Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Tanker

Eens, defensie en veiligheid is een kerntaak van de overheid. Een discussie over straaljagers hoort niet eens gevoerd te worden op zo'n grootschalige wijze via de media. De politiek moet de knip trekken en zorgen dat er een robuust veiligheidsapparaat staat dat in staat is om alle taken te kunnen uitvoeren. Dat is i.m.o. belangrijker dan zich druk maken om nivelleren, de droom die EU heet, een aangereden wolf en noem het allemaal maar op.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 14/07/2013 | 08:34 uur
Je schaart hiermee in dezelfde categorie.

Waarom zou jij (en de anderen)  van een hoger niveau zijn? Omdat jij wel altijd weet waar je bent? De landen van Europa / de wereld aan kan wijzen?*
Daarom mag jij wel je mening verkondigen hoe je over bepaalde zaken denkt? Jij geeft ook je mening over (andere) zaken waarin niet werkt / gestudeerd hebt, wat is het verschil? Of is het afhankelijk in welke kring, wat het antwoord is e.d?

*veel Amerikanen, waaronder politici, kunnen dit ook niet. Hopelijk ben je niet pro-VS..........



Jij maakt niet gefundeerde aannames. Mijn "mee eens" is gevoed door de talloze discussies die we reeds in diverse topics de revue hebben late passeren.

Iedereen heeft het recht op zijn/haar mening en ja de burger is kortzichtig en naïef, en gelukkig mag dat hier in Nederland en wat mij betreft als ex militair doe ik aanzienlijk meer dan de gemiddelde Nederlander en militair om een goed defensie apparaat te promoten en te verdedigen.

In de afgelopen maanden heb ik diverse keren mijn opwachting gemaakt in de Tweede Kamer om voor eigen rekening met diverse kamer leden over dit onderwerp te spreken en ik overweeg een openstaande uitnodiging om deel te nemen aan twee (landelijke) commissies (Buitenlandse Zaken en Defensie).

Vwb Pro-VS: dat ligt genuanceerd, laat ik mij beperken tot ja en nee.

mikemans

Defensie is simpelweg een kerntaak van de staat. Of de burger zich er nu wel of niet bewust van is zou niet ter zake moeten doen. Het is de verantwoordelijkheid van de regering en de kamers om datgene te doen wat goed is voor nederland, waaronder een gedegen en solide veiligheidsbeleid. Dit alles met of zonder publieke steun.

Het volk KAN simpelweg niet rationeel beslissen over dit soort zaken daar het een te diverse en veelal te zelfgerichte massa is als geheel. Daarom hebben we de staat bedacht. Een staat gevormd door hoogopgeleide ter zake kundige mensen welke in staat zouden moeten zijn om datgene te doen met het publieke geld wat het volk nodig heeft, in plaats van rechtstreeks wat het volk wil.

Helaas is de staat zelf niet meer in staat om bovenstaande te leveren. Populisme vier hoogtij en veel maatregelen dienen er bijna openlijk voor om publiek geld in private handen te krijgen ten koste van de kerntaken van de overheid.

Defensie zal NOOIT populair worden en als mensen moeten kiezen tussen geld in de eigen portemonnee of geld naar de publieke zaak kiezen ze altijd het eerste. De partij die dat belooft wint.

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 13/07/2013 | 20:18 uur
Referen aan een programma die 20 minuten duurde en waarbij alleen de ergste gevallen werden uitgezonden en dan roepen dat daarin de gemiddelde NL-er te zien was, is net zo erg als diegene die in die tv uitzendingen te zien waren.

Nu steunt de NL-er defensie komt er toch weer commentaar........

Dat de NL-er weinig weet van defensie is de schuld van defensie zelf. Niet van de NL-er

inderdaad...en je mag ook niet verwachten dat mensen van alles iets afweten of in alles geïnteresseerd zijn of moeten zijn. En wat je in de media ziet is zeker geen reflectie van kennis en kunde in de maatschappij.

Waar het om gaat is dat in ieder geval dat de mensen die wel invloed hebben op het Nederlandse defensiebeleid meer kennis en kunde opdoen in deze materie en dus betere besluiten nemen. Daarnaast zoveel mogelijk burgers bereiken en informeren over strategische belangen en nut en noodzaak van de krijgsmacht...zodat zij hun politieke afvaardiging direct of indirect weer kunnen beïnvloeden.

Mensen hebben het druk...geprobeerd moet worden in hun 24/7 ook even aandacht te krijgen voor dit soort zaken. En dat is hele opgave.

onderofficier

Citaat van: jurrien visser op 14/07/2013 | 02:05 uur
Aangezien dit onderwerp reeds tot in den treure de revue is gepasseerd heb ik me daartoe beperkt.

Je schaart hiermee in dezelfde categorie.

Waarom zou jij (en de anderen)  van een hoger niveau zijn? Omdat jij wel altijd weet waar je bent? De landen van Europa / de wereld aan kan wijzen?*
Daarom mag jij wel je mening verkondigen hoe je over bepaalde zaken denkt? Jij geeft ook je mening over (andere) zaken waarin niet werkt / gestudeerd hebt, wat is het verschil? Of is het afhankelijk in welke kring, wat het antwoord is e.d?

*veel Amerikanen, waaronder politici, kunnen dit ook niet. Hopelijk ben je niet pro-VS..........

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

#2419
Citaat van: Ros op 13/07/2013 | 23:06 uur
Dat heeft Defensie de laatste jaren gedaan......en daarom is de publieke mening zoals het nu is. Ik denk bijvoorbeeld aan miljoenen verslindende acties als Uruzgan en piraatjes vangen en weer los laten.
Nationale taken zijn niet naar de voorgrond gekomen. Defensie doet meer dan de twee bovengenoemde.

Dat de piraten, bij gebrek aan bewijs, zijn vrij gelaten behoort bij een rechtstaat zoals NL. Er zijn er zat veroordeeld zowel in NL, als in landen waar "we" ze hebben afgezet.
Ik weet wel dat de meeste "boven gemiddelde" hier niet in rechtstaat willen wonen, maar in een vrijstaat. Waarbij ze eenieder zo mogen neerknallen, zonder dat een rechter hier naar kijkt of het niet met te veel geweld is gebeurt.

Citaat van: Ros op 13/07/2013 | 23:06 uur

Oh ?............hoe dan ?. Ik neem niet aan dat de hoogwaardige "Frits Bom" niveau YV spotjes hiermee bedoeld worden...
Nu kan je niets verzinnen? Nu speel je de domme NL-er?

Spotjes zijn ook nodig, maar ook (ex) personeel. Die weten ook dat defensie meer doet. En als deze al minderwaardig doet over het werk van defensie, wat moeten dan mensen denken die geen band hebben met defensie? Het kan best zijn dat sommige (ex)militairen zelf nooit een poot hebben uitgestoken bij bijv. Zandzakken vullen en (de) oogkleppen (nog steeds) op hebben. En deze zijn momenteel alleen aan het jammeren/huiliehuilie aan het doen zijn over de bezuinigingen. De mensen zien dat ook en vragen zich af waarom deze zich naar de slachtbank laten lijden (zijn dat nu de stoere militairen?

Het wervingsspotje wat nu draait komt positief over. En dat is wat men van militairen verwacht: daadkracht.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 13/07/2013 | 22:45 uur
Had wat meer niveau verwacht, maar aan de " mee eens" zie ik dat het tegenvalt...... Diegene die aan dat soort programma's denkt te kunnen weten wat het niveau in NL is, is van hetzelfde kaliber.

Aangezien dit onderwerp reeds tot in den treure de revue is gepasseerd heb ik me daartoe beperkt.

Ros

Citaat van: BadMuts op 13/07/2013 | 22:44 uur
Defensie moet de burgers nog meer en duidelijker laten zien wat Defensie voor hen doet.

Dat heeft Defensie de laatste jaren gedaan......en daarom is de publieke mening zoals het nu is. Ik denk bijvoorbeeld aan miljoenen verslindende acties als Uruzgan en piraatjes vangen en weer los laten.

Citaat
Defensie daarentegen is, mijns inziens, wel bezig zich steeds meer en duidelijker te profileren in de samenleving.

Oh ?............hoe dan ?. Ik neem niet aan dat de hoogwaardige "Frits Bom" niveau YV spotjes hiermee bedoeld worden...

onderofficier

Had wat meer niveau verwacht, maar aan de " mee eens" zie ik dat het tegenvalt...... Diegene die aan dat soort programma's denkt te kunnen weten wat het niveau in NL is, is van hetzelfde kaliber.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

BadMuts

Citaat van: Poleme op 13/07/2013 | 20:33 uur
Wat een onzin OO. De Nederlander is in den aard zeer onverschillig.  Pas als de stront de fan raakt, wordt de kaaskop wakker.  En dan is het 5 over 12.
Ik ben het volledig eens met Ton de Zwart.

+1

Defensie moet de burgers nog meer en duidelijker laten zien wat Defensie voor hen doet.
Sterker nog, de regering zou dit ook moeten willen nastreven. Maar goed, de regering heeft toch al niet veel op met Defensie.

Defensie daarentegen is, mijns inziens, wel bezig zich steeds meer en duidelijker te profileren in de samenleving. Maar het kan/mag nog wel veel meer.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 13/07/2013 | 20:33 uur
Wat een onzin OO. De Nederlander is in den aard zeer onverschillig.  Pas als de stront de fan raakt, wordt de kaaskop wakker.  En dan is het 5 over 12.
Ik ben het volledig eens met Ton de Zwart.

Mee eens!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 13/07/2013 | 18:37 uur
mooi eufemisme..."militaire vliegtuigen"...bedoeld wordt de JSF...

Maak je niet ongerust, het gaat de burger om die 4,5 mjd waarbij het niets uit maakt of het om Type A of Z geldt.

Poleme

Wat een onzin OO. De Nederlander is in den aard zeer onverschillig.  Pas als de stront de fan raakt, wordt de kaaskop wakker.  En dan is het 5 over 12.
Ik ben het volledig eens met Ton de Zwart.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

onderofficier

#2411
Referen aan een programma die 20 minuten duurde en waarbij alleen de ergste gevallen werden uitgezonden en dan roepen dat daarin de gemiddelde NL-er te zien was, is net zo erg als diegene die in die tv uitzendingen te zien waren.

Nu steunt de NL-er defensie komt er toch weer commentaar........

Dat de NL-er weinig weet van defensie is de schuld van defensie zelf. Niet van de NL-er
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ton de Zwart

Het toont m.i. ook aan, dat gemiddelde Nederlander inconsequent is, en geen jota verstand heeft van defensiezaken. Ik had trouwens niet anders verwacht. Waar heeft de gemiddelde Nederlander eigenlijk wel verstand van?    Mij schiet een TV programma van jaren geleden in gedachten. Het heette "vakantieman" van Frits Bom.  Zij die dat ooit gezien hebben weten wat ik bedoel....