Wildwest op de A2

Gestart door KapiteinRob, 29/06/2011 | 10:22 uur

Elzenga

#146

Inzetgebied Traumahelikopter als voorbeeld...

Een team of 4 a 5 lijkt me genoeg. Teams hoeven niet groot te zijn. Kunnen alleen werken of waar nodig gezamenlijk. Ook inzetbaar tegen terroristische acties en doorgeslagen idioten. En ja (politie of KMar)helikopters mogen wat mij betreft worden aangepast zodat ze ook s' nachts en bij slecht(er) weer kunnen opereren. Omdat je al veel gebruikt van wat er al is zullen extra kosten meevallen. Ook vind ik dat een wijze investering als "verzekeringspolis" tegen met name terroristische dreiging. 

Daarbij mag je vind ik bedrijven die doelwit zijn van dit soort bendes ook wel "dwingen" zich in op een enigszins centrale locatie te vestigen..en niet in Lutjebroek. Ook dat maakt dat de teams relatief snel ter plaatsen kunnen zijn.

Oorlogsvis

Citaat van: Kapitein Rob op 01/07/2011 | 11:16 uur
O ja; en in welke helikopter(s) gaan we die AT's aan laten rukken en waar stationeren we die?
Het DSI heeft toch 2 speciale Augusta helikopters gekregen, of zijn die gewoon van de Politie ? Met die Heli's kan je toch aardig snel een AT team ter plekke hebben. Dus stationeren in het midden van het land..UTRECHT ?

Nikehercules

Citaat van: onderofficier op 01/07/2011 | 16:39 uur
Maar wat is "wat serieus aan de hand?"    Ik vind een paar overvallertjes niet een serieuze "landsbelang"  waar ik mijn bed voor moet uitkomen.
Dat is iets voor de politie, wat is het volgende?  Een aanrijding waarbij de militair voor een "rond-om-verdediging" kan verzorgen?

Citaat van: Nikehercules op 01/07/2011 | 14:40 uur
Voor ernstinzet binnen Nederland is er in principe OPPLAN10, mocht OPPLAN10 niet toereikend zijn wat betreft reactietijden of anderzinds spreek je sowieso al over extremen en dien je wat mij betreft gewoon te handelen.

Of wil je een lijstje met alle mogelijke incidenten waarvan ik vind dat jij ervoor uit je nest getrapt moet worden?


Lex

Overvallers hadden gestolen kentekenplaten

AMSTERDAM -  De criminelen die deze week een vestiging van waardetransportbedrijf Brink's in Amsterdam-Zuidoost overvielen, hadden gestolen kentekenplaten bij zich. De politie trof deze aan in de vluchtauto die crashte. Dat maakte een woordvoerder vrijdag bekend.

Het gaat om in elk geval drie sets kentekenplaten, die allemaal zijn gestolen in Nederland en allemaal op een Audi zaten. Twee sets zijn gestolen in Aalsmeer: een tussen 10 en 18 juni in de Uranusstraat, de andere op 13 of 14 juni in de Marsstraat. De derde set verdween op 27 of 28 juni aan de P. Hans Frankfurthersingel in Amsterdam-Osdorp. De politie vraagt mensen die iets hebben gezien van de diefstal van de nummerborden, zich te melden.

De overvallers drongen de vestiging van Brink's in de nacht van dinsdag op woensdag binnen met explosieven en maakten een onbekend geldbedrag buit. Ze gingen er vandoor in twee vluchtauto's. Tijdens een lange achtervolging door de politie crashte een van de voertuigen op de A2 ter hoogte van Waardenburg. De criminelen bedreigden toen een andere automobilist en gingen er met zijn auto vandoor.

De politieagenten moesten de achtervolging staken in de buurt van Eindhoven, onder meer omdat zij werden beschoten met automatische wapens. Voorafgaand aan de overval hadden de gangsters al een hindernis opgeworpen bij de oprit van het gebouw van het Korps landelijke politiediensten in Amsterdam-Zuidoost.

Er zijn aanwijzingen dat de daders uit België komen. Een van hen is tijdens de crash van de vluchtauto gewond geraakt. Ze zitten mogelijk ook achter onder meer een soortgelijke overval in Rotterdam.

De politie onderzoekt hoe de gebeurtenissen in de nacht van dinsdag op woensdag zijn verlopen. Dat is gebruikelijk bij een incident waarbij geschoten wordt.

Telegraaf,
vr 01 jul 2011, 15:26

Nikehercules

#142
Citaat van: onderofficier op 01/07/2011 | 06:07 uur
Dan zetten we 24/7  luchtmacht bewakingseenheden paraat om de politie in de soort uitzonderlijke gevallen te kunnen assisteren.
Behalve dit team moet er ook nog een crew beschibaar zijn én (net als op Leeuwarden) vele mensen in oproepbasis.....

Mijn post was ook geen voorstel o.i.d. ik beschreef er enkel een ideale situatie hoe m.i. zo snel mogelijk eenheden met infanterie achtergrond ter plaatsen kunnen zijn.
Niet om Verhangens plannen te ondersteunen, niet omdat ik van mening ben dat defensie hier voor ingezet moet worden, maar enkel om aan te tonen dat Verhagen uit zijn nek kletst.

In dat hypothetische geval zal de Luchtmacht bewaking sneller ter plaatsen kunnen zijn omdat zij per definitie in een ''eenheidsvorm'' aan het werk zijn, direct de beschikking hebben over voertuigen, uitrusting, en wapens.
Natuurlijk dient de bewaking van de vliegbasis ook overgenomen te worden, dus ook daarvoor zul je mensen dr nest uit moeten trappen.

Ik vond het dan ook wel zo eerlijk om deze optie ook te vermelden bij het afbranden van Verhangens plannen.

Citaat van: A.J. op 01/07/2011 | 08:41 uur
Dat zou pas een bende worden...

Zoals ik hier boven ook al zij, het is geen voorstel, slechts een beschrijving van de meest snelle mogelijkheid.

Citaat van: onderofficier op 01/07/2011 | 06:43 uur
Personen die binnenslapen zijn ook gewoon vrij (= geen dienst)
Die staan niet ter beschikking van defensie.   

Is dat zo? Is er geen regeling voor ernstinzet?

Citaat van: dudge op 01/07/2011 | 09:19 uur
Of toch de Kmar er mee belasten. Die zitten reeds redelijk verspreid door het land, hebben ooit eens met een C8 leren omgaan, en zouden dus in staat moeten zijn om te reageren. Bewaken van geldtransporten is ook hun taak, had geloof ik ook daar iets mee te maken.

Nou ik wil niemand binnen defensie hier mee belasten, ik probeerde enkel aan te tonen dat de plannen van Verhangen onzin zijn omdat zelfs de meest snelle optie niet zal slagen. Dit is een taak voor de politie.

A.J.


KapiteinRob

Citaat van: dudge op 01/07/2011 | 11:41 uur
Het AT kan met de AW, maar heeft gewoon eigen auto's. Snelle wagens. Daarbij zijn de AT's al in 6 gebieden gestationeerd. Naar ik meen zijn deze gewoon paraat. Al is de reactietijd in openbare bronnen nergens te vinden.....

Vanaf 6 plaatsen met snelle auto's vluchtende criminelen onderscheppen? Hoe realistisch schat je dit in? En hoe paraat is paraat? In gevechtstenue met draaiende motoren? Op alle 6 locaties? Of met een pieper oproepbaar? Ik kan er nog niet enthousiast over worden. Je zal met "meer" moeten komen wil ik mijn standunt betreffende het "gewoon" zwaarder uitrusten en trainen van oom agent inbinden.  ;)

Want er wordt nu wel gewezen op het feit dat deze criminelen van de buitencategorie waren, maar ik meen me te herinneren dat er vorig jaar ergens in het zuiden een schot gelost werd op een (ik dacht) motorrijder van de poltie en daar werd ook niet achteraan gegaan terwijl er notabene politie of marechaussee met een controle bezig was. Ik heb het al geprobeerd te zoeken op het forum, maar de zoekfunctie laat me in de steek met maar een beperkt aantak hits waar-ie niet bij staat.....

KapiteinRob

O ja; en in welke helikopter(s) gaan we die AT's aan laten rukken en waar stationeren we die?

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 01/07/2011 | 11:08 uur
dan zullen zij weer normaal gaan rijden, wat minder opvalt en is dit grote gevaar voor je verkeer weer opgelost. Daarna kun je rustig een AT die kant op dirigeren.

Aha, en dan rijden die criminelen rustig met het verkeer mee en dan zien de AT's kans om rap genoeg ter plaatse te zijn? En de criminelen te isoleren van het overige verkeer? Ben benieuwd hoe ze dat dan gaan doen. Een criminele bende die een volgende overval plant zal dus bovenstaande ook wel uitknobbelen en dus een zig-zag route door Nederland gaan rijden. Goh, waar moet je die AT's dan optrommelen/heen dirigeren? En het lijkt me erg simpel om in je voorbereiding op een paar plaatsen een gejatte wagen in een parkeergarage of andere aan een luchtwaarnemer te onttrekken plaats neer te zetten en even van auto te wisselen.

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 01/07/2011 | 09:42 uur
Ik heb het niet over schieten, volgen met de camera, het AT doet de rest wel.

Ik ga even mee in die theorie dat er een AT wordt opgetrommeld.

Criminelen scheuren vanuit Amsterdam de A2 richting Utrecht op. Welk AT ge ja bellen en waar komen die in actie? En hoe? En hoe snel?

KapiteinRob

We zijn eruit;  voor zaken gevaarlijker dan een bekeuring halen we de F16's tevoorschijn van de QRA. Binnen 10 minuten overal aanwezig en het boordkanon stopt elke auto. Of toch mar een raketje?

"De daders rijden in een zwarte VW Golf"; ga er maar aanstaan als piloot........  :crazy:

KapiteinRob

Zoals al door een aantal forumgenoten aangegeven slaat standby houden van defensie nergens op. Sterker nog, ik herhaal dat het standby houden van welke eenheid dan ook binnen de tijdframes hiervoor benodigd niet gaat werken. Tenzij we deze teams op 10 verschillende locaties verspreid over het land bepakt in starthouding positioneren naast een klaarstaande helikopter die daar dan ook nog eens geschikt voor is. Nou, die 10 locaties weet ik al: 10 luchtkastelen. En voor de financiering zetten we gewoon weer wat spulletjes op Marktplaats en/of Ebay......

Elzenga

Citaat van: Lex op 01/07/2011 | 01:11 uur
Citaat van: Nos.nl op 01/07/2011 | 00:52 uur
Vicepremier Verhagen wil weten waarom de politie na de overval in Amsterdam op een geldtransportbedrijf niet de hulp van het leger heeft ingeroepen. Bij Knevel en Van den Brink zei hij dat hij daarover zal praten in het kabinet.
Gezwam in de ruimte. Popie Jopie gebazel. Wie had hij willen oproepen?
Verhagen weet vanuit zijn verleden en heden in het Kabinet donders goed hoe eea op dat gebied geregeld is.
Citaat van: Nos.nl op 01/07/2011 | 00:52 uur
Verhagen zei het eens te zijn met de militaire vakbond AFMP die stelde dat bij zulke gewelddadige overvallen het leger moet worden ingezet. Hij denkt dat een legerhelikopter had kunnen worden ingezet tijdens de achtervolging.
Wat voor legerhelikopter? De enigen die paraat staan zij de SAR kisten.
O ja, Ed Lugthart is 1e onderhandelaar van de AFMP en daarnaast vice voorzitter van de Marver.
Precies...en dan zegt Verhagen iets te willen doen tegen het populisme...ahum..ya right...

onderofficier

Citaat van: Nikehercules op 01/07/2011 | 01:56 uur
Ik bedenk me net dat er natuurlijk een snellere optie is: de luchtmacht bewakingseenheden.

Dan zetten we 24/7  luchtmacht bewakingseenheden paraat om de politie in de soort uitzonderlijke gevallen te kunnen assisteren.
Behalve dit team moet er ook nog een crew beschibaar zijn én (net als op Leeuwarden) vele mensen in oproepbasis.....

Wat gaan we daar voor opheven?   Het geld moet ergens vandaan komen.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Nikehercules

Ik bedenk me net dat er natuurlijk een snellere optie is: de luchtmacht bewakingseenheden. Maar zelfs dan lijkt het me een onmogelijke opgave binnen dat tijdsbestek.