Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Huzaar1

De stuurloosheid van Pieter Omtzigt en het NSC is wel tenenkrommend.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

PVV wil voormalig minister Ronald Plasterk als nieuwe verkenner

Voormalig PvdA-minister Ronald Plasterk is de beoogde nieuwe verkenner voor de kabinetsformatie. Plasterk maakt zich de afgelopen tijd populair bij rechtse politici en opiniemakers. Eerste Kamerlid Gom van Strien stapte maandagochtend op als verkenner na beschuldigingen van fraude.

Dat melden ingewijden maandag aan het ANP na berichtgeving van RTL Nieuws en de NOS. Volgens de bronnen wordt Plasterk dinsdag voorgedragen als verkenner door de PVV van partijleider Geert Wilders.

De 66-jarige Plasterk was van 2007 tot 2010 minister van Onderwijs en van 2012 tot 2017 minister van Binnenlandse Zaken namens de PvdA. De laatste tijd maakt hij zich vooral populair bij rechtse politici en opiniemakers.

Hij schrijft regelmatig columns voor de Telegraaf. In zijn stuk na de verkiezingsuitslag noemt hij de politieke verschuiving "gezond". "Wat moet er nu gebeuren? Dat is geen moeilijke vraag. Er moet recht worden gedaan aan de verkiezingsuitslag. De winnaars zijn PVV (37 zetels), NSC (20) en BBB (7), en – weliswaar verliezer, maar nog steeds groot – is er de VVD (24). Samen hebben ze een ruime meerderheid en veel gemeenschappelijke programmapunten."

Ook schrijft hij in zijn columns dat de PvdA vervreemd zou zijn van haar kiezers. De partij is in zijn ogen te weinig sociaaldemocratisch.

Van Strien stapte op na beschuldigingen van fraude

Eerste Kamerlid Van Strien (PVV) werd vrijdag door zijn eigen partij voorgedragen als verkenner. Maar afgelopen weekend kwam de senator in opspraak door beschuldigingen van fraude.

NRC schreef afgelopen weekend dat Van Strien in verband wordt gebracht met een fraudezaak rond Utrecht Holdings, een dochterbedrijf van de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht. De krant zou documenten in handen hebben waaruit blijkt dat Van Strien daarbij betrokken was. De PVV-senator was tussen 2000 en 2009 algemeen directeur van het bedrijf. De fraude zou tussen 2006 en 2018 zijn gepleegd.

In een verklaring ontkende Van Strien de beschuldigingen. Zondag zei hij aan te willen blijven als verkenner, maar maandagochtend legde hij zijn taken toch neer. De verkenningsgesprekken met lijsttrekkers die voor maandag waren ingepland, gingen daarom niet door.

De formatie heeft direct al vertraging opgelopen door de gebeurtenissen rondom Van Strien. Naar verwachting start zijn opvolger woensdag met de eerste gesprekken. Het is de bedoeling dat de nieuwe verkenner voor 6 december klaar is. Het is de vraag of dat nog gaat lukken.

De verkenning kende afgelopen vrijdag al een moeizame start. Nog voor Van Strien was aangesteld, kwam VVD-leider Dilan Yesilgöz met een verrassende mededeling. De VVD wil niet het kabinet in en eventueel alleen een centrumrechts kabinet gedogen. De mededeling zorgde voor teleurstelling en opgetrokken wenkbrauwen bij andere fractieleiders.

NSC-leider Pieter Omtzigt heeft tot nu toe nog geen duidelijkheid gegeven over welke rol hij voor zijn partij ziet weggelegd. In de campagne zei hij samenwerking met de PVV niet voor zich te zien vanwege het partijprogramma van Wilders. Na de verkiezingsuitslag leek Omtzigt de deur toch open te zetten, maar een dag later zei hij dat het aan de fractie is om de lijn voor de formatie te bepalen.

Bron: nu.nl

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 26/11/2023 | 20:40 uurDit is een van de problemen die ik sowieso met de PVV heb. Wilders is de enige politicus van formaat. De rest van de lijst heeft nauwelijks kennis van zaken. Eentje schijnt zelfs oliebollen te verkopen hoorde ik

Poffertjesbakker was het geloof ik. En de rillingen lopen over mijn rug met de kennis dat misschien Fleur Agema minister van zorg zou worden. Ze lijkt me een harde werker, maar enorm gefrustreerd.

Ik vrees al helemaal voor de Nederlandse positie in de EU. En de EU op zichzelf.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Gom van Strien (PVV) stopt als verkenner na onrust over verleden

Eerste Kamerlid Gom van Strien legt zijn taken als verkenner per direct neer. De senator van de partij van Geert Wilders kwam afgelopen weekend in opspraak vanwege beschuldigingen van fraude.

"Dit weekend verschenen artikelen in de media over werkzaamheden in mijn verleden, waarin mijn integriteit in twijfel wordt getrokken", zegt Van Strien maandag in een verklaring. Een dag eerder zei de senator nog dat hij ondanks de beschuldigingen aan zou blijven als verkenner.

"Zowel de hierover ontstane onrust als het voorbereiden van een reactie hierop verhouden zich in mijn ogen niet met mijn huidige werk als verkenner." Van Strien heeft PVV-leider Geert Wilders en Kamervoorzitter Vera Bergkamp laten weten dat hij zijn taken als verkenner per direct neerlegt.

Vanwege het opstappen van Van Strien als verkenner gaan de aangekondigde en ingeplande gesprekken met de gekozen lijsttrekkers maandag niet door. Het is nog onduidelijk hoe de formatie nu verder gaat.

Kamervoorzitter Bergkamp zegt in een reactie dat het "vervelend is om de verkenningsfase zo te starten". "Tegelijkertijd is het belangrijk dat de verkenningsfase zorgvuldig verloopt", vult ze aan. "Gezien de persoonlijke omstandigheden van de heer Van Strien en de korte tijd die deze fase kent, is het nu zaak dat er snel een nieuwe verkenner wordt aangewezen die onmiddellijk aan de slag kan gaan."

Van Strien zou fraude hebben gepleegd
Afgelopen weekend schreef NRC dat Van Strien in verband wordt gebracht met een fraudezaak rond Utrecht Holdings, een dochterbedrijf van de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht.

Utrecht Holdings liet in maart weten aangifte te hebben gedaan wegens "onregelmatigheden". Daarbij zouden twee medewerkers en één oud-medewerker betrokken zijn. Er werden geen namen genoemd.

NRC schreef documenten van Utrecht Holdings in handen te hebben waaruit blijkt dat Van Strien de betrokken oud-medewerker is. De PVV-senator was tussen 2000 en 2009 algemeen directeur van het bedrijf. De fraude zou tussen 2006 en 2018 zijn gepleegd.

Van Strien ontkent de beschuldigingen in een verklaring. Volgens hem zijn de beschuldigingen "ongegrond" en hij neemt er "met kracht afstand van". De senator zegt dat hij zich aan de wet heeft gehouden en niet op de hoogte was van de details van de aangifte.

Raad van State wil vaste verkenner
In september vroeg de Tweede Kamer met spoed een advies aan de Raad van State om te voorkomen dat de verkenning na de verkiezingen "in een chaos" zou uitmonden. De verkenning na de verkiezingen van 2021 leidde namelijk tot een grote vertrouwenscrisis in de politiek.

Het verkennersduo Kajsa Ollongren (D66) en Annemarie Jorritsma (VVD) stapte op vanwege de notitie "positie Omtzigt, functie elders". Het volgende duo (VVD'er Tamara van Ark en D66'er Wouter Koolmees) moest ook snel het toneel verlaten. De formatie duurde historisch lang.

Medio oktober adviseerde de Raad van State daarom om een vaste verkenner aan te stellen in de formatiefase. De vicepresident van de Raad van State leek hiervoor het meest geschikt. Die persoon zou namelijk meer op afstand staan van de dagelijkse politiek.
Bij de aanstelling van senator Van Strien kwam vrijdag de kritiek van verschillende partijen dat hij niet ver genoeg van de dagelijkse politiek af zou staan.

Bron: nu.nl

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 26/11/2023 | 16:51 uurVind de keus voor deze despoot ook echt onbegrijpelijk. Waarom meteen weer zo'n malloot, Wilders denk nou eens na. Een neutrale persoon, desnoods een persoon met een rechtse voorkeur maar niet uit je eigen vijver was toch veel slimmer geweest?

Het geetter begint al direct, meneer blijkt omstreden te zijn om duizend en een dingen.

Echt.. :dead:

Dit is een van de problemen die ik sowieso met de PVV heb. Wilders is de enige politicus van formaat. De rest van de lijst heeft nauwelijks kennis van zaken. Eentje schijnt zelfs oliebollen te verkopen hoorde ik

Enforcer

Citaat van: Huzaar1 op 26/11/2023 | 16:51 uurVind de keus voor deze despoot ook echt onbegrijpelijk. Waarom meteen weer zo'n malloot, Wilders denk nou eens na. Een neutrale persoon, desnoods een persoon met een rechtse voorkeur maar niet uit je eigen vijver was toch veel slimmer geweest?

Het geetter begint al direct, meneer blijkt omstreden te zijn om duizend en een dingen.

Inderdaad. :(

Huzaar1

Vind de keus voor deze despoot ook echt onbegrijpelijk. Waarom meteen weer zo'n malloot, Wilders denk nou eens na. Een neutrale persoon, desnoods een persoon met een rechtse voorkeur maar niet uit je eigen vijver was toch veel slimmer geweest?

Ace1

NRC: Universiteit Utrecht deed aangifte tegen verkenner Van Strien vanwege oplichting

Utrecht - Verkenner Gom van Strien wordt in verband gebracht met fraude bij zijn voormalige werkgever, meldt NRC. PVV-leider Geert Wilders is niet door hem op de hoogte gebracht over de zaak.
Tegen de krant ontkent hij de beschuldigingen, "Als dit naar buiten komt, ga ik actie ondernemen tegen de universiteit want dan gaat het er alleen om om mijn naam te beschadigen", zegt hij in NRC. Hij zegt nooit opheldering te hebben gekregen over de beschuldigingen.

Van Strien gaat morgen aan de slag als verkenner. Hij moet de komende twee weken kijken welke mogelijkheden er zijn om een coalitie te vormen. Van Strien zit voor de PVV in de Eerste Kamer.
Utrecht Holdings deed in maart aangifte tegen twee medewerkers en een oud-medewerker wegens "verdenkingen van oplichting en omkoping in verband met aandelentransacties van twee voormalige deelnemingen van Utrecht Holdings in de periode 2006-2018".

Volgens documenten in handen van NRC blijkt dat het bij de oud-medewerker gaat om Van Strien die tot in 2009 bestuurder was van Utrecht Holdings. Dat bedrijf richt bedrijven op om ontdekkingen van de universiteit op de markt te brengen. De opbrengsten vloeien terug naar de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht.

In een rapport van onderzoeksbureau Deloitte staat volgens NRC dat Van Strien en diens opvolger de aandelen van bedrijven die zijn ontstaan uit de universiteit of het UMC in handen speelden van een extern bedrijf (Hereswint BV) waarvan hun echtgenotes elk 32 procent van de aandelen in handen hadden. De andere aandeelhouder waren een oud-buurman en vriend van Van Strien, en diens zus.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3664313/nrc-universiteit-utrecht-deed-aangifte-tegen-verkenner-van-strien-vanwege-oplichting

Kaaskop2

Citaat van: pz op 25/11/2023 | 00:37 uurEven wakker worden in de nieuwe realiteit.....Ik snapte niet dat de VVD zoveel accepteerde van D66 de afgelopen jaren.

https://twitter.com/Ingebor86819518/status/1728044378122289317

https://www.ninefornews.nl/oud-vvder-doet-boekje-open-over-rutte-het-hoort-bij-het-spel-jullie-in-de-maling-te-nemen/

Als je dit leest denk je het zal wel, helaas heb ik ook jarenlang VVD gestemd.

Wat een gigantische onzin. In het Europees parlement zijn inderdaad partijen samengebracht in verschillende fracties om het enigszins bestuurbaar te houden. Betekent niet dat VVD luistert naar een baas in Brussel, zo werkt Europees bestuur niet. De afzonderlijke lidstaten zitten daar zelf aan tafel (niet alleen via het Europees parlement) en onder Rutte heeft Nederland vaak zeer kritisch gereageerd op voorstellen van de Commissie, ook met succes.

Overigens is die vent alleen lid geweest van de VVD en heeft verder geen bestuurlijke ervaring. In de reacties laat hij blijken dat hij BVNL en FvD steunt.

En nee, ik heb geen VVD gestemd en zeg dit niet om die partij te verdedigen. Dit is geneuzel van iemand die het niet begrijpt.

Huzaar1

Citaat van: pz op 25/11/2023 | 00:37 uurEven wakker worden in de nieuwe realiteit.....Ik snapte niet dat de VVD zoveel accepteerde van D66 de afgelopen jaren.

https://www.ninefornews.nl/oud-vvder-doet-boekje-open-over-rutte-het-hoort-bij-het-spel-jullie-in-de-maling-te-nemen/

Als je dit allemaal slikt moet je je echt zorgen gaan maken omdat je openstaat voor gigantische hoeveelheden fictie, die jij leest als realiteit.

Wat een bs.

Huzaar1

Zit er iets in jullie water ofzo.

Enforcer

Citaat van: pz op 24/11/2023 | 18:57 uurEven kijken en luisteren, kwartjes vallen nu ineens.....die Rutte.

https://twitter.com/NPORadio1/status/1728065372182491580

Even doorredenerend, Dilan heeft de deur nergens potdicht gehouden, dus als Mark benoemd is en de VVD draait bij...

Struijckje

D66-ers zeggen exact hetzelfde over hoeveel de partij accepteerde van de VVD. Dit heet regeren in een meerpartijenstelsel...

Doen alsof de partijen stiekem worden gestuurd door een hogere europese macht is (excusez le mot) bullshit. Als de VVD gedoogsteun wil verlenen aan een partij gaat en kan renew europe daar niets aan veranderen. Sterker nog, er zitten meerdere partijen in die samenwerken of samen hebben gewerkt met anti-eu partijen.

Uiteraard hoop ik dat de VVD helemaal niets gaat gedogen van deze autocratische eenmansflippo.

pz

Citaat van: Huzaar1 op 24/11/2023 | 23:28 uurBlabla rutte en Wilders zijn vrienden.
Wilders was de mentor van Mark Rutte.  Ze kennen elkaar heel erg goed en onderhouden nog altijd goede banden.

Je moet professie en prive uit elkaar kunnnen houden.

Even wakker worden in de nieuwe realiteit.....Ik snapte niet dat de VVD zoveel accepteerde van D66 de afgelopen jaren.

Huzaar1

Citaat van: pz op 24/11/2023 | 18:57 uurEven kijken en luisteren, kwartjes vallen nu ineens.....die Rutte.

https://twitter.com/NPORadio1/status/1728065372182491580

Blabla rutte en Wilders zijn vrienden.
Wilders was de mentor van Mark Rutte.  Ze kennen elkaar heel erg goed en onderhouden nog altijd goede banden.

Je moet professie en prive uit elkaar kunnnen houden.