De CV90

Gestart door battle10, 06/05/2011 | 06:30 uur

Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 28/03/2017 | 17:25 uur
Eindevaluatie van het deelproject Infanteriegevechtsvoertuig CV-90

Kamerbrief MINDEF mbt het succesvol afsluiten van de evaluatie

Mindef, 28-03-2017
Hoogste tijd voor een vervolgorder! 8)

Lex

Eindevaluatie van het deelproject Infanteriegevechtsvoertuig CV-90

Kamerbrief MINDEF mbt het succesvol afsluiten van de evaluatie

Mindef, 28-03-2017

Zander

De wegen in Afghanistan zijn er overigens door toedoen van ISAF en de PRT 's alleen maar beter geworden.
People are sheep

Ronald Elzenga

Citaat van: A.J. op 28/01/2017 | 09:48 uur
Daarbij snap ik dat verhaal met de PzHW's al helemaal niet aangezien die het kamp opgekruid zijn en daar nooit meer af zijn gekomen...

Maar goed, in een land dat al duizend jaar in oorlog is zonder noemenswaardige infra waar je opgehangen/ onthoofd wordt als de taliban ook maar denkt dat je tegen ze bent of niet hard genoeg gelooft is het kapotrijden van een zandpad wel het grootste probleem ja, dat moeten we niet willen met ons allen...
+1

A.J.

Citaat van: Ace1 op 28/01/2017 | 10:29 uur
Kleine correctie er zijn  PzHW's gebruikt voor Operation Medusa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Medusa#cite_note-2

Vanaf KAF, ze stonden daar in afwachting van de verplaatsing naar Uruzgan.

Ace1

Citaat van: A.J. op 28/01/2017 | 09:48 uur
Daarbij snap ik dat verhaal met de PzHW's al helemaal niet aangezien die het kamp opgekruid zijn en daar nooit meer af zijn gekomen...

Maar goed, in een land dat al duizend jaar in oorlog is zonder noemenswaardige infra waar je opgehangen/ onthoofd wordt als de taliban ook maar denkt dat je tegen ze bent of niet hard genoeg gelooft is het kapotrijden van een zandpad wel het grootste probleem ja, dat moeten we niet willen met ons allen...

Kleine correctie er zijn  PzHW's gebruikt voor Operation Medusa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Medusa#cite_note-2


A.J.

Citaat van: Zander op 28/01/2017 | 08:42 uur
Inderdaad.
2x in Afghanistan geweest en nog nooit iets over gehoord.

Daarbij snap ik dat verhaal met de PzHW's al helemaal niet aangezien die het kamp opgekruid zijn en daar nooit meer af zijn gekomen...

Maar goed, in een land dat al duizend jaar in oorlog is zonder noemenswaardige infra waar je opgehangen/ onthoofd wordt als de taliban ook maar denkt dat je tegen ze bent of niet hard genoeg gelooft is het kapotrijden van een zandpad wel het grootste probleem ja, dat moeten we niet willen met ons allen...

Zander

Citaat van: A.J. op 28/01/2017 | 07:49 uur
Welke infra en wie had daar klachten?

En voor de zekerheid, ben je echt serieus?

Inderdaad.
2x in Afghanistan geweest en nog nooit iets over gehoord.
People are sheep

A.J.

Citaat van: ridivek op 27/01/2017 | 23:04 uur
@zander, in Afganistan waren er toch flinke klachten over schade aan wegen/infra door track voertuigen. (PzH2000)
Hoe gaan we de harts and minds van de locals stelen als we hun infra blijven beschadigen?

Welke infra en wie had daar klachten?

En voor de zekerheid, ben je echt serieus?

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 28/01/2017 | 01:26 uur
oh, ja joh.
Nou weet je wat, sturen we de Amerikanen, Denen, Canadezen, Fransen, Britten, Duitsers en iedereeen die maar aan de zware mech gaat dat het niet slim is die dingen te gebruiken in oorlog want dan beschadigen we hun infrastructuur en dat is niet tof. we laten niets meer over voor de bommen dan.

grmpf
I rest my case........
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: ridivek op 27/01/2017 | 23:04 uur
@zander, in Afganistan waren er toch flinke klachten over schade aan wegen/infra door track voertuigen. (PzH2000)
Hoe gaan we de harts and minds van de locals stelen als we hun infra blijven beschadigen?

Mijn mening is idd dat 13e met boxers uitgerust moet worden als basis voertuig. En niet MB G180 en de defensie breed gebruikte Buskmasters. Dus zwaar gemotoriseerd I.p.v. licht. Ik ben benieuwd of je 13e met boxers wel ziet zitten of dat je van mening blijft dat zowel 43e als 13e mech moeten zijn?

oh, ja joh.
Nou weet je wat, sturen we de Amerikanen, Denen, Canadezen, Fransen, Britten, Duitsers en iedereeen die maar aan de zware mech gaat dat het niet slim is die dingen te gebruiken in oorlog want dan beschadigen we hun infrastructuur en dat is niet tof. we laten niets meer over voor de bommen dan.

grmpf
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Zander op 27/01/2017 | 21:32 uur
En lekker door prutsen met een niet realistisch inzetbare 13e brigade.
Nee bedankt!

Ik ben voor 2 mechbrigs met elk 3 telemark/gemechaniseerde bataljons.
Elk een staf en staf ondersteuning compagnie 2 painfcies, 1 tankesk en een gevechtsteuncompagnie met verkenners, pantsergenie, zware mortieren, antitank, TACP en artilleriewaarnemers.
Binnen de brigade zelf nog een BVE, vuursteun afdeling, palua batterij, pagenie bataljon en een logistiek bataljon.
Alle ondersteunende pantservoertuigen ook over op de CV90.

Indien de middelen er zijn zou ik graag een derde (lichte) brigade op wiel er bij hebben.
Zo hebben we weer de mogelijkheid om een divisie op de mat te brengen. Deze brigade is dan geheel op de Boxer gebouwd.

Alles over op CV90, zou mooi zijn natuurlijk, maar helaas lang niet realistisch. Net als 1,5 brigade naar 3 met alles erop en eraan :)
Het is roeien met de riemen/CV90's en Boxers die we hebben, er gaan er voorlopig geen bijkomen, hooguit aangepast en upgraded.

Ik ben ook van mening dat er nu een onbalans is tussen gemechaniseerd en gemotoriseerd (elk twee painf bataljons). Daarom pleit ik voor 4 aangepaste mech bataljons (zie hierboven) en twee gemotoriseerde bataljons op de Boxer en Bushmaster.

Terug naar de upgrade.... we zien eindelijk stapje voor stapje goede ontwikkelingen bij de KL. Het begon met wisseling Boxer en Bushmaster, de wens is binnen de KL openlijk uitgesproken om de Boxer zwaarder te bewapenen, nu de politiek nog.  Deze upgrade van de CV90 volgt die lijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

@zander, in Afganistan waren er toch flinke klachten over schade aan wegen/infra door track voertuigen. (PzH2000)
Hoe gaan we de harts and minds van de locals stelen als we hun infra blijven beschadigen?

Mijn mening is idd dat 13e met boxers uitgerust moet worden als basis voertuig. En niet MB G180 en de defensie breed gebruikte Buskmasters. Dus zwaar gemotoriseerd I.p.v. licht. Ik ben benieuwd of je 13e met boxers wel ziet zitten of dat je van mening blijft dat zowel 43e als 13e mech moeten zijn?

ridivek

#447
Nu zijn toch 88 CV90's ingedeeld bij 43e gemechaniseerde brigade,  8 bij OTCrij en 44 zijn opgeslagen.
Het plan met 13e gemotoriseerde brigade is toch geweizigd van buskmaster en MB-G180 naar boxer.
Alle CV90's mottenballen lijkt mij nogal zonde. Geeft ook echt een goed signaal, maar niet heus. Dat er nu al bijna een kwart zijn verkocht, en nog een kwart leeggeplukt worden voor onderdelen (waarschijnlijk), is al zeer slecht. Hetzelfde geldt voor de PzH2000, nog een zo'n actie en dan zijn de poppen echt aan het dansen. (Gebrek elders)

Volgens mij is dit een mooie en benodigde upgrade van de CV90. Hopelijk komt er voldoende budget om de overige 88 CV90 IGV's ook te upgraden en een 3e bataljon onder 43e op te richten. En hiernaast onder 13e 3 I.p.v. twee bataljons met Boxers. Hiervoor moeten extra Boxers met 35mm toren komen. (Woeps terminology)
Misschien een track onderstel voor de boxer module familie zou effectiever kunnen zijn. Maar dat kan voorlopig nog wel 10 tot 15 jaar wachten. Krijg eerst maar eens 13e en 43e met 2 brigades operationeel en 11e met 3 I.p.v. 2 en 1 gedeeltelijk.
Hiervoor met er al een paar miljard in voertuigen gestoken worden (DVOW, en extra Boxers). En KM en KLu hebben ook miljarden nodig om op huidige sterkte te blijven. Eerst maar eens zien of de huidige omvang instand gehouden kan worden. Daarna ga ik pas verder speculeren over uitbreiding. (Deze 900mln CV90 investering is de afgelopen 10 jaar gedaan.)

Zander

#446
Citaat van: Master Mack op 27/01/2017 | 18:39 uur
Niet de bats van de 13de brigade maar de 43ste brigade met een 3de CV90 bat uitrusten.

En lekker door prutsen met een niet realistisch inzetbare 13e brigade.
Nee bedankt!

Ik ben voor 2 mechbrigs met elk 3 telemark/gemechaniseerde bataljons.
Elk een staf en staf ondersteuning compagnie 2 painfcies, 1 tankesk en een gevechtsteuncompagnie met verkenners, pantsergenie, zware mortieren, antitank, TACP en artilleriewaarnemers.
Binnen de brigade zelf nog een BVE, vuursteun afdeling, palua batterij, pagenie bataljon en een logistiek bataljon.
Alle ondersteunende pantservoertuigen ook over op de CV90.

Indien de middelen er zijn zou ik graag een derde (lichte) brigade op wiel er bij hebben.
Zo hebben we weer de mogelijkheid om een divisie op de mat te brengen. Deze brigade is dan geheel op de Boxer gebouwd.
People are sheep