nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

Ipkiss

Er vinden op dit moment meerdere operationele beproevingen plaats van de rugzak. Zo ook bij 44painfbat.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Parera

Op de onderstaande foto is de nieuwe rugzak te zien, mogelijk in testfase binnen het Korps Mariniers:
Verder op de foto een mooi overzicht van bijna alle camo patronen op dit moment in gebruik bij Defensie.

Foto via https://twitter.com/korpsmariniers

MasterChief1971

Wel ja, joh.
Mooi pakkie voor de adel en het plebs kan er voor schut bij lopen. Zoiets?
Lekker feodaal weer.
Weet je wat? We geven iedere KM-onderofficer ook weer het baaien hemd met braniekraag en rouwknoop terug.
Om met Rutte te spreken: pleur lekker op...
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

Citaat van: Parera op 29/11/2017 | 12:57 uur
Dat is niet het probleem ik vind alleen dat voor officieren een ander pak moeten krijgen en het model kan hier en daar wat verbetering krijgen zodat het minder een aardappel zak is. Verder een aanpassing van de ROT's op de schouders naar 1 voor op de borst zoals gepland voor de nieuwe gevechtskleding en ook al gebruikt bij de Britten.

[Photo source: Telegraph.co.uk]

Het enigste voordeel van 1 ROT op de borst is dat er minder ROT's hoeven te worden uitgegeven en geproduceerd en is dus ook een pure bezuinigingsmaatregel maar dit zal wel worden doorgevoerd in de nieuwe gevechts kleding die er aan zit te komen.

Citaat van: A.J. op 29/11/2017 | 15:16 uur
Ik mag aannemen dat de KM prima voor zichzelf kan bepalen wie aan boord wat voor tenue aan heeft...

Ik heb heb niet over plaatsingen aan boord maar kantoor kleding. Aan boord 1 standaard tenue is niet zo'n probleem en op kantoor is het geen probleem maar ik vind het persoonlijker netter dat er verschil zit tussen kleding van verschillende rangen.

A.J.

Citaat van: Robert2 op 29/11/2017 | 16:20 uur
Stop stop stop. Zit jij überhaupt in dienst?

Blauwe camo is de grootste onzin die er is. De USN is hier al op terug gekomen, de RAAF moet blijkbaar het licht nog gaan zien. Effen blauw voor de KM(ar), klaar. Meer niet.
Daarnaast, het kazerne uniform idee is al geïmplementeerd bij de invoering van het M93. Groen voor het veld e.d., en DT* voor als je op kantoor zat/ zit.
Zo moeilijk is het allemaal niet, laat iemand lekker zelf bepalen of hij GVT of DT wilt dragen.

Dit, ik word ondertussen doodmoe van de vooral externe inmenging hoe militairen er bij horen te lopen... Dat kunnen we allemaal prima zelf bepalen en daar bestaat een voorschrift voor, het VS-2-1593 in het geval van de KL... Daar staat exact in beschreven wat wel en niet mag.

Het begint ondertussen een beetje op het onderscheidingen forum te lijken waar van die rasautisten zitten die al over de flits gaan als er een speld een halve millimeter teveel naar links zit...

Citaat
En tot slot, onderscheid tussen OPCO's en rangen bestaat al; daar hebben ze verschillende (kleuren) baretten, veldmutsen en ROT's voor. En patches.

Correct.

Citaat
*Ik meen gezien te hebben dat er ook een groene DT trui bij het GVT werd gedragen. Maar dat is vroeger, nu niet relevant.

Moet ik ook diep graven hoor, volgens mij was dat nog bij het effen groen...

Robert2

#941
Citaat van: Parera op 29/11/2017 | 12:57 uur
Dat is niet het probleem ik vind alleen dat voor officieren een ander pak moeten krijgen en het model kan hier en daar wat verbetering krijgen zodat het minder een aardappel zak is. Verder een aanpassing van de ROT's op de schouders naar 1 voor op de borst zoals gepland voor de nieuwe gevechtskleding en ook al gebruikt bij de Britten.


Citaat van: Parera op 29/11/2017 | 11:35 uur
Het maakt mij niet uit wie in welke kleur loopt maar dat er 1 ''kazerne uniform'' komt lijkt me wel een goed idee. Daarmee kan er onderscheid gemaakt worden tussen de onderdelen op een of andere manier.

Laat je iedereen in 1 uniform lopen zoals de Fransen dat doen alles in het camo groen, dat kan ook al vind ik het bij de marine totaal overbodig om in het groen te lopen want dat slaat nergens op. Voor de mariniers is het natuurlijk anders, maar de vloot zou makkelijk in een blauwe camo kunnen lopen. Wat de Franse marine heeft gedaan is 1 overall van matroos tot commandant maar ook dat vind ik niet echt passend en zal niet comfortabel zijn om te werken.

Geschikte werk kleding waar ''het hele bedrijf'' zich in kan vinden en comfortabel in kan voelen is heel lastig en hoe groter het ''bedrijf'' hoe moeilijker het word omdat je meer mensen tevreden moet houden.

De makkelijkste oplossing zou zijn kijken waar er gewerkt word:
- Land = groen
- Water  = blauw

En daar het onderscheid stoppen maar dan kom je op de vraag wat doe je met personeel van de KM dat op de wal geplaatst is?
Stop stop stop. Zit jij überhaupt in dienst?

Blauwe camo is de grootste onzin die er is. De USN is hier al op terug gekomen, de RAAF moet blijkbaar het licht nog gaan zien. Effen blauw voor de KM(ar), klaar. Meer niet.
Daarnaast, het kazerne uniform idee is al geïmplementeerd bij de invoering van het M93. Groen voor het veld e.d., en DT* voor als je op kantoor zat/ zit.
Zo moeilijk is het allemaal niet, laat iemand lekker zelf bepalen of hij GVT of DT wilt dragen.

En tot slot, onderscheid tussen OPCO's en rangen bestaat al; daar hebben ze verschillende (kleuren) baretten, veldmutsen en ROT's voor. En patches.

*Ik meen gezien te hebben dat er ook een groene DT trui bij het GVT werd gedragen. Maar dat is vroeger, nu niet relevant.

A.J.

Ik mag aannemen dat de KM prima voor zichzelf kan bepalen wie aan boord wat voor tenue aan heeft...

Admiral Halsey

Citaat van: Parera op 29/11/2017 | 12:57 uur
Dat is niet het probleem ik vind alleen dat voor officieren een ander pak moeten krijgen en het model kan hier en daar wat verbetering krijgen zodat het minder een aardappel zak is. Verder een aanpassing van de ROT's op de schouders naar 1 voor op de borst zoals gepland voor de nieuwe gevechtskleding en ook al gebruikt bij de Britten.

[Photo source: Telegraph.co.uk]


Precies, voor de officieren en de commandant een net pak en het huidige GVT houden voor de manschappen. Een directeur van een bedrijf loopt toch ook niet in een werkpak rond? Wat is het voordeel om de ROT's niet meer op de schouders te hebben, maar 1 voor op de borst?

Parera

#938
Citaat van: Admiral Halsey op 29/11/2017 | 12:33 uur
Dan houd je toch het GVT-M93 en het daarvan afgeleide Boordtenue als universeel kazerne- en werkuniform voor aan boord? Alleen moet die wel wat aangepast en verbeterd worden door bijv. die dikke drukknopen op de basisjas te verwijderen en te vervangen door verborgen drukknopen achter een flap, zoals dat in veel werkjassen gebruikelijk is. Ook de borstzakken met ritssluiting vervangen door borstzakken met klep voorzien van verborgen drukknoopsluiting, of door een klittenbandsluiting.

Dat is niet het probleem ik vind alleen dat voor officieren een ander pak moeten krijgen en het model kan hier en daar wat verbetering krijgen zodat het minder een aardappel zak is. Verder een aanpassing van de ROT's op de schouders naar 1 voor op de borst zoals gepland voor de nieuwe gevechtskleding en ook al gebruikt bij de Britten.

[Photo source: Telegraph.co.uk]

Admiral Halsey

#937
Citaat van: Parera op 29/11/2017 | 11:35 uur
Het maakt mij niet uit wie in welke kleur loopt maar dat er 1 ''kazerne uniform'' komt lijkt me wel een goed idee. Daarmee kan er onderscheid gemaakt worden tussen de onderdelen op een of andere manier.

Dan houd je toch het GVT-M93 en het daarvan afgeleide Boordtenue als universeel kazerne- en werkuniform voor aan boord? Alleen moet die wel wat aangepast en verbeterd worden door bijv. die dikke drukknopen op de basisjas te verwijderen en te vervangen door verborgen drukknopen achter een flap, zoals dat in veel werkjassen gebruikelijk is. Ook de borstzakken met ritssluiting vervangen door borstzakken met klep voorzien van verborgen drukknoopsluiting, of door een klittenbandsluiting.

Parera

Citaat van: Robert2 op 29/11/2017 | 08:35 uur
Dat maakt het er niet minder krom van.

Het maakt mij niet uit wie in welke kleur loopt maar dat er 1 ''kazerne uniform'' komt lijkt me wel een goed idee. Daarmee kan er onderscheid gemaakt worden tussen de onderdelen op een of andere manier.

Laat je iedereen in 1 uniform lopen zoals de Fransen dat doen alles in het camo groen, dat kan ook al vind ik het bij de marine totaal overbodig om in het groen te lopen want dat slaat nergens op. Voor de mariniers is het natuurlijk anders, maar de vloot zou makkelijk in een blauwe camo kunnen lopen. Wat de Franse marine heeft gedaan is 1 overall van matroos tot commandant maar ook dat vind ik niet echt passend en zal niet comfortabel zijn om te werken.

Geschikte werk kleding waar ''het hele bedrijf'' zich in kan vinden en comfortabel in kan voelen is heel lastig en hoe groter het ''bedrijf'' hoe moeilijker het word omdat je meer mensen tevreden moet houden.

De makkelijkste oplossing zou zijn kijken waar er gewerkt word:
- Land = groen
- Water  = blauw

En daar het onderscheid stoppen maar dan kom je op de vraag wat doe je met personeel van de KM dat op de wal geplaatst is?

Robert2

Citaat van: Admiral Halsey op 28/11/2017 | 22:08 uur
Vroeger voor de invoering van het GVT-M93 waren de werkpakken bij de Klu ook grijs.
Dat maakt het er niet minder krom van.

Admiral Halsey

Citaat van: Robert2 op 28/11/2017 | 21:59 uur
Onzin, gewoon groen voor de KLu. Grijs slaat echt helemaal nergens op. Waarom mensen dat verzinnen snap ik nog steeds niet.

Vroeger voor de invoering van het GVT-M93 waren de werkpakken bij de Klu ook grijs.

Robert2

Citaat van: Parera op 28/11/2017 | 20:12 uur
Maak dan een keuze : Groen / Desert /Blauw / Grijs.

KL / KMARNS : Groen
KM : Blauw
KLU : Grijs
KMAR : Blauw

Daarbij 1 uniform voor alle eenheden (KMAR alleen op uitzending) en Desert /Groen voor eenheden die op uitzending gaan.
Onzin, gewoon groen voor de KLu. Grijs slaat echt helemaal nergens op. Waarom mensen dat verzinnen snap ik nog steeds niet.

Parera

Citaat van: A.J. op 28/11/2017 | 20:29 uur
Waarom de Klu grijs? Laat die ook gewoon in groen lopen aangezien die heel veel met de KL samenwerken.

Lekker een eigen kleurtje voor de duidelijkheid. Van mij mogen ze ook in het groen lopen maar ik dacht misschien gaat iemand weer zeggen waarom de KLU geen eigen kleur?

Als de KLU in groen loopt krijg je 2 basis uniformen Groen en Blauw en waarbij Desert kan worden uitgegeven aan de eenheden die naar warme gebieden gaan. Wat nog ontbreekt is een nieuw arctic patroon voor de winter gebieden.