Forumcultuur & omgangsvormen

Gestart door Nikehercules, 19/06/2011 | 16:38 uur

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 19/06/2011 | 20:55 uur
Citaat van: Ace1 op 19/06/2011 | 20:50 uur
Rob wat moet ik nu van jou gaan denken? :devil:

Je gaat toch niet, uitgerekend in dit topic, iets insinueren waar ik op zijn zachtst gezegd "niet blij van word"?  :angel:

Rob het zijn jou woorden niet die van mij :crazy:

onderofficier

Citaat van: Nikehercules op 19/06/2011 | 20:51 uur
Op een ander forum waar ik zeer beperkt actief ben word vrijwel onmiddellijk ingegrepen, verschrikkelijk irritant.

Ik herken het.............  grrrr

Je gaat dan minder reageren, zeker ik, omdat ik mijn zijde handschoentjes altijd kwijt ben.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 19/06/2011 | 21:08 uur
en zie dit ook niet als beschuldiging naar forumbeheer!

Ik ook niet.....  ;)

Rob
Forumbeheerder

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 19/06/2011 | 20:50 uur
Rob wat moet ik nu van jou gaan denken? :devil:

Je gaat toch niet, uitgerekend in dit topic, iets insinueren waar ik op zijn zachtst gezegd "niet blij van word"?  :angel:

Nikehercules

Citaat van: Kapitein Rob op 19/06/2011 | 20:48 uur
Een tijd terug is er door forumbeheer (mede op grond van een aantal opmerkingen/klachten/verzoeken) besloten om niet te snel meer in te grijpen bij offtopic geraken.

Een prima zaak, vaak is het lekker om even een zijstap te maken of iets uit te spreken. Vaak zie je dat daar ook weer mooie dingen uit voort komen.
Op een ander forum waar ik zeer beperkt actief ben word vrijwel onmiddellijk ingegrepen, verschrikkelijk irritant.

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 19/06/2011 | 16:59 uur
Citaat van: Elzenga op 19/06/2011 | 16:52 uur
Op basis van eerdere ervaringen hier ben ik bezig met een serieuze poging de angel uit de huidige aanvaring te halen...in de hoop dat de toonzetting weer terug keert naar gebruikelijk niveau en we ook nieuwe leden met de nodige ervaring en inzichten voor dit forum kunnen behouden. Hopelijk staan alle betrokkenen daar voor open...

Ohhhhh Ronald.....  :-*

;D ;D ;D


Rob wat moet ik nu van jou gaan denken? :devil:

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 19/06/2011 | 20:25 uur
In het bewuste(NH90) topic ben ik eens gaan tellen, en heel strikt, kwam ik daar toch tot een verhouding van 18 on-topic en 22 off-topic berichten. Natuurlijk kan je discussiëren, zoals we allen hier graag doen, wat on-topic en off-topic is, maar het te lang te ver van de paden afwijken zorgt voor een verwaterde discussie.

Een tijd terug is er door forumbeheer (mede op grond van een aantal opmerkingen/klachten/verzoeken) besloten om niet te snel meer in te grijpen bij offtopic geraken. Een van de door de leden aangevoerde redenen was, zover ik me kan herinneren, dat een discussie dan te snel dood bloedde. En met enige regelmaat was (is...) iets dat als offtopic beoordeeld wordt, dat dan soms ook weer niet als een lid dat verduidelijkt. We proberen nu dus naar eer en geweten een ieder (en ook onszelf, niets menselijks is ons formbeheerders vreemd) de ruimte te geven om een zijstap te maken, maar attenderen erop als het structureel van aard dreigt te worden. En dat kan soms wat langer duren, omdat Ros, Lex en ik nu eenmaal niet continu online zijn (we doen ons best....) en ook nog graag meediscussieren i.p.v. alleen maar forumpolitie-agent te spelen.

Rob
Forumbeheerder

Nikehercules

Citaat van: onderofficier op 19/06/2011 | 17:38 uur
Persoonlijk denk ik dat het juist goed is voor de discussie dat ook niet "operationele" elementen zich met de discussie(s) bemoeien.
Waarom ook niet?  

Precies.
Het feit dat je militair bent zegt ook helemaal niets over je niveau van kennis betreffende defensie gerelateerde onderwerpen.
Want als een tankcommandant mee discussiërend over onderzeeërs is hij weliswaar militair maar zegt dit niets over zijn inhoudelijke kennis.

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 19/06/2011 | 17:38 uur
Je bent toch niet aan het generaliseren?    ;)
wel een beetje geloof ik hè ;)...maar anders wordt het weer zo'n lang verhaal ;D
Citaat van: onderofficier op 19/06/2011 | 17:38 uur
Het heeft helemaal geen nut om je van je af te bijten op dit forum als 'je eilandje" wordt "aangevallen", want diegene die het lezen en/of reageren kunnen de bezuinigingen niet tegen houden cq veranderen.
Als ik het goed begrepen heb lezen er hier ook politici mee....dus daar zou ik dus maar niet zo zeker van zijn ;)

onderofficier

#7
Citaat van: Elzenga op 19/06/2011 | 17:15 uur
Ook zullen militairen zich denk ik meer op hun "eilandje" (krijgsmachtdeel) terug trekken daardoor en feller van zich afbijten als iemand dat eiland "aanvalt"....er is immers veel te verliezen nu.
Je bent toch niet aan het generaliseren?    ;)

Het heeft helemaal geen nut om je van je af te bijten op dit forum als 'je eilandje" wordt "aangevallen", want diegene die het lezen en/of reageren kunnen de bezuinigingen niet tegen houden cq veranderen.

Citaat van: Elzenga op 19/06/2011 | 17:15 uur
als ook de moeite die sommige militairen nu eenmaal hebben met "burgers"...

Ach, wij zijn ook gewoon burgers  en ik heb geen moeite met mijzelf    ;D

Waar ik wel moeite mee heb (maar dat wel duidelijk) is dat er opeens met ontlasting wordt gesmeten om iets duidelijk te maken,  je moet vertellen hoe vaak je op uitzending bent geweest, je moet vertellen wat je (bij defenise) doet,  e.d. voordat je volgens iemand op eens een mening mag hebben cq mag reageren.
Maar dat als die persoon gevraagd wordt wat die doet die dit niet kan vertellen vanwege "ied in zijn achtertuin" "operationele dingen" en weet ik wat allemaal nog meer.......   dat is meten met 2 maten.

Daarnaast moet de een wel met feiten moet komen en dat de ander zelf zonder feiten en/of onderbouwing reageert en dat we die zo wel moeten geloven....

Dat wekt bij mij een behoorlijke irritatie op.    

Persoonlijk denk ik dat het juist goed is voor de discussie dat ook niet "operationele" elementen zich met de discussie(s) bemoeien.
Waarom ook niet?  
Ik denk dat je laatst een goed punt had: de dingen die wij operationeel doen heeft de maken met en is in opdracht van de (internationale) politiek.....mogen die zich ook niet meer met de operationele dingen bemoeien? De (internationale) politiek wordt geadviseerd door militairen maar hoe operationeel zijn deze militairen nog?  Deze worden wel geinformeerd door de operationele commandanten maar dat gaat over zo veel schrijven dat er het een en ander weer gefilteerd is  (leer mij defensie kennen   :devil:)  

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

#6
Citaat van: Nikehercules op 19/06/2011 | 17:07 uur
En zo is het ook altijd gegaan hier, en ik gaf ook in mijn openingspost al aan dit erg prettig te vinden, maar de laatste tijd zie ik een ontwikkeling waarvan ik denk dat deze gewoon slecht is voor het forum.
Ik denk dat dit ook te maken heeft met de frustraties rond de huidige bezuinigingen...en het gevoel van onmacht die dit bij velen geeft...ook omdat het de zoveelste ronde is al. Ook zullen militairen zich denk ik meer op hun "eilandje" (krijgsmachtdeel) terug trekken daardoor en feller van zich afbijten als iemand dat eiland "aanvalt"....er is immers veel te verliezen nu. Zeker als die "aanvaller" dan ook nog een burger is...

Dus ik snap die verharding ergens wel als ook de moeite die sommige militairen nu eenmaal hebben met "burgers"...

Nikehercules

Citaat van: Kapitein Rob op 19/06/2011 | 16:58 uur
Het interesseert mij eigenlijk niet of reacties hard zijn. Hard kan namelijk ook vaak eerlijk zijn. Bottemline voor mij is dat men normaal taalgebruik etaleert en niet persoonlijk wordt of in de beledigingensfeer terecht komt.

Als iemand iets roept waar je je twijfels over hebt of het niet gelooft, pak je 'm (of d'r) maar aan. Neem een schoffel en ga tekeer. Maar hou het gewoon netjes.

En zo is het ook altijd gegaan hier, en ik gaf ook in mijn openingspost al aan dit erg prettig te vinden, maar de laatste tijd zie ik een ontwikkeling waarvan ik denk dat deze gewoon slecht is voor het forum.


KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 19/06/2011 | 16:52 uur
Op basis van eerdere ervaringen hier ben ik bezig met een serieuze poging de angel uit de huidige aanvaring te halen...in de hoop dat de toonzetting weer terug keert naar gebruikelijk niveau en we ook nieuwe leden met de nodige ervaring en inzichten voor dit forum kunnen behouden. Hopelijk staan alle betrokkenen daar voor open...

Ohhhhh Ronald.....  :-*

;D ;D ;D

KapiteinRob

Het interesseert mij eigenlijk niet of reacties hard zijn. Hard kan namelijk ook vaak eerlijk zijn. Bottemline voor mij is dat men normaal taalgebruik etaleert en niet persoonlijk wordt of in de beledigingensfeer terecht komt. Als iemand iets roept waar je je twijfels over hebt of het niet gelooft, pak je 'm (of d'r) maar aan. Neem een schoffel en ga tekeer. Maar hou het gewoon netjes. Ik heb over bepaalde forumleden ook zo mijn gedachtes, maar ik geloof niet dat ik daarbij in de beledigende modus schiet. Andersom realiseer ik me dat men mijn persoon ook geregeld kan schieten; ik ben ook een eigenwijs mannetje, maar wel eentje die bijna 3 decennia meehobbelt in deze organisatie en dus nog wel IETS meent te weten. Meestal loopt het uiteindelijk wel weer redelijk af en gaan we weer door. Gewoon effe lekker fel discussieren en uiteindelijk haal je je gelijk, verlies je of handhaaf je de status quo in mening.

Als het de spuigaten uitloopt en men niet zelfcorrigerend op kan treden, verschijnt er vanzelf ergens een vetblauwe riedel letters....  8)

Elzenga

Op basis van eerdere ervaringen hier ben ik bezig met een serieuze poging de angel uit de huidige aanvaring te halen...in de hoop dat de toonzetting weer terug keert naar gebruikelijk niveau en we ook nieuwe leden met de nodige ervaring en inzichten voor dit forum kunnen behouden. Hopelijk staan alle betrokkenen daar voor open...