Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Lex

'Kom afspraak uitgave ontwikkelingshulp na'

DEN HAAG -  Landen van de Europese Unie die nog altijd veel te weinig aan ontwikkelingshulp uitgeven, moeten in een plan aangeven hoe ze zich de komende jaren wel aan de onderlinge afspraak gaan houden. Staatssecretaris Ben Knapen voor Ontwikkelingssamenwerking zal daar binnenkort bij zijn Europese collega's op aandringen tijdens overleg in Brussel, zo heeft hij de Tweede Kamer laten weten.

De grote verschillen die er nu tussen de lidstaten zijn, zijn volgens hem onwenselijk. Vooral Italië blijft ver achter, maar landen als Duitsland en Spanje besteden ook te weinig aan officiële ontwikkelingshulp (ODA).

De totale ODA-uitgave van de EU-lidstaten nam vorig jaar met 4,5 miljard euro toe tot bijna 54 miljard. Dat is 0,43 procent van het bruto nationaal inkomen. Het gezamenlijke doel om in 2010 op 0,53 procent uit te komen, werd daarmee echter niet gehaald.

Telegraaf,
zo 15 mei 2011, 19:25

bergd

Citaat van: Tanker op 15/05/2011 | 19:21 uur
Dat maakt mij geen fluit uit......CDA is ook tegen het vrijgeven van openstelling van winkels op de zondag.
De winkelier moet zelf kunnen bepalen of hij zijn zaak opengooit, net zoals de gelovigen zelf moeten en kunnen bepalen of ze naar een kerk gaan ja/nee.

Als ik op zondag wil winkelen dan moet dat kunnen !
Bij een eenmanszaak gaat het natuurlijk een beetje lastig, ik kan me herinneren dat in Rotterdam een rechtzaak werd aangespannen tegen een winkelier die zijn winkel op zondag niet wou openen.. de omgekeerde wereld kan ook

Tanker

Dat maakt mij geen fluit uit......CDA is ook tegen het vrijgeven van openstelling van winkels op de zondag.
De winkelier moet zelf kunnen bepalen of hij zijn zaak opengooit, net zoals de gelovigen zelf moeten en kunnen bepalen of ze naar een kerk gaan ja/nee.

Als ik op zondag wil winkelen dan moet dat kunnen !


bergd

Citaat van: onderofficier op 15/05/2011 | 18:45 uur
Citaat van: Tanker op 15/05/2011 | 18:30 uur

Zie al dat ik de hele dag thuis moet gaan zitten op zondag, niet mag autorijden, fietsen of whatever.....

of internetten:  http://www.refdag.nl/zondag       

Reformatisch zijn SGP stemmers niet CU

Tanker

Krijg nou wat, ze hebben zelfs een internetprotocol opgesteld..... :omg:

onderofficier

Citaat van: Tanker op 15/05/2011 | 18:30 uur

Zie al dat ik de hele dag thuis moet gaan zitten op zondag, niet mag autorijden, fietsen of whatever.....

of internetten:  http://www.refdag.nl/zondag       
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Tanker

Zag gisteren een bijeenkomst van de CU op het journaal, gemiddelde leeftijd was 60+.
Met de vergrijzing op komst is deze partij geen rooskleurige toekomst beschoren, denk dat in de toekomst hetzelfde voor het CDA gaat gelden....
De ontkerkeling zet nog steeds door, jongeren geven niet veel om geloof.

Ben blij dat ik in een grote stad woon, zijn de winkels tenminste open op zondag.
Zie al dat ik de hele dag thuis moet gaan zitten op zondag, niet mag autorijden, fietsen of whatever.....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 15/05/2011 | 18:03 uur
Citaat van: bergd op 15/05/2011 | 17:36 uur
Eigenlijk zegt Hans Hillen dat de bezuiniging er zijn als gevolgd van de krediet crisis. Als je deze lijn zou volgen zou dat betekenen dat als het economisch met Nederland voor de wind gaat men weer miljarden investeerd in Defensie... Helaas geloof ik daar niks van..
inderdaad....want conservatief denker Hillen verteld niet dat binnen het conservatief Neo-Liberalisme dat ook hij aanhangt...dan de belastingen voor bedrijfsleven en met name hogere inkomens naar beneden gaan. Doel is immers een compacte overheid die zich minder met allerlei zaken bemoeid en lagere belastingen. Ook dan zal er dus geen extra geld zijn voor defensie. En waarom zou je bezuinigen op zaken die je ook niet weer 1 2 3 kunt aanschaffen als het economisch over enige tijd weer beter zou gaan? Dan sla je die eerder op en bezuinig je op dingen die je weer snel kunt aanvullen...en projecteer je al reeds het beeld van een grotere krijgsmacht over x aantal jaar. 

Hier hebben we het natuurlijk al over gehad.... dus ik vraag me af: wat bedoele H.H. dat er van 2014 weer geld bij kan?

Waar is de beleidsvisie voor de periode tot 2020 en daarna?

Of gaan we in 2014 structureel naar 6 of 6,5 mjd aan totale defensie budget (volgens mij < 1% bnp)?

Elzenga

Citaat van: bergd op 15/05/2011 | 17:36 uur
Eigenlijk zegt Hans Hillen dat de bezuiniging er zijn als gevolgd van de krediet crisis. Als je deze lijn zou volgen zou dat betekenen dat als het economisch met Nederland voor de wind gaat men weer miljarden investeerd in Defensie... Helaas geloof ik daar niks van..
inderdaad....want conservatief denker Hillen verteld niet dat binnen het conservatief Neo-Liberalisme dat ook hij aanhangt...dan de belastingen voor bedrijfsleven en met name hogere inkomens naar beneden gaan. Doel is immers een compacte overheid die zich minder met allerlei zaken bemoeid en lagere belastingen. Ook dan zal er dus geen extra geld zijn voor defensie. En waarom zou je bezuinigen op zaken die je ook niet weer 1 2 3 kunt aanschaffen als het economisch over enige tijd weer beter zou gaan? Dan sla je die eerder op en bezuinig je op dingen die je weer snel kunt aanvullen...en projecteer je al reeds het beeld van een grotere krijgsmacht over x aantal jaar. 

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 15/05/2011 | 17:50 uur
KLu Chinook D--102 en route Schiphol teneinde FC Twenthe op te pikken en te vervoeren naar vml. vliegbasis Twenthe.

Waarom? Ach natuurlijk, we moeten ons als defensie naturlijk vereenzelvigen met de "loosers".......

Lex

KLu Chinook D--102 en route Schiphol teneinde FC Twenthe op te pikken en te vervoeren naar vml. vliegbasis Twenthe.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 15/05/2011 | 17:36 uur
Eigenlijk zegt Hans Hillen dat de bezuiniging er zijn als gevolgd van de krediet crisis. Als je deze lijn zou volgen zou dat betekenen dat als het economisch met Nederland voor de wind gaat men weer miljarden investeerd in Defensie... Helaas geloof ik daar niks van..

De de CPB ciifers over Q1/2011 zien er nu niet bepaald somber uit!

Maar daar zul je vermoeddelijk niet zo veel positiefs over horen, anders dan dat het iets beter gaat...

De extra inkomsten zullen denk ik zo, zonder al te veel woorden, worden weggesluist naar het begrotingstekort.

En nog zo'n voorbeeld: De staat zal ergens vanaf 2014 de ABN AMRO of verkopen of naar de beurs brengen (waarde van de constructie is tientallen miljarden euro's)... Ik hoor hier toch wel heel weinig over... met "tig" miljard extra in de pocket werk je natuurlijk wel lekker snel de te korten weg... maar maakt de nootzaak om zo drastisch te bezuinigen ook wel een beetje overboddig.

KapiteinRob

Citaat van: HermanB op 15/05/2011 | 17:37 uur
De afgelopen jaren werd in in Afghanistan eindelijk eens het geleerde echt in praktijk gebracht. Zonde.

Ik kan je niet volgen, Herman.

HermanB

Citaat van: Kapitein Rob op 15/05/2011 | 14:03 uur
Citaat van: Nikehercules op 15/05/2011 | 14:00 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 15/05/2011 | 13:56 uur
Ik durf te stellen dat Hillen uit z'n nek kletst. Ik vind het namelijk prima om een tijdje NEE te roepen. Met name tegen Afghaanse avonturen en halfbakken en selectieve Libie-inzet.

Van de andere kant zullen er ook genoeg militairen zijn die het geleerde graag in de praktijk brengen.


Schooltjes verven, politie-agenten begeleiden en nutteloos rondvaren en vliegen is niet waar we voor opgeleid zijn.
Dat is helaas precies wat we nu gaan doen. De afgelopen jaren werd in in Afghanistan eindelijk eens het geleerde echt in praktijk gebracht. Zonde.

bergd

Eigenlijk zegt Hans Hillen dat de bezuiniging er zijn als gevolgd van de krediet crisis. Als je deze lijn zou volgen zou dat betekenen dat als het economisch met Nederland voor de wind gaat men weer miljarden investeerd in Defensie... Helaas geloof ik daar niks van..