Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Lex

Bonden schrijven brandbrief   


Het had natuurlijk al lang afgelopen moeten zijn met het uitkleden van Defensie. Maar na de brief van minister Hennis van 25 juni jl. (333 miljoen extra bezuinigen) staat vast dat er nog meer arbeidsplaatsen zullen verdwijnen. De bonden zijn het zat.


Nog minder geld naar Defensie leidt er toe dat de krijgsmacht niet meer in staat zal zijn om de grondwettelijke taken uit te voeren. Toch komt er geen eind aan. Het personeel vindt het welletjes. Defensie heeft in hun ogen al onevenredig veel bijgedragen aan het op orde brengen van de overheidsfinanciën.

Op 4 juli hebben de AFMP, de VBM, de Marechausseevereniging en Abvakabo een brandbrief naar de minister gestuurd. De bonden stellen vast dat:
- De veiligheid van hun leden gevaar loopt door de verdere bezuinigingen;
- De ambtelijke en militaire leiding zich gewillig naar de slachtbank laat leiden waardoor het cynisme en wantrouwen bij hun leden toeneemt;
- Nieuwe reorganisatieplannen de nog lopende zullen doorkruisen wat veel vragen (de bonden noemen er 7) oproept over hoe het verder moet met de reorganisaties
- Defensie verplicht is om de rechtspositie van hun leden te borgen, onder meer met een op zijn taak berekende personeelsdienst.
Daarom eisen de bonden dat Defensie de voorgenomen bezuinigingen op ondersteunende en begeleidende diensten bevriest.

De brief komt op 11 juli a.s. aan de orde in het overleg met de minister.

Hoe zat het ook al weer met die 333 miljoen?


VBM,
juli 08, 2013  

Flyguy

Nieuwe marineorganisatie van start (video)

De nieuwe organisatie van de marine is na een ingrijpende reorganisatie vanaf vandaag een feit. Commandant Zeestrijdkrachten vice-admiraal Matthieu Borsboom: "De insteek was onze capaciteiten in de volle breedte overeind houden, zodat de inzet ongewijzigd door kan gaan. Dat is gelukt." Hoe precies, is helder in beeld gebracht in een infographic over de reorganisatie en de implicaties daarvan.

Volledig toegerust
Het doel was reorganiseren naar kleiner, maar nog steeds slagvaardig. De marine blijft dan ook volledig toegerust op haar taken, zowel qua personeel als materieel. "Dat onze mensen goed werk verrichten, staat als een paal boven water. Complimenten over onze inzet tegen piraterij rond Afrika, de missie in Afghanistan, maar ook dichter bij huis zoals de mijnenbestrijding op de Noordzee. Complimenten die ik graag aan u doorgeef", aldus Borsboom.

Afscheid
Dat marinemensen goed werk verrichten, maakt het volgens Borsboom des te moeilijker om de komende periode afscheid te moeten nemen van een aantal van hen. Door de bezuinigingen moet de marine verder met 1955 voltijdfuncties minder. "Een moeilijk moment, voor de medewerkers die het betreft, maar ook voor de mensen die hun gewaardeerde collega's zien vertrekken. Collega's die de marine trouw hebben gediend."

Saamhorigheid
De marine heeft saamhorigheid hoog in het vaandel. Dat bleek ook tijdens de Saamhorigheidsdag op 20 juli waar ruim 32.000 veteranen, oudgedienden en actief dienende medewerkers bij elkaar kwamen voor de grootste marinereünie ooit. Borsboom "In deze lastige tijden zien we dat 'onze' mensen de gelederen sluiten. Ik weet ook zeker dat er alles aan wordt gedaan om de vertrekkende collega's zo goed mogelijk te ondersteunen en begeleiden bij het vinden van ander werk."

Infographic
De infographic-clip geeft een samenvatting van het verloop van de marinereorganisatie en een overzicht van de belangrijkste gevolgen.

Video hier:
http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/07/08/46207023/Nieuwe_marineorganisatie_van_start_video

onderofficier

Citaat van: Lex op 07/07/2013 | 21:37 uur
Wat is dan de oplossing om de BV-NL uit deze malaise te halen?

- geld van de provincies terug naar de staat   het is onzin dat dit geld wordt belegd in andere landen...
- privatisering terug draaien met name die van de zorg, maar ook energie bedrijven, gaswinning en de NS.
- uit de EU

Het is onzinnig dat met het genezen geld wordt verdient. Met uitzondering van de medicijnfabrikanten en de fabrieken van medisch apparatuur. En natuurlijk moet er een redelijke winst mogen gemaakt; aangezien zij nieuwe medicijnen / middelen ontwikkelen.
Artsen e.d. in loondienst.  Het is nu vaak zo dat een arts zelf van alles moet huren...... Een onnodige dure geldstroom, die niet te controleren is.
Zorgverzekeraar ook weer een overheidsdienst:  het geld wat overblijft terug naar de schatkist.   

Bij het verkoop van de energie bedrijven hebben voornamelijk de provincies geprofiteerd, dit is éénmalig. Als bedrijven miljarden er over hadden om het te kopen houd in dat er veel meer winst wordt gemaakt.  Dit loopt de schatkist dus mis.
Men moet het nu doen met de belastingen hier op, wat voornamelijk van de burgers komt.   De bedrijven hebben allerlei afspraken/constructies om zo min mogelijk belasting te betalen.

Gaswinning geheel terug naar de staat. Nu vloeit er maar 40% van winst van de gaswinning de schatkist in, dit behoort 100% te zijn.

Uit de EU stappen. Dit instituut kost miljarden per jaar, we krijgen minder terug dan we betalen. Ook dit is een onnodige geldstroom.

Daarnaast even zien wat de andere (semi) overheden op de bank hebben / belegd hebben. En terugvorderen.

Deze overheden zijn vergelijkbaar met defensie, zie je defensie al beleggen?  Ik neem maar even aan dat defensie dit niet doet; maar ik laat me graag verrassen.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: A.J. op 07/07/2013 | 23:07 uur
Maar het kan natuurlijk maar zo dat het te maken heeft met de pakketvergelijking, generaal de Kruif is er niet al te bang voor blijkt uit zijn opmerkingen op de CSM dagen.





De generaal is voor zichzelf aan het preken   :dead:   :sick:

Vanaf een bepaalde rang is het niet toegestaan om overuren te schrijven.   Ik dacht vanaf kolonel.
Dit is al jaren zo. En dan nu, dat vele ontslagen dreigen te worden, wil die dat er een pakketvergelijking komt....om aan te tonen dat hij en zijn vrindjes minder verdienen dan....... dit komt niet op een goed moment.. Vreemd dat die dit uitspreekt tijdens de CSM-dagen (ik neem aan dat hiermee (met CSM) Compagnies Sergeant-Majoor wordt bedoelt)

Laat hem eens op komen voor de mensen die met ontslag bedreigd worden.  Het is te zot dat er vacatures waren voor sportinstructeur en in de logistiek bij de Klu, terwijl deze bij de KL met ontslag gaan...... Of zijn deze te laag in rang (sergeanten) voor de generaal om zich hier hard voor te maken.

Hoe wil die een pakketvergelijking doen?  Wil die dan per functie gaan kijken, nu krijg je per rang betaald.  Wat met de functies die niet in de burgermaatschappij zijn te vinden zoals een infanterist.   
Gaat een militaire rij-instructeur dan terug in salaris?  Deze verdient meer dan zijn burger collega.

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lynxian

Citaat van: yelloow op 07/07/2013 | 18:36 uur
Denk je dat zo´n zakenkabinet medelijden gaat hebben met onze dappere strijders van het defensieleger.
Voor geen meter. Maar als ze op z'n minst de financiën van de overheid op orde stellen dan doen ze het in ieder geval al beter dan tientallen kabinetten voor hen. Defensie is in alle gevallen de pineut, dus linksom of rechtsom, vooral met hoe weinig we overhebben, gaat ook vrij weinig uitmaken.

Citaat van: onderofficier op 07/07/2013 | 19:09 uur
Iedereen is een zakkenvuller..... 

Wie gaat bepalen wie de juiste mensen zijn?   Dat zal ook gedaan worden door mensen met bepaalde belangen

Geloof je echt dat deze mensen, die waarschijnlijk meer zullen verdienen dan gemiddeld, denken als een gemiddeld mens? Ik denk het niet.
De gemiddelde mens vind ook iets (negatiefs) van hun inkomsten........

De hele maatschappij is een netwerk geworden. Ons kent ons. Denk je echt dat zij gaan snijden in de management in de zorg?  Ik niet. Je gaat geen baantjes van vrindjes schrappen.
Ook het zakenkabinet gaan niet aan de genoemde zaken komen.  Subsidies afschaffen...hoe moet iemand die in de bijstand zit dan de zorgverzekering betalen?  Jammer dan voor die persoon?
Dus zij gaan ook de hypotheekrente afschaffen, dit is ook een (verkapte) subsidie.   Ik denk vele hier iets anders over denkt.


Denk je echt dat de zorgverzekeraars niet in de zakenkabinet een afvaardiging zouden hebben......  Men zou vechten voor een functie. Niet voor jou of voor; maar voor de eigen sector.
onderofficier, als je mijn post nog eens doorleest dan zal je zien dat ik onderken dat ook bij een zakenkabinet de juiste mensen gekozen moeten worden. Bij de verkeerde zakenmensen zal 't even fout gaan als bij de verkeerde politici.

En ja hoor. Zakenmensen zullen heus wel managementfuncties schrappen indien nodig. Wederom niet alle, maar dan ook hier moeten de juiste mensen worden gekozen.

Tot slot mijn subsidievoorbeeld: er is een verschil tussen sociale zekerheden (zoals jouw voorbeeld van de bijstand), een belastingvoordeel (hypotheekrenteaftrek) en subsidie (bijvoorbeeld het geven van overheidssubsidie aan duurzame energie-initiatieven zoals windmolens). Dat jij die dingen door elkaar haalt maakt niet mijn argument minder valide.

A.J.

Citaat van: BadMuts op 07/07/2013 | 14:26 uur
Ik heb contact gehad met mijn vakbond (ACOM) en daar ontkende men het gerucht dat de VEB toelage eraf zou gaan..men wist van niks, zogezegd.

Ik heb er, behalve hier, ook niets over gehoord. Ik denk nog steeds dat dit het "oude" gerucht is wat toen rondgezongen heeft.

Maar het kan natuurlijk maar zo dat het te maken heeft met de pakketvergelijking, generaal de Kruif is er niet al te bang voor blijkt uit zijn opmerkingen op de CSM dagen.




Ros

Het "vele geld" van de provincies hebben zij niet op de bank staan. Het merendeel is belegd en met name in staatsobligaties en nog vreemder, staatsobligaties van andere landen zoals Frankrijk en Oostenrijk.

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/overheid-politiek/publicaties/artikelen/archief/2013/2013-beleggingen-provincies-art.htm


Ton de Zwart

Citaat van: Lex op 07/07/2013 | 21:37 uur
Wat is dan de oplossing om de BV-NL uit deze malaise te halen?

o.a. Wat hierboven al genoemd wordt.  De Provincies zijn niet bedoelt om bankiertje te spelen.  Het geld wat ze opgepot hebben is belastinggeld, voornamelijk verkregen uit de opcenten die afgeperst worden van de automobilisten.  Ze hebben dat geld blijkbaar niet echt nodig, anders was het wel uitgegeven.  Inleveren dus, bij de rijksoverheid.  Dan zijn er nog wel een paar van die onnodige posten.  De meesten zijn hier op het forum vaal genoeg genoemd,  maar er is meer.  We hebben ook nog waterschappen, die wel nuttig en noodzakelijk werk doen, maar zich daarvoor opgedrongen hebben als zelfstandig belasting heffer. Rijkswaterstaat zou dat werk prima tot zich kunnen trekken, de waterschapwerknemers inlijven en het management er uit.  Scheelt weer een flinke schep geld.

Als je dan ook de vaker genoemde, voor de hand liggende bezuinigingen doorvoert, dan is het tekort in een klap weggewerkt, en wat er dan nog over is, en dat is nog best heel veel, kan aangewend worden om te investeren in de economie, opdat de zaak weer gaat draaien en de werkeloosheid afneemt. Het lijkt me knap simpel.  Alleen lukt een en ander in de praktijk niet vanwege (partij) belangen.  Maar als men echt zou willen, dan is de weg zo gevonden....

Lex

Citaat van: onderofficier op 07/07/2013 | 19:09 uur
Iedereen is een zakkenvuller..... 
Wie gaat bepalen wie de juiste mensen zijn?   Dat zal ook gedaan worden door mensen met bepaalde belangen
Geloof je echt dat deze mensen, die waarschijnlijk meer zullen verdienen dan gemiddeld, denken als een gemiddeld mens? Ik denk het niet.
De gemiddelde mens vind ook iets (negatiefs) van hun inkomsten........
De hele maatschappij is een netwerk geworden. Ons kent ons. Denk je echt dat zij gaan snijden in de management in de zorg?  Ik niet. Je gaat geen baantjes van vrindjes schrappen.
Ook het zakenkabinet gaan niet aan de genoemde zaken komen.  Subsidies afschaffen...hoe moet iemand die in de bijstand zit dan de zorgverzekering betalen?  Jammer dan voor die persoon?
Dus zij gaan ook de hypotheekrente afschaffen, dit is ook een (verkapte) subsidie.   Ik denk vele hier iets anders over denkt.
Denk je echt dat de zorgverzekeraars niet in de zakenkabinet een afvaardiging zouden hebben......  Men zou vechten voor een functie. Niet voor jou of voor; maar voor de eigen sector.
Wat is dan de oplossing om de BV-NL uit deze malaise te halen?

onderofficier

Citaat van: jurrien visser op 07/07/2013 | 19:14 uur
Dan toch maar de Leo's uit de depots en een Cairo scenario?

Nee;

Ik zat het 8 uur journaal te kijken:  de provincies hebben z'n 9 miljard in de kas..............

Natuurlijk niet structureel, maar het is wel een mooi begin  maar nee men houd de hand op de knip op wat kleine uitgaves na..........De economie wordt op deze manier niet gestimuleerd. En de minpres maar roepen dat de burger geld moet uitgeven.......

Wat moeten provincies met zoveel geld?   

Het is belachelijk, des te meer omdat er elk jaar geld vanuit Den Haag de provincies instroomt.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 07/07/2013 | 19:09 uur
Iedereen is een zakkenvuller..... 

Wie gaat bepalen wie de juiste mensen zijn?   Dat zal ook gedaan worden door mensen met bepaalde belangen

Geloof je echt dat deze mensen, die waarschijnlijk meer zullen verdienen dan gemiddeld, denken als een gemiddeld mens? Ik denk het niet.
De gemiddelde mens vind ook iets (negatiefs) van hun inkomsten........

De hele maatschappij is een netwerk geworden. Ons kent ons. Denk je echt dat zij gaan snijden in de management in de zorg?  Ik niet. Je gaat geen baantjes van vrindjes schrappen.
Ook het zakenkabinet gaan niet aan de genoemde zaken komen.  Subsidies afschaffen...hoe moet iemand die in de bijstand zit dan de zorgverzekering betalen?  Jammer dan voor die persoon?
Dus zij gaan ook de hypotheekrente afschaffen, dit is ook een (verkapte) subsidie.   Ik denk vele hier iets anders over denkt.


Denk je echt dat de zorgverzekeraars niet in de zakenkabinet een afvaardiging zouden hebben......  Men zou vechten voor een functie. Niet voor jou of voor; maar voor de eigen sector.

Dan toch maar de Leo's uit de depots en een Cairo scenario?

onderofficier

Citaat van: Lynxian op 07/07/2013 | 18:13 uur
Sterker nog; een zakenkabinet zal waarschijnlijk gewoon het hele begrotingstekort wegwerken. Het grote verschil is echter dat een zakenkabinet wel aan de heilige huisjes van politici durven te komen, zoals eerder vermeld geen partijpolitiek zullen bedrijven (wat mij betreft één van de grootste vijanden van een goed werkende democratie). Dus je zult wat sneller subsidies zien vallen als een baksteen, de zorg worden hervormd (verbod op winst, weg met management), ontwikkelingssamenwerking afschaffen en meer dingen die voor de gemiddelde persoon logisch zijn, maar waar een pluche-knuffelend politici niet aan zal durven komen. Wat dat betreft zou een zakenkabinet ook door mij omarmd worden. Maar ja, moet je natuurlijk wel net de juiste mensen in je zakenkabinet krijgen. Als deze alsnog wordt samengesteld uit opportunisten en zakkenvullers dan beloofd het toch weer weinig goeds.

Iedereen is een zakkenvuller..... 

Wie gaat bepalen wie de juiste mensen zijn?   Dat zal ook gedaan worden door mensen met bepaalde belangen

Geloof je echt dat deze mensen, die waarschijnlijk meer zullen verdienen dan gemiddeld, denken als een gemiddeld mens? Ik denk het niet.
De gemiddelde mens vind ook iets (negatiefs) van hun inkomsten........

De hele maatschappij is een netwerk geworden. Ons kent ons. Denk je echt dat zij gaan snijden in de management in de zorg?  Ik niet. Je gaat geen baantjes van vrindjes schrappen.
Ook het zakenkabinet gaan niet aan de genoemde zaken komen.  Subsidies afschaffen...hoe moet iemand die in de bijstand zit dan de zorgverzekering betalen?  Jammer dan voor die persoon?
Dus zij gaan ook de hypotheekrente afschaffen, dit is ook een (verkapte) subsidie.   Ik denk vele hier iets anders over denkt.


Denk je echt dat de zorgverzekeraars niet in de zakenkabinet een afvaardiging zouden hebben......  Men zou vechten voor een functie. Niet voor jou of voor; maar voor de eigen sector.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

yelloow

Citaat van: Lynxian op 07/07/2013 | 18:13 uur
Sterker nog; een zakenkabinet zal waarschijnlijk gewoon het hele begrotingstekort wegwerken. Het grote verschil is echter dat een zakenkabinet wel aan de heilige huisjes van politici durven te komen, zoals eerder vermeld geen partijpolitiek zullen bedrijven (wat mij betreft één van de grootste vijanden van een goed werkende democratie). Dus je zult wat sneller subsidies zien vallen als een baksteen, de zorg worden hervormd (verbod op winst, weg met management), ontwikkelingssamenwerking afschaffen en meer dingen die voor de gemiddelde persoon logisch zijn, maar waar een pluche-knuffelend politici niet aan zal durven komen. Wat dat betreft zou een zakenkabinet ook door mij omarmd worden. Maar ja, moet je natuurlijk wel net de juiste mensen in je zakenkabinet krijgen. Als deze alsnog wordt samengesteld uit opportunisten en zakkenvullers dan beloofd het toch weer weinig goeds.

Denk je dat zo´n zakenkabinet medelijden gaat hebben met onze dappere strijders van het defensieleger.

Lex

En, omdat je MP bent en die status graag naar buiten uitdraagt, vlieg je dus maar niet met de "Blauwe Engel" waar de overheid een doorlopend contract mee heeft, maar gebruik je gewoon de Gulfstream.  :sick:

Lex

Rutte en Schultz zoeken handel in Texas

In 'booming' Texas valt ook voor het Nederlandse bedrijfsleven nog veel geld te verdienen. Premier Mark Rutte en minister Melanie Schultz (Infrastructuur) doen begin volgende week een poging.

In hun kielzog zitten bestuurders van ruim 90 Nederlandse bedrijven. Uniek aan de handelsmissie is ook dat het de eerste is die samen met Vlaamse bewindslieden en bedrijven wordt uitgevoerd.

Volgens Rutte is een gezamenlijke handelsmissie "eigenlijk heel logisch". "We zijn buren en delen taal, geschiedenis, cultuur en onze economische infrastructuur." In 2011 sprak hij met Vlaamse minister-president Kris Peeters al af dat Nederland en Vlaanderen zich meer zouden gaan presenteren als één regio.

Op het programma staan veel bezoeken die met havens, olie, gas, chemie of infrastructuur te maken hebben. Op die gebieden "liggen er nog volop kansen", stelt ook Schultz voorafgaand aan het bezoek. "Het is aan ons om die kansen te grijpen en zaken te doen." Zij trekt tijdens deze trip veel op met haar Vlaamse ambtgenote Hilde Crevits van Openbare Werken.

15 miljard

"Texas is booming", zegt Schultz. "Tussen 2010 en 2011 steeg de handel tussen Houston en Nederland met meer dan 60 procent. Nederland is inmiddels de op vier na grootste investeerder in Texas."De handel tussen de Nederlands-Vlaamse deltaregio en Texas bedroeg in 2012 nog ongeveer 15 miljard dollar.

Rutte en Schultz willen met de missie ook het Nederlandse bedrijfsleven een eindje op weg helpen. "Met een handelsmissie open je nou eenmaal eenvoudiger deuren dan als bedrijf alleen", vindt Schultz.

Vopak

Netwerken staat dan ook centraal deze trip. "De basis van elke nieuwe samenwerking is dat eerste gesprek. Premier Rutte en ik vinden het belangrijk om het bedrijfsleven daarin te faciliteren."

Schultz gaat tijdens de driedaagse reis op bezoek bij een locatie van het Nederlandse tankopslagbedrijf Vopak. "Ik ben er trots op dat Nederlandse bedrijven hun vleugels uitslaan en dat ons kleine land door die internationale blik een grote investeerder is in Texas", zegt ze. "Dat levert aan weerszijden van de oceaan in totaal 100.000 banen op."

Ook bezoekt de delegatie onder meer ExxonMobil, een energiebedrijf en de haven van Houston.

ANP
6 juli 2013 10:21