Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Lex

Citaat van: Ros op 04/08/2015 | 21:06 uur
Die krijgen al een geweldige loosverhoging  :cute-smile:
Het is dat die emoticon er bij staat.

Ros

Citaat van: Lex op 04/08/2015 | 16:28 uur
Ik zie liever dat het richting Personeel gaat.

Die krijgen al een geweldige loosverhoging  :cute-smile:

Mourning

Ik mis het begin van Rutte-II nog...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

A.J.

En dit is de mooiste passage uit het artikel van marineschepen:

Citaat
Minister van Defensie: "Nu is het genoeg."
Het lijkt alsof Defensie nog wordt gezien als het vet op 's lands begroting, waardoor er nog altijd een wens is om te bezuinigen op de krijgsmacht. Al is er weinig over om in te snijden, politici kijken als eerste naar Defensie als het om geld gaat. Diverse ministers van Defensie hebben hier in het verleden publiekelijk tegen geageerd, vaak nadat zij zelf flink hadden bezuinigd.

Zo was toenmalig minister van Defensie Relus ter Beek (PvdA) verantwoordelijk voor de monsterbezuinigingen van 1991 en 1993. Hij bezuinigde zo'n 9 miljard gulden op Defensie, stootte o.a. 2 onderzeeboten af en 6 S-fregatten. Ter Beek vond echter dat met deze reducties de grenzen van het vredesdividend waren bereikt. In het Reformatorisch Dagblad van 26 november 1992 zei de minister verder dat verwachtingen over verdergaande bezuinigingen moesten worden getemperd.15

Joris Voorhoeve (VVD) was Ter Beeks opvolger en bezuinigde direct in 1994 nog eens 500 miljoen gulden. Vlak voor de verkiezingen van 1998 zei in het dagblad Trouw hij wel de bezuinigingsplannen van de PvdA en D66 "onverstandig, onlogisch en onordelijk" te vinden. Genoemde partijen wilden 500 tot een miljard gulden korten op Defensie.16 Een jaar later besloot zijn opvolger en VVD-partijgenoot Frank de Grave echter 10 miljard gulden te bezuinigen op de Defensiebegroting.17

Minister van Defensie Henk Kamp (VVD) bezuinigde honderden miljoenen euro's op Defensie en stootte alle 13 Orion maritieme patrouillevliegtuigen af. De Volkskrant schreef in 2004 dat minister Kamp in een toespraak pleitte tegen verdere reducties. "En als onze economie weer groeit, dan moet Defensie ten minste evenredig in deze groei kunnen delen," aldus de minister. 18

In 2007 had Eimert van Middelkoop (ChristenUnie) bij reducties op de Defensiebegroting de vervanger van de Zuiderkruis (het JSS) en de bouw van patrouilleschepen uitgesteld. Van Middelkoop zei op zijn beurt in 2008 "te hopen dat in de toekomst niet meer bezuinigd zou worden op Defensie"19. Toen twee jaar later een onderzoeksrapport wees op het belang van investeringen in Defensie bleef Van Middelkoop bij zijn keuze om het verhogen van de Defensiebegroting over te laten aan een volgend kabinet20.

In het daarop volgende kabinet had Hans Hillen (CDA) zitting als Minister van Defensie. Hillen zei de nieuwe bezuinigingen in het regeerakkoord te accepteren, maar vond dat de grens was bereikt.21 Hillen dwong Defensie de grootste ombuigingsoperatie uit de geschiedenis verwerken: 1 miljard euro bezuinigingen. In 2012, in de nadagen van zijn ministerschap zei Hillen: "Verder snijden maakt de krijgsmacht invalide. We zitten rock-bottom, we zijn maximaal uitgeknepen. Nu verder bezuinigen houdt in dat we ledematen van het lichaam gaan snijden." Verder beloofde hij in de toekomst luider tegen nieuwe bezuinigingen te gaan uitspreken.22

Ook pleitten politici die niet aan het Ministerie van Defensie verbonden waren (voorzichtig) tegen bezuinigingen de krijgsmacht zoals fractievoorzitter Maxime Verhagen (CDA) in 201023 of fractievoorzitter van de VVD Halbe Zijlstra in 201324. Zij deden dat niet op een hoofdpodium maar veilig in Oosterbeek voor een ondernemersorganisatie en in Goes op een lokale partijbijeenkomst.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Bezuinigingen op Defensie en de Koninklijke Marine

Door: Jaime Karremann
Laatst aangepast: 04-08-2015

Bezuinigen en Defensie, een haast onafscheidelijk duo. Reduceren, ombuigen, reorganiseren; het gebeurt al eeuwen en nu veertig jaar bijna aan de lopende band. In dit artikel een -onvolledig- overzicht van de bezuinigingen op de krijgsmacht in het algemeen en de Koninklijke Marine in het bijzonder. Daarbij wordt het artikel beperkt tot bezuinigingen vanaf 1971, het jaar waarin de PvdA die grootse bezuinigingen had aangekondigd, de verkiezingen won. Vóór de Tweede Wereldoorlog deed Nederland ook mee in de Champions League van bezuinigers (zie bijv. dit artikel), maar dan wordt het écht een lange zit. Bovendien geldt ook voor artikelen: snoeien om te bloeien! 

bezuinigingen defensie
De belangrijkste bezuinigingen en bezuinigingsmaatregelen op Defensie en de Koninklijke Marine gedurende 1971 - 2015 in een overzicht. 

Zie link:

http://marineschepen.nl/dossiers/bezuinigingen-defensie-marine.html

Oorlogsvis

Of zouden ze 375 miljoen per krijgsmacht onderdeel bedoelen ??.. :devil:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

'375 miljoen extra voor Defensie is pappen en nathouden'

Door Thijs Baas  / dinsdag 4 augustus 2015

De Nederlandse uitgaven aan Defensie zitten echt beneden de norm. De 375 miljoen extra die in de begroting voor 2016 worden verwacht, zijn net genoeg om noodverbanden aan te leggen. Voor echte investeringen is veel meer geld nodig, en over veel meer jaren, zegt oud-minister van Defensie Hans Hillen tegen BNR.
Kabinet en oppositie moeten afspreken dat ze Defensie de  komende jaren echt ontzien en ruimte geven om te investeren in de veiligheid van Nederland, waarschuwt Hillen. "Het kabinet en een meerderheid van de Kamer ziet kennelijk in dat we onvoldoende investeren in de toekomst en onvoldoende middelen hebben. Het kabinet kiest wel degelijk voor een plus, maar het is natuurlijk klein geld als je naar de problematiek van Defensie kijkt. Het moet fors meer worden, maar daar beschuldig ik het kabinet niet van."

Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp slaakt vandaag een noodkreet in de Defensiekrant over de jarenlange bezuinigingen op Defensie, en dat is niet voor het eerst.Naar verwachting maakt het kabinet op Prinsjesdag bekend dat de krijgsmacht er 375 miljoen euro bij krijgt, maar dat is volgens Hillen nog lang niet genoeg. "Pappen en nathouden", noemt hij het. "Ik denk dat Middendorp politiek realistisch is, want als je overvraagt, krijg je het lid op je neus."

Grootste fout?
Dat enkele jaren geleden, onder zijn bewind, gekozen werd voor forse ingrepen op Defensie, was volgens Hillen verdedigbaar binnen de noodzakelijke bestrijding van de kredietcrisis. "De grootste fout uit mijn carrière? Misschien wel, maar we deden het niet om op Defensie te bezuinigen; vorige kabinetten kregen eerst te maken met de kredietcrisis en vervolgens met de Griekse crisis, dus er was op korte termijn heel veel geld nodig om die problemen op te lossen."

http://www.bnr.nl/nieuws/politiek/186445-1508/375-miljoen-extra-voor-defensie-is-pappen-en-nathouden?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

A.J.

FNV overweegt juridische stappen tegen loonakkoord ambtenaren

Vakcentrale FNV onderzoekt de juridische mogelijkheden om het vorige maand gesloten loonakkoord tussen de ambtenaren en het kabinet alsnog van tafel te krijgen.

De bond wil ook opnieuw in gesprek met de vakcentrales die wel instemden met het loonakkoord.

Dat zegt een woordvoerster van de FNV dinsdag tegen NU.nl na berichtgeving hierover van het Financieele Dagblad.

Op 10 juli sloten de drie vakcentrales CNV, CMHF en het Ambtenarencentrum met de minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk een loonakkoord voor de in totaal 700.000 werknemers die onder de overheid-cao vallen. Sinds 1 januari 2011 is die cao niet meer vernieuwd. De FNV ging toen niet akkoord.
Ondemocratisch

Omdat de FNV meer leden vertegenwoordigt bij de ambtenaren dan alle drie de andere vakcentrales bij elkaar, noemt de bond het gesloten akkoord ondemocratisch. De FNV beroept zich daarbij op afspraken die daarover met de bonden zijn gemaakt.

Normaliter worden akkoorden bij de overheid gesloten op basis van de meeste stemmen onder de vakcentrales. Die meerderheid was er omdat de FNV als enige van de vier niet instemde.

De ambtenaren, waaronder politieagenten, militairen, leraren en rijksambtenaren, krijgen er in 2015 en 2016 volgens de afspraken in het loonakkoord 5,05 procent salarisverhoging bij nadat zij de afgelopen vier jaar op de nullijn zaten. Een deel van die loonsverhoging is geld dat bestemd was voor pensioenopbouw.

FNV weigerde het akkoord te tekenen omdat zij vinden dat de gevolgen voor het pensioen te groot zijn met deze afspraken. "Vooral voor de pensioenen van jongeren pakken deze afspraken rampzalig uit. Dat mag nooit de bedoeling zijn", zegt Ruud Kuin, vicevoorzitter van de FNV. In totaal zijn er 2,8 miljoen deelnemers bij dit pensioen.

nu.nl

Kaaskop2

Citaat van: Lex op 04/08/2015 | 16:28 uur
Ik zie liever dat het richting Personeel gaat.

Dit is een traject dat hier los van staat. Defensie zal (net als ieder ander departement) gecompenseerd worden voor een nieuw CAO bovenop de gesproken verhoging van het defensiebudget van € 250 miljoen.

Lex

Citaat van: Ros op 04/08/2015 | 14:21 uur
Een signaal van minimaal € 350 - 500 miljoen bovenop de geplande begroting zal het vertrouwen iets herstellen. En daar kan je wat kuilen mee dichten, zoals een ICT hikje oplossen en  wat munitie inkopen.
Ik zie liever dat het richting Personeel gaat.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#8054
Citaat van: Oorlogsvis op 04/08/2015 | 15:19 uur
Al die top generaals zijn bang om het hard te zeggen tenzij ze een paar maanden voor hun pensioen zitten....ik heb liever een topgerneraal die charisma uitstraalt met een grote bek die met zijn vuist op tafel slaat en zegt waar het op staat.
De enige die dat zou doen is Marco Kroon denk ik..maar die is helaas geen generaal.. :devil:

Op Generaal/admiraalsniveau zijn de inkomsten beschermd.... dus na vuist op tafel geen UWV.

Wat mij betreft: kom maar op met die vuist want als het zo doorgaat is de CDS als de hopman van de lokale padvinderij, en daar is hobbymatig vast eer te behalen maar professioneel heb ik zo mijn twijfels...

Zou jij generaal willen zijn van een beggars army?

Oorlogsvis

Citaat van: Ton de Zwart op 04/08/2015 | 13:08 uur
Waar zou Middendorp voor moeten vrezen? Hij heeft zijn hoogste rang bereikt. Als hij eens een keer iets niet politiek corrects zou zeggen, wat dan? Wordt hij dan ontslagen en krijgt geen UKW en geen pensioen? Nou, dat dacht ik niet. Hij zit gewoon op rozen. De generaal zou best eens wat flinker uit zijn straatje kunnen stinken en een flinke rel schoppen met echte feiten. En niet zeggen dat defensie er het laatste jaar iets bij gekregen heeft, want dat is gewoon onwaar. Er is iets minder hard bezuinigd, dat is de waarheid.
Al die top generaals zijn bang om het hard te zeggen tenzij ze een paar maanden voor hun pensioen zitten....ik heb liever een topgerneraal die charisma uitstraalt met een grote bek die met zijn vuist op tafel slaat en zegt waar het op staat.
De enige die dat zou doen is Marco Kroon denk ik..maar die is helaas geen generaal.. :devil:

Ros

Citaat van: Ton de Zwart op 04/08/2015 | 14:06 uur
Dat zal met prinsjesdag duidelijk worden. Als het dan maar "extra" wordt, en niet weer een beetje minder bezuinigen. Maar dit rariteitenkabinet onderhand kennende heb ik er niet zoveel vertrouwen in.

In een klap naar het nulpunt en dan ook nog wat extra's ? Dit gaat het zeker niet worden, en daar hoef je ook geen rariteitenkabinet voor te hebben omdat het gewoon niet kan. Een signaal van minimaal € 350 - 500 miljoen bovenop de geplande begroting  zal het vertrouwen iets herstellen. En daar kan je wat kuilen mee dichten, zoals een ICT hikje oplossen en  wat munitie inkopen. Dit Kabinet kan nog voor 2017  een budget maken welke door de opvolgers onder de mat geveegd kan worden. Wat er zo in september komt heeft dus maar een korte houdbaarheidsdatum.

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/08/2015 | 13:54 uur
Het lijkt wel of defensie het (slot)offensief voor 2015 heeft ingezet

Om bang van te worden, het loopt de politiek dun door de broek   :omg:

Ton de Zwart

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/08/2015 | 13:54 uur
Het lijkt wel of defensie het (slot)offensief voor 2015 heeft ingezet t.b.v., meer dan terecht, extra pecunia vanaf 2016.
Dat zal met prinsjesdag duidelijk worden. Als het dan maar "extra" wordt, en niet weer een beetje minder bezuinigen. Maar dit rariteitenkabinet onderhand kennende heb ik er niet zoveel vertrouwen in.