Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

A.J.

Hillen boos op Kamer

AMSTERDAM -  Minister van Defensie Hans Hillen haalt uit naar de Tweede Kamer.

De Defensieminister zegt in een interview dat zaterdag in De Telegraaf verschijnt, dat politici te vaak de eigen belangen voorop stellen. Bij de krijgsmacht gaat dat er volgens hem heel anders aan toe. Het vertrouwen dat hij van de militairen krijgt, is hem dan ook veel meer waard dan dat van de Kamer. Ook zegt Hillen dat hij het slachtoffer is van politieke afrekeningen van links.

Telegraaf

jurrien visser (JuVi op Twitter)

do 30 jun 2011, 00:01
     
'Overheid moet meer naar Nederland kijken' DEN HAAG -  Bijna twee derde van de Nederlanders wil dat de overheid zich in tijden van bezuinigingen meer richt op problemen in Nederland en minder op buitenlandse problemen. Dat blijkt uit het donderdag gepubliceerde kwartaalbericht van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) over het Continu Onderzoek Burgerperspectieven (COB).

Volgens het SCP is deze houding sterker geworden sinds 2007. In dat jaar stonden er nog vijf internationale vraagstukken in de top tien van belangrijkste kwesties. Dit jaar zijn dat er nog twee (oorlog en terrorisme), die bovendien een stuk lager op de lijst staan. Defensie en ontwikkelingshulp worden steevast gezien als de meest populaire bezuinigingsposten.

Dit betekent volgens het SCP niet dat Nederlanders zich achter de dijken verschansen. ,,Veel burgers voelen zich betrokken bij rampen en conflicten in de wereld en zijn doordrongen van de economische afhankelijkheid van Nederland", aldus het planbureau in het rapport. Nederland moet echter niet altijd voorop willen lopen, maar de nadruk leggen op Nederlandse (economische) belangen.

Uit het rapport kwam ook naar voren dat het merendeel van de Nederlanders (58 procent) pessimistisch is over hoe het gaat met Nederland. Wel neemt het vertrouwen in ons land toe in vergelijking met eerdere kwartalen.

De positievere stemming is met name te danken aan aanhangers van de coalitiepartijen. Een groot deel van de VVD- en CDA-aanhangers vinden dat het de goede kant op gaat met Nederland en hebben vertrouwen in de overheid. PVV-stemmers zijn minder positief: 23 procent ziet het de goede kant op gaan, 42 procent heeft vertrouwen in de regering. Dit aandeel is sterk gestegen sinds het aantreden van het kabinet.

Het COB wordt sinds 2008 elke drie maanden uitgevoerd met onder meer een enquête, die dit kwartaal is ingevuld door 1100 mensen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10114534/___Overheid_moet_naar_NL_kijken___.html?sn=binnenland

A.J.

Citaat van: onderofficier op 26/06/2011 | 16:52 uur
Maar worden we dat niet dagelijks gedaan? Gemanipuleerd!

99% van de vrouwen is slank, 1% is dik,  dik = dom
99% van de mannen is sterk en ziet er goed uit, dikke mannen zijn grappig............

maar ze zijn zeker niet gehandicapt.

Lies, damned lies, and statistics

Lex

Citaat van: onderofficier op 26/06/2011 | 16:52 uur
Maar worden we dat niet dagelijks gedaan? Gemanipuleerd!
Als je dat weet, dan moet je daar doorheen prikken.
Citaat van: onderofficier op 26/06/2011 | 16:52 uur
99% van de vrouwen is slank, 1% is dik,  dik = dom
99% van de mannen is sterk en ziet er goed uit, dikke mannen zijn grappig............
maar ze zijn zeker niet gehandicapt.
Dit laat ik maar aan mij voorbij gaan. Het zal jouw beleving zijn, maar ik heb een totaal andere.

onderofficier

Citaat van: Lex op 26/06/2011 | 16:41 uur
Spijtig is wel het feit dat men middels een enquete de deelnemers/neemsters verschrikkelijk kan manipuleren, waardoor de uitslag van te voren te bepalen is.

Maar worden we dat niet dagelijks gedaan? Gemanipuleerd!

99% van de vrouwen is slank, 1% is dik,  dik = dom
99% van de mannen is sterk en ziet er goed uit, dikke mannen zijn grappig............

maar ze zijn zeker niet gehandicapt.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Citaat van: onderofficier op 26/06/2011 | 16:35 uur
een enqeute is ook feitelijke info..............wie het ook bekend stelt   
het zal mij worst zijn waar de info vandaan komt
Spijtig is wel het feit dat men middels een enquete de deelnemers/neemsters verschrikkelijk kan manipuleren, waardoor de uitslag van te voren te bepalen is.

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 26/06/2011 | 16:32 uur
Citaat van: onderofficier op 26/06/2011 | 15:49 uur
Ik maak er geen grappen over maar wijs je ergens op.
Aan de andere kant: wie steekt zijn kop in het zand?   Als je iets niet plaats, dan is het er niet?

Een nichtje wilde verstoppertje met mij doen:  ze deed haar handen voor haar gezicht  en riep zoek me dan..........................
Ik krijg het zelfde gevoel bij jou.
Ik zal volgende keer deze FEITELIJKE info wel ergens anders halen om dit soort gezochte reacties te voorkomen.

een enqeute is ook feitelijke info..............wie het ook bekend stelt   
het zal mij worst zijn waar de info vandaan komt
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 26/06/2011 | 15:49 uur
Ik maak er geen grappen over maar wijs je ergens op.
Aan de andere kant: wie steekt zijn kop in het zand?   Als je iets niet plaats, dan is het er niet?

Een nichtje wilde verstoppertje met mij doen:  ze deed haar handen voor haar gezicht  en riep zoek me dan..........................
Ik krijg het zelfde gevoel bij jou.
Ik zal volgende keer deze FEITELIJKE info wel ergens anders halen om dit soort gezochte reacties te voorkomen.

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 26/06/2011 | 15:39 uur
Citaat van: onderofficier op 26/06/2011 | 15:25 uur
@ Elzenga: uit welke kwaliteitskrant heb je het onderstaande bericht gehaald..   ;)
ja laten we er maar over grappen....lekker kop in het zand steken terwijl de boel rond ons dreigt in te storten..zal allemaal wel stuk lopen niet...  :dead:

Ik maak er geen grappen over maar wijs je ergens op.
Aan de andere kant: wie steekt zijn kop in het zand?   Als je iets niet plaats, dan is het er niet?

Een nichtje wilde verstoppertje met mij doen:  ze deed haar handen voor haar gezicht  en riep zoek me dan..........................
Ik krijg het zelfde gevoel bij jou.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 26/06/2011 | 15:25 uur
@ Elzenga: uit welke kwaliteitskrant heb je het onderstaande bericht gehaald..   ;)
ja laten we er maar over grappen....lekker kop in het zand steken terwijl de boel rond ons dreigt in te storten..zal allemaal wel stuk lopen niet...  :dead:

onderofficier

@ Elzenga: uit welke kwaliteitskrant heb je het onderstaande bericht gehaald..   ;)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.


Elzenga

Citaat van: ANP/Lex op 26/06/2011 | 12:22 uurVerdere plannen waar de kiezers begrip voor hebben, zijn de bezuinigingen op defensie, de cultuurkortingen en bezuinigingen in de kinderopvang.
Genoeg werk aan de winkel dus....

Lex

Meerderheid kiezers steunt beleid kabinet

DEN HAAG - Zes van de negen kabinetsplannen wordt door een meerderheid van de kiezers gesteund. Dat blijkt zondag uit een onderzoek van Maurice de Hond.

Met 76 procent vallen de bezuinigingen op omroepen het meest in de smaak bij het electoraat.

De plannen met betrekking tot immigratie en integratie staan met 67 procent op de tweede plaats. Het korten op ontwikkelingshulp scoort 65 procent.

Verdere plannen waar de kiezers begrip voor hebben, zijn de bezuinigingen op defensie, de cultuurkortingen en bezuinigingen in de kinderopvang.

Drie van de voorgelegde negen plannen kennen geen meerderheid. Dat zijn de AOW-plannen, de bezuinigingen op het persoonsgebonden budget (pgb) in de zorg en bezuinigingen op de sociale werkplaatsen.

Sociale werkplaatsen

VVD-kiezers steunen acht van de negen voorstellen (alleen niet de bezuinigingen op de sociale werkplaatsen). CDA kiezers zeven. PVV-kiezers zes. Die zijn vooral zeer tegen de plannen rondom de AOW. D66-kiezers steunen zes plannen.

PvdA- en GroenLinks-kiezers steunen in duidelijke meerderheid de bezuinigingen op defensie en de omroepen. Bij de SP-kiezers is dat alleen bij de bezuinigingen op defensie het geval.

Zetelpeiling

In de wekelijkse zetelpeiling levert de PvdA twee zetels in. D66 en ChristenUnie stijgen ieder een zetel. D66 is hierdoor nog maar drie zetels kleiner dan de PvdA.

De peiling van De Hond wordt via internet gehouden onder ten minste 2500 mensen, uit een steekproef onder ruim 40.000 personen die zich ooit voor zijn panel hebben aangemeld. De peildagen zijn vrijdag en zaterdag.

Als deelnemers de vraag voorgelegd krijgen op wie ze nu zouden stemmen, zien ze eerst hun oude keus voor zich. Zo worden de veranderingen in stemgedrag per individu geregistreerd.

© ANP
26 juni 2011 11:40

KapiteinRob

Citaat van: Volkskrant op 23/06/2011 | 21:17 uur
De staatssecretaris verdedigde haar plannen. 'Er worden nu soldaten ontslagen, omdat ik te veel uitgeef.'

Da's toch apart; in voor defensie moeilijke tijden (bv. toen bleek dat onder Van Middelkoop er nog wat financiele lijken in de kast lagen) heb ik nog nooit horen roepen dat andere departementen daarom medewerkers gaan ontslaan.....  :P Die "eenrichtingssolidariteit" van defensie is tenenkrommend.