nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

Sparkplug

Citaat van: Parera op 27/11/2017 | 12:04 uur
Hooguit verschil tussen officieren en niet officieren dat vind ik persoonlijk storend aan de KM tenue's op dit moment iedereen ziet er hetzelfde uit.

Dat maakt het uiterlijk ook zo uniform  ;)  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Thomasen op 27/11/2017 | 11:06 uur
Kan wel, is ook niks mis mee. Maar het is niet het type project waar echt voordeel behaald kan met schaalvergroting. Net als het aankopen van kantoorartikelen bijvoorbeeld.
Zouden we het doen prima. Maar voorlopig kunnen  we binnen NL nog wel winst behalen, hoeveel  tenues hebben we 8 ofzo?
Uiteraard eerst naar 1 standaard NL uniform (zij het in diverse kleuren) want de marine laten varen met camo ben ik geen voorstander van.
Dit kan 1 basis uniform zijn voor zowel KM, KL als KLU (KMAR heeft andere uniformen geschikt voor haar politie taak).

Hooguit verschil tussen officieren en niet officieren dat vind ik persoonlijk storend aan de KM tenue's op dit moment iedereen ziet er hetzelfde uit.



Admiral Halsey

Citaat van: Thomasen op 27/11/2017 | 11:03 uur
Ja, vindt ik ook. Ofwel TNO is lekker aan het  wetenschappen, of de aankoop van nieuwe tenues is gewoon te duur. De huidige pakken van de KL/KLU/KM zijn gewoon ontzettend goedkoop en er ligt nog wat op voorraad. Nieuwe pakken worden duurder, ook veel beter, hopen we. De financien zijn gewoon te beperkt, in alles.

Het huidige gevechts- en boordtenue (GVT-M93) mag dan wel ontzettend goedkoop zijn, maar de kwaliteit is daar ook naar. Nu er meer geld aan defensie wordt uitgegeven, moet het geen probleem te zijn om meer geld aan betere gevechts- en werkpakken te besteden.

Parera

Citaat van: Thomasen op 27/11/2017 | 11:00 uur
Je moet ook niet de illusie hebben  dat dit wat gaat worden. Prima idee, maar totaal irrelevant. Een dergelijk project wordt dan veel complexer, duurder, zonder noodzakelijkerwijs beter resultaat op te leveren. Het project wordt dan 'to big to fail'. Soms is het gewoon veel effectiever om zaken op een lager niveau te regelen. Zeker zaken die minder complex zijn, relatief lage kosten en goede concurrentie.

Op BENELUX niveau zou dit zeker moeten lukken in de toekomst. Al heeft Luxemburg in 2010 al een vernieuwd camo patroon in gebruik genomen en hieronder de weerstand vanuit België ook duidelijk werd:)

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 22/11/2017 | 11:27 uur
Dus gewoon toch allemaal een andere camouflage? :p Laten we de uniformen maar apart houden, ik zie er weinig meerwaarde in om in dergelijk (duur) project in te stappen. Het Belgische gevechtstenue is in de afgelopen decennia al een 6-tal keer up-to-date gebracht en iedereen is er vrij tevreden over.

Dan houden jullie lekker de jigsaw :) als iets goed is en de gebruiker tevreden is moet je het niet willen veranderen. 1 type in verschillende patronen zal ook niet veel duurder zijn het gaat om de apparatuur die er inzit dat is het kostenplaatje, die stukjes stof zijn misschien nog geen 1% van het totaal bedrag van het vest.

Stoonbrace

#896
Ik zit eerlijk gezegd een beetje hoofdschuddend naar dit project te kijken... Lijkt me vooral onnodig veel tijd over te gaan.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 22/11/2017 | 01:26 uur
Dat wist ik, ik doelde meer op een gezamenlijk BENELUX gevechtstenue. Waarbij gebruik gemaakt word van het (basis van) NFP patroon. Voor elk land eventueel aangepast aan de lokale omstandigheden (Ardennen bijvoorbeeld).

Dus gewoon toch allemaal een andere camouflage? :p Laten we de uniformen maar apart houden, ik zie er weinig meerwaarde in om in dergelijk (duur) project in te stappen. Het Belgische gevechtstenue is in de afgelopen decennia al een 6-tal keer up-to-date gebracht en iedereen is er vrij tevreden over.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 21/11/2017 | 23:24 uur
België doet mee aan de smartvest hoor.

https://www.demorgen.be/binnenland/belgische-soldaten-krijgen-vest-van-125-000-euro-b4686a5a/

Dat wist ik, ik doelde meer op een gezamenlijk BENELUX gevechtstenue. Waarbij gebruik gemaakt word van het (basis van) NFP patroon. Voor elk land eventueel aangepast aan de lokale omstandigheden (Ardennen bijvoorbeeld).

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 21/11/2017 | 21:17 uur
Nee  :silent: Het is zelfs andersom dat Belgie mee doet met het smartvest en als die in 1 kleur geleverd worden kan dat veel goedkoper geproduceerd worden dus misschien stapt Belgie wel over op het NFP. En multicam word al gedragen door de special forces.

België doet mee aan de smartvest hoor.

https://www.demorgen.be/binnenland/belgische-soldaten-krijgen-vest-van-125-000-euro-b4686a5a/

Parera

Citaat van: Admiral Halsey op 21/11/2017 | 21:21 uur
Tijd voor één type gevechtspak voor heel de E.U. en de NAVO, juist gezien het PESCO-gebeuren zou dat wel voor de hand liggen. Geen gedoe meer dat elk land afzonderlijk zijn eigen gevechtstenue heeft.

Mooie droom maar meer dan dat word het niet. De EU zal nooit gelijk worden daarvoor zijn er te veel haantjes binnen de EU defensie industrie.
Dat we dit binnen de BENELUX kunnen regelen lijkt me geen probleem, de smartvesten worden nu al aangekocht met België en Luxemburg erbij dus een heel universeel uniform moet geen probleem zijn. Dan vind ik wel dat NL bij vervanging van de C7/C8 moet kiezen voor een FN Herstal wapen mogelijk de SCAR of tegen die tijd een nieuw gezamenlijk ontwerp. De Belgen beschikken over een goede wapen fabrikant dus waarom daar geen gebruik van maken.

Admiral Halsey

Tijd voor één type gevechtspak voor heel de E.U. en de NAVO, juist gezien het PESCO-gebeuren zou dat wel voor de hand liggen. Geen gedoe meer dat elk land afzonderlijk zijn eigen gevechtstenue heeft.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 21/11/2017 | 21:01 uur
Kunnen jullie niet gewoon multicam kopen ofzo? Of onze jigsaw!  8)

Nee  :silent: Het is zelfs andersom dat Belgie mee doet met het smartvest en als die in 1 kleur geleverd worden kan dat veel goedkoper geproduceerd worden dus misschien stapt Belgie wel over op het NFP. En multicam word al gedragen door de special forces.

Stoonbrace

Kunnen jullie niet gewoon multicam kopen ofzo? Of onze jigsaw!  8)

Parera

Citaat van: StrataNL op 21/11/2017 | 17:15 uur
Hmm dacht dat alleen de kleuren in het patroon anders waren, maar het patroon zelf niet?
Kan inderdaad ook een schoonheidsfoutje zijn.

Het zal waarschijnlijk een redactie foutje zijn :) net als verderop in het artikel over de radars staat '' De Amerikaanse AEGIS-klasse schepen'' :silent:

Hierbij de patronen zoals deze bekend gemaakt zijn enkele jaren geleden bij elkaar NFP-Green / NFP-Mixed / NFP-Tan [Bron:http://camopedia.org/] De middelste is duidelijk anders dan enkele jaren geleden en de donker groene kleur is veel lichter gemaakt.




StrataNL

Citaat van: Parera op 21/11/2017 | 16:28 uur
Ja het patroon heet ''NFP-tan/NFP-green'' en deze mix zal ook een naam hebben maar wat de naam van dat patroon is weet ik niet.

Het is maar net hoe de schrijver het opschrijft en ik zie regelmatig (domme) fouten in de defensiebladen qua benamingen.
Hmm dacht dat alleen de kleuren in het patroon anders waren, maar het patroon zelf niet?
Kan inderdaad ook een schoonheidsfoutje zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation