nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

Admiral Halsey

ook de Zweede marine gebruikt BoordTenue met de ROT op de voorzijde, zie ik op http://magazines.defensie.nl/allehens/2015/03/04-atalanta?utm_source=e-mailnieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Alle+Hens.

BoordTenue Zweedse marine met ROT aan de voorzijde (foto genomen tijdens missie Somalië Johan de Witt):




Oldenhave

Tja, nu is het 9 van de 10 keer ook amper te doen om te herkennen welke rang iemand heeft totdat je er bovenop staat. Ik herinner mij een oefening met het Hoofdkwartier Duits-Nederlands legerkorps waar we specifiek de opdracht kregen alle generaals te groeten: na vooral de Nederlandse generaals pas te hebben herkend toen ze al voorbij waren (en we eindelijk een glimp van de ROTs op te hebben gevangen) hebben we besloten iedereen dan maar te groeten. De Duitsers waren met hun ROT op de borst makkelijker te herkennen. Maargoed, perfect is het nooit: Als je volgehangen bent met BGU en al helemaal met rugzak dan zijn de ROT ook niet te lezen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook lui die hun naamlint aan de achterkant van hun veldpet naaien en op de achterkant van hun helm: het is nooit perfect.

Admiral Halsey

Citaat van: Huzaar1 op 08/04/2015 | 09:52 uur
Mode, niet meer of minder.
Domme keuze.

Echt een hele domme keuze, want je kunt dan niet meer van achteren of van opzij zien welke rang de militair bekleedt wanneer de ROT zich aan de voorzijde bevindt en niet meer bovenop de schouders.

Huzaar1

Citaat van: Admiral Halsey op 08/04/2015 | 08:43 uur
Wat is de reden om de ROT in het midden op de borst te plaatsen, i.p.v. bovenop de schouders?

Mode, niet meer of minder.
Domme keuze.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 07/04/2015 | 22:57 uur
Broek heeft soort van bretels begreep ik? Snapte dat niet helemaal.
ROT zitten in het midden, ook onbegrijpelijk.
pak kan bij de ellebogen en knieën worden versterkt.
Elastiek zit er al in,heeft klitteband zakken en is wel van Ten cate stof begreep ik. Is goed nieuws.
Ik hoop enkel nog dat de pasvormen gewoon goed zijn. Hele uitstraling hangt daar vanaf.

Grappig detail was dat hij kon melden dat eind jaren 80 de keus niet was gevallen op het Duitse flecktarn omdat de testsubjecten zich niet 'stoerder, zekerder' voelden overkomen dan bij onze strepen. Dat telde zwaar mee.

Klinkt redelijk als het US uniform. Ben benieuwd.

Admiral Halsey

Citaat van: Robert2 op 07/04/2015 | 23:19 uur
ROT in het midden ben ik (deels) met je eens, het is een trend en het heeft ook altijd op de bila gezeten. Maar ik zie welke problemen je zal tegenkomen.

Wat is de reden om de ROT in het midden op de borst te plaatsen, i.p.v. bovenop de schouders?

Robert2

Citaat van: Huzaar1 op 07/04/2015 | 22:57 uur
Broek heeft soort van bretels begreep ik? Snapte dat niet helemaal.
ROT zitten in het midden, ook onbegrijpelijk.
pak kan bij de ellebogen en knieën worden versterkt.
Elastiek zit er al in,heeft klitteband zakken en is wel van Ten cate stof begreep ik. Is goed nieuws.
Zeg me alsjeblieft dat je met klittenbandzakken de onderbeenzakken bedoeld, en niet de bovenbeen (harmonica) zakken. Dat zou een drama zijn.. Bretels zijn ideaal, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. ROT in het midden ben ik (deels) met je eens, het is een trend en het heeft ook altijd op de bila gezeten. Maar ik zie welke problemen je zal tegenkomen.

Wat betreft de kleur was het volgens mij ook de bedoeling dat de uiteindelijke versie donderder zou worden, want die zou op een grijze basisstof geprint worden ipv een witte stof tot nu toe.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 07/04/2015 | 22:44 uur
Wat bedoel je met KPU patroontje ipv NL leeuw?

Klinkt goed qua kleur. Ik ben en was ook helemaal niet overtuigd van al die lichte patronen.


Broek heeft soort van bretels begreep ik? Snapte dat niet helemaal.
ROT zitten in het midden, ook onbegrijpelijk.
pak kan bij de ellebogen en knieën worden versterkt.
Elastiek zit er al in,heeft klitteband zakken en is wel van Ten cate stof begreep ik. Is goed nieuws.
Ik hoop enkel nog dat de pasvormen gewoon goed zijn. Hele uitstraling hangt daar vanaf.

Grappig detail was dat hij kon melden dat eind jaren 80 de keus niet was gevallen op het Duitse flecktarn omdat de testsubjecten zich niet 'stoerder, zekerder' voelden overkomen dan bij onze strepen. Dat telde zwaar mee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 07/04/2015 | 22:30 uur
afgelopen week bij de beste man geweest die zich ermee bemoeit.
KPU patroontje wordt het hem ( onbegrijpelijk, ik heb het vel met de andere opties meegekregen ) NL/NL leeuw was imo veel serieuzer geweest, welke lading of waarde heeft het kpu logo nou?

Maargoed, patroon wordt wat donkerder dan nu, grijs gaat er wat uit. Project heeft lang stilgelegen.


Wat bedoel je met KPU patroontje ipv NL leeuw?

Klinkt goed qua kleur. Ik ben en was ook helemaal niet overtuigd van al die lichte patronen.

Huzaar1

afgelopen week bij de beste man geweest die zich ermee bemoeit.
KPU patroontje wordt het hem ( onbegrijpelijk, ik heb het vel met de andere opties meegekregen ) NL/NL leeuw was imo veel serieuzer geweest, welke lading of waarde heeft het kpu logo nou?

Maargoed, patroon wordt wat donkerder dan nu, grijs gaat er wat uit. Project heeft lang stilgelegen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Admiral Halsey

Citaat van: Robert2 op 07/04/2015 | 19:10 uur

Deze foto stond onder "Korte berichten" van het digitale KL blad. Ik snap niet de link tussen de foto en het onderwerp vrouwenkleding, ik lees net dat het GVT aan bod is gekomen. De groep die kijkt naar kleding voor vrouwen zal dus ook haar mening / input hebben gegeven voor het nieuwe GVT. Het lijkt er op dat er een definitieve keuze is gemaakt m.b.t. een apart PGU patroon.

Het lijkt mij dat de tweede pop op de foto van rechts gezien de vervanger draagt van het huidige GVT-M93 waar ook het BoordTenue van de Koninklijke Marine van is afgeleid. Is het huidige GVT-M93 voor man en vrouw gelijk? Ik weet wel dat de BoordTenue-uitvoering van de Koninklijke Marine voor man en vrouw gelijk zijn.

Robert2

#710

Deze foto stond onder "Korte berichten" van het digitale KL blad. Ik snap niet de link tussen de foto en het onderwerp vrouwenkleding, ik lees net dat het GVT aan bod is gekomen. De groep die kijkt naar kleding voor vrouwen zal dus ook haar mening / input hebben gegeven voor het nieuwe GVT. Het lijkt er op dat er een definitieve keuze is gemaakt m.b.t. een apart PGU patroon.

Robert2

Enige tijd geleden werd er door Dutch Defence Press een nieuwsbericht geschreven over een samenwerking tussen NFM en Sagem voor het VOSS project. Dit is vertraagd, omdat er financiele gegevens zijn gestolen uit een auto. Nu blijkt dat dezelfde samenwerking tussen de twee bedrijven een contract voor enkele duizenden orders heeft gewonnen bij de Franse collega's. Bron

Admiral Halsey

#708
Citaat van: Robert2 op 23/01/2015 | 12:48 uur
Niet in het donkerblauw maar er is een paar jaar geleden al ontwerpseisen uitgekomen. Niks is helemaal definitief maar ik zou dit topic doorspitten als ik jou was.

Op http://bit.ly/1EuRaz9 zie ik helemaal rechts op de foto dat een bemanningslid van Zr.Ms. Rotterdam tijdens een missie in West-Afrika in 2013 al het eventueel nieuw in te voeren DOKS-tenue draagt, de jas die hij daar draagt, ziet er wat anders uit dan de huidige jas/overhemd BT dat gebaseerd is op GVT M93. Dezelfde foto, maar dan in een lagere resolutie, staat helemaal onderaan.

Op https://www.scribd.com/doc/102457163/104995-00-Jas-en-Broek-Basis-Vlamwerend-en-Insectenwerend kun je de technische gegevens met afbeeldingen (bovenste afbeelding) bekijken van het DOKS. Daarin is duidelijk te zien dat de borstzakken met schuinlopende ritssluiting op het voorpand van het huidige BT-jasje (Basisjas GVT M93) plaats zal maken voor borstzakken met weer een klepje. I.p.v. de klassieke knoopsluitingen op de manchetten aan de mouwuiteindes zal daar klittenband voor gebruikt worden. Ook de klassieke overhemdenkraag van het huidige BT-jasje zal verdwijnen en vervangen worden door een rechtopstaande mandarijn kraag. De schuifpassanten met R.O.T. op de schouders zullen ook verdwijnen. Daarvoor in de plaats komt er een schuifpassant met R.O.T. aan de borstzijde.

Wie weet, zal dit geheel nieuwe DOKS-BoordTenue wel tijdens de aankomende Marinedagen gepresenteerd worden, ik ben benieuwd. Maar of ik dat mooier vind dan het huidige BT, is maar de vraag.

Admiral Halsey

Citaat van: Robert2 op 23/02/2015 | 20:54 uur
Ik weet niet of je wel of niet bij de Marine werkt en ik heb werkelijk waar geen idee of je zomaar een niet verstrekte broek aan mag trekken.

Ik werk niet bij de Koninklijke Marine, maar op een werkproject van een zorginstelling. Ik draag graag donkerblauwe werkkleding puur uit liefhebberij en affiniteit c.q. betrokkenheid met de Koninklijke Marine en scheepvaart in het algemeen. Deze werkkleding die ik draag, bestaat uit donkerblauwe PortWest-werkbroeken in combinatie met donkerblauwe BT-jasjes of met andere type donkerblauwe werkoverhemden. Tijdens de Marinedagen en andere maritieme evenementen waar de Koninklijke Marine aan deelneemt, zal ik zeker geen BT-jasjes dragen om verwarring en problemen te voorkomen.