Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

KapiteinRob

Als de regering nou eens wat minder "heft", gaan we vanzelf wat meer uitgeven. Dan krijgt diezelfde regering zijn geld via een omweg (de BTW op de meeraankopen die we dan doen) dus weer terug. Per saldo zijn ze dan niet extra inkomsten kwijt, maar zorgen er wel voor dat het economisch verkeer een impuls krijgt. Mensen gaan meer kopen en dus bedrijven meer verdienen. Maar ik heb geen economie gestudeerd, dus zal er wel iets niet kloppen aan deze redenatie. Maar wat niet?

onderofficier

Citaat van: jurrien visser op 19/08/2011 | 23:50 uur
Het is een simpel: kip en ei verhaal...

En sparen...?  de inflatie versus de spaarrente is momenteel hoger dus het kost je geld.....

Angst is in deze situatie een slechte zaak.... denk er maar eens over na... als je als gezin één maandsalaris weet te sparen  per jaar, dan doe je het best goed... dus helaas... als je uit je werkomgeving wordt ontslagen is je spaargeld echt heel snel op.

Dus als iedereen dat (weer) gaat doen, dan versterkt deze aktie elkaar....

30% verleis aan salaris en (als voorbeeld) € 3000,- spaargeld.... waneer is het op in jouw situatie?

Daar heb je een punt met 3000 euro aan spaargeld   :'(  met die 30% verlies, dat is redelijk snel op.
Maar ik heb toch graag een back-up.

Ik ben het niet eens met je berekening inflatie versus spaarrente.   Want als je geen spaarrente hebt heb je ook dat extraatje niet.

Je hebt me nog steeds niet overtuigd om het spaargeld te gaan verbrassen voor een "betere economie"  want dan spek ik voornamelijk de bedrijven. 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#979
Citaat van: onderofficier op 19/08/2011 | 23:04 uur
Dus ook maar niet in de krant zetten dat er duizenden mensen worden ontslagen?   Want dat is ook negatief.
Dat is één van de redenen dat mensen op hun geld blijven zitten.  Ik ook, want als ik er uit moet wil ik wel leven zoals ik nu leef dus een nieuwe tv komt er niet (die oude met toeter doet het nog steeds heel goed)  
-30% per maand is voor mij best wel een hoop geld.  
Maar de regering blijft ook op het belastinggeld zitten, o,nee ze gooien het in verschillende bodemloze putten........   :devil:
Moet ik dat in navolging dan ook doen, om allerlei dingen te vervangen die nog gewoon goed werken?
Eén van de manieren om de onrust een halt toe te roepen is om banen te creëren maar wat doen de grote bedrijven én de overheid?
Schrappen, schrappen en nog eens schrappen.
De burger moet zijn/haar geld maar uit geven om de economische crisis te voorkomen......    Tuurlijk.......
Ik denk dat de bedrijven maar eens het eea moeten gaan doen.
Sommige bedrijven maken miljoenen (of miljarden) winst (per kwartaal) en nog schrappen ze banen of verlagen de lonen (met oa het schrappen van de toelages)........om nog meer winst te maken en dus de aandeelhouders meer te kunnen geven......
De normale man is de dupe en het wordt hem ook nog eens verweten om op de centen te zitten.    

Het is een simpel: kip en ei verhaal...

En sparen...?  de inflatie versus de spaarrente is momenteel hoger dus het kost je geld.....

Angst is in deze situatie een slechte zaak.... denk er maar eens over na... als je als gezin één maandsalaris weet te sparen  per jaar, dan doe je het best goed... dus helaas... als je uit je werkomgeving wordt ontslagen is je spaargeld echt heel snel op.

Dus als iedereen dat (weer) gaat doen, dan versterkt deze aktie elkaar....

30% verlies aan salaris en (als voorbeeld) € 3000,- spaargeld.... wanneer is het op in jouw situatie?

onderofficier

Citaat van: © Novum  link=topic=20965.msg241460#msg241460 date=1313787498
Merkel roept Europeanen op meer te sparen

Het is tijd om te laten zien dat Europeanen 'niet bereid zijn hun toekomst op het spel te zetten' door boven hun stand te leven, zei Merkel op een partijcongres.


Ach, de (meeste) mensen leven zoals hun regeringen.

Beide geven geld uit wat ze niet hebben..................................



Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: jurrien visser op 19/08/2011 | 22:27 uur
Citaat van: Elzenga op 19/08/2011 | 22:21 uur
Tja vooral burgers onzeker maken en erg hard snijden (vanuit een eigen dogmatisch gedachtegoed)....nee dat is echt wijs ten tijden van een zware en breder dan alleen economische crisis :(....

Er zou een verbod moeten komen op continue negatieve berichtgeving... het maakt iedereen "kopschuw"  en het gevolg (in NL) is dat de burger elke maand 1 mjd euro + op de collectieve spaarrekening parkeerd. (die door de invlatie minder waard wordt)

"Het gaat pas slecht(er) als iedereen op zijn/haar geld blijft zitten...

Dus.... als we een economisch verlaggever op dit forum hebben..... positiviteit is eem economisch plus punt.

Dus ook maar niet in de krant zetten dat er duizenden mensen worden ontslagen?   Want dat is ook negatief.

Dat is één van de redenen dat mensen op hun geld blijven zitten.  Ik ook, want als ik er uit moet wil ik wel leven zoals ik nu leef dus een nieuwe tv komt er niet (die oude met toeter doet het nog steeds heel goed)  
-30% per maand is voor mij best wel een hoop geld.  

Maar de regering blijft ook op het belastinggeld zitten, o,nee ze gooien het in verschillende bodemloze putten........   :devil:
Moet ik dat in navolging dan ook doen, om allerlei dingen te vervangen die nog gewoon goed werken?

Eén van de manieren om de onrust een halt toe te roepen is om banen te creëren maar wat doen de grote bedrijven én de overheid?
Schrappen, schrappen en nog eens schrappen.

De burger moet zijn/haar geld maar uit geven om de economische crisis te voorkomen......    Tuurlijk.......
Ik denk dat de bedrijven maar eens het eea moeten gaan doen.

Sommige bedrijven maken miljoenen (of miljarden) winst (per kwartaal) en nog schrappen ze banen of verlagen de lonen (met oa het schrappen van de toelages)........om nog meer winst te maken en dus de aandeelhouders meer te kunnen geven......
De normale man is de dupe en het wordt hem ook nog eens verweten om op de centen te zitten.    

 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 19/08/2011 | 22:27 uurEr zou een verbod moeten komen op continue negatieve berichtgeving... het maakt iedereen "kopschuw"  en het gevolg (in NL) is dat de burger elke maand 1 mjd euro + op de collectieve spaarrekening parkeerd. (die door de invlatie minder waard wordt)

"Het gaat pas slecht(er) als iedereen op zijn/haar geld blijft zitten...

Dus.... als we een economisch verlaggever op dit forum hebben..... positiviteit is eem economisch plus punt.
Merkel roept Europeanen op meer te sparen
Laatste update:  19 augustus 2011 21:11 info
BERLIJN - De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft er vrijdag bij Europeanen op aangedrongen meer te gaan sparen.
Foto:  AFP

Inwoners van de Europese Unie moeten er tevens mee instemmen dat Brussel helpt bij het sluitend maken van de begroting van EU-landen.

Het is tijd om te laten zien dat Europeanen 'niet bereid zijn hun toekomst op het spel te zetten' door boven hun stand te leven, zei Merkel op een partijcongres.

Eerder deze week stelde Merkel samen de Franse president Nicolas Sarkozy voor een 'economische regering' te vormen.

Die moet kunnen ingrijpen als de begroting van een EU-lidstaat niet op orde is. Merkel benadrukte vrijdag dat ook de Duitse regering de staatsschuld onder controle moet houden, zoals is afgesproken.

Lees alles over de schuldencrisis op onze special
© Novum

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 19/08/2011 | 22:21 uur
Tja vooral burgers onzeker maken en erg hard snijden (vanuit een eigen dogmatisch gedachtegoed)....nee dat is echt wijs ten tijden van een zware en breder dan alleen economische crisis :(....

Er zou een verbod moeten komen op continue negatieve berichtgeving... het maakt iedereen "kopschuw"  en het gevolg (in NL) is dat de burger elke maand 1 mjd euro + op de collectieve spaarrekening parkeerd. (die door de invlatie minder waard wordt)

"Het gaat pas slecht(er) als iedereen op zijn/haar geld blijft zitten...

Dus.... als we een economisch verlaggever op dit forum hebben..... positiviteit is eem economisch plus punt.

Elzenga

Tja vooral burgers onzeker maken en erg hard snijden (vanuit een eigen dogmatisch gedachtegoed)....nee dat is echt wijs ten tijden van een zware en breder dan alleen economische crisis :(....

Lex

Rutte voorziet sombere Prinsjesdag

AMSTERDAM - Het kabinet zal op Prinsjesdag komen met 'stevige maatregelen' om Nederland door de eurocrisis te helpen.

Dat wordt niet gemakkelijk, maar het is noodzakelijk, zei premier Mark Rutte (VVD) vrijdag tijdens zijn wekelijkse persconferentie.

Hij reageerde op de nieuwste cijfers over de haperende economie, het dalende consumentenvertrouwen en de voortdurende eurocrisis. Nederland staat er relatief gezien nog steeds goed voor. De 'onderliggende kracht' van de economie is goed: zo is de rente op de staatsschuld laag.

Tegelijkertijd zijn hervormingen in de gezondheidszorg en de arbeidsmarkt volgens Rutte cruciaal om deze goede uitgangspositie te behouden. Het is dan ook 'van het grootste belang' dat de afgesproken achttien miljard daadwerkelijk wordt bezuinigd.

Zaken op orde

De boodschap tijdens Prinsjesdag zal zijn dat het kabinet orde op zaken stelt, zei Rutte. "Ik realiseer me dat dit heel veel mensen onzeker maakt", vervolgde hij. Maar de economische cijfers maken de ingrepen 'des te relevanter'. "Ik ben er rotsvast van overtuigd dat dit de goede koers is."

© Novum
19 augustus 2011 15:59

Lex

Ik wil de leden nogmaals verzoeken om het citeren op de juiste wijze toe te passen, opdat postings leesbaar blijven.

Dank voor uw medewerking.

Lex
Algeheel beheerder

onderofficier

Citaat van: jurrien visser op 18/08/2011 | 18:59 uur
Citaat van: onderofficier op 18/08/2011 | 18:43 uur
Citaat van: jurrien visser op 18/08/2011 | 18:36 uur
Citaat van: onderofficier op 18/08/2011 | 18:04 uur
Citaat van: Omroep Brabantlink=topic=20965.msg241374#msg241374 date=1313679892
Nieuwe baan
De bijeenkomst in Oirschot zal aangegrepen worden om Defensie te wijzen op bedrijven in Brabant waar overtollig personeel een nieuwe baan kan vinden.

Handig voor als je in het noorden woont..........   :dead:


Wekom in Brabant...

Ik neem aan dat "wekom"  welkom in het Nederlands is?    ;D 
(ik ben nu al Brabants aan het leren  :angel:

;D sorry.... van een dyslectische Brabander.

je kan nog altijd vlieger worden..................http://www.defensieforum.nl/Forum/empty-t21404.0.html          ;)  ;D  :big-smile: 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Citaat van: onderofficier op 18/08/2011 | 18:04 uur
Handig voor als je in het noorden woont.
In Assen is er toch ook zoiets geweest?

onderofficier

Citaat van: jurrien visser op 18/08/2011 | 18:36 uur
Citaat van: onderofficier op 18/08/2011 | 18:04 uur
Citaat van: Omroep Brabantlink=topic=20965.msg241374#msg241374 date=1313679892
Nieuwe baan
De bijeenkomst in Oirschot zal aangegrepen worden om Defensie te wijzen op bedrijven in Brabant waar overtollig personeel een nieuwe baan kan vinden.

Handig voor als je in het noorden woont..........   :dead:


Wekom in Brabant...

Ik neem aan dat "wekom"  welkom in het Nederlands is?    ;D 
(ik ben nu al Brabants aan het leren  :angel:
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: Omroep Brabantlink=topic=20965.msg241374#msg241374 date=1313679892
Nieuwe baan
De bijeenkomst in Oirschot zal aangegrepen worden om Defensie te wijzen op bedrijven in Brabant waar overtollig personeel een nieuwe baan kan vinden.

Handig voor als je in het noorden woont..........   :dead:
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Bezoek Hans Hillen aan kazerne Oirschot

OIRSCHOT - Minister Hans Hillen van Defensie brengt op 31 augustus een bezoek aan de Generaal Majoor de Ruyter Steveninck Kazerne in Oirschot. Hij is dan te gast op een bijeenkomst over wat Defensie en het bedrijfsleven in Brabant voor elkaar kunnen betekenen. De organisatie berust bij de Brabantse Zeeuwse Werkgeversvereniging, de provincie Noord-Brabant en het Platform Defensie-Bedrijfsleven. Directe aanleiding voor de bijeenkomst zijn de bezuinigingen, die Hillen wil doorvoeren.

Defensie is met ongeveer 15.000 werknemers de grootste 'baas' in Brabant. Als de plannen van Hillen doorgaan, verdwijnen er in onze provincie 2000 banen.

170 aanmeldingen
Ongeveer 170 mensen hebben zich al opgegeven voor de 'meeting' in de kazerne. Ze werken bij de provincie, gemeenten of bedrijven in Brabant, die zijn uitgenodigd. Ook een aantal bedrijven in Noord-Limburg is benaderd. De deelnemers, onder wie Commissaris van de Koningin Wim van de Donk, krijgen onder meer te horen welke mogelijkheden de partijen elkaar te bieden hebben.

Platform
Het Platform Defensie-Bedrijfsleven heeft dit laten uitzoeken. Dit is een overlegorgaan, dat in 1999 is ingesteld door de toenmalige staatssecretaris van Defensie en de voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW. De mensen die hiervan deel uitmaken stemmen de mogelijkheden tot samenwerking tussen Defensie en bedrijfsleven op elkaar af.

Nieuwe baan
De bijeenkomst in Oirschot zal aangegrepen worden om Defensie te wijzen op bedrijven in Brabant waar overtollig personeel een nieuwe baan kan vinden. Ook zal duidelijk gemaakt worden waarom Defensie de voorkeur aan bedrijven in onze provincie moet geven wanneer het taken zou willen uitbesteden. Hierover is eerder dit jaar al een onderzoek gepresenteerd.

Omroep Brabant
donderdag 18 augustus 2011 - 16:14