Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Huzaar1

Citaat van: Ros op 03/09/2015 | 16:04 uur
Het budget is te laag op de ambities zijn te hoog ? In mijn beleven maak je een budget afhankelijk van wat je in het komend jaar wil gaan doen in combinatie met een visie/planning wat je over meerdere jaren wil gaan doen of denkt te moeten kunnen doen. Het budget moet dus altijd voldoende zijn om je plannen mee te betalen en links en recht wat tegenvallers op te kunnen vangen. De link tussen taakstelling en budget is door de politiek al jaren geleden losgelaten en dat is de probleem waar Defensie dan ook al jaren mee kampt. Zo lang die link niet word hersteld kan je er zakken met geld in blijven pompen en met hetzelfde probleem blijven zitten. De andere factor is dat Defensie als sluitpost op de rol staat als het op de rijksbegroting aankomt. Het is dus niet hoeveel hebben wij nodig maar hoeveel kunnen wij missen. Zo lang deze politieke klimaat heerst is het vechten tegen de bierkaai.....ga je niet winnen. De politici weten het allemaal maar verwacht niet dat zij er iets mee gaan doen. Vandaar mijn eerdere opmerking dat ik een fan ben geworden van de gedachte om de krijgsmacht op te doeken en het anders te gaan doen.

Jij bent een mooie, dat argument kun je keer op keer blijven aanhalen.
Laten we het zo zeggen. Elke keer als er een nieuwe ambitie wordt gemaakt, komt er te weinig geld voor diezelfde ambitie.
Telkens weer. Dus er is telkens te weinig geld.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 03/09/2015 | 16:33 uur
Nou, dan zijn we er toch uit? We weten wat we willen doen, en we weten dat het budget nu zo'n 1,5 miljard tekort schiet. Klaar.

Exact.

dudge

Citaat van: Ros op 03/09/2015 | 16:04 uur
Het budget is te laag op de ambities zijn te hoog ? In mijn beleven maak je een budget afhankelijk van wat je in het komend jaar wil gaan doen in combinatie met een visie/planning wat je over meerdere jaren wil gaan doen of denkt te moeten kunnen doen.

Nou, dan zijn we er toch uit? We weten wat we willen doen, en we weten dat het budget nu zo'n 1,5 miljard tekort schiet. Klaar.

Zander

Het gaat hier niet alleen om ambities maar ook over verantwoordelijkheden.

GRONDWETTELIJKE VERANTWOORDELIJKHEDEN
People are sheep

Ros

#8277
Citaat van: Mourning op 03/09/2015 | 15:09 uur
maar bevestig nu maar eens gewoon dat het huidige budget, zelfs bij vrijwel optimaal functioneren van alle projecten e.d. binnen Defensie, gewoon door budgetaire tekorten niet aan de thans gestelde ambities kan voldoen.

Het budget is te laag op de ambities zijn te hoog ? In mijn beleven maak je een budget afhankelijk van wat je in het komend jaar wil gaan doen in combinatie met een visie/planning wat je over meerdere jaren wil gaan doen of denkt te moeten kunnen doen. Het budget moet dus altijd voldoende zijn om je plannen mee te betalen en links en recht wat tegenvallers op te kunnen vangen. De link tussen taakstelling en budget is door de politiek al jaren geleden losgelaten en dat is de probleem waar Defensie dan ook al jaren mee kampt. Zo lang die link niet word hersteld kan je er zakken met geld in blijven pompen en met hetzelfde probleem blijven zitten. De andere factor is dat Defensie als sluitpost op de rol staat als het op de rijksbegroting aankomt. Het is dus niet hoeveel hebben wij nodig maar hoeveel kunnen wij missen. Zo lang deze politieke klimaat heerst is het vechten tegen de bierkaai.....ga je niet winnen. De politici weten het allemaal maar verwacht niet dat zij er iets mee gaan doen. Vandaar mijn eerdere opmerking dat ik een fan ben geworden van de gedachte om de krijgsmacht op te doeken en het anders te gaan doen.

Zeewier

#8276
Citaat van: Oorlogsvis op 03/09/2015 | 14:42 uur
zo is het zo langzamerhand wel hier in Nederland....zo moet je nog een wandelvergunning aanvragen...

Had het een keer in de bossen rond Castricum......moest ik een duinkaart hebben bijvoorbeeld ook zo belachelijk !...
Ik woon niet ver van het bos en de duinen. Ik kan je vertellen dan het onderhouden van brandgangen, volle waterbassains en genoeg brandblusmaterieel fokking duur is. En de inzet van Chinooks en de Puma bij de bosbranden zijn (terecht) doorberekend op de gemeentes en Staatsbosbeheer. Of het nou onderhoud van polderdijken of duinen zijn, niks is gratis en niks is vanzelfsprekend in dit kunstmatig verkregen land. Wie ongeremd wilt gaan klagen over de 'taxpoet' gaarne bij Geenstijl.

Mourning

Citaat van: Ros op 03/09/2015 | 14:22 uur
Dit had te maken met een 'vernieuwde' visie en ambitie voor de krijgsmacht van de toekomst. En daar past, als je gebruikt maakt van keuze modellen, afstoting van taken en onderdelen en in elkaar schuiven van onderdelen en verantwoordelijkheden onlosmakelijk bij. Het visie en ambitiebeleid voor de toekomst die Hennis al eind 2013 zou presenteren. Homan maakt nu de 'fout', als velen, om het herstel van de krijgsmacht te koppelen aan het verhogen van het budget zonder een duidelijk toekomstvisie en ambitie.

Het budget is al te laag voor de huidige geldende (en achterhaalde) ambities en visies...

Er moet gewoon geld bij, Ros. Simpel. Er is een "toekomstvisie" en er zijn "ambities" uitgesproken. Die zijn voor een flink deel alweer verouderd en zijn minder ambitieus dan wat er de komende tijd, gezien de geo-politieke ontwikkelingen van de laatste anderhalf tot twee jaar, van een nieuwe toekomstvisie en bijbehorend ambitieniveau verwacht mag worden. En toch komen we voor die achterhaalde moek al fors te kort.

En kom nou niet alleen met Speer en andere faalprojecten van Defensie aanzetten, maar bevestig nu maar eens gewoon dat het huidige budget, zelfs bij vrijwel optimaal functioneren van alle projecten e.d. binnen Defensie, gewoon door budgetaire tekorten niet aan de thans gestelde ambities kan voldoen.

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Oorlogsvis

Citaat van: Sparkplug op 03/09/2015 | 10:29 uur
Deze nieuwe schenkingsvrijstelling kost de schatkist 90 miljoen euro en dan willen ze 30 miljoen euro met extra belastinginkomsten binnenhalen. Het is nu wachten op het idee hoe zij de andere 60 miljoen euro denken te krijgen  :sick:

If you drive a car, I'll tax the street,
If you try to sit, I'll tax your seat.
If you get too cold, I'll tax the heat,
If you take a walk, I'll tax your feet.

Taxman, The Beatles
zo is het zo langzamerhand wel hier in Nederland....zo moet je nog een wandelvergunning aanvragen...

Had het een keer in de bossen rond Castricum......moest ik een duinkaart hebben bijvoorbeeld ook zo belachelijk !...

Ros

Citaat van: Mourning op 03/09/2015 | 13:20 uur
Ik kan me nog een rapport van Clingendael herinneren van ik denk 2 terug, waarvan dhr. Homan een van de auteurs was. Diverse reducties en keuzemodellen (lees: afschaffing van taken) e.d. stonden daar o.a. nog in. Het kan snel gaan.

Dit had te maken met een 'vernieuwde' visie en ambitie voor de krijgsmacht van de toekomst. En daar past, als je gebruikt maakt van keuze modellen, afstoting van taken en onderdelen en in elkaar schuiven van onderdelen en verantwoordelijkheden onlosmakelijk bij. Het visie en ambitiebeleid voor de toekomst die Hennis al eind 2013 zou presenteren. Homan maakt nu de 'fout', als velen, om het herstel van de krijgsmacht te koppelen aan het verhogen van het budget zonder een duidelijk toekomstvisie en ambitie.

Mourning

Ik kan me nog een rapport van Clingendael herinneren van ik denk 2 terug, waarvan dhr. Homan een van de auteurs was. Diverse reducties en keuzemodellen (lees: afschaffing van taken) e.d. stonden daar o.a. nog in. Het kan snel gaan.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Verhoging defensiebudget hoogstnoodzakelijk

03-09-2015 12:00 | Kees Homan

Alleen als het defensiebudget wordt verhoogd, zal de krijgsmacht in de toekomst weer berekend zijn op zijn taken, stelt Kees Homan.

Soldaten die piefpafpoef roepen op schietoefening. Een schrijnender voorbeeld van de situatie waarin onze krijgsmacht verkeert is haast onmogelijk. Defensie gaf als verklaring voor deze onacceptabele situatie, lange leveringstijden en veel verbruik van munitie bij missies. Maar voor ingewijden kwam dit munitietekort niet onverwachts. Eerder dit jaar had de Algemene Rekenkamer immers al de bedrijfsvoering fors bekritiseerd. In de woorden van de toenmalig president van de Rekenkamer, Saskia Stuiveling: ,,Op nogal wat plekken constateren wij fricties tussen politieke ambities en de beschikbare tijd, mensen en middelen om die goed uit te kunnen voeren." De defensieorganisatie kraakt dan ook in haar voegen.

De verklaring voor deze verzwakte krijgsmacht ligt nogal voor de hand. Sinds de Koude Oorlog is Defensie voortdurend getroffen door bezuinigingen. Dieptepunt was de 1 miljard euro aan bezuinigingen onder het kabinet-Rutte I. In de huidige kabinetsperiode bedraagt het defensiebudget ongeveer 8 miljard euro per jaar. Daarvan is bijna 1,4 miljard bestemd voor pensioenen en wachtgelden. Rest ongeveer 6,5 miljard per jaar.

De investeringsquote is de afgelopen vijf jaar gekelderd van ruim 20 procent tot 13,5 procent in 2013. Dit betekent onder meer dat de krijgsmacht steeds minder in staat is de eenheden uit te rusten met adequate middelen en die daarmee te trainen. Het defensiebudget is ook sterk afgenomen als percentage van het bruto nationaal product (bnp), nu net boven de 1 procent. Zonder de bedragen voor pensioenen en wachtgelden is het percentage ongeveer 0,9 van het bnp; het gemiddelde percentage van de Europese NAVO-landen is 1,6 procent van het bnp.

Wat is het resultaat van al deze financiële ingrepen? De krijgsmacht is de afgelopen decennia gereduceerd van meer dan 100.000 militairen tot ongeveer 40.000. Het aantal infanteriebataljons (inclusief mariniers) ging van zeventien naar negen. Het aantal fregatten verminderde van vijftien naar zes. De tanks werden afgeschaft. Het aantal pantservoertuigen werd verminderd van bijna 3000 tot ruim 700. Het aantal gevechtsvliegtuigen werd gereduceerd van meer dan 200 naar 68, en na de vervanging van de F-16 door de F-35 tot 37; straks zijn er niet meer dan vier vliegtuigen beschikbaar voor langdurige inzet in internationale operaties.

Als gevolg van het voorgaande is de ambitie van de Nederlandse krijgsmacht wat betreft langdurige deelname aan vredebewarende operaties dan ook verminderd van vier naar één.

Mede dankzij Poetins rol in Oekraïne en de problematiek in het Midden-Oosten en Noord-Afrika groeit in ons land het veiligheidsbewustzijn. De verhoging van het defensiebudget in het najaar van 2013, dankzij de inzet van de constructieve oppositie, en de verhoging van de begroting 2015 met structureel 100 miljoen euro zijn een trendbreuk genoemd. In feite gaat het echter om een verzachting van de grote bezuinigingen uit eerdere jaren.

Volgens recente berichten wil de VVD de Defensiebegroting voor het komend jaar met 375 miljoen euro verhogen. Waar moet dit geld naar toe? De Algemene Rekenkamer heeft met zijn knelpuntenrapport over de materiële inzetbaarheid al het nodige huiswerk verricht. Een aantal voorbeelden:

De luchtverdedigings- en commandofregatten verhuizen al twee jaren lang een groot aantal onderdelen van het ene fregat –dat stilligt voor groot onderhoud– naar andere fregatten. Dit omdat er onvoldoende reserveonderdelen zijn om alle fregatten volledig te kunnen inzetten.

Bij de landmacht verloopt de levering van reserveonderdelen zodanig problematisch dat een aanzienlijk deel van de voertuigen stilstaat. Sommige voertuigen worden gebruikt als 'donor' om andere voertuigen aan de praat te houden.

Beperkingen in onderhoudscapaciteit en reserveonderdelen voor de Chinooktransporthelikopters resulteerden erin dat een deel van de opleidingen en trainingen niet kon worden uitgevoerd.

Sommigde wapensystemen zijn extra ingezet, zoals de Patrioteenheid en de F-16's. Deze hogere inzet is alleen mogelijk als er naderhand een aanzienlijke herstelperiode wordt ingelast.

Het voorgaande leidt tot de volgende aanbevelingen:

1. De oplossing van de knelpunten van de Rekenkamer is een begin om de krijgsmacht op verantwoorde wijze zijn taken in de huidige wereldwanorde te laten uitvoeren.

2. De snelle inzetbaarheid en het expeditionaire karakter, het voortzettingsvermogen en de slagkracht van de Nederlandse krijgsmacht moeten worden vergroot.

3. De krijgsmacht moet een hoger ambitieniveau aankunnen. Het aantal conflictgebieden rond Europa neemt toe. ,,De vraag overtreft het aanbod en ik moet regelmatig nee verkopen of onze bijdrage beperken. We balanceren echt op het randje", constateerde commandant der strijdkrachten generaal Tom Middendor onlangs.

4. Sterker dan tot dusver moet worden ingezet op internationale defensiesamenwerking.

Voor de vervulling van deze doelstellingen moet worden begonnen met een stapsgewijze structurele verhoging van het budget met ten minste 1,5 miljard euro. Daarmee kan een eerste stap worden gezet voor de oplossing van bestaande knelpunten. Dan komen herstel van de inzetbaarheid van de krijgsmacht en een bescheiden vergroting en vernieuwing van de operationele capaciteit in zicht.

Voor de middellange termijn moet het gemiddelde van de Europese NAVO-landen als doel gelden: 1,6 procent van het bruto nationaal product. Daarvoor is een meerjarenperspectief nodig waarin Defensie voor de komende vijf à tien jaar een stabiele financiële grondslag heeft.

In een wereld die gekenmerkt wordt door onzekerheden kampt de Nederlandse krijgsmacht met ernstige tekortkomingen in de uitvoering van zijn taken. Ons land schiet tekort gemeten naar zijn internationale ambities en verplichtingen. Alleen door een geleidelijke verhoging van het defensiebudget ontstaat het perspectief dat de krijgsmacht in de wankele wereldorde van vandaag en morgen weer berekend zal zijn op zijn taken.

De auteur is generaal-majoor der mariniers b.d. en verbonden aan het Instituut Clingendael.

http://www.refdag.nl/opinie/verhoging_defensiebudget_hoogstnoodzakelijk_1_936125

Zander

Citaat van: A.J. op 02/09/2015 | 08:39 uur
Huh? Nieuwe dreigingen erbij? Dat zou toch allemaal niet meer gebeuren volgens Den Haag? Fort Europa bleef toch verschoond van dit soort dingen?

En verder, berouw komt na de zonde...

Nieuwe dreiging........?
Of is een nooit volledig verdwenen dreiging weer zichtbaar geworden voor onze struisvogels in Den Haag?
Of is de ontkenningsfase van het rouwproces van de dood gewaande koude oorlog eindelijk over?

Anyway, ze zijn wakker aan het worden.
Jammer dat de kater er nog niet zo hard in hakt bij de heren en dames dat het roer meteen radicaal om gaat.
Helaas moeten we nu weer leunen op de bereidheid van de VS om hun aanwezigheid op ons (EU) grondgebied weer uit te breidden.
Triest maar helaas, Europa blijft voorlopig een oude manke man zonder ruggengraat.
People are sheep

Sparkplug

Deze nieuwe schenkingsvrijstelling kost de schatkist 90 miljoen euro en dan willen ze 30 miljoen euro met extra belastinginkomsten binnenhalen. Het is nu wachten op het idee hoe zij de andere 60 miljoen euro denken te krijgen  :sick:

If you drive a car, I'll tax the street,
If you try to sit, I'll tax your seat.
If you get too cold, I'll tax the heat,
If you take a walk, I'll tax your feet.

Taxman, The Beatles
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

Als we dit soort kunsten uit moeten gaan halen om de begroting rond te breien zijn we op het goede spoor. Waarom de regeling voor schenkingsvrijstelling niet iets aangepast naar een lager vrijgesteld bedrag ? Rijke vriendjes tevreden houden.......... :omg:


Ros

De overheid wil 30 miljoen euro meer belastinginkomsten vergaren uit de verkoop van frisdrank. De belasting op sapjes en water wordt daarmee gelijkgetrokken.

Dat meldt RTL Nieuws donderdag op basis van Prinsjesdagstukken. Bronnen op het Binnenhof bevestigen deze berichtgeving.

De opbrengst van de belasting op frisdrank stijgt daarmee van 214 naar 244 miljoen euro. Hoeveel duurder sappen en water precies worden, wordt pas duidelijk op Prinsjesdag.

Raymond Gianotten van de Vereniging van Frisdranken, Waters en Sappen reageert woedend tegen RTL. "Het is een ordinaire belastingverhoging, een lastenverzwaring zonder verdere gedachten erachter. Als je het puur doet om een begrotingsgat te dichten, dan krijg je dit soort maatregelen", aldus Gianotten.

De verhoging is een maatregel om het gat in de begroting te vullen dat is ontstaan door de verruiming van de schenkingsvrijstelling in 2017. Vanaf dan mogen mensen tot 100.000 euro schenken aan personen naar eigen keuze. Dat is nu nog 52.000 euro en kost de schatkist ongeveer 90 miljoen euro.

www.nu.nl