Geheime deal op straat

Gestart door Lex, 28/05/2011 | 09:44 uur

A.J.

#8
Citaat van: Kapitein Rob op 28/05/2011 | 15:25 uur
Ach natuurlijk; meteen komen de woorden "strafrechterlijk onderzoek" weer aan de orde. Ik mag hopen voor de onzorgvuldige oen die hiervoor verantwoordelijk is, dat hij/zij (indien defensie) een hoge rang/schaal heeft zodat de kans dat hij/zij niet (strafrechtelijk) hoeft te hangen n.a.w. kleiner zal zijn......  :P

Eea lijkt me weer tot ongekende proporties opgeblazen. Als ik een beetje ga googlen betreft dit een deal van voor 2006:

Citaat
woensdag, 30 augustus, 2006

Vanaf de vliegbasis Twenthe vertrekken maandag 4 september de eerste zes aan Chili verkochte F-16's

In totaal heeft Chili achttien jachtvliegtuigen van Defensie overgenomen.Na de reis, die onder meer via de Canarische Eilanden en Brazilië verloopt, worden de toestellen op vrijdag 8 september overgedragen aan de Chileense luchtstrijdkrachten. De F-16's maken de oversteek met behulp van een KDC-10 tankvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht.

De Koninklijke Luchtmacht verleent de komende twintig maanden technische en personele ondersteuning aan de Chilenen via een zogenoemd 'On Site Support Team', bestaande uit een vlieger en elf man technici.De verkoop van de F-16's is onderdeel van de maatregelen uit de Prinsjesdagbrief 2003. Het totale Nederlandse arsenaal aan jachtvliegtuigen wordt teruggebracht van 137 naar 108. Die reductie moet resulteren in lagere exploitatiekosten, een verbeterde inzetbaarheid van de resterende toestellen en ruimte voor investeringen zoals bijvoorbeeld precisiewapens.

En als ik dan ga lezen op de site van die Stratagem lui kom ik het volgende tegen:

Citaat
and was a direct result of the agreement between the Republic of Chile and The Netherlands on the sale of obsolete F-16 aircraft of the RNLAF.

Dus we hebben oude rommel verkocht.

onderofficier

Citaat van: SMI de Boer op 28/05/2011 | 20:14 uur
Sorry, Jij bent van mij gewend dat ik in één laag denk. Maar die Stratagem groep declareert iedere cent die ze uitgeven.
Ik ben van je gewend dat je maar aan 1 ding denkt...........  ;)   

Maar het toch wel een beetje slordig dat z'n usb op de rommelmarkt terecht komt

Eigenlijk is het ook van de zotte dat z'n directeur er maar 1 euro er voor over heeft om de usb stick terug te krijgen, ik had als directeur er een ander bedrag voor geboden waarbij ik ook andere voorwaarden had gesteld.
(zeker dat ik nu weet dat die Stratagem groep iedere cent die ze uitgeven kunnen declareren.........) 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

SMI de Boer

Sorry, Jij bent van mij gewend dat ik in één laag denk. Maar die Stratagem groep declareert iedere cent die ze uitgeven.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

onderofficier

Citaat van: SMI de Boer op 28/05/2011 | 19:28 uur
En waar moet die euro vandaan komen? er is al helemaal geen geld! Bah!

Brilletje nodig?

Citaat van: Telegraaf op 28/05/2011 | 09:44 uur
Ik heb contact gezocht met een van de genoemde bedrijven, Stratagem Group in Den Haag. Directeur Paul van IJsselstein mailde me dat dit nooit had mogen gebeuren en dat hij op zoek ging naar de veroorzaker. Vervolgens bood hij me die ene euro die ik zelf voor de usb-stick heb betaald.”

of moet ik het lettergrootte aanpassen? 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: SMI de Boer op 28/05/2011 | 19:28 uur
En waar moet die euro vandaan komen? er is al helemaal geen geld! Bah!

Voor het geld dat beschikbar was voor de dienstreis van de CDS naar Lourdes, had je heel wat USB-stikkies kunnen (terug)kopen. Oops, heb ik het ook weer over geldzaken......

SMI de Boer

En waar moet die euro vandaan komen? er is al helemaal geen geld! Bah!
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

KapiteinRob

#2
Ach natuurlijk; meteen komen de woorden "strafrechterlijk onderzoek" weer aan de orde. Ik mag hopen voor de onzorgvuldige oen die hiervoor verantwoordelijk is, dat hij/zij (indien defensie) een hoge rang/schaal heeft zodat de kans dat hij/zij niet (strafrechtelijk) hoeft te hangen n.a.w. kleiner zal zijn......  :P

Lex

door Charles Sanders

AMSTERDAM -  Het ministerie van Defensie en het Nederlandse bedrijfsleven slaan een modderfiguur omdat uiterst vertrouwelijke gegevens over de verkoop van achttien F-16's aan de Chileense luchtmacht voor 1 euro op een rommelmarkt blijken te zijn verkocht.

Op een usb-stick, in het bezit van deze krant, staan de voorwaarden van het contract ter waarde van honderd miljoen euro. Persoonlijke gegevens van bij het project betrokken militairen en medewerkers van Stork, Fokker, TNO en andere grote bedrijven worden uitgebreid genoemd, net als hun Chileense tegenhangers.

Ook het onderhoud aan onze F-16's, Nederlandse hulp bij training van Chileense technici, levering van NAVO geheime reserveonderdelen en de zwakke en sterke punten van de straaljagers worden minutieus vermeld. Op het ministerie van Defensie spreekt men van een uiterst pijnlijke affaire. ,,We nemen dit zeer hoog op, willen diepgaand onderzoek naar hoe dit kon gebeuren", zegt Sacha Louwhof van het ministerie. ,,Ik kan nog niet beoordelen of deze zaak tot strafrechtelijk onderzoek leidt, maar hier zijn marktgevoelige, economisch gevoelige en mogelijk zelfs operationeel gevoelige gegevens op straat gekomen. Het lek moet boven tafel."

De Brabander die de usb-stick op een rommelmarkt in Goirle kocht: ,,Toen ik thuiskwam, trof ik de complete map 'Newco Colorado Integrated F-16 Support' aan, zo heet het verkoopproject tussen Nederland en Chili. Ik heb contact gezocht met een van de genoemde bedrijven, Stratagem Group in Den Haag. Directeur Paul van IJsselstein mailde me dat dit nooit had mogen gebeuren en dat hij op zoek ging naar de veroorzaker. Vervolgens bood hij me die ene euro die ik zelf voor de usb-stick heb betaald."

De documenten stammen van ontmoetingen tussen het Nederlandse bedrijfsleven, een reeks militairen van de Koninklijke Luchtmacht en hoogwaardigheidsbekleders van de Fuerza Aerea de Chile.

Telegraaf,
za 28 mei 2011, 05:30