nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

onderofficier

Citaat van: dudge op 07/07/2011 | 15:37 uur
Citaat van: onderofficier op 07/07/2011 | 15:28 uur
Citaat van: dudge op 07/07/2011 | 15:06 uur
Citaat van: Viking21B op 07/07/2011 | 15:01 uur
Ze zijn hier al jaren lang mee bezig dus dat geld is toch al voor het merendeel uitgegeven.
Verder de gedachte achter een " eigen camo " zou idd goed kunnen wezen dat wij daardoor duidelijk herkenbaar zijn als NL en
daardoor niet verward, kunnen, worden met bv de yanken (met alle gevolgen vandien :dead:)
Het zijn bondgenoten, en daarnaast lijkt ons tenue nu ook niet op dat van de Amerikanen, dus lijkt me een oplossing voor een niet-bestaand probleem.
Dat van de mariniers (en ondersteunde eenheden) is het Amerikaans tenue.
Het zal sneu zijn als er op "onze jongens" een aanslag zal worden gepleegd als men Amerikanen wilde treffen...bondgenoot of niet!

Woodland? Welke Amerikaanse eenheid loopt daar nog in? Meeste is overgegaan op ACU, ABU en MARPAT (die laatste is mooi spul).

Lees op wikipedia dat er nog een een zeer beperkt aantal eenheden in loopt. Na october alleen de seals nog.

Dus er lopen nog Amerikaanse eenheden in én er blijven nog Amerikaanse eenheden in lopen..............   ;)

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ipkiss

Citaat van: Viking21B op 07/07/2011 | 15:01 uur
Ze zijn hier al jaren lang mee bezig dus dat geld is toch al voor het merendeel uitgegeven.
Verder de gedachte achter een " eigen camo " zou idd goed kunnen wezen dat wij daardoor duidelijk herkenbaar zijn als NL en
daardoor niet verward, kunnen, worden met bv de yanken (met alle gevolgen vandien :dead:)

Ik dacht dat camouflage een ander doel had als duidelijk herkenbaar zijn....
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

onderofficier

Citaat van: dudge op 07/07/2011 | 15:06 uur
Citaat van: Viking21B op 07/07/2011 | 15:01 uur
Ze zijn hier al jaren lang mee bezig dus dat geld is toch al voor het merendeel uitgegeven.
Verder de gedachte achter een " eigen camo " zou idd goed kunnen wezen dat wij daardoor duidelijk herkenbaar zijn als NL en
daardoor niet verward, kunnen, worden met bv de yanken (met alle gevolgen vandien :dead:)

Het zijn bondgenoten, en daarnaast lijkt ons tenue nu ook niet op dat van de Amerikanen, dus lijkt me een oplossing voor een niet-bestaand probleem.

Dat van de mariniers (en ondersteunde eenheden) is het Amerikaans tenue.

Het zal sneu zijn als er op "onze jongens" een aanslag zal worden gepleegd als men Amerikanen wilde treffen...bondgenoot of niet!
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Viking31B

Ze zijn hier al jaren lang mee bezig dus dat geld is toch al voor het merendeel uitgegeven.
Verder de gedachte achter een " eigen camo " zou idd goed kunnen wezen dat wij daardoor duidelijk herkenbaar zijn als NL en
daardoor niet verward, kunnen, worden met bv de yanken (met alle gevolgen vandien :dead:)

HAskHGP9

Ik vind het een ontzettend mooi tenue. Maar te zien aan de andere reacties is dat vooral een kwestie van smaak.  :devil:

Of het ook goed werkt, zal toch echt uitgewezen moeten worden door tests in de praktijk.

En waarom geld hieraan besteden? Omdat kleding nu eenmaal slijt, en toch vervangen moet worden. Dus af en toe je tenue aanpassen aan taakstelling en eisen van de gebruikers is toch heel logisch? Ik ben hartstikke blij dat die stomme broekriem verdwijnt, wat mij betreft niet alleen uit het ops-tenue.

HAskHGP9

#26
Citaat van: yelloow op 07/07/2011 | 11:30 uur
Weet iemand waarvan het huidige vlootpak gemaakt is ? Mij is ooit verteld dat dit ook brandvertragend werkt. Heb daar zo mijn twijfels over na heel vaak wassen..

Voornamelijk van katoen (?), en katoen brandt niet. Dus is in zekere zin brandvertragend ;).

Michelvh

Jezus wat lelijk zeg! sorry voor de directe afkraking van het nieuwe tenue, maar dit vind ik echt niet mooi. Dat wat we nu hebben is toch goed!? En waarom weer geld aan zoiets besteden?


yelloow

Weet iemand waarvan het huidige vlootpak gemaakt is ? Mij is ooit verteld dat dit ook brandvertragend werkt. Heb daar zo mijn twijfels over na heel vaak wassen..

Ipkiss


-veel Amerikaanse gevechtskleding maakt gebruik van Drifire, en overigens ook van Defender van Ten Cate:
bron: www.soldiersystems.net

TenCate has developed a new version of the FR Defender M fabric which enhances durability. It will be used on new production of the USMC's Flame Resistant Organizational Gear (FROG) ensemble. Troops in Afghanistan have been particularly hard on their uniforms due to the austere, mountainous environment so the new fabric is a welcome addition to the combat uniform.

Ik snap nog steeds niet waarom we weer veel tijd en moeite steken in het ontwikkelen van een eigen patroon, waardoor dus ook een hele aparte lijn van zijproducten moet komen (rugzakken, tasjes etc). Ik meende laatst gelezen te hebben dat we meer van de plank zouden gaan kopen. Waarom dan ook niet het beproefde multicam nemen?
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Nikehercules

Ik denk dat het vooral een kwestie is van wennen, mooi vind ik de pakken nog steeds niet maar al wel mooier als toen ik het plaatje voor het eerst zag.

Tanker

Citaat van: Sander12 op 05/07/2011 | 21:19 uur
Beste mensen, voor degenen die het nog niet wisten, heb ik wat nieuws over de nieuwe pakken + camouflage. paar weken terug werd de bartelsbeker nieuw leven in geblazen (op harskamp waar alle infanterie regimenten onderling strijden in verschillende onderdelen) Hier werd mijn vto lichting gekozen om te ondersteunen en ik werd samen met collega ingedeeld bij de lui van SMP project. hier kregen wij voor het eerst de nieuwe pakken daadwerkelijk te dragen. er komt zowel een geheel ops tenue + "kazerne tenue" op de foto links het ops tenue, rechts het normale gvt.



het camouflage patroon is voor 99% zeker, puur omdat er geen 2e keus is, dus geen back up patroon ontwikkeld. deze op de foto is het patroon voor urban en woodland omgeving. er komt ook nog een dessert versie, maar die wordt nog ontwikkeld. het kan zelfs nog zo zijn dat ze de dessert + woodland samenvoegen dus dat we 1 pak krijgen. (zoiets als multicam)

Verder bij SMP project was te zien nieuwe body armour (geheel modulair), draagsystemen (ops vest, chest rig of plate carrier) en ook rugzak systemen.

datum invoering: waarschijnlijk 2014. infanterie onderdelen eerst


Die kragen zien er maar vreemd uit in de kleur groen.........

Enforcer

Volgens mij kunnen ze besparen door alleen de Ops broeken te verstrekken en niet de andere.

Sander12

om even te reageren op datgene waar discussies over ontstaan:

DPM is ontworpen in tijden dat het OVG nog niet echt in the picture was. DPM heeft grote vlakken wat erg effectief is op afstandan VANAF 100 meter. Ze wouden iets wat dus binnen die 100 meter ook echt fatsoenlijk camoufleerde.. en daarom een dergelijk patroon.
Waarom ze niet gewoon pakken van de plank kopen is omdat NL gewoon een geheel eigen patroon wil wat niemand anders ter wereld heeft. waarom?  geen idee :S

De stof: Defender M waar deze pakken van gemaakt waren zal waarschijnlijk niet daadwerkelijk verstrekt worden, het is ontzettend duur.. zo duur zelfs dat the US army heeft besloten dit materiaal pakken alleen aan voertuigpersoneel en EOD eenheden te verstrekken. het is ook best stug.. iets wat een gemiddelde infanteris dus niet bepaald nodig heeft.

De verschillen tussen ops tenue en kazerne tenue: De ops broek heeft een bretels en meer zakken dan de gvt broek. de jas van het ops tenue noemden ze een smockjas.. enige verschil met parka is iets grotere zakken, nog steeds 4 op voorkant. achter op heuphoogte een grote insteek zak. en ook waren er ventilatie ritsen in deze jas gezet.
De pakken zelf waren trouwens nog niet zeker of het in deze lay out verstrekt zou gaan worden. Alleen het patroon was bijna zeker.

Nikehercules

Citaat van: dudge op 06/07/2011 | 15:33 uur
Maar verandering is niet altijd verbetering.....

En je hebt aanwijzingen dat dat ook in dit geval opgaat?

boekje_pienter



De stof die door TenCate Defender™ M is gedoopt, wordt al in grote getalen aan krijgsmachten geleverd, voorop de Verenigde Staten.

Als het waar is wat TenCate beweert op de eigen website - "TenCate Defender™ M sets the standard for inherently heat- and flame-resistant military fabrics and is engineered with patented technology. This fabric is not only cool and breathable, thanks to its high Lenzing® FR content, but also highly durable due to the use of para-aramid and polyamid fibres." - dan is Defender™ M in elk geval geen duurkoop.

Bron: http://www.tencate.com/9199/TenCate/TenCate-Protective-Fabrics/Region-EMEA/en/Home/Home-Collection/Products-TenCate-Defendertrade-M