boven cirkelde die dat signaleerde en het restant kon opruimen.

Ik denk niet dat ze na al de herrie die ze al hadden geschopt ook nog eens een bewapende UAV boven " bevriend" Pakistaans grondgebied laten cirkelen om dan doodleuk de nog over gebleven resten te vernietigen met een (bv) Hellfire
Uhhhh, op welke manier komen Taliban / Al-Qaida kopstukken in Pakistan om het leven?
Niet door de ISI.  Betreffende schepsels slagen er maar niet in om Hellfires terug te koppen, die afgschoten zijn door Reaper UAV's.

Viking31B

Citaat van: dudge op 15/08/2011 | 23:58 uur
Citaat van: Ace1 op 15/08/2011 | 17:48 uur
ze hadden beter wat brandstof over de hele heli moeten gooien, dan had men dat probleem niet gehad
naar verluidt heeft men speciale explosieven gebruikt, welke de hele heli hebben vernietigd. AlthAns, dat was de bedoeling. Uiteindelijk bleef een deel buiten schot. Wat me eerder verbaasd is dat er niet een ucav boven cirkelde die dat signaleerde en het restant kon opruimen.

Ik denk niet dat ze na al de herrie die ze al hadden geschopt ook nog eens een bewapende UAV boven " bevriend" Pakistaans grondgebied laten cirkelen om dan doodleuk de nog over gebleven resten te vernietigen met een (bv) Hellfire

Lynxian

Citaat van: Tanker op 15/08/2011 | 22:21 uur
Citaat van: jurrien visser op 15/08/2011 | 17:52 uur
Citaat van: Ace1 op 15/08/2011 | 17:48 uur
ze hadden beter wat brandstof over de hele heli moeten gooien, dan had men dat probleem niet gehad

Moet je maat net de tijd en gelegenheid voor gehad hebben....

Ze hadden immers ook een antieke lynx op een starnd moeten opblazen.

Zal dat ding er nog steeds staan op dat strandje ??
Afgaande op de media is dat ding tot dfe tanden toe bewapend - een soort van Airwolf - en zit er een hele mariniersbrigade omheen. Die taaie rakkers houden het wel even uit.

(Wat serieuzer vermoed ik dat dat ding uit elkaar is gehaald voor onderdelen.)

Tanker

Citaat van: jurrien visser op 15/08/2011 | 17:52 uur
Citaat van: Ace1 op 15/08/2011 | 17:48 uur
ze hadden beter wat brandstof over de hele heli moeten gooien, dan had men dat probleem niet gehad

Moet je maat net de tijd en gelegenheid voor gehad hebben....

Ze hadden immers ook een antieke lynx op een starnd moeten opblazen.

Zal dat ding er nog steeds staan op dat strandje ??

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 15/08/2011 | 17:48 uur
ze hadden beter wat brandstof over de hele heli moeten gooien, dan had men dat probleem niet gehad

Moet je maat net de tijd en gelegenheid voor gehad hebben....

Ze hadden immers ook een antieke lynx op een strand moeten opblazen.

Ace1

ze hadden beter wat brandstof over de hele heli moeten gooien, dan had men dat probleem niet gehad

A.J.

Pakistan Lets China See US Helicopter

Pakistan allowed Chinese military engineers to photograph and take samples from the top secret stealth helicopter that U.S. special forces left behind when they killed Osama bin Laden, the Financial Times has learnt.

The action is the latest incident to underscore the increasingly complicated relationship and lack of trust between Islamabad and Washington following the raid.

"The U.S. now has information that Pakistan, particularly the ISI, gave access to the Chinese military to the downed helicopter in Abbottabad," said one person in intelligence circles, referring to the Pakistani spy agency. The Chinese engineers were allowed to survey the wreckage and take photographs of it, as well as take samples of the special "stealth" skin that allowed the American team to enter Pakistan undetected by radar, he said.

President Barack Obama's national security council had been discussing this incident and trying to decide how to respond. A senior official said the situation "doesn't make us happy", but that the administration had little recourse.

As Navy Seals raided Bin Laden's compound in the military city of Abbottabad, just outside Islamabad, in May, one of their modified Black Hawk helicopters crashed into the wall of the compound, rendering it inoperable.

The Seals used a hammer to smash the instruments then rigged up explosives to detonate it in an effort to keep classified military technology secret, but the tail section landed outside the compound wall and remained intact. John Kerry, chairman of the Senate foreign relations committee, went to Pakistan two weeks after the raid to secure the tail's return.

At the time, Pakistani officials, who were livid that the U.S. carried out the raid without informing Islamabad first, hinted that the Chinese were interested in looking at the wreckage, and photographs of the tail circulated on the internet. But people close to the White House and the Central Intelligence Agency have told the FT that the Chinese were in fact given access to the helicopter.

"We had explicitly asked the Pakistanis in the immediate aftermath of the raid not to let anyone have access to the damaged remains of the helicopter," said the person close to the CIA.

Senior U.S. officials confronted General Ashfaq Kayani, head of the Pakistan military, about this but he flatly denied it, according to a person with knowledge of the meeting. A senior Pakistani official also denied it to the FT. China declined to comment, as did the White House and CIA.

Beijing has a strong military relationship with Islamabad and is a major supplier of weapons to the Pakistani military.

"The Chinese would have enormous interest in this newfangled technology," said the person involved in confronting the Pakistanis. "They [Seals] did not blow the thing up for no reason," he said.

However, the senior government official said it was "hard to say" how useful the information would have been. "Most of the helicopter was virtually destroyed during the operation," he said.

CNBC