De toekomst van de Arctische regio

Gestart door Lex, 01/07/2011 | 17:27 uur

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 25/09/2012 | 14:43 uur
De term:  één voor twaalf is inmiddels meer gepast.
Ik refereer naar zijn boek(titel).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 25/09/2012 | 14:40 uur

Rob de Wijk heeft het niet voor niets over vijf over twaalf!!

De term:  één voor twaalf is inmiddels meer gepast.

Elzenga

Citaat van: Oorlogsvis op 25/09/2012 | 11:20 uur
En hier zitten ze nog steeds te slapen in Europa !!!!!.......
Rob de Wijk heeft het niet voor niets over vijf over twaalf!!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 25/09/2012 | 11:20 uur
En hier zitten ze nog steeds te slapen in Europa !!!!!.......

Ja hoor het is "straks" niet eens meer een discussie, de uitkomst is  helder (tenzij er nog iets gaat veranderen in de komende jaren)

Oorlogsvis

En hier zitten ze nog steeds te slapen in Europa !!!!!.......

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Russia to Base MiG-31 Interceptors in Arctic

MOSCOW, September 25 (RIA Novosti)

Ministry is to base MiG-31 long-range interceptors at the Rogachyovo Arctic base on the island of Novaya Zemlya by the end of the year to defend against attack from the north, Izvestia reported on Tuesday quoting military sources.

"The MiG-31 squadron will be the main element of Russia's developing anti-missile defense system - the MiG-31 is capable of intercepting not only strike aircraft, but also cruise missiles with nuclear warheads from the Barents Sea to the shores of the Laptev Sea," the source said.

Military analyst Anatoly Tsyganok says the MiG-31BM has a range of 900 miles (1,450 km) on internal fuel, which can be extended to 3,355 miles (5,400 km) with air-to-air refuelling.

Although Russia does not have complete ground-based radar coverage across its northern areas, he explained, the two-seat MiG-31 can intercept targets up to 124 miles (200 km) away thanks to its advanced radar and long-range missiles.

The MiG-31, the fastest fighter-interceptor in service anywhere in the world, has recently been the subject of a comprehensive upgrade to MiG-31BM standard.

The modernized version boasts upgraded avionics and digital data-links, a new multimode radar, color multifunction cockpit displays, and a more powerful fire-control system. It can simultaneously track up to 10 targets.

Earlier this year, the Air Force said it was testing a new advanced air-to-air missile, which aviation analysts told RIA Novosti was likely to be the K-37M (also known as RVV-BD or AA-X-13 to NATO). This could be deployed on the MiG-31BM, significantly enhancing its long-range interception performance against cruise missiles.

An Air Force representative said there will be no problem basing the advanced supersonic MiGs on the frozen island, as the airfield has a good runway and a full range of facilities for those based and living there, including their families.

Russia has based the 63 Fighter Squadron equipped with Sukhoi Su-27 fighters at Rogachyovo since 1993.

http://en.rian.ru/mlitary_news/20120925/176212312.html

ARM-WAP

Ooit komt er nog een tijd dat 'men' zal beginnen de rijkdommen in Antarctica ontginnen...

Elzenga

Citaat van: SMI de Boer op 06/07/2011 | 17:58 uur
Volgens mij betekent regel 1 dat ruslanw wil dat het grondgebied bij de VN gaat komen
was dat maar zo....dat het een soort VN gebied wordt. Maar Rusland wil het bij het eigen grondgebied voegen. En dat willen meer landen rondom de pool. Dat maakt het een stuk complexer.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Europa en dus ook Den Haag.... graag meelezen!

Russia to build new naval bases in the Arctic

Published: 06 August, 2012, 16:51

Russia is going to build bases for the Navy and Border Guard Service along the northern sea route which connects the Atlantic and Pacific oceans, says Security Council chief Nikolay Partushev.

The location of the bases, in some of the most remote areas of the Arctic Sea, has already been drawn up, Patrushev told the council's meeting in Krasnoyarsk, Siberia, on Monday.

However, he says the work on getting them up and running is going slowly.

"It was suggested we set up a patrol group, organize sorties along the northern sea route and develop a respective legal base, however, a lot of that hasn't been done yet," Patrushev said, as cited by RIA-Novosti.

The five Arctic powers – Russia, Norway, the United States, Canada and Denmark – have been at odds over how to divide up the region, which is believed to hold huge oil and gas reserves. The dispute has been heating up as rising temperatures make sea ice melt, and provide access to deposits, while record high oil prices make offshore drilling in the Arctic more economic.

Under the United Nations Convention on the Law of the Sea, an economic zone belonging to a state is limited to 200 nautical miles from the coastline. However, that zone can be extended if a state proves that the continental shelf is a geological extension of the country's territory.

Since 2007, Russia has conducted several expeditions with the goal to prove that an underwater mountain range is part of its own landmass. Moscow has planned to submit its claim to redraw the map of the Arctic by 2013.

By 2020, Russia will deploy a combined-arms force – including military, border and coastal guard units – to protect its economic and political interests in the Arctic.

Earlier in July this year, after overseeing the start of construction of one of Russia's newest generation of submarines, President Vladimir Putin said: "The Navy is an instrument for defending our national economic interests, including in regions like the Arctic, which holds a rich concentration of bio-resources, as well as deposits of hydrocarbons and other natural resources."

http://rt.com/politics/arctic-ship-marine-base-969/

Enforcer

Citaat van: SMI de Boer op 06/07/2011 | 17:58 uur
Volgens mij betekent regel 1 dat ruslanw wil dat het grondgebied bij de VN gaat komen

Prima idee. Komt er geen oorlog en kunnen we de bijdrage aan de VN verlagen omdat het zichzelf kan bedruipen.

SMI de Boer

Volgens mij betekent regel 1 dat ruslanw wil dat het grondgebied bij de VN gaat komen
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Lex

Rusland vraagt VN om ruimere grenzen

NARYAN-MAR - Rusland vraagt de Verenigde Naties volgend jaar om een deel van de Noordpool bij zijn grondgebied te voegen. Vicepremier Sergej Ivanov zei dat woensdag.

Ik verwacht dat we volgend jaar een goed gefundeerde wetenschappelijke claim presenteren voor het verleggen van de grenzen op het Arctische continentaal plat'', zei hij tegen Russische persbureaus.

Ivanov sprak in de stad Naryan-Mar, die in de poolcirkel ligt, met wetenschapppers die de claim nu proberen te onderbouwen.

© ANP
Laatste update:  6 juli 2011 10:38

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 02/07/2011 | 20:54 uur
Duidelijk, al deel ik je visie niet m.b.t. de toekomst van de Russen. Ik denk dat ze er sneller bovenop zijn dan "we" denken. Daarbij hebben ze nu al een machtsmiddel (de gaskraan) om Europa als ze willen de duimschroeven aan te draaien en dan zou het in de toekomst ook nog eens zo kunnen zijn dat het tegenovergestelde gebeurt, namelijk dat het westen in Rusland de kraan open komt draaien. Is nu ondenkbaar, maar in een toekomstige wereld met steeds meer energieschaarste sluit ik het (uiteindelijk) niet uit. Er zijn gekkere dingen in het verleden gebeurt. Kortom, in mijn defensie-ogen zou ik meer rekening houden met de Russen dan jij, al steun ik je maritieme focus van de krijgsmacht als "we" er niet op alle fronten een sterke defensie op na wensen te houden.
we verschillen denk ik alleen in tijdspanne....ik verwacht niet dat de Russen zo snel een volwaardige militaire dreiging kunnen worden....voor Nederland. Als ze dat al überhaupt weer zullen worden. Ze zijn namelijk nu door de gasverkoop aan ons ook afhankelijk van Europa. Jij schat dat anders in.

Mocht dat in de toekomst wel gebeuren, ook ik kan die niet voorspellen, dan zal daar een reactie op volgen (hoop ik). De dingen die ik wel als realistisch en mogelijk zie heb ik vertaald naar mijn alternatieve opzet. En die zaken vind ik al serieus genoeg om het huidige afbraakbeleid enigszins terug te draaien.   

KapiteinRob

Duidelijk, al deel ik je visie niet m.b.t. de toekomst van de Russen. Ik denk dat ze er sneller bovenop zijn dan "we" denken. Daarbij hebben ze nu al een machtsmiddel (de gaskraan) om Europa als ze willen de duimschroeven aan te draaien en dan zou het in de toekomst ook nog eens zo kunnen zijn dat het tegenovergestelde gebeurt, namelijk dat het westen in Rusland de kraan open komt draaien. Is nu ondenkbaar, maar in een toekomstige wereld met steeds meer energieschaarste sluit ik het (uiteindelijk) niet uit. Er zijn gekkere dingen in het verleden gebeurt. Kortom, in mijn defensie-ogen zou ik meer rekening houden met de Russen dan jij, al steun ik je maritieme focus van de krijgsmacht als "we" er niet op alle fronten een sterke defensie op na wensen te houden.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 02/07/2011 | 20:28 uurOooohh, er is een akkoord. En zoals we weten, zijn akkoorden nog nooit opgezegd of gebroken..... Waar het mij natuurlijk om gaat, is dat men in Den Haag heeft gezegd dat we in en "vlak bij" Nederland immer veilig zouden zijn (een mening die jij overigens ook deelde voor zover ik me kan herinneren) en ik zie bij dit Noordpoolgedoe een eerste bevestiging dat e.e.a. in een relatief korte tijd zomaar anders zou kunnen worden.
En die ik nog steeds heb dus...Want Rusland...en eerder het Oostblok al (ruim tijdens de Koude Oorlog zelf al)...is verre van in staat een noemenswaardige conventionele bedreiging te vormen voor Nederland en Europa/EU. Nu en in de nabije toekomst. En heeft daar ook geen belang bij zover ik kan zien. Rusland is nog steeds bezig de afbraak een halt toe te roepen en eerste stappen te zetten bij de renovatie van een ernstig verzwakt land en krijgsmacht.

Wel zullen er spanningen mogelijk zijn...zoals ook nu rondom de Noordpool. Maar die zullen ook niet snel tot een militaire confrontatie leiden, wel tot wat koude oorlogachtige spanningen en taalgebruik. Ik verwacht dat de problemen aan de onderhandelingstafel zullen worden opgelost. Als de betrokken Westerse landen tenminste niet te gretig zijn en hun machtspositie te stevig willen uitspelen tegen het nog steeds verzwakte Rusland of teveel terugvallen in Koude Oorlog retoriek en denkbeelden (helaas nog veel Koude Oorlog politici in het zadel hier).

Ik ben zoals je weet tegen het huidige afbraakbeleid van defensie. Maar denk wel dat de door mij voorgestelde alternatieve opzet voldoende is om ook een Nederlands antwoord te hebben op dit soort broeiende conflicten.