Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/09/2016 | 20:06 uur
Stukken Prinsjesdag: extra geld voor veiligheid, ouderen en arme kinderen

Defensie 300 miljoen
Ben benieuwd wat er netto van deze aalmoes overblijft. Er geldt nog steeds het verlies in koopkracht en de algehele Rijkskorting.
Wordt daar niet voor gecompenseerd dat rest er een negatief eindsaldo.
We zullen het op Prinsjesdag daadwerkelijk te weten komen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/09/2016 | 20:06 uur
Defensie 300 miljoen

Defensie kan met het geld nieuwe munitie aanschaffen, zodat militairen tijdens oefeningen niet langer 'pang-pang' hoeven te roepen, maar weer kunnen trainen met echte kogels. Het bedrag zal ook worden bestemd voor meer materieel en brandstof en voor de verbetering van communicatieapparatuur. Daarnaast moet de krijgsmacht beter worden getraind.


Helaas, ik had na de voorjaarnota gehoopt op een kleine ophoging tijdens Prinsjesdag, niet dus  :hrmph:

Voor structureel meer geld zijn we dus wederom overgeleverd aan het volgende kabinet en het budgetjaar 2018.

Gelukkig lijken de meeste grotere partijen te "streven" naar, om te beginnen, het NAVO gemiddelde.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Stukken Prinsjesdag: extra geld voor veiligheid, ouderen en arme kinderen

8 september 2016

Het kabinet trekt de portemonnee voor kinderen in arme gezinnen, ouderen en de partners van chronisch zieken. Dat staat in de Prinsjesdag-stukken van het kabinet, die RTL Nieuws heeft ingezien. De stukken bevestigen dat iedereen er volgend jaar een beetje in koopkracht op vooruit gaat.

Het kabinet zet volgend jaar 1,1 miljard euro opzij voor een 'evenwichtig koopkrachtbeeld'. Dat betekent dat onder meer de zorgtoeslag, de huurtoeslag, de ouderenkorting en het kindgebonden budget omhoog gaan.

Lage inkomens en gezinnen profiteren meest

"Bijna iedereen gaat erop vooruit", zegt politiek verslaggever Frits Wester, "maar wat je wel ziet, is dat het kabinet ervoor zorgt dat lage inkomens en gezinnen het meest profiteren."

Voor 2017 en de jaren daarna geeft het kabinet 1,5 miljard euro extra uit. Vóór de zomer besloten regeringspartijen VVD en PvdA al tot extra uitgaven van 1,2 miljard euro. Nu, op Prinsjesdag, komt daar nog eens 300 miljoen euro bij. Dat geld gaat naar zorg, onderwijs en veiligheid.

De verdeling van de extra 1,5 miljard euro:

Bestemming Bedrag
Volksgezondheid 400 miljoen
Veiligheid en Justitie 450 miljoen
Defensie 300 miljoen
Onderwijs 200 miljoen
Arme kinderen 100 miljoen
Partners chronisch zieken 50 miljoen

Structureel gaat 450 miljoen euro extra naar Veiligheid en Justitie. Dat geld wordt gebruikt voor terrorismebestrijding, wijkagenten, het bestrijden van cybercrime, het forensisch instituut NFI en grensbewaking.

Het extra geld voor de zorg wordt gebruikt om de omstreden bezuiniging op onder meer de verpleeghuiszorg terug te draaien.

Defensie kan met het geld nieuwe munitie aanschaffen, zodat militairen tijdens oefeningen niet langer 'pang-pang' hoeven te roepen, maar weer kunnen trainen met echte kogels. Het bedrag zal ook worden bestemd voor meer materieel en brandstof en voor de verbetering van communicatieapparatuur. Daarnaast moet de krijgsmacht beter worden getraind.

Schoolreisjes en sportspullen

Voor het bestrijden van armoede onder kinderen komt 100 miljoen euro beschikbaar. Uit cijfers van twee jaar geleden bleek dat 400.000 kinderen wonen in een huishouden met een laag inkomen en dat 100.000 van hen al jaren in die situatie zitten. Het geld is bedoeld voor zwemles, schoolreisjes, sportspullen, schoolspullen en kleding. Het wordt in natura uitgekeerd. Hoe de regeling precies gaat werken, wordt nog bekeken.

Andere opvallende onderdelen uit de begroting:

•    Voor eenverdieners met een chronisch zieke partner wordt 50 miljoen euro uitgetrokken
•    De inlichtingen- en veiligheidsdiensten krijgen er structureel 20 miljoen bij
•    Voor topsport en cultuur wordt allebei 10 miljoen euro extra uitgetrokken

Meevallers

Het kabinet gaat ervan uit dat volgend jaar 42.000 nieuwe asielzoekers naar Nederland komen. Dat is 16.000 minder dan waar eerder dit jaar nog op werd gerekend. Daardoor vallen de kosten voor onder meer opvang 200 miljoen euro lager uit.

Een andere meevaller is de afdracht aan de Europese Unie, die volgend jaar 300 miljoen lager uitpakt. In 2018 gaat dat bedrag trouwens wél weer omhoog.

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/stukken-prinsjesdag-extra-geld-voor-veiligheid-ouderen-en-arme-kinderen

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 08/09/2016 | 18:40 uur
Het is ABSOLUUT niet mijn partij... maar ik ben het met je oneens dat deze partij hier niet zou mogen bestaan. Het feit dat er blijkbaar een achterban is die het met veel van hun ideen eens is, onafhankelijk of dat allochtone of autochtone mensen zijn, de erkenning van de rule of law/rechtsorde en de parlementaire democratie maken het m.i. een partij die in ons systeem past, hoe oneens ik het verder met een groot deel van hun standpunten ik het ook ben.

Over het bestaansrecht kan je discussiëren, over hun positie in de Tweede Kamer wat mij betreft niet immers die is slechts tot stand gekomen middels piggyback riding en verdiend geen plaats in het hart van de democratie (dit geld wat mij betreft voor alle afvalligen die parasiteren op staats subsidie)

DvdW

Citaat van: Zander op 08/09/2016 | 19:28 uur
Daarnaast zou er een sanctie moeten komen staan op het beledigen/schofferen van buitenlandse staatshoofden en politici wanneer deze op bezoek zijn in de tweede kamer. Kom dan gewoon niet naar zo'n bijeenkomst, dan hoef je ook geen handje te schudden.
Maar als je niet gaat sta je ook niet in de spotlights....  :sick:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Zander

Citaat van: Mourning op 08/09/2016 | 18:40 uur
Het is ABSOLUUT niet mijn partij... maar ik ben het met je oneens dat deze partij hier niet zou mogen bestaan. Het feit dat er blijkbaar een achterban is die het met veel van hun ideen eens is, onafhankelijk of dat allochtone of autochtone mensen zijn, de erkenning van de rule of law/rechtsorde en de parlementaire democratie maken het m.i. een partij die in ons systeem past, hoe oneens ik het verder met een groot deel van hun standpunten ik het ook ben.

Deze partij zou nooit mogen bestaan door de dubbele agenda van de leden en overige achterban.
Men stemt niet om Nederland beter te maken maar men stemt in dit geval om Turkse staats ideologie te importeren.
Dit is nou zo'n reden waarvan ik zeg dat je met twee paspoorten niet de politiek in zou moeten mogen.
Daarnaast zou er een sanctie moeten komen staan op het beledigen/schofferen van buitenlandse staatshoofden en politici wanneer deze op bezoek zijn in de tweede kamer. Kom dan gewoon niet naar zo'n bijeenkomst, dan hoef je ook geen handje te schudden.
People are sheep

Mourning

Citaat van: walter leever op 08/09/2016 | 18:09 uur
Daarom dat ze ook willen dat wij zo klein mogelijk zijn(KMD)

Nogmaals mensen met een andere achtergrond(via ouders),zijn hier geboren en moeten dus ook naar de Nederlandse regering(partijen) luisteren/steunen hun regering zit immers in Den-Haag,Brussel,etc
Deze mensen,Erdogan/Gulen(welke van de 2 je ook wil noemen,allebei in mijn ogen nogal fanatiek)die een eigen partij oprichten,dat moet eigenlijk niet kunnen in onze samenleving.
Ik bedoel deze partijen horen hier niet en moet eigenlijk niet geaccepteerd worden. :hrmph:   (hoort in een andere discussie thuis,zoals hiervoor al gezegd) ;)

Het is ABSOLUUT niet mijn partij... maar ik ben het met je oneens dat deze partij hier niet zou mogen bestaan. Het feit dat er blijkbaar een achterban is die het met veel van hun ideen eens is, onafhankelijk of dat allochtone of autochtone mensen zijn, de erkenning van de rule of law/rechtsorde en de parlementaire democratie maken het m.i. een partij die in ons systeem past, hoe oneens ik het verder met een groot deel van hun standpunten ik het ook ben.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

walter leever

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/09/2016 | 17:26 uur
Absoluut, helaas halen ze virtueel nu nog 1 of 2 zetels. Persoonlijk vind ik dat ze niets meer in de Tweede Kamer te zoeken hebben als Erdogan adepten maar dat is een andere discussie.

Daarom dat ze ook willen dat wij zo klein mogelijk zijn(KMD)

Nogmaals mensen met een andere achtergrond(via ouders),zijn hier geboren en moeten dus ook naar de Nederlandse regering(partijen) luisteren/steunen hun regering zit immers in Den-Haag,Brussel,etc
Deze mensen,Erdogan/Gulen(welke van de 2 je ook wil noemen,allebei in mijn ogen nogal fanatiek)die een eigen partij oprichten,dat moet eigenlijk niet kunnen in onze samenleving.
Ik bedoel deze partijen horen hier niet en moet eigenlijk niet geaccepteerd worden. :hrmph:   (hoort in een andere discussie thuis,zoals hiervoor al gezegd) ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 08/09/2016 | 17:24 uur
Jazeker!

Absoluut, helaas halen ze virtueel nu nog 1 of 2 zetels. Persoonlijk vind ik dat ze niets meer in de Tweede Kamer te zoeken hebben als Erdogan adepten maar dat is een andere discussie.

Lex

Citaat van: Mourning op 08/09/2016 | 17:08 uur
Lol. Mee eens. Maar goed als we toch alle partijen opnoemen dan behoort DENK! daar ook bij. Toch?  :big-smile:
Jazeker!

Mourning

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/09/2016 | 17:01 uur
Ook geen verrassing  :sick:

Lol. Mee eens. Maar goed als we toch alle partijen opnoemen dan behoort DENK! daar ook bij. Toch?  :big-smile:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 08/09/2016 | 16:45 uur
Ik heb een tijdje terug voor de verandering eens bij DENK! navraag gedaan m.b.t. wat deze partij met Defensie voorstaat.
Daarop kreeg ik per mail navolgende reactie:



Edit: ik heb het stuk overigens geanonimiseerd.

Ook geen verrassing  :sick:

Mourning

Ik heb een tijdje terug voor de verandering eens bij DENK! navraag gedaan m.b.t. wat deze partij met Defensie voorstaat.
Daarop kreeg ik per mail navolgende reactie:

CitaatGeachte heer xxxxx,

Bijzonder bedankt voor uw vraag aan de Politieke beweging DENK! U vraagt naar onze visie op het gebied van defensie. DENK vindt dat de Nederlandse rol op het gebied van internationale missies zeer bescheiden dient te zijn. Militaire steun aan gevechtsoperaties in andere landen en/of continenten dient louter gegeven te worden in het geval van een militaire aanval op een NAVO- en/of EU-partner. Het ambitieniveau van de krijgsmacht dient derhalve dan ook naar beneden bijgesteld te worden op dit thema en het materieel dient minder afgestemd te worden op internationale missies, wat afstoot van bepaald materieel mogelijk maakt. DENK verzet zich verder tegen miljarden verslindende aankopen als de JSF en de beoogde aanschaf van onderzeeboten. DENK staat voorts voor een andere interpretatie van de NAVO-norm, waarbij bijvoorbeeld de uitgaven aan preventieve middelen als ontwikkelingshulp en nation building tevens in ogenschouw genomen dienen te worden.

Ik hoop u met dit antwoord wat meer inzicht te hebben verschaft in onze positie.

Met vriendelijke groet,

xxxx, MSc

Ambtelijk secretaris Groep Kuzu/Öztürk/DENK

Tweede Kamer der Staten-Generaal



Edit: ik heb het stuk overigens geanonimiseerd.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Citaat van: Admiral Halsey op 08/09/2016 | 09:21 uur
Op http://www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/nieuw-kabinet-hoeft-in-eerste-kamer-geen-meerderheid-te-hebben en http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/laatste-videos-nieuws/politieke-bazen-meerderheid-in-eerste-kamer-niet-noodzakelijk lees ik dat het volgens de grote partijen niet noodzakelijk meer is dat het nieuwe kabinet ook in de Eerste Kamer een meerderheid krijgt.

De bevoegdheden van de Eerste Kamer zijn/blijven hetzelfde. Wil je wetten of wetswijzigingen doorvoeren zal je een meerderheid in de Eerste Kamer moeten krijgen.

Zeewier

Citaat van: Lynxian op 07/09/2016 | 22:57 uur
Ik heb nog nooit van ze gehoord, maar mooie standpunten met betrekking tot veiligheid.
Totdat de bomenknuffelaartjes in een kabinet komen én hun Defensie ideeën er doorheen geduwd krijgen, hang ik defensie nog niet aan de wilgen. Ik ga nog steeds uit, ook na de verkiezingen, van een (zeer) bescheiden stijging van het huidige budget.
Die ideeën komen gewoon uit analyses en rapporten, hebben ze niet echt zelf bedacht. Dat D66 en GL zozeer overlappen is geen toeval. Gekopieerd huiswerk zou ik het noemen.

Waar ik me aan stoor is dat GroenLinks lastenverlichting beloofd voor lage en midden inkomens. Én gratis onderwijs. De VVD-frontman Mark Rutte beloofde in De Wereld Draait Door ook lastenverlichting. Echter we zitten op 2% economische groei en we blijven de komende jaren ook tussen 2% en 3% zwabberen. Hoe kun je dat nou beloven terwijl we allen weten dat er stevig op 1-op-1 materieel vervanging ingezet moet worden? Dat moeten we van ons zelf willen maar de NAVO eist dat ook van ons als economische macht. 4 Onderzeeboten, 4 fregatten, 8 mijnenjagers, 3 tanker transportvliegtuigen, etc. Wel nu; hoe ga je zo stevig investeren? Die lastenverlichting komt er helemaal niet. En dat spotgoedkope onderwijs ook niet. Leraren zijn niet gratis. En ze wijzen allen naar elkander: 'ik wilde wel maar hullie werkten tegen.' Uiteindelijk is het het klapvee zelf die het zich laat aanleunen.

Ik zou ook wel lagere lasten willen maar dat zie ik niet gebeuren. Echt niet. Kijk liever naar je water, gas, stroomverbruik en autobrandstofkosten. Dat levert je meer op dan een douceurtje uit Den Haag.