nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

Robert2

Citaat van: Admiral Halsey op 23/02/2015 | 19:31 uur
Zo levert PortWest bijv. werkbroeken met verstevigingsvlakken op slijtagegevoelige plekken (zitvlak, knieën), bijv. de Action Trousers S887 (zie onderstaande afbeelding). De  BT-broek heeft  als nadeel dat er geen kniestukken op genaaid zijn waaronder je kniekussens kunt schuiven wanneer je op je knieën moet werken, terwijl mijn PortWest SS887 Action Trousers-werkbroeken dat wel hebben en ook meer zakken voor en achter hebben. Hoe dan ook, vind ik dat deze PortWest-werkbroeken die ik draag, een wat stoerdere en een wat meer militaire c.q. maritieme uitstraling hebben dan de BT-broeken.
Ik weet niet of je wel of niet bij de Marine werkt en ik heb werkelijk waar geen idee of je zomaar een niet verstrekte broek aan mag trekken.

Admiral Halsey

Citaat van: Robert2 op 23/02/2015 | 19:06 uur
Dat een uniform slijtage vertoond is niks mis mee, kijk maar naar de KL uniformen van diegenen die langer in het vak zitten. Dit was gewoon puur het "ik wil ook een aparte camo" punt, waar ze helemaal in zijn doorgeslagen in de V.S. "We wanted to choose colors that would be distinctive to our naval service, to give our Sailors a recognizable uniform apart from other services and appropriate to the maritime environment."

Onzin dus en helemaal nergens voor nodig, want ze snijden zichzelf er mee in de vingers. Op onderzeeërs bijvoorbeeld droegen ze gewoon effen blauwe uniformen en helikopter piloten ook gewoon een uniform in een effen kleur. Weer een extra logistieke lijn die je mag aanleggen.. Als het uniform (te) snel sporen van slijtage laat zien dan zorg je maar dat je het geld steekt in het aanbrengen van verstevigingsvlakken. En kreukels hoort sowieso niks uit te maken, want je werkt in dat pak, het is geen gala waar je naar toe gaat.

Zo levert PortWest bijv. werkbroeken met verstevigingsvlakken op slijtagegevoelige plekken (zitvlak, knieën), bijv. de Action Trousers S887 (zie onderstaande afbeelding). De  BT-broek heeft  als nadeel dat er geen kniestukken op genaaid zijn waaronder je kniekussens kunt schuiven wanneer je op je knieën moet werken, terwijl mijn PortWest SS887 Action Trousers-werkbroeken dat wel hebben en ook meer zakken voor en achter hebben. Hoe dan ook, vind ik dat deze PortWest-werkbroeken die ik draag, een wat stoerdere en een wat meer militaire c.q. maritieme uitstraling hebben dan de BT-broeken.

Robert2

Citaat van: Admiral Halsey op 22/02/2015 | 21:35 uur
De reden dat Amerikanen aan boord van marineschepen camo-boordtenues dragen, is het volgende, lees ik op http://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=16603:

Dus niet om de camouflage op zich vanwege tactische redenen, dat is bij de marine aan boord niet nodig, maar om slijtageplekken en verf- en olievlekken te verhullen, zodat dit werktenue langer gedragen kan worden. Bij donkerblauwe BT's zoals bij ons en ook bij andere buitenlandse marines, vallen slijtageplekken en verfvlekken veel meer op.
Dat een uniform slijtage vertoond is niks mis mee, kijk maar naar de KL uniformen van diegenen die langer in het vak zitten. Dit was gewoon puur het "ik wil ook een aparte camo" punt, waar ze helemaal in zijn doorgeslagen in de V.S. "We wanted to choose colors that would be distinctive to our naval service, to give our Sailors a recognizable uniform apart from other services and appropriate to the maritime environment."

Onzin dus en helemaal nergens voor nodig, want ze snijden zichzelf er mee in de vingers. Op onderzeeërs bijvoorbeeld droegen ze gewoon effen blauwe uniformen en helikopter piloten ook gewoon een uniform in een effen kleur. Weer een extra logistieke lijn die je mag aanleggen.. Als het uniform (te) snel sporen van slijtage laat zien dan zorg je maar dat je het geld steekt in het aanbrengen van verstevigingsvlakken. En kreukels hoort sowieso niks uit te maken, want je werkt in dat pak, het is geen gala waar je naar toe gaat.

Admiral Halsey

De reden dat Amerikanen aan boord van marineschepen camo-boordtenues dragen, is het volgende, lees ik op http://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=16603:

CitaatWhy these colors?
By using colors that are traditional Navy colors, we continue to uphold our naval heritage, while
giving our Sailors a uniform that is much more practical for our working environment.

Why the 'camouflage' pattern?
The concept uniforms are not intended to be 'camouflage' uniforms as is the case with similarly patterned uniforms of the other services. We have no need for camouflage. However, by learning from our past working uniforms as well as the uniforms from other services, the Navy realized that a solid cover uniform shows heavy wear areas much more predominantly than a multicolored pattern.

The solid color uniforms also show wrinkles in the fabric more predominantly, and often a small stain or spot of paint renders a solid colored uniform not wearable. A multicolored uniform alleviates those problems, as well.

Dus niet om de camouflage op zich vanwege tactische redenen, dat is bij de marine aan boord niet nodig, maar om slijtageplekken en verf- en olievlekken te verhullen, zodat dit werktenue langer gedragen kan worden. Bij donkerblauwe BT's zoals bij ons en ook bij andere buitenlandse marines, vallen slijtageplekken en verfvlekken veel meer op.

Robert2

Citaat van: Admiral Halsey op 23/01/2015 | 11:58 uur
Zijn er al foto's van het nieuwe donkerblauwe DOKS-uniform dat het huidige BT moet gaan vervangen? Ik ben benieuwd.
Niet in het donkerblauw maar er is een paar jaar geleden al ontwerpseisen uitgekomen. Niks is helemaal definitief maar ik zou dit topic doorspitten als ik jou was.

Admiral Halsey

Citaat van: Robert2 op 22/01/2015 | 14:04 uur
Je mag al blij zijn als je aan het einde van het jaar in een nieuw, marine blauw uniform rondloopt. De gedachte achter DOKS is ook dat er niet alleen gemoderniseerd wordt, maar er ook meer gestroomlijnd wordt. Ga je naar een gebied waar het groen/ grijs is krijg je het woodland pak mee, met een lichtere stof variant voor de jungle. Ga je drogere gebieden krijg je het desertpak mee. That's it.

Zijn er al foto's van het nieuwe donkerblauwe DOKS-uniform dat het huidige BT moet gaan vervangen? Ik ben benieuwd.

Robert2

#700
Citaat van: Admiral Halsey op 20/01/2015 | 22:04 uur
Het invoeringsgtraject van het BT was in de tijd dat de kabinetten Balkenende 1 en 2 ook flink moesten bezuinigen. Toch zou ik het een goed idee vinden om alsnog een khaki-uitvoering van het BT in te voeren voor gebruik in tropische gebieden.
Gaat er niet komen, ga daar maar van uit. Je mag al blij zijn als je aan het einde van het jaar in een nieuw, marine blauw uniform rondloopt. De gedachte achter DOKS is ook dat er niet alleen gemoderniseerd wordt, maar er ook meer gestroomlijnd wordt. Ga je naar een gebied waar het groen/ grijs is krijg je het woodland pak mee, met een lichtere stof variant voor de jungle. Ga je drogere gebieden krijg je het desertpak mee. That's it.

Admiral Halsey

#699
Citaat van: Lex op 20/01/2015 | 21:20 uur
Het was een geld kwestie.

Het invoeringsgtraject van het BT was in de tijd dat de kabinetten Balkenende 1 en 2 ook flink moesten bezuinigen. Toch zou ik het een goed idee vinden om alsnog een khaki-uitvoering van het BT in te voeren voor gebruik in tropische gebieden.

Lex

Citaat van: Admiral Halsey op 20/01/2015 | 19:39 uur
Voordat het BT in 2006 werd ingevoerd, droeg het vlootpersoneel in de tropen een khaki-uniform. Dat werd afgeschaft met de invoering van het donkerblauwe BT. Om in de tropen in donkerblauwe BT-kleding te lopen, is eigenlijk veel te warm. Wat is de reden dat het khaki-tropenuniform niet naast het donkerblauwe BT kon bestaan, dat het werd afgeschaft en dat er geen BT in khaki-uitvoering voor in de tropen is gekomen? Ik vind dat erg jammer, want khaki past in de tropen. Terwijl het Korps Mariniers de khaki-uniformen wel behouden hebben en er wel GVT-kleding bestaat in woestijn-uitvoering (dessert camo), GVT waar het BT van is afgeleid.
Het was een geld kwestie.

Admiral Halsey

#697
Voordat het BT in 2006 werd ingevoerd, droeg het vlootpersoneel in de tropen een khaki-uniform. Dat werd afgeschaft met de invoering van het donkerblauwe BT. Om in de tropen in donkerblauwe BT-kleding te lopen, is eigenlijk veel te warm. Wat is de reden dat het khaki-tropenuniform niet naast het donkerblauwe BT kon bestaan, dat het werd afgeschaft en dat er geen BT in khaki-uitvoering voor in de tropen is gekomen? Ik vind dat erg jammer, want khaki past in de tropen. Terwijl het Korps Mariniers de khaki-uniformen wel behouden hebben en er wel GVT-kleding bestaat in woestijn-uitvoering (dessert camo), GVT waar het BT van is afgeleid.

A.J.

Citaat van: Diesel op 12/12/2014 | 15:28 uur
Er is een KPU nieuwsbrief over het nieuw 'model'. Kan het alleen niet meer terugvinden. Een van de wijzigingen was ook dat de ROT meer naar voren zijn verplaats en niet meer bovenop de schouder. De GVT broek is toen ook aangepast, verbandzakje is toen bv iets groter gemaakt.

Aha, heb ik gemist. Maar ik heb nog steeds de oude modellen en die krijg ik ook steevast terug uit de ruiling.

Admiral Halsey

#695
Het gaat dus vooral om verbeteringen van het draagcomfort en zijn er voor 2011 ook al enkele wijzigingen in het BT-2006 doorgevoerd? Inderdaad merk ik ook dat de BT-jassen van het oudere model voor 2011 die ik zelf ook thuis en op mijn werk draag, maar een matig tot redelijk draagcomfort hebben. Zeker wanneer je daar een hemd en een T-shirt daar onder hebt zitten, voel je dat in de nek en in de bovenrug.


In de onderstaande afbeelding staat het volgende:
CitaatIn de toekomst staan er nog meer wijzigingen op het programma. Voordat die doorgevoerd kunnen worden, moeten zij eerst getest worden door onder andere een draagproef te organiseren.

Is het al bekend welke wijzigingen dat zullen zijn?

Diesel

Toch nog iets erover kunnen vinden, is een KPU nieuwsbrief van 2010 geweest.

Diesel

Citaat van: Admiral Halsey op 11/12/2014 | 20:44 uur
Wat was de reden voor het invoeren van het nieuwe model BT-jasje met de rugnaden en kan ik daar nog wat documentatie over vinden, hebben deze aanpassingen wellicht met het draagcomfort te maken? Terwijl de voorzijde en de mouwen van het nieuw model jasje, zover ik weet, wel exact hetzelfde zijn gebleven. Je weet wel de voorzijde met die markante borstzakken waarvan de bovenzijdes een hoek maken met de horizontale naadlijn op de borst pal onder de twee klittenbandvlakken.

Er is een KPU nieuwsbrief over het nieuw 'model'. Kan het alleen niet meer terugvinden. Een van de wijzigingen was ook dat de ROT meer naar voren zijn verplaats en niet meer bovenop de schouder. De GVT broek is toen ook aangepast, verbandzakje is toen bv iets groter gemaakt.

Admiral Halsey

Citaat van: A.J. op 11/12/2014 | 22:15 uur
Gewoon een andere fabrikant, lees goedkoper. Verder niet teveel achter zoeken met "vernieuwde" modellen enzo.

Ik dacht dat vernieuwde modellen van het BT-2006 te maken heeft met aanpassingen die wellicht toegepast zullen worden in het geheel nieuwe tenue (DOKS) dat over enkele jaren ingevoerd zal moeten worden.