nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

HM

Citaat van: Huzaar1 op 12/02/2022 | 18:24 uur
Meer koopkracht. Is ook wel logisch. We zaten gebonden i.v.m. beperkt budget. Als je kijkt wat B.V NL allemaal individueel op de mat kon brengen met het budget van een schoenveter is dat nog aardig indrukwekkend.

Bedoel je voor DOKS? Daar is budget geen probleem. De enorme "haast" die het project initieel had heeft niet geholpen in het resultaat (opnieuw aanbesteden).

NCU is gestart voor DOKS, maar als DOKS de eerste keer goed zou zijn gegaan, zou daar eerder resultaat zijn geboekt. NCU had al vanaf het begin een planning incl. gebruikerstesten. Dat was bij DOKS (omwille van tijd) de eerste keer niet het geval.
Alleen berusting kan ons verslaan

Huzaar1

Citaat van: Enforcer op 12/02/2022 | 20:38 uur
Hoe moet je in dat middelste pak bewegen zonder veel geluid te maken?

geluid maken gaat boven dood vriezen denk ik.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

Citaat van: Parera op 12/02/2022 | 08:40 uur


Hoe moet je in dat middelste pak bewegen zonder veel geluid te maken?

Huzaar1

Citaat van: Robert2 op 12/02/2022 | 17:12 uur
Zij krijgen met vier landen het sneller voor elkaar dan wij alleen, zonder interim.

Meer koopkracht. Is ook wel logisch. We zaten gebonden i.v.m. beperkt budget. Als je kijkt wat B.V NL allemaal individueel op de mat kon brengen met het budget van een schoenveter is dat nog aardig indrukwekkend.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robert2

Citaat van: Huzaar1 op 12/02/2022 | 09:32 uur
Tja als je je personeel wil laten lopen in een effen groen pak is de overeenkomst snel gemaakt.
Zij krijgen met vier landen het sneller voor elkaar dan wij alleen, zonder interim.

Huzaar1

Tja als je je personeel wil laten lopen in een effen groen pak is de overeenkomst snel gemaakt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Zo kan het dus ook : Geen poespas maar gewoon een functioneel uniform met ieder zijn eigen camo patroon.

De Noren, zweden, Denen & Finnen kopen samen een nieuwe kleding systeem aan het Nordic Combat Uniform (NCU).


Nordic Combat Uniform: Scandinavische landen kopen een gemeenschappelijk gevechtskledingsysteem

Een veel opgemerkt militair kledingproject staat op het punt te worden aangeschaft. In Oslo, Noorwegen, ondertekenden de strijdkrachten van Noorwegen, Zweden, Denemarken en Finland de raamovereenkomst voor de aanschaf van het Nordic Combat Uniform (NCU). Dit is een compleet modern kledingsysteem. Het omvat in feite ondergoed, gevechtsbroeken, gevechtsshirts, veldblouses, bescherming tegen te veel vocht en bescherming tegen te koude. De NCU is bedoeld om de slagkracht van de soldaten aanzienlijk te vergroten. Bijzonder belang werd ook gehecht aan het draagcomfort van de uniformen voor mannen en vrouwen - Zweden en Noorwegen kennen een militaire dienstplicht voor alle geslachten.

https://soldat-und-technik.de/2022/02/ausruestung-bekleidung/30018/nordic-combat-uniform-kampfbekleidungssystem/








Huzaar1

NL heeft een algoritme ontwikkeld met TNO. Daar zit, of het nu effectief is of niet, een heel andere hoop  en veel meer denkwerk achter.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robert2

Ik vind het in de verste verte niet op NFP-G lijken. Wat de Tsjechen hebben gedaan is hetzelfde als wat de Britten hebben gedaan. Zelfde (ERDL) patroon, multicam kleuren. NL doet dat met NFP-Tan, waar de multicam kleuren zijn geanalyseerd en toegepast op een fractalen patroon. Voor NFP-G is een heel ander kleuren palette gebruikt. Maar de patronen zijn echt heel anders. De Roemenen hebben een camopatroon en kleurstelling die meer lijkt op het, volgend jaar dinsdag uitkomende, NFP-T.

https://www.camopedia.org/index.php?title=Leaf

https://www.camopedia.org/index.php?title=Romania

Harald

De nieuwe MAD21-camouflage heeft een betere dekking en is geschikt voor de stad en het bos  (Nieuwe Camo voor de Tsjechen, lijkt wel aardig op die van NL, misschien hebben de Tsjechen iets meer bruin erin)

Onderstaand artikel vertaald naar NL

Terwijl andere leden van de Alliantie hun jas meerdere malen figuurlijk hebben verwisseld, dragen Tsjechische soldaten al een kwart eeuw dezelfde camouflageprint. Door de verandering van het huidige en toekomstige slagveld is het nu tijd voor verandering: MAD21, oftewel Camouflage design model 2021, voldeed aan alle eisen voor moderne en functionele camouflage. Het grootste voordeel is de veelzijdigheid.

De behoefte aan nieuwe camouflage is de afgelopen vijf jaar in het openbaar en in professionele kringen besproken. Het patroon 95 (bosdruk) geïntroduceerd in het Tsjechische leger is nog steeds van goede kwaliteit en pogingen om het te vervangen voldeden niet aan de verwachtingen. De huidige en toekomstige slagvelden zijn echter veranderd en daarom is een nieuw patroon op militaire velduniformen een noodzaak geworden.

Binnen twee weken klaar

Het MAD21-project is bij toeval ontstaan ​​tijdens een regelmatige bijeenkomst van het permanente geïntegreerde werkteam (SIPT 2) in het Centrum voor Veiligheid van Materiële Diensten in Brno, waar de auteur van het boek " Camouflage: hoofdstukken uit de geschiedenis van land en zee Camouflage Design " door academische beeldhouwer Tomáš Chorý. De grafisch ontwerper en pedagoog aan de Palacký University bleek al heel lang een militaire fan te zijn. "Sinds mijn kindertijd heb ik genoten van het leger, ik heb vliegtuigmodellen in elkaar gezet en ik heb gewoon het meest genoten van hun camouflage", legt Tomáš Chorý uit. Het nieuws kwam naar buiten en de ontwerper maakte een mogelijk voorstel voor de toekomstige print voor het legerteam. Het kostte hem een ​​ongelooflijke veertien dagen.

Eén camouflage voor verschillende omgevingen

De opdracht was een multifunctionele afdruk die de tradities van het huidige ACR-boscamouflagepatroon (model 95) zou behouden, wat geweldig is voor het bos, maar zijn dekkend vermogen verliest in een meer "gecompliceerd" landschap, om nog maar te zwijgen van stedelijke ontwikkeling . "Dus pas het bestaande ACR-bospatroon aan met kleuren op basis van camouflageprints op basis van MultiCam en pas het aan voor verschillende beoogde omgevingen, zodat we in de toekomst slechts één print zullen gebruiken in plaats van twee. Dat wil zeggen, bos en woestijn", legt luitenant-kolonel Helena Jarešová, hoofd van de Tsjechische strijdkrachten uit.

Gebruikers raakten ook betrokken

De wens van de Chef van de ACR Generale Staf was dat niet alleen experts maar ook toekomstige gebruikers - soldaten - zouden werken aan het creëren van een nieuw camouflagepatroon. In totaal is het een team van zo'n zestig mensen. De taken waren als volgt verdeeld: de afdeling logistiek specificeerde de eisen van de militairen, de Universiteit van Defensie deed het projectmanagement. Het project bestaat uit twee delen - het printen, namelijk MAD21, en de snede en het materiaal. Afgelopen april werd het project van generaal Aleš Opat gepresenteerd. In november keurde het Ministerie van Defensie dit voorstel voor camouflage goed en registreerde het als Europees industrieel ontwerp.

En wat is het volgende?

De Universiteit van Defensie werkt momenteel aan het evalueren van de universaliteit van MAD21 door een exacte beschrijving en bereidt een nieuwe methodologie voor voor het meten van kleuren en spectrale reflecties in samenwerking met de Technische Universiteit van Liberec. Natuurlijk is het Brno Military Research Institute ook uitgenodigd voor het project, dat de status heeft van een nationale camouflagegarant, zodat het hele proces kan worden afgesloten door een nieuwe Tsjechische Defensienorm uit te geven. Het BDU MAD21-project, dat wil zeggen camouflage in een nieuwe snit en print, zal in mei van dit jaar aan General Opat worden voorgesteld.

https://acr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/nova-kamuflaz-mad21-ma-lepsi-kryti-a-hodi-se-do-mesta-i-lesa-233322/





Ace1


StrataNL

Niet zoveel aandacht geven die lui.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation


Huzaar1

Citaat van: Zander op 04/01/2022 | 18:21 uur
Ik ben er ook één, maar ik voel me niet echt veteraan. Ben geen oud bokkie  :angel:
Ik heb wel een mening over de wappie/dads army veteranen die zich zo profileren..... :silent:

Ja het is een moderne term die in mijn jeugd vooral werd gebruikt wo2 veteranen aan te duiden. Ff met de tijd mee ;)

Ik doe er verder ook nul mee. Heb bij officiele gelegenheden wel eens spelde op. Maar ga nooit ergens heen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 04/01/2022 | 12:37 uur
Ben er een van. Stelletje flapdrollen zijn het.
Ik ben er ook één, maar ik voel me niet echt veteraan. Ben geen oud bokkie  :angel:
Ik heb wel een mening over de wappie/dads army veteranen die zich zo profileren..... :silent:
People are sheep