Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Ace1

Citaat van: onderofficier op 17/05/2011 | 17:38 uur
Citaat van: Lex op 17/05/2011 | 00:27 uur
En hoe zit het met de mensen die niet werkzaam zijn in de techniek?
Die gaan de logistiek in   8)

Wat is er mis met de  logistiek ben nu 9 jaar werkzaam in deze sector, alleen gebeurt het met maand einde dat je veel uren maakt

Oorlogsvis

Citaat van: Kapitein Rob op 17/05/2011 | 01:00 uur
Citaat van: jurrienvisser op 17/05/2011 | 00:27 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 17/05/2011 | 00:16 uur
Ik zit anders echt niet te wachten op een KLu-er als de heer Berlijn als MINDEF. Dan wordt bv. het JSF-aanhankelijkheidsverhaal nog genanter...

Mijn voorkeur geldt, om voor mij begrijpelijke reden, een (ex) KM'er  :angel:

Ik kandideer "sir Patrick" (maar die zal met zijn straight aanpak niet goed liggen in Den Haag...) en de broer van de drummer van de Golden Earing.....

Is het niets voor jou Rob ?...serieus

Tanker

Ik ga voor Patrick Cammaert, lijkt mij er 1 met ballen en iemand die zegt waar het op staat.
Heb je meer aan als al die ja-knikkers die nu rondlopen op Plein 4........

Lex

Drieduizend banen weg bij Economische Zaken


AMSTERDAM - Bij het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie verdwijnen de komende jaren zo'n drieduizend voltijdbanen. De medewerkers van het ministerie zijn hier dinsdag van op de hoogte gebracht.

Het ministerie gaat jaarlijks 293 miljoen euro bezuinigen. Dat is een onderdeel van het streven van het kabinet naar minder ambtenaren.

"Het kabinet gelooft in een overheid die alleen doet wat zij moet doen", zegt minister van Economische Zaken Maxime Verhagen (CDA).

Secretaris-generaal Chris Buijink, de hoogste ambtenaar van het ministerie, zegt gedwongen ontslagen niet te kunnen uitsluiten. Tot 2015 is er geld voor loopbaanbegeleiding, omscholing en coaching.

Bij de vorming van het huidige kabinet werden de ministeries van Economische Zaken en Landbouw samengevoegd. Dubbelingen die dat heeft opgeleverd, worden geschrapt.

Verder komt er één innovatiefonds in plaats van vele specifieke subsidies en worden toezichthouders samengevoegd.

© Novum 
Uitgegeven: 17 mei 2011 17:09

onderofficier

Citaat van: Lex op 17/05/2011 | 00:27 uur
En hoe zit het met de mensen die niet werkzaam zijn in de techniek?
Die gaan de logistiek in   8)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Beheer Defensie kent meeste onvolkomenheden

DEN HAAG (ANP) – Ondanks een lichte verbetering is Defensie in 2010 het ministerie met de meeste onvolkomenheden in de bedrijfsvoering. Het zijn er 22, één minder dan het jaar ervoor. Vooral het beheer over materieel, zoals munitie en wapens, is nog steeds niet op orde. Het financieel beheer gaat iets beter.

Dat constateerde de Algemene Rekenkamer dinsdag in het jaarlijkse oordeel over de bedrijfsvoering. Defensie kampt al jaren met hardnekkige problemen met het materieelbeheer, maar in de aanpak zat een opgaande lijn. Daarmee voorkwam het ministerie enkele jaren geleden nog dat de Rekenkamer formeel bezwaar zou aantekenen.

De controleurs zien nu echter vertraging in de uitvoering van de meerjarige verbeterplannen. Daarnaast vindt de Rekenkamer het nodig die plannen bij te stellen, nu er forse bezuinigingen en reorganisaties bij Defensie in het verschiet liggen. Defensie is een complexe organisatie waar ruim 65.000 werknemers verdeeld zijn over zeven krijgsmachtonderdelen, met vijftig grote locaties en waar ongeveer 300.000 facturen per jaar binnenkomen.

Minister Hans Hillen van Defensie onderkent in een reactie de voortdurende problemen maar wijst erop dat eerder was afgesproken het financieel beheer in 2012 en het materieelbeheer in 2014 op orde te hebben. Om dit streven meer handen en voeten te geven komt Hillen met een plan van aanpak met meetbare doelen en mijlpalen. De Rekenkamer is daar blij mee en zal de uitvoering ervan nauwkeurig volgen. Hillen ziet de reorganisatie ook als een kans om het beheer verder te stroomlijnen.

Een complimentje is er ook voor Defensie: de ontmanteling van de missie in de Zuid-Afghaanse provincie Uruzgan verloopt beheerst.

Ref dagblad,
17-05-2011 12:57 | gewijzigd 17-05-2011 15:04

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 17/05/2011 | 01:00 uur
Ik kandideer "sir Patrick" (maar die zal met zijn straight aanpak niet goed liggen in Den Haag...) en de broer van de drummer van de Golden Earing.....

Ik ga voor gen bd van der Vlis.

KapiteinRob

Citaat van: jurrienvisser op 17/05/2011 | 00:27 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 17/05/2011 | 00:16 uur
Ik zit anders echt niet te wachten op een KLu-er als de heer Berlijn als MINDEF. Dan wordt bv. het JSF-aanhankelijkheidsverhaal nog genanter...

Mijn voorkeur geldt, om voor mij begrijpelijke reden, een (ex) KM'er  :angel:

Ik kandideer "sir Patrick" (maar die zal met zijn straight aanpak niet goed liggen in Den Haag...) en de broer van de drummer van de Golden Earing.....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 17/05/2011 | 00:16 uur
Ik zit anders echt niet te wachten op een KLu-er als de heer Berlijn als MINDEF. Dan wordt bv. het JSF-aanhankelijkheidsverhaal nog genanter...

Mijn voorkeur geldt, om voor mij begrijpelijke reden, een (ex) KM'er  :angel:

Lex

En hoe zit het met de mensen die niet werkzaam zijn in de techniek?

Lex

Brabant wil soldaten naar werk bemiddelen

TILBURG -  Zestien Brabantse gemeenten en de provincie willen de Tweede Kamer op de hoorzitting over de bezuinigingen bij Defensie volgende week vooral wijzen op de kansen voor werknemers die hun baan dreigen te verliezen. Provincie en gemeenten willen met het ministerie van Defensie om de tafel om het personeel te begeleiden naar werk in de techniek, een branche die in Brabant duizenden vacatures heeft.

Ze hebben dat maandagavond afgesproken in een gezamenlijk overleg, aldus de Tilburgse wethouder Erik de Ridder (Economische Zaken) die de Tweede Kamer volgende week namens alle betrokkenen te woord staat. Bij het overleg waren ook de Brabantse werkgevers en uitkeringsinstantie UWV betrokken.

Defensie is de grootste werkgever in Brabant en de bezuinigingen treffen de provincie hard. De gemeenten willen niet per se tornen aan de bezuinigingen, legde De Ridder uit. Wel willen ze Den Haag overtuigen om alle bases en kazernes in Brabant open te houden om kapitaalvernietiging te voorkomen.

Brabant wil Den Haag wijzen op de initiatieven die al bestaan voor vliegtuig- en helikopteronderhoud in West-Brabant. Minister Hans Hillen heeft reeds aangekondigd dat hij het onderhoud van al het vliegend materieel wil concentreren op Woensdrecht.

Telegraaf,
ma 16 mei 2011, 23:54

KapiteinRob

Ik zit anders echt niet te wachten op een KLu-er als de heer Berlijn als MINDEF. Dan wordt bv. het JSF-aanhankelijkheidsverhaal nog genanter...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Wat mij betreft moet dit ook gelden voor de eerst volgende minister van onderwijs... handig toch als deze voor de klas zou hebben gestaan of de volgende minister van gezondheidszorg die de problemen aan het bed van dichtbij heeft mee gemaakt!

Elzenga

#108
Citaat van: agentdreutel op 16/05/2011 | 22:53 uurDat hoeft niet, zolang politici zich maar niet bezig houden met de detailinvulling. Maar helaas doen ze dat wel, op allerlei beleidsterreinen, terwijl zij eigenlijk de grote lijnen moet uitzetten en bewaren. Maar dat durven ze weer niet.
Ik zou het met je eens zijn als ik niet had gezien hoe die details vervolgens worden ingevuld en hier vaak hele andere aspecten en belangen een rol kunnen gaan spelen..welke niet altijd het meest wenselijke oplevert. Ik denk hier even aan o.a. de JSF. Ik denk dat men dus wel degelijk voldoende detailkennis moet hebben om aangeleverde adviezen en voorkeuren te kunnen beoordelen. Politici worden juist door gebrek daaraan vaak in richtingen geduwd die niet altijd het algemene belang dienen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: agentdreutel op 16/05/2011 | 22:53 uur
Citaat van: jurrienvisser op 16/05/2011 | 18:15 uur
Citaat van: Tanker op 16/05/2011 | 17:11 uur
Bij crisissen in het buitenland heb ik nog nooit onze militairen om extra kogels of kanonnen horen vragen. Onze militairen maken eerder een analyse van de ongelijkheid en sociale omstandigheden in zo'n land. Nederlandse militairen zijn nooit 'te militair'. Die maken geen oorlog. Het zijn onze beste ontwikkelingswerkers."

Wel degelijk gebeurd in 2004 in Irak, verzoek om tanks en YPR'en PRI werd van tafel geveegd in plaats daar van konden er met moeite enkele apaches gestuurd worden.
Dus de minister weet niet waar hij het over heeft.....

Ernstig en waar... maar wat is nieuw aan deze constatering?

Ik blijf het roepen, de volgende mindef moet minimaal een (vrijwillig) krijgsmachtverleden hebben.

Dat hoeft niet, zolang politici zich maar niet bezig houden met de detailinvulling. Maar helaas doen ze dat wel, op allerlei beleidsterreinen, terwijl zij eigenlijk de grote lijnen moet uitzetten en bewaren. Maar dat durven ze weer niet.

Toch zou ik graag iemand op die post zien, met de door jou gewenste heliview, maar dan wel iemand diet weet welke problemen zich in de dagenlijkse praktijk voortdoen.