nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

Fuse71

Niet geheel waar.
De bonden maken zich nu druk om het uitzendings tenue, dus bijv. Desert of Jungle.
Het NL woodland tenue is sowieso aan vervanging toe maar heeft absoluut geen prio en gaan we voorlopig nog niet zien.
Leuk dat digitale patroon enzo maar tegen de tijd dat we het ook daadwerkelijk hebben dan is het alweer verouderd.
Hetzelfde als bij het huidige pak wat in 1993 ingevoerd is maar al in de jaren 80 sprake van was.

Gewoon van de plank kopen, niet dat domme gedoe met zelf ontwerpen/maken, ontwikkelen, beproeven, aanpassen, etc etc.
Koop een paar alternatieven die in de basis voldoen aan de specificaties en dan testen en het beste exemplaar aanschaffen.

dudge

Citaat van: Fuse71 op 04/01/2014 | 20:02 uur
Het beste materiaal is natuurlijk mooi maar laten we ons EERST eens druk maken over kloppende maatvoering en een daadwerkelijke voorraad.
Dat is mijn inziens een nog groter probleem dan de evt. brandveiligheid van een tenue.


Daarom is dit toch het ideale moment. Er is geen voorraad oude kleding waar wat mee gedaan moet worden...

Fuse71

Het beste materiaal is natuurlijk mooi maar laten we ons EERST eens druk maken over kloppende maatvoering en een daadwerkelijke voorraad.
Dat is mijn inziens een nog groter probleem dan de evt. brandveiligheid van een tenue.

A.J.

Citaat van: Thomasen op 04/01/2014 | 15:57 uur
Ik denk dat de brandvertragende eigenschappen zeker voor de Marine van grote waarde kunnen zijn.

Absoluut, en als dat een doorslaggevende factor is en die alleen maar haalbaar is met ten Cate stof moet daar ook serieus naar gekeken worden bij de toekomstige pakken.

De huidige tenueën zijn simpelweg niet gemaakt van ten Cate's wondermateriaal.

Robert2

Citaat van: NLTactical op 04/01/2014 | 15:34 uur
Dit snap ik niet echt. Het zou toch juist de bedoeling moeten zijn dat iedereen in TenCate loopt, zo te horen het beste spul, dus dan zou je ook je leger daarmee moeten bemiddelen.

Vraagje??

Denken jullie dat dit ook probleem ook dalijk met het nieuwe NFP patroon zal voorkomen, of wordt dan gelijk de keuze gemaakt voor TenCate Defender-M. Is er ook al wat nieuws bekent over het VOSS-Project?? De keuze tussen Plate-Carrier en los gevechtsvest/schervenvest al gemaakt??
Niks bekend zover ik weet.. M.b.t. brandwerend, dat kan zowel in de stof zelf verwerkt worden (Defender-M) of geimpregneerd worden, net zoals bij een bilaminaat zeg maar, waar de regendruppels op de stof komen te liggen. Het eerste gaat langer mee dan het tweede natuurlijk, maar ja hoe dat geregeld zal worden straks durf ik niet te zeggen.

dudge

Citaat van: A.J. op 04/01/2014 | 15:50 uur
Er is idd wel het eea op het huidige materiaal aan te merken, maar gehuil over brandvertragend etc. wil ik niet horen. Dat interesseerde ze ook geen flikker toen er allerlei peppie meuk zelfstandig aangeschaft werd. En de stof is gewoon voldoende brandvertragend, dat ten Cate beter uit de bus komt zal zo zijn.

Ik denk dat de brandvertragende eigenschappen zeker voor de Marine van grote waarde kunnen zijn.

dudge

Citaat van: A.J. op 04/01/2014 | 15:12 uur
Ik vind het nogal overtrokken berichtgeving... De pakken komen van dezelfde leverancier waar de huidige meuk ook vandaan komt... Het is niet zo dat iedereen in Nederland in ten Cate loopt en de lui die op uitzending gaan plotseling een ander goedkoop chinees pak aangemeten krijgen.

De berichten zijn ook vooral slim gespeeld. Waarschijnlijk zagen ze de bui al hangen vwb het nieuwe tenue, en hebben nu handig ingespeeld op de Mali missie op eea voor elkaar te krijgen.

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 04/01/2014 | 15:26 uur
De berichtgeving moet gewoon breder. Grosmodo lopen we n.m.m. in belabberde kwaliteit uniformen. De drukknopen sluiten snel niet meer goed en vliegen er snel af, klitteband laat los en "hecht" snel minder, de handel verkleurt rap in de was. En dan heb ik het nog maar niets eens over uitrustingsstukken als het tamelijk zware scherfvest op missie daar waar bezoekende hotemetoten, BSB en ook buitenlandse militairen aanmerkelijk lichtere, makkelijk(er) te dragen vesten om hebben...

Er is idd wel het eea op het huidige materiaal aan te merken, maar gehuil over brandvertragend etc. wil ik niet horen. Dat interesseerde ze ook geen flikker toen er allerlei peppie meuk zelfstandig aangeschaft werd. En de stof is gewoon voldoende brandvertragend, dat ten Cate beter uit de bus komt zal zo zijn.

A.J.

Citaat van: NLTactical op 04/01/2014 | 15:34 uur
Dit snap ik niet echt. Het zou toch juist de bedoeling moeten zijn dat iedereen in TenCate loopt, zo te horen het beste spul, dus dan zou je ook je leger daarmee moeten bemiddelen.

Onzin, is gewoon een aanbesteding. Daarbij maakt ten Cate alleen de stof, niet het pak zelf.

NLTactical

Citaat van: A.J. op 04/01/2014 | 15:12 uur

Ik vind het nogal overtrokken berichtgeving... De pakken komen van dezelfde leverancier waar de huidige meuk ook vandaan komt... Het is niet zo dat iedereen in Nederland in ten Cate loopt en de lui die op uitzending gaan plotseling een ander goedkoop chinees pak aangemeten krijgen.


Dit snap ik niet echt. Het zou toch juist de bedoeling moeten zijn dat iedereen in TenCate loopt, zo te horen het beste spul, dus dan zou je ook je leger daarmee moeten bemiddelen.

Vraagje??

Denken jullie dat dit ook probleem ook dalijk met het nieuwe NFP patroon zal voorkomen, of wordt dan gelijk de keuze gemaakt voor TenCate Defender-M. Is er ook al wat nieuws bekent over het VOSS-Project?? De keuze tussen Plate-Carrier en los gevechtsvest/schervenvest al gemaakt??

Ik vind het maar een triest verhaal dat onze militairen het goedkoopste spul krijgen, we hebben al niet zo'n groot leger, en dan nog (schijnbaar) slechte uitgerust ook. ( Ik ben geen militair dus vandaar schijnbaar want weet 't niet)
Daarnaast kiezen zelf de Amerikanen voor Nederlands product, dan moet t wel goed wezen, daarnaast ook week goed voor Nederlandse economie, beetje geld erin steken.

KapiteinRob

De berichtgeving moet gewoon breder. Grosmodo lopen we n.m.m. in belabberde kwaliteit uniformen. De drukknopen sluiten snel niet meer goed en vliegen er snel af, klitteband laat los en "hecht" snel minder, de handel verkleurt rap in de was. En dan heb ik het nog maar niets eens over uitrustingsstukken als het tamelijk zware scherfvest op missie daar waar bezoekende hotemetoten, BSB en ook buitenlandse militairen aanmerkelijk lichtere, makkelijk(er) te dragen vesten om hebben...

A.J.

Ik vind het nogal overtrokken berichtgeving... De pakken komen van dezelfde leverancier waar de huidige meuk ook vandaan komt... Het is niet zo dat iedereen in Nederland in ten Cate loopt en de lui die op uitzending gaan plotseling een ander goedkoop chinees pak aangemeten krijgen.

Robert2

Citaat van: Kapitein Rob op 04/01/2014 | 13:47 uur
Laten we vooral niet vergeten dat je ook wat kan vinden van de uniformen die we "in ons dagelijks militaire werk" en eerdere/ andere uitzendingen aan hebben. Ik vind dat namelijk, voor zover ik er ervaring mee heb, over het algemeen ook van "matige kwaliteit".
Dat spreekt de politiek verder niet zoveel aan, nu er weer militairen op een gevaarlijke(re) uitzending gaan valt het meer in de spotlights. Het zal de politiek jeuken dat de huidige dagelijkse pakken een ruim 20 jaar oud ontwerp zijn.

KapiteinRob

Laten we vooral niet vergeten dat je ook wat kan vinden van de uniformen die we "in ons dagelijks militaire werk" en eerdere/ andere uitzendingen aan hebben. Ik vind dat namelijk, voor zover ik er ervaring mee heb, over het algemeen ook van "matige kwaliteit".

Robert2

Mali-missie in matig pak

Charles Sanders
DEN HAAG -
Militairen en defensievakbonden noemen de gevechtspakken waarmee Nederlandse troepen vanaf maandag naar Mali worden uitgezonden van inferieure kwaliteit.


Er zijn veel betere en minder brandgevoelige stoffen, zo stellen zij, maar uit financiële overwegingen is gekozen voor minderwaardige en veelal in China gefabriceerde uniformen.
NAVO-bondgenoten laten hun gevechtspakken maken van Defender M. Dit product van het Almelose TenCate kwam telkens als beste uit de bus. Zelfs het Amerikaanse Pentagon heeft die Nederlandse textiel uitverkoren.
Jean Debie, voorzitter van de Vakbond voor Burger en Militair defensiepersoneel (VBM): ,,Het zegt genoeg dat Amerikanen, die voor hun defensie bijna uitsluitend werken met de eigen industrie, dit bedrijf uit Almelo kiezen."
Bitter
Tijdens een recent bezoek aan de Patrioteenheid in Zuid-Turkije lieten militairen hun ongenoegen blijken. ,,Bij een raketinslag en brand is het gevechtspak de allerlaatste beschermingsfactor. Dan telt elke vertragingsseconde. Bitter om te constateren dat Amerikaanse collega's wel goed zijn uitgerust."
Voorzitter Jan Kleian van militaire vakbond ACOM is op de hoogte van de problematiek. ,,Geld mag nooit doorslaggevend zijn als het om de bescherming van militairen gaat die straks in Mali werken."
De stof van TenCate is tot tweemaal toe door de Dienst Materieel Organisatie (DMO) onderzocht. Volgens bronnen bij Defensie werd daarbij textiel achtergehouden en doorgespeeld aan China en Indonesië met de vraag of dezelfde kwaliteit kon worden geleverd.
Een woordvoerder van het ministerie van Defensie stelt dat de Mali-gevechtspakken zijn getest door TNO. ,,Misschien is Defender M een beter product, maar ook het huidige uniform voldoet aan de eisen", aldus Defensie.
De eerste veertien Nederlandse militairen vertrekken maandag naar Mali. De andere 350 komen in maart aan.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22185227/__Militair_in_matig_pak__.html

Betreft de helm..

Nieuwe helm verlicht werk militairen

19 december 2013, 16.54 uur
De lichtgewicht helm van Protension Composites. Foto: Ministerie van DefensieDe firma Protension Composites heeft gisteren een nieuwe gevechtshelm gepresenteerd die 35% minder weegt dan de huidige. Ondanks de gewichtsvermindering beschermt het lichtgewicht exemplaar even goed als de huidige helm.

400 gram minder
Omdat minder gewicht van groot belang is voor militairen te voet, streefde Protension Composites uit Delft naar een reductie van 40%. Dit is uiteindelijk 35% geworden, met behoud van de ballistische beschermingseisen. De gewichtsvermindering komt neer op 400 gram. De gewichtsreductie draagt bij aan de ontlasting van de hoofd- en nekspieren. Militairen blijven hierdoor langer fit en hebben zo minder kans op blessures.

Optimaal patroon
De nieuwe helm is gemaakt van supervezel Dyneema van DSM. Protension Composites gebruikt een  innovatieve productietechniek waarmee de vezels in een optimaal patroon gelegd wordt. Hierdoor wordt op materiaal en dus op gewicht bespaard. Er zijn enkele tientallen testhelmen geproduceerd waarop schietproeven zijn uitgevoerd. De helm is ook voorzien van een stabieler en comfortabeler binnenwerk. Door deze ontwikkeling heeft de militair in de toekomst een zorg minder aan zijn hoofd.

Defensie Light
De helm is voortgekomen uit de Defensie Innovatie Competitie van 2011. Het thema was toen 'Defensie Light'. Het Nederlandse bedrijfsleven werd gevraagd om met gewichtbesparende ideeën te komen. De ingediende projecten varieerden van lichtgewicht robotlastendragers tot innovatieve keramische pantsering, maar Protension Composites won de wedstrijd. De hoofdprijs was een contract met Defensie om de helm verder door te ontwikkelen, ter waarde van € 200.000. Defensie bekijkt welke stappen kunnen worden genomen voor een vervolg op het huidige contract.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/12/19/46210205/Nieuwe_helm_verlicht_werk_militairen