Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 06/08/2015 | 16:37 uur
Als je alleen al ziet dat bijvoorbeeld het Syrische leger bij zo'n stukgrond rond Deir Azzor in het Noorden al 3 Brigades + hulp troepen nodig heeft om het te kunnen verdedigen tegen IS ...dan vraag ik me af hoe wij ons land gaan verdedigen met die paar eenheden die we hebben.

Er wordt hier in Nederland al een grote fout gemaakt door te denken dat we nooit meer ons eigen land hoeven te verdedigen tegen wie dan ook...dat ons alles bespaard blijft en we alleen trainings missies hoeven te doen om de Navo te vriend te houden.
Dat is opzich al een grote fout om zo te denken.

Appels peren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

JdL

Citaat van: Oorlogsvis op 06/08/2015 | 16:37 uur
Als je alleen al ziet dat bijvoorbeeld het Syrische leger bij zo'n stukgrond rond Deir Azzor in het Noorden al 3 Brigades + hulp troepen nodig heeft om het te kunnen verdedigen tegen IS ...dan vraag ik me af hoe wij ons land gaan verdedigen met die paar eenheden die we hebben.

Er wordt hier in Nederland al een grote fout gemaakt door te denken dat we nooit meer ons eigen land hoeven te verdedigen tegen wie dan ook...dat ons alles bespaard blijft en we alleen trainings missies hoeven te doen om de Navo te vriend te houden.
Dat is opzich al een grote fout om zo te denken.
+1
Al zou het niet in NL zijn
De ABC eilanden zouden we niet eens fatsoenlijk kunnen beschermen
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

mikemans


Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/08/2015 | 15:58 uur
Mee eens, daarnaast: het eerste miljard is nodig om de huidige krijgsmacht een infuus te geven met louter logistiek (reserve onderdelen, munitie etc)....

Het continue verschuilen achter welk ambitieniveau dan ook is misplaats, je basis ambitie zou moeten zijn het eigen land te verdedigen en laten we dat nu ook al niet meer kunnen.
Als je alleen al ziet dat bijvoorbeeld het Syrische leger bij zo'n stukgrond rond Deir Azzor in het Noorden al 3 Brigades + hulp troepen nodig heeft om het te kunnen verdedigen tegen IS ...dan vraag ik me af hoe wij ons land gaan verdedigen met die paar eenheden die we hebben.

Er wordt hier in Nederland al een grote fout gemaakt door te denken dat we nooit meer ons eigen land hoeven te verdedigen tegen wie dan ook...dat ons alles bespaard blijft en we alleen trainings missies hoeven te doen om de Navo te vriend te houden.
Dat is opzich al een grote fout om zo te denken.

Ros

Citaat van: mikemans op 06/08/2015 | 15:47 uur
Net alsof het niet zo is dat die slapende koude oorlog reus vorig jaar zo'n krappe driehonderd Nederlanders in een Nederlands vliegtuig uit de lucht heeft geschoten, zonder noemenswaardige tegenstand of represailles. Nederland kon niet militair ingrijpen want Nederland had geen genoeg capaciteit en de samenwerking bleek een dwaze droom.

Nu sla je echt door......... :(

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: mikemans op 06/08/2015 | 15:47 uur
Wederom een stuk dat er van uit gaat dat de natuurwetten en de rest van de wereld wel even op pauze gaan terwijl wij uitdebatteren wat politiek gezien juist zou zijn voor Nederland, om vervolgens ons dan ook nog even de tijd te geven om de bijpassende militaire capaciteit er voor op te bouwen.


Mee eens, daarnaast: het eerste miljard is nodig om de huidige krijgsmacht een infuus te geven met louter logistiek (reserve onderdelen, munitie etc)....

Het continue verschuilen achter welk ambitieniveau dan ook is misplaats, je basis ambitie zou moeten zijn het eigen land te verdedigen en laten we dat nu ook al niet meer kunnen.

mikemans

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/08/2015 | 14:59 uur
Defensie heeft meer nodig dan geld

6 augustus 2015

https://blendle.com/i/het-parool/defensie-heeft-meer-nodig-dan-geld/bnl-par-20150806-4840420

Wederom een stuk dat er van uit gaat dat de natuurwetten en de rest van de wereld wel even op pauze gaan terwijl wij uitdebatteren wat politiek gezien juist zou zijn voor Nederland, om vervolgens ons dan ook nog even de tijd te geven om de bijpassende militaire capaciteit er voor op te bouwen.

Een artikel dat er nog steeds van uit gaat dat als er niet direct iets in Nederland MET Nederlanders gebeurd dat je dan nog niet in nood zit en dus in het politieke debat kan blijven hangen. Net alsof het niet zo is dat die slapende koude oorlog reus vorig jaar zo'n krappe driehonderd Nederlanders in een Nederlands vliegtuig uit de lucht heeft geschoten, zonder noemenswaardige tegenstand of represailles. Nederland kon niet militair ingrijpen want Nederland had geen genoeg capaciteit en de samenwerking bleek een dwaze droom.

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/08/2015 | 23:14 uur
Voorspelling van een optimist: We gaan naar de kl*ten in dit land vanwege de politieke correctheid iets wat zal leiden tot onze ondergang omdat "wij" de rest van de mensheid niet meer kunnen/willen begrijpen... iets waar de rest van de werkelijke wereld niet mee zit.

Er zal iets drastisch moeten veranderen anders zullen niet alleen onze kinderen of kleinkinderen deze ellende meemaken, maar zal het een "feest der herkenning" worden nog tijdens de huidige generatie.
Daar kan ik mij in vinden ...

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/08/2015 | 11:00 uur
Die is vertrokken naar elders of overweegt dit minimaal.
klopt....waarsch ga ik ook maar blijf nog minimaal 7 jaar hier voor mijn zoon omdat hij de middelbareschool moet afmaken, daarna is het richting Zuid Amerika !

Ros

Citaat
Als de luisteraars van BNR en de lezers van de krant van wakker Nederland het in de Nederlandse politiek voor het zeggen zouden hebben, bedroeg de Defensiebegroting morgen 2% van het bruto nationaal product.

Ik vraag mij af hoeveel van deze mensen die gereageerd hebben ook weten waar het over gaat ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Komkommertijd... jammer voor Defensie!

augustus 5, 201 - Martijn Cornelissen

Het is "in 't hartje van den komkommertyd", zoals Multatuli al in de 19e eeuw schreef, en dat is voor Defensie op z'n zachtst gezegd erg jammer.

Niet jammer voor u natuurlijk, want begrijp me goed: u geniet terecht van uw welverdiende vakantie en heeft op dit moment absoluut geen behoefte aan nieuws over oorlogen en andere ellende, enige vorm van inspanning (anders dan een duik in zee) of kelderende beursnoteringen.

Kortom, blijft u vooral lekker genieten!

Dat doen wij in Nederland ook, vooral van de komkommertijd die de media traditiegetrouw teistert.

defensiebudget

De media schreeuwen weer eens moord en brand over Defensie.

De aanleiding is helaas het gebrek aan munitie bij de krijgsmacht en het pang-pang dan wel pinda-pinda roepen tijdens schietoefeningen.

Het is logisch dat dit breed wordt uitgemeten, want het zijn woelige tijden. In deze tijden wil je piepers hebben om mee te kunnen knallen als de poep de ventilator raakt!

Wie beweert dat er voorshands geen enkele reden is om werkelijk ongerust te zijn, leeft onder een steen. Gelukkig laten de komkommertijdingen ons geloven dat de Nederlander zich bewust is van de roerige wereld waarin we leven.

Of is dit schijn die bedriegt?

Gisteren nog, 4 augustus 2015, vond een overtuigende 94% van de luisteraars van BNR Nieuwsradio dat het onderwerp 'Er moet meer geld naar Defensie' hartstikke juist is.

En vandaag, 5 augustus 2015, is een ruime meerderheid in de lezersrubriek Wat u Zegt van De Telegraaf eveneens de mening toegedaan dat er veel meer geld naar Defensie moet:

"Sommigen vinden het "beschamend" dat de Defensie-uitgaven van ons land niet voldoen aan de NAVO-norm van 2% van het BNP. [...] Dat extra geld mag van bijna negentig procent van u ten koste gaan van Ontwikkelingssamenwerking en van veertig procent ten koste van subsidie voor duurzame energie. Slechts 3 procent vindt dat het ten koste van onderwijs of gezondheidszorg mag gaan."

Als de luisteraars van BNR en de lezers van de krant van wakker Nederland het in de Nederlandse politiek voor het zeggen zouden hebben, bedroeg de Defensiebegroting morgen 2% van het bruto nationaal product.

2% is de NAVO-norm en morgen zou stukken beter zijn dan in 2024. Dan kán het te laat zijn. Wie weet of dit jaar niet de 'stilte-voor-de-storm' is zoals die voor beide wereldoorlogen plaatshad?

Op de NATO Summit Wales 2014 kwamen de gezamenlijke lidstaten overeen dat wie minder dan 2% van het BNP aan Defensie besteedt de daling van de Defensie-uitgaven een halt toeroept en juist streeft naar een groei hiervan. In punt 5 van de slotverklaring van deze topconferentie staat nota bene zwart op wit dat de ministers van Defensie van de NAVO-lidstaten "will aim to move towards the existing NATO guideline of spending 2% of GDP on defence within a decade".

Papier is echter geduldig, in tegenstelling tot de politieke en militaire ontwikkelingen in de wereld. Die gaan gewoon door, komkommertijd of niet.

Daarom is het wrang voor Defensie dat al die artikelen ten gunste van meer geld en spulletjes voor de krijgsmacht juist nu verschijnen, op het hoogtepunt van de zomer, wanneer geen hond een krant leest of naar de radio luistert.

Hoe representatief zouden die enquêtes eigenlijk zijn?

http://defensie-platform.nl/komkommertijd-jammer-voor-defensie/



jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 06/08/2015 | 10:55 uur
Ik wil niet weten hoe een pessimist dit dan ziet  :omg:

Die is vertrokken naar elders of overweegt dit minimaal.

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/08/2015 | 23:14 uur
Voorspelling van een optimist: We gaan naar de kl*ten in dit land vanwege de politieke correctheid iets wat zal leiden tot onze ondergang omdat "wij" de rest van de mensheid niet meer kunnen/willen begrijpen... iets waar de rest van de werkelijke wereld niet mee zit.

Ik wil niet weten hoe een pessimist dit dan ziet  :omg:

Laurens

Citaat van: Ros op 05/08/2015 | 22:33 uur
De nekklem kan indien niet goed word toegepast leiden tot hersenbeschadiging en zelfs tot de dood van een arrestant leiden, dat inmiddels ook is aangetoond. Schiet een verdachte dan gelijk een paar kogels door de kop  :hrmph: Dit behoort eigenlijk tot technieken die door SF etc gebruikt worden om tegenstanders permanent uit te schakelen zonder wapen, en dus niet door de agent op straat. Er zijn genoeg andere grepen/technieken voorhanden om een protesterende klant onder bedwang te krijgen zonder kans op blijvend letsel.

Het voordeel van de nekklem, mits goed toegepast, dat je met een vrij simpele techniek een verdachte makkelijker onder controle kunt krijgen. In de praktijk wil je iemand aanhouden en tegelijk zo min mogelijk letsel toebrengen. Met 2 man een niet meewerkende verdachte aanhouden zonder maximaal te mogen gaan, is nogal een redelijke uitdaging. Die verdachte gaat namelijk wel maximaal als ik dat doe ben ik binnen de kortste keren zelf verdachte. Daar komt ook nog ons belabberde aantal trainingsmomenten bij kijken....echt om te huilen