nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

A.J.

#811
Nee, je overhemd in je broek dragen bij al die puntbuiken van de vloot ziet er goed uit zeker...

Daarbij is het overhemd over de broek dragen ideaal, het zit veel beter en is 10 keer makkelijker.

En hoe het er verder uitziet zal me jeuken, het is geen modeshow. Eea dient functioneel te zijn. Als je netjes moet trek je je DT maar uit de kast.

Admiral Halsey

#810
Citaat van: tentara71 op 18/01/2017 | 09:56 uur
Het hele BT zou van mij heel rap over de plint mogen. Ik vind het een aanfluiting.
Bij de KM hebben we een tenue, al jaren, dat vele malen beter, gebruiksvriendelijker en steviger is dan het BT en wel het US/NL woodland van de MARNS.
Dit is ook nog eens een tenue dat naar het menselijk lichaam is gesneden ipv die rechte pijpenla die BT wordt genoemd.

Als je dit tenue, waarvan je ook alles zelf kan repareren (knoopjes aannaaien heb je je eigen zakje naai voor) als BT had genomen was je van een hoop onvrede afgeweest. Je kunt een aversie hebben tegen camo. Goed, bestel het in marineblauw of khaki. In khaki ook veel beter dan marineblauw als je in de West er mee rond moet lopen. Nu is er een one-size-fits-no-one tenue aangekocht wat er niet uitziet (zeker met het hemd over de broek), slecht zit, te warm is in de West (of de zomer) en niet stevig is omdat de stof te dun is. Had men de stof gekozen die het KL-wintertenue heeft, was het stevigheidsissue opgelost maar was dat weer nóg warmer geweest. Het enige positieve aan het BT is dat het er beter uitziet dan het postbode-tenue, ook wel bekend als het BKT voor degenen die dat nog meegemaakt hebben.

Ik had nog liever gehad dat men bij het oude werktenue was gebleven.

Bedoel je daarmee het gevechtstenue van het Korps Mariniers?

Het Boordtenue heeft sinds 2011 wel wat verbeteringen ondergaan, zoals een beter pasvorm met een schouderpas en twee rugplooien, zie bijdrage op http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php/topic,21287.msg375534.html#msg375534.

Dat sommige marinemensen het BT maar niks vinden, dat heb je wel bij iedere bedrijfsoutfit. Hoe dan ook staat het netter wanneer het BT-jasje in de broek wordt gedragen, net als bij een gewone (werk)overhemd in de broek, dan wanneer het over de broek wordt gedragen. Draag je het BT-jasje over de broek, dan is het echt een blokvormig ding. Het boordtenue echt werkkleding die je ook wel in het civiele bedrijfsleven kunt gebruiken.

Citaat van: Flyguy op 18/01/2017 | 12:14 uur
CZSK wel; het korps, DDG etc., maar de vloot? Op de SARC periodes na heb ik nooit het idee dat daar veel gebeurt. Bovendien kunnen de werkzaamheden op een schip prima in het huidige kloffie, daar is geen hightech nieuw GVT voor nodig. Als het echt spannend wordt trekken ze toch een witte sok aan en een wit pak.

Zijn er dan ook nog steeds plannen om het huidige donkerblauwe BT door iets compleet nieuws te vervangen? Als het huidige BT nog steeds prima geschikt is voor werkzaamheden op het schip, zie ik geen enkele reden om het door iets nieuws te vervangen, hooguit wat verbeteringen aan het huidige BT zoals ik dat hier enkele postings terug ook noemde. Verder is het huidige BT nog maar 10 jaar in gebruik, om het dan al door iets nieuws te vervangen, lijkt mij overbodig.

Flyguy

Citaat van: tentara71 op 18/01/2017 | 11:29 uur
A.J., ik reageerde eerder op de opmerking dat CZSK niet zoveel operationeels doet.

Citaat weggevallen. My bad.

CZSK wel; het korps, DDG etc., maar de vloot? Op de SARC periodes na heb ik nooit het idee dat daar veel gebeurt. Bovendien kunnen de werkzaamheden op een schip prima in het huidige kloffie, daar is geen hightech nieuw GVT voor nodig. Als het echt spannend wordt trekken ze toch een witte sok aan en een wit pak.

A.J.

Citaat van: tentara71 op 18/01/2017 | 11:29 uur
A.J., ik reageerde eerder op de opmerking dat CZSK niet zoveel operationeels doet.

Citaat weggevallen. My bad.

Akkoord. Terechte lach dan iig.

MasterChief1971

A.J., ik reageerde eerder op de opmerking dat CZSK niet zoveel operationeels doet.

Citaat weggevallen. My bad.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

A.J.

Citaat van: tentara71 op 18/01/2017 | 08:42 uur
Hahahahahahahahahahaha!


Citaat
Planning
 
De projectplanning voorziet in uitgifte van de helmen in de periode eind 2018-2019 en van de kleding in de periode eind 2019-2022. Sessies met gebruikersvertegenwoordigers voor het inventariseren van operationele eisen zijn gepland in maart en april 2017. Draagproeven in het kader van de offerte-evaluatie zijn voor de helmen begin 2018 en voor de kleding eind 2018 gepland.

Bron: Mulan.

MasterChief1971

Het hele BT zou van mij heel rap over de plint mogen. Ik vind het een aanfluiting.
Bij de KM hebben we een tenue, al jaren, dat vele malen beter, gebruiksvriendelijker en steviger is dan het BT en wel het US/NL woodland van de MARNS.
Dit is ook nog eens een tenue dat naar het menselijk lichaam is gesneden ipv die rechte pijpenla die BT wordt genoemd.

Als je dit tenue, waarvan je ook alles zelf kan repareren (knoopjes aannaaien heb je je eigen zakje naai voor) als BT had genomen was je van een hoop onvrede afgeweest. Je kunt een aversie hebben tegen camo. Goed, bestel het in marineblauw of khaki. In khaki ook veel beter dan marineblauw als je in de West er mee rond moet lopen. Nu is er een one-size-fits-no-one tenue aangekocht wat er niet uitziet (zeker met het hemd over de broek), slecht zit, te warm is in de West (of de zomer) en niet stevig is omdat de stof te dun is. Had men de stof gekozen die het KL-wintertenue heeft, was het stevigheidsissue opgelost maar was dat weer nóg warmer geweest. Het enige positieve aan het BT is dat het er beter uitziet dan het postbode-tenue, ook wel bekend als het BKT voor degenen die dat nog meegemaakt hebben.

Ik had nog liever gehad dat men bij het oude werktenue was gebleven.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Admiral Halsey

Citaat van: Flyguy op 17/01/2017 | 23:23 uur
Kan niet zoveel aan verbeterd worden hoor qua brandveiligheid. Laat die lui lekker met dat blauwe tenue lopen, het enige wat voor hun uitmaakt is dat vetvlekken moeilijker opvallen, verder komen ze never nooit niet in de buurt van ook maar iets operationeels.

Het boordtenue wordt bij de Kon. Marine niet als gevechtskleding gebruikt, maar echt als werkkleding, net als in een bedrijf.  Van mij part hoeft het huidige boordtenue niet vervangen te worden door nieuwe pakken die ander krijgsmachtonderdelen wel krijgen en kan die nog wel decennia lang gebruikt worden. Aan het boordtenue kan verder wel wat aan verbeterd worden:

* Kniebescherming op de BT-broeken, veel werkbroeken hebben dat en die ontbreekt op de huidige BT-broek. Met als gevolg onnodige slijtage wanneer je op je knieën moet werken. Bij sommige marineschepen draagt het dekpersoneel een werkbroek van Helly Hansen met kniebescherming;
* Onhandige ritszakken op de borst vervangen door zakken met een klepje met klittenband of drukknopen, net als de zijzakken op de BT-broek;
* Betere naden, vooral de armsgatnaden van het jasje en de kontnaad van de broek;
* Slankere drukknopen op het BT-jasje, i.p.v. dikke zwarte drukknopen die gauw ergens achter blijven haken en snel stuk gaan;
* Wat dikkere stof dat minder snel slijt.

MasterChief1971

"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

A.J.

Invoering nieuwe pakken: 2019-2022.

Lex

Citaat van: Flyguy op 17/01/2017 | 23:23 uur
....., verder komen ze never nooit niet in de buurt van ook maar iets operationeels.
Daar zullen de meningen over verschillen.

Flyguy

Citaat van: Thomasen op 17/01/2017 | 23:04 uur
Voor de marine Is het allemaal wat minder spannend. Zit voor op brandveiligheid, daar zou best wat aan verbeterd kunnen worden.
Kan niet zoveel aan verbeterd worden hoor qua brandveiligheid. Laat die lui lekker met dat blauwe tenue lopen, het enige wat voor hun uitmaakt is dat vetvlekken moeilijker opvallen, verder komen ze never nooit niet in de buurt van ook maar iets operationeels.

dudge

Citaat van: Admiral Halsey op 17/01/2017 | 21:27 uur
Het huidige GVT-M93 waar het donkerblauwe Boordtenue (ingevoerd in 2006-2007) van de Koninklijke Marine van is afgeleid, werd begin jaren '90 ingevoerd. Al bijna 30 jaar in gebruik dus. Wat zijn de redenen dat de huidige basisjas met de twee schuin naar naar elkaar toe aflopende ritszakken op de borst en de basisbroek achterhaald zijn? Heeft dat met veranderende gevechtssituaties, veranderende operationele omstandigheden en modernere wapens en uitrusting te maken?

Voor de marine Is het allemaal wat minder spannend. Zit voor op brandveiligheid, daar zou best wat aan verbeterd kunnen worden.

Bij de landmacht is het meer, denk aan gewicht, scheurbestendigheid, sneldrogend, luchtigheid VS bescherming (planten, wildlife & bij MOUT). Daarnaast was de kniebeschermer nog niet echt uitgevonden irt plaatsing beenzakken, mist de elastische band etc. En dan heb ik het alleen nog over de broek gehad.

Admiral Halsey

#798
Citaat van: Thomasen op 17/01/2017 | 20:48 uur
Nee, want het huidige tenue is oud en achterhaald.

Het huidige GVT-M93 waar het donkerblauwe Boordtenue (ingevoerd in 2006-2007) van de Koninklijke Marine van is afgeleid, werd begin jaren '90 ingevoerd. Al bijna 30 jaar in gebruik dus. Wat zijn de redenen dat de huidige basisjas met de twee schuin naar naar elkaar toe aflopende ritszakken op de borst en de basisbroek achterhaald zijn? Heeft dat met veranderende gevechtssituaties, veranderende operationele omstandigheden en modernere wapens en uitrusting te maken?

dudge

Citaat van: Admiral Halsey op 17/01/2017 | 10:16 uur
Laat de defensie dan beter het huidige gevechtstenue (GVT-M93) jarenlang door blijven gebruiken. Uiteraard wel met wat aanpassingen en een beter camouflagepatroon.

Nee, want het huidige tenue is oud en achterhaald.