Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

bergd

#146
Onbemand maakt onbemind:


Terug te beluisteren op http://weblogs.vpro.nl/villavpro/  

15.46 uur Een vliegtuigje dat operaties uitvoert voor het leger, bestuurd door iemand achter een computer op duizenden kilometers afstand. Dat komt steeds vaker voor en het lijkt een belangrijk toekomst beeld van de krijgsvoering. Bij de inval in Irak hadden de Amerikanen een handvol van deze onbemande voertuigen, inmiddels hebben ze er 20.000 op de grond en in de lucht. En ook de Nederlandse krijgsmacht is geìnteresseerd. Morgen presenteert IKVPaxchristi een rapport tijdens een bijeenkomst en Wim Zwijnenberg medewerker van de vredesbeweging is bij ons in de studio.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Hoorzitting bezuinigingen Defensie op scherp

Minister Hans Hillen van Defensie neemt maandag alleen de top van zijn departement mee naar de hoorzitting over de mega-bezuinigingen. Dit tot woede van de oppositie.


Wellicht ook interessant:

'Slechts 2.000 gedwongen ontslagen bij Defensie'
Nederlander tegen forse bezuinigingen Defensie
Afslankoperatie Defensie van start
6.000 gedwongen ontslagen bij Defensie
'Duizenden gedwongen ontslagen bij Defensie'
'Harde brief' over bezuinigingen Defensie


De vaste Kamercommissie van Defensie houdt komende maandag een urenlange hoorzitting over de bezuinigingen die hun weerga niet kennen in de naoorlogse geschiedenis, zo meldt De Volkskrant vandaag.

Aan de tand voelen
Om een miljard euro te bezuinigen moeten 12.300 arbeidsplaatsen verdwijnen, en zullen er waarschijnlijk 6.000 gedwongen ontslagen vallen. Het parlement wil een uitgebreide uitleg van de minister over de forse bezuinigingen die dit kabinet voorstaat. Vandaar dat de commissie ongeveer vijftien ondergeschikten van Hillen aan de tand wilde voelen. 'Militairen en ambtenaren moeten de maatregelen mondeling toelichten en duidelijk maken of ze daar verantwoordelijkheid voor kunnen dragen', zo stelt Angelien Eijsink (PvdA).
Bovendien wil Eijsink van de minister een reactie op de uitspraak van generaal Van Uhm  dat er 'slechts' tweeduizend gedwongen ontslagen zullen vallen.

'Geen open kaart'
Minister Hillen vindt het echter niet nodig dat 'de hele organisatie wordt gehoord' en is van plan alleen de Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm en de commandanten van de krijgsmachtonderdelen (landmacht, luchtmacht, marine, marechaussee) mee te nemen, een hoogleraar aan de Nederlandse Defensie Academie en een hoge beleidsambtenaar. Vandaag moet tijdens een extra vergadering blijken of de Tweede Kamer hier genoegen mee neemt. De VVD vindt het geen probleem om 'alleen zaken te doen met de minister', maar de oppositie wantrouwt de strategie van Hillen. 'Als de minister ervoor gaat liggen dat wij zijn mensen spreken, wekt hij de indruk dat hij geen open kaart speelt. We willen weten wat de consequenties van de bezuinigingen zijn', zo stelt Arjan El Fassed (GroenLinks).


http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws/2420151/overheid-misbruikt-payrollconstructie.html

Enforcer

Citaat van: Cigarz op 18/05/2011 | 18:27 uur
Nu wordt het langzamerhand toch echt tijd dat we als militairen in de Nederlandse politiek gaan ingrijpen...  >:( :mad: :hrmph: :( :'( :sick:

Wel als Hillen nu met nog meer bezuinigingen aan komt, aangezien hij nu gezegd heeft dat dit genoeg zou zijn. ER zal echter wel nog wat afgehaald worden met een nog slapper excuus als wat men nu heeft.

Cigarz

Nu wordt het langzamerhand toch echt tijd dat we als militairen in de Nederlandse politiek gaan ingrijpen...  >:( :mad: :hrmph: :( :'( :sick:

Oorlogsvis

Het enige dat er nu nog bij de landmacht verkocht kan worden zijn de CV90's, of de laatste 18 Pantserhouwitsers en dan hebben we echt niets meer over.
Stop dan ook nog maar met het doorvliegen met de laatste 60 F-16's want de komende 7 jaar totdat de JSF er is worden we toch niet aangevallen door een buitenlandse luchtmacht.

Daarna zien we wel weer, laat ze toch de ballen krijgen man die politici dan wordt het land toch niet verdedigd en worden we hopelijk
door de Amerikanen of Engelsen ingelijfd. Dan kan Ajax meteen de premieur League in !

Ik wordt moedeloos van dat zogenaamde geld gebrek.......... :devil:

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 18/05/2011 | 17:33 uur
Ik snap dat je geen vliegveld open wilt houden voor 6 vliegtuigen, maar ik vraag me af of een paar honderd extra collega's in het buitenland zo "slim" is qua huisvesting en toelages?
Wat ook een zeer belangrijke factor is ikv verplaatsing maar Zaventem is het feit dat ook dit vliegveld aan de max. zit vwb geluid.
Het is aannemelijk dat deze verplaatsing tot nog meer protesten gaat leiden van de onderliggende dorpen.
Citaat van: Kapitein Rob op 18/05/2011 | 17:33 uur
Waarom die vliegtuigen niet naar Gilze-Rijen (gaan toch 17 Cougars weg....) en dan de Herc's alleen voor onderhoud naar Melsbroek?
Ook op GIRY zijn er grote problemen met de geluidsbox. Zeker vanuit de nieuwbouwwijk.
Dit zijn allerlei zaken die steeds meer gaan meespelen.

Mourning

van 23 naar 63 miljard in 10 jaar tijd en dan NOG een tegenvaller van 2 miljard krijgen??? WTF!??  :confused:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Citaat van: ANP op 18/05/2011 | 17:57 uur
D66-Tweede Kamerlid Wassila Hachchi wilde woensdag van minister Hans Hillen van Defensie weten of het klopt dat hij meer moet bezuinigen nu verscheidene ministeries zijn bijgesprongen om de tegenvaller van ruim twee miljard euro in de gezondheidszorg op te vangen.
Vreemd. Vanwege tekorten in de begroting van gezondheidszorg, moet Defensie solidair zijn. Maar bij de tekorten bij Defensie vanwege oa de uitzendingen, moet Defensie de eigen broek ophouden. Hoezo solidariteit? :sick:

Lex

Mogelijk extra bezuinigingen bij Defensie


DEN HAAG - Het ministerie van Defensie, dat de komende jaren ingrijpend moet bezuinigen, krijgt mogelijk te maken met extra bezuinigingen. D66-Tweede Kamerlid Wassila Hachchi wilde woensdag van minister Hans Hillen van Defensie weten of het klopt dat hij meer moet bezuinigen nu verscheidene ministeries zijn bijgesprongen om de tegenvaller van ruim twee miljard euro in de gezondheidszorg op te vangen.

''Dat gaan we zien op Prinsjesdag'', was aanvankelijk alles wat Hillen daarover in een overleg met de Tweede Kamer wilde zeggen. SP-Kamerlid Jasper van Dijk wees hem er vervolgens op dat hij eerder had gezegd geen nieuwe bezuinigingen te zullen accepteren.

''Het resultaat van het kabinetsberaad komt pas op Prinsjesdag naar buiten. Mijn inzet is bekend. We gaan het allemaal zien'', zei Hillen daarop.

PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink legde hem voor dat er binnen Defensie wordt gesproken over nieuwe tegenvallers van miljoenen. Hillen zei dat hem daarvan niets bekend is.

© ANP 
Uitgegeven: 18 mei 2011 17:51
Laatst gewijzigd: 18 mei 2011 17:51

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 18/05/2011 | 17:40 uur
Welke toelages??

De buitenlandtoelages die voor Belgie en Duitsland 3 jaar geleden juist OMHOOG zijn gegaan....

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 18/05/2011 | 17:33 uur
Ik heb het vandaag ook horen zeggen op het werk. Ik snap dat je geen vliegveld open wilt houden voor 6 vliegtuigen, maar ik vraag me af of een paar honderd extra collega's in het buitenland zo "slim" is qua huisvesting en toelages?

Welke toelages??

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 18/05/2011 | 17:33 uur
Citaat van: jurrienvisser op 18/05/2011 | 08:46 uur
Defensie sluit ook vliegbasis Eindhoven

Ik heb het vandaag ook horen zeggen op het werk. Ik snap dat je geen vliegveld open wilt houden voor 6 vliegtuigen, maar ik vraag me af of een paar honderd extra collega's in het buitenland zo "slim" is qua huisvesting en toelages? Waarom die vliegtuigen niet naar Gilze-Rijen (gaan toch 17 Cougars weg....) en dan de Herc's alleen voor onderhoud naar Melsbroek?

Gilze-Rijen lijkt me ook een beter idee dan bij de buren... Woensdrecht zou ook nog een idee zijn gezien alle toekomstige aktiviteiten die men daar wil ontplooien.

A.J.

Citaat van: Oorlogsvis op 18/05/2011 | 17:13 uur
Ik had liever gezien dat de KMAR zijn laatste bon had geschreven, ipv de LEOPARD zijn laatste schot.

Als ze maar niet naar het voorbeeld van de burgercollega's gaan kijken.

KapiteinRob

Citaat van: jurrienvisser op 18/05/2011 | 08:46 uur
Defensie sluit ook vliegbasis Eindhoven

Ik heb het vandaag ook horen zeggen op het werk. Ik snap dat je geen vliegveld open wilt houden voor 6 vliegtuigen, maar ik vraag me af of een paar honderd extra collega's in het buitenland zo "slim" is qua huisvesting en toelages? Waarom die vliegtuigen niet naar Gilze-Rijen (gaan toch 17 Cougars weg....) en dan de Herc's alleen voor onderhoud naar Melsbroek?

Oorlogsvis

Citaat van: A.J. op 18/05/2011 | 16:49 uur
Laatste schot uit Leopardtank

Bergen Hohne -

De Leopardtank heeft woensdagmiddag zijn laatste schoten gelost. Dat gebeurde op het schietterrein in Bergen Hohne in Duitsland in aanwezigheid van zo'n 350 militairen uit Havelte. De commandant van het 42e tankbataljon uit Havelte loste een van de vier schoten.

Defensie heeft begin deze maand zestig Leopard 2 A6 tanks uit bedrijf gehaald vanwege bezuinigingen. Dertig deden dienst in Havelte, de overige dertig hadden Oirschot als thuisbasis. De 350 militairen van het bataljon uit Havelte moeten net als hun collega's uit Oirschot, op zoek naar een nieuwe baan. Ze hopen binnen Defensie aan de slag te kunnen.

DVHN

Ik had liever gezien dat de KMAR zijn laatste bon had geschreven, ipv de LEOPARD zijn laatste schot.