wel of niet bij de defensie?

Gestart door Dion, 11/06/2011 | 01:16 uur

Dion

haha okay thx!!

ook lijkt LMB mij wel wat, maar nog steeds gaat de meeste interesse uit naar KCT en Korps.
volgens mij ben ik mentaal aardig sterk en heb ik ook doorzettingsvermogen, (volgens mij he.....)

Denken jullie dat korps of kct te doen is voor mij?

nog even over dat sociale leven, ik gaf aan dat ik dit een minpunt vond (mijn sociale leven weg)
maar nu ik steeds iets beter na denk, lijkt het me toch ook wel weer zeer leuk om er ff uit te zijn, snappen jullie wat ik bedoel?
of piep ik na een maand defensie wel anders?

trouwens over conditie en kracht, moet je hiervan al veel hebben alvorens je solliciteert, of word je dit geleerd/getraind?

Groetjes Dion!

onderofficier

Citaat van: dudge op 13/06/2011 | 14:01 uur
Tuurlijk. Als jij elke avond thuis wil zijn moet je geen internationaal vrachtwachenchauffeur worden, of KLM-piloot, of commando. Het zou niet erg zijn allemaal. Maar als je een stevig sociaal leven hebt in Maastricht, en je gaat bij de marine, dan zal je sommige mensen minder gaan zien, andere helemaal niet meer. Maar dat hoeft niet erg te zijn. KCT idem. Sommige eenheden hebben gewoon wat vaker oefeningen en zijn wat vaker in het buitenland te vinden dan andere. Het is een onderdeel van kiezen voor defensie, je bent vaker van huis. Als je dat niet wilt moet je bij de bakker op de hoek gaan werken. Het is maar wat je leuk vindt.

Inderdaad het is een keuze   

Het kan ook voordelen hebben   :devil:  :  "andere zie je helemaal niet meer"   ;)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: SMI de Boer op 13/06/2011 | 00:35 uur
Mentaal haken ze af...

Als je een gewoon leven naast je loopbaan bij defensie wil moet je niet kiezen voor KCT

Niet overdrijven.  Net als voor het korps maar zeker voor LMB...........
Maar je baan maakt toch uit van je "gewone" leven,     

Het is wat je zelf wilt:  een baan in de horeca bied je ook niet echt een "gewoon leven naast je loopbaan"   
wat te denken van een internationaal vrachtwagenchauffeur?  vrijdags om 23.00 uur thuis en zondags om 20.00 weer weg.......in de cabine slapen.

Laten we elkaar niet gek maken, dat je alleen als militair vaak van huis ben er zijn zat andere banen te bedenken die dat ook hebben. (buiten die ik genoemd heb)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

SMI de Boer

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

StormTrooper

Citaat van: SMI de Boer op 13/06/2011 | 00:35 uur
Mentaal haken ze af...

Als je een gewoon leven naast je loopbaan bij defensie wil moet je niet kiezen voor KCT
En het Korps natuurlijk  ;)

SMI de Boer

Mentaal haken ze af...

Als je een gewoon leven naast je loopbaan bij defensie wil moet je niet kiezen voor KCT
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Dion

Duidelijk mensen!

nu ik al deze verhalen hoor, lijkt het me nog steeds leuk! wel minder dan ik dacht, maar nog steeds leuk!

ik heb net even wat pr-filmpjes gekeken van korps mariniers en KCT, en dat lijkt me helemaal super!
maar vergeleken met mijn leeftijdsgenoten, ben ik niet de sterkste (ik denk dat ik gemiddeld ben) en mijn conditie is volgens mij ook niet zo goed (tenminste ik was vroeger met voetbal enzo, vaak 1 van de laatste die dat rondje rennen afmaakte).
voor Korps en KCT moet je toch echt een uitstekende conditie en super veel kracht hebben? of verkijk ik me hier ook op :lol:?
waar zakken de meeste mensen op? en wat is zwaarder korps of kct?

Wederom bedankt!!!

Groetjes Dion

SMI de Boer

Citaat van: onderofficier op 12/06/2011 | 10:02 uur
Er zijn vele andere dingen waar ik opgewonden van raak,

Wèèt ik tôôôch....

Ik zit ook nooit in die PR filmpjes.

Dion, die filmpjes zijn hoogtepunten. Over Paraat: klaar met je opleiding ben je nooit, weet je. Je moet aan je lichaam blijven werken, in het weekeinde naar de kroeg en naar de reeperbahn, door de weeks schietoefeningen en brevetten halen voor bijv WOH, zwemmen, SLA en onderhoud. Als je uitrusting schoon is zie je altijd nog wel een randje geel van de oirschotse hei zitten. stil zitten hoeft niet en desnoods organiseer(t) je (kader) wat om bezig te zijn. Maar inderdaad, het gebeurt wel eens dat je een half dagje zit te wachten op een gebeurtenis die nooit zal gebeuren....

Rob
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

onderofficier

Citaat van: Dion op 12/06/2011 | 01:02 uur
Okay! ja die defensie-pr, elke x als ik een van die filmpjes kijk op werkenbijdelandmacht.nl raak ik opgewonden!
Er zijn vele andere dingen waar ik opgewonden van raak, maar het tegen overgestelde gebeurt me als ik die pr-filmpjes zie.....   :devil:


Citaat van: Dion op 12/06/2011 | 01:02 uurdus landmacht is (na de opleiding) op de kazerne aanwezig zijn.
even sporten, wat eten, en voor de rest op je kamer, met  je kamergenoten potje kaarten, en af en toe even je laptop pakken ofzo...
dan is er om de zoveel tijd een oefening voor paar dagen, soms buitenland, en daarna weer op de kazerne zitten
Hier sla je ook weer in door. Wat denk je van onderhoud, lessen volgen, sporten e.d. ? 

Citaat van: Dion op 12/06/2011 | 01:02 uur
korps mariniers, dat is volgens mij veel te goed voor mij, denk niet dat ik dat aan kan:$
Waarom niet proberen?  Nee, heb je Ja, kan je krijgen. 
Als het Korps niet lukt, dan kan je het altijd nog proberen bij de KL.


Citaat van: Dion op 11/06/2011 | 23:34 uur
veel mensen die ik spreek, die in dienstplicht hebben gezeten zeggen tegen mij, dat dit hun mooiste periode uit hun leven is geweest, ze zouden zo weer willen! en het was zo'n enorm grote levenservaring. je kijkt anders tegen het leven aan, je ziet de "belangrijkere" dingen...

is defensie zo verandert :omg:?

De opkomstplicht is +/- 14 jaar geleden afgeschaft. In die tijd is er aardig wat veranderd binnen defensie. (overal is het verandert na 14 jaar)
In die loop van tijd is alles natuurlijk leuk geweest, de negatieve dingen verwateren meestal sneller dan de positieve dingen.
En worden de zaken ook mooier verteld dan het was.
Ook de samenstelling van de peletons zijn anders dan voorheen. Je kwam toen alle lagen van de bevolking tegen: dat is tegenwoordig niet meer zo.

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Dion

hallo Rob,

Okay! ja die defensie-pr, elke x als ik een van die filmpjes kijk op werkenbijdelandmacht.nl raak ik opgewonden!
ver van de waarheid dus!

zit ik met dit verhaal aardig goed?:

dus landmacht is (na de opleiding) op de kazerne aanwezig zijn.
even sporten, wat eten, en voor de rest op je kamer, met  je kamergenoten potje kaarten, en af en toe even je laptop pakken ofzo...
dan is er om de zoveel tijd een oefening voor paar dagen, soms buitenland, en daarna weer op de kazerne zitten?

korps mariniers, dat is volgens mij veel te goed voor mij, denk niet dat ik dat aan kan:$
ik zat de laatste tijd zelf te denken een onderofficier bij de KL....
al zal ik pas in dienst gaan na mijn hbo opleiding, toch onderofficier...

groetjes Dion

KapiteinRob

Citaat van: Dion op 11/06/2011 | 23:34 uur
@kapitein rob
grootse zaken, daar bedoel ik mee dat defensie iets "groots" is.
de mensheid helpen, defensie doet niets anders toch? Uruzgan, Afghanistan al die landen daar, overal waar een oorlog heerst, ook haiti enzo....
defensie gaat naar die landen om de burgers te helpen, en zorgen dat er weer vrede wederkeert.
zit ik fout?

Overal waar een oorlog heerst? Tja, stel jezelf de vraag of we daar zitten waar een oorlog heerst. Denk vooral eens na of de plekken waar we de laatste jaren zijn geweest de vrede is wedergekeert. Ik denk dat je met Bosnie het laatste "succes" genoemd hebt. Als we dat nog durven zeggen na ons dieptepunt aldaar.....

Wij zitten naar mijn mening niet ergens om de burgers te helpen, want waarom zitten we dan niet in Darfur? Zaten we niet in Ruanda? Hebben we ons v.w.b. Haiti ons er met een schamele bijdrage vanaf gemaakt? Doen we in Libie niets substantieels? Houden we de mond stijf dicht over Syrie?

Je idealistische gedachtes zijn lovenswaardig, maar ik denk dat je door de defensie-PR heen moet prikken. Lees maar eens wat topics op het forum en kijk wat de diverse collega's en defensiegeinteresseerden en -volgers te melden hebben.

Ennuh; als je wil zandhappen en statistisch de meeste kans op buitenlandse avonturen wilt hebben, zou ik het korps mariniers maar eens overwegen.  ;)

Dion

thx voor de replies!

zo! dan had ik zeker een verkeerd beeld over defensie!
even ter verduidelijking, paraat zitten betekend: klaar met de opleiding, wachten op orders?

marine, mmm.... ik denk dat ik graag modder wil happen, in zo'n boot bestuur je een computer, toch?
alles via computers, ik denk (nu gezien, als ik in dienst ga) dat landmacht het meest geschikt voor mij is, ofniet?
en bij de landmacht ga je toch ook naar het buitenland, voor oefeningen e.d.?

@kapitein rob
grootse zaken, daar bedoel ik mee dat defensie iets "groots" is.
de mensheid helpen, defensie doet niets anders toch? Uruzgan, Afghanistan al die landen daar, overal waar een oorlog heerst, ook haiti enzo....
defensie gaat naar die landen om de burgers te helpen, en zorgen dat er weer vrede wederkeert.
zit ik fout?

die verkeerde informatie, zit er vanaf mijn geboorte al in volgens mij.

dus landmacht is (na de opleiding) op de kazerne aanwezig zijn.
even sporten, wat eten, en voor de rest op je kamer, met  je kamergenoten potje kaarten, en af en toe even je laptop pakken ofzo...
dan is er om de zoveel tijd een oefening voor paar dagen, soms buitenland, en daarna weer op de kazerne zitten?

veel mensen die ik spreek, die in dienstplicht hebben gezeten zeggen tegen mij, dat dit hun mooiste periode uit hun leven is geweest, ze zouden zo weer willen! en het was zo'n enorm grote levenservaring. je kijkt anders tegen het leven aan, je ziet de "belangrijkere" dingen...

is defensie zo verandert :omg:?

bedankt voor al jullie antwoorden, erg leerzaam!!



KapiteinRob

Citaat van: Dion op 11/06/2011 | 11:24 uur
ik wil deel uitmaken van iets groots, waarbij ik de mensheid kan helpen.

En dat denk je bij defensie te kunnen vinden? Iets groots? Doe eens wat voorbeelden uit het recente verleden aan "grootse zaken" waarbij de mensheid geholpen is.......

onderofficier

Citaat van: Dion op 11/06/2011 | 11:24 uur
-minimaal 3 jaar! Okay, dit wist ik niet! ik dacht dat het meteen 3 jaar was. Nu ik er zo over nadenk, is 3 jaar zo voorbij....
-kans op trauma e.d. hier ben ik best wel "bang" voor, dat hoeft dus helemaal niet!? de kans is minimaal dat het gebeurt?

Dat is niet aan te geven, het overkomt je of het overkomt je niet.

Citaat van: Dion op 11/06/2011 | 11:24 uur
-mijn sociale leven weghaha, nee dat zeg ik niet, maar je bent een hele poos weg (precieze aantallen kan ik niet meer zo vinden)
en je familie en maten zitten gewoon hier in twente, en jij zit een paar maand ergens anders, om heel zwart op wit te zeggen: kennen ze je nog wel na een aantal jaar dat je in dienst hebt gezeten?
hoe doen jullie dat? een paar maand weg, dan een weekendje bij je vrouw/vriendin/familie/maten zitten en dan weer wat maanden weg? of heb ik een verkeerd beeld van de landmacht^^?!

Ja, je hebt een verkeerd beeld van de landmacht.

Citaat van: Dion op 11/06/2011 | 11:24 uur
positief:
-een erg goed salaris wat gaat er zoal vanaf dan? het verdient toch best lekker, je brengt veel tijd door op de basis, kost en inwoning krijg je, daar betaal je niks voor! dus dan kan je toch mooi wat geld sparen!?
Als op jezelf woont of samenwoont (dus niet bij je ouders) en een huur/koop-overeenkomst hebt dan betaal je inderdaad niets voor de legering, maar dan heb je gewoon je huur/hypotheek wat je moet betalen.
Het eten (kost) daar krijg je een tegemoetkoming in, wat lang niet voldoende is voor al je maaltijden en s'avonds nog een drankje
Hoe kom je aan deze verkeerde informatie?

Daarnaast deel je een kamer met 1,2 of 3 anderen en op sommige kazernes zelfs met 5 anderen. 

Citaat van: Dion op 11/06/2011 | 11:24 uur
-ik wil het ervaren! op avontuur uit! ik bedoel het hele defensie gebeuren, ik wil het heel graag ervaren! je komt op veel plekken,
Dan moet je naar de marine. Dan kan je (het er)varen

Citaat van: Dion op 11/06/2011 | 11:24 uur
-ik wil iets bereiken (ergens trots op zijn) nee geen medailles... ik wil graag iets nuttigs doen, ik wil deel uitmaken van iets groots, waarbij ik de mensheid kan helpen.
Dan moet je bij een non-profit hulporganistatie aan de slag gaan.   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 11/06/2011 | 14:23 uur
Citaat van: jurrienvisser op 11/06/2011 | 13:03 uur
Ga naar de Marine... ik heb er 8 jaar rondgevaren en me vrij wel nooit hoeven te vervelen (ik kan niet praten over niet operationele plaatsingen want die heb ik simpelweg nooit gehad)

Terug kijkend is dit een uitermate boeiende periode uit mijn leven geweest.. als ik morgen 20 zou worden, dan zou ik me vandaag weer aanmelden.

Als mijn toekomstige plaatsing dan maar geen OPV zou zijn.... al hoe wel.. alleen in de west...   :angel:

Ik vrees dat Jurrien z'n blik op de marine ook enigzins aan tijdroest heeft geleden. Het is niet meer zoals in de jaren 90, laat staan daarvoor...... Een westboot, lange tijd als krent in de vaarpap gezien, is ook niet meer van haven naar haven kachelen, maar veel vaker een paar weken op zee en dus niet meer die lading havens die er ooit waren. "Guest1400" zit wat dichter bij de situatie zoals-ie ook bij de KM steeds meer ervaren wordt, althans zo is mijn mening.

Ik zou zoals defensie nu in elkaar steekt en vooral gezien het personeels"beleid" gevuld met vriendjespolitiek en loze beloftes zeker niet meer voor defensie kiezen!

Dat is dan weer jammer... daar gaat mijn optimistische blik... maar gelukkig, de herinnering is het koesteren waard.