Nederlandse special forces

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/07/2011 | 07:17 uur

Jellington

Citaat van: guest1400 op 16/10/2013 | 17:29 uur
een soort van USASOC ofzo?

Volgens mij wel, veel andere landen hebben dit ook (denk aan GB, FR, IT, etc)

guest1400

Citaat van: Elzenga op 13/10/2013 | 18:48 uur
In de discussies zet ik zelfs in op een apart OPCO voor het KCT/SOF. Ze zijn belangrijk genoeg daarvoor...en hun rol en noodzaak zal eerder groeien dan afnemen.

een soort van USASOC ofzo?

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 13/10/2013 | 18:48 uur
In de discussies zet ik zelfs in op een apart OPCO voor het KCT/SOF. Ze zijn belangrijk genoeg daarvoor...en hun rol en noodzaak zal eerder groeien dan afnemen.

Welja, nog een OPCO erbij. Ik zou juist naar 1 OPCO voor alles gaan!

Jellington

Citaat van: Elzenga op 13/10/2013 | 18:48 uur
In de discussies zet ik zelfs in op een apart OPCO voor het KCT/SOF. Ze zijn belangrijk genoeg daarvoor...en hun rol en noodzaak zal eerder groeien dan afnemen.

Als dat gebeurt zou het echt geweldig zijn, maar ik zie het onze regering nog niet zo snel doen... maar je weet maar nooit!

Elzenga

#58
In de discussies zet ik zelfs in op een apart OPCO voor het KCT/SOF. Ze zijn belangrijk genoeg daarvoor...en hun rol en noodzaak zal eerder groeien dan afnemen.

guest1400

Persoonlijk vind ik dit een beetje populistisch gelul want de jongens van het KCT hebben de afgelopen jaren niet stilgezeten. Hun inzet met Task Group Orange onder Operation Enduring Freedom (2005) Task Force Viper en Task Force 55 hebben de basis gelegd voor hetgeen waar het KCT momenteel mee bezig is namelijk het opzetten en operationeel inzetbaar krijgen van de SOTG (Special Operations Task Group) voor een mogelijke inzet. Geruchten gaan namelijk dat Den Haag dit concept wil gaan beoefenen in oorlogsgebied maar waar is nog onduidelijk. De oprichting van het SOTG verreist veel capaciteit, zoveel zelfs dat tussen TF Viper en TF-55 een adempauze moesten worden ingelast vanwege de zware werkdruk. Er stond laatst nog een heel stuk in volgens mij de Armex, waar men dieper inging op de inzetten van het KCT en de ontwikkelingen die zij de afgelopen paar jaar hebben gedaan. Heel interessant stuk zeker de moeite om te lezen.

Het geopperde idee om de NL SF meer aan te laten sluiten bij internationale Task Forces is een goed idee en zal er zeker toe leiden dat onze jongen mee kunnen gaan spelen op champions league niveau maar dit verreist extra capaciteit bij o.a. het KCT en de UIM want met de oprichting van het SOTG, her reguliere oefenprogramma en de verplichte paraatheid van sommige eenheden voor noodgevallen legt momenteel al een zware druk op de eenheden, het is niks voor niks dat men 108 weer in het leven heeft geroepen. Het verreist tevens extra investeringen bij de inlichtingendiensten, de KLU (ZEER belangrijke factor bij SF inzetten) en andere keyplayers. Zeker de KLU (en dan met name het DHC) zal ook aansluiting moeten gaan zoeken bij internationale partners zoals bv het 160th SOAR, het Britse JSFAW, het Canadese 427 SOAS of en dat is zeker geen verkeerde het Australische 171ste Aviation Squadron. zeker de laatste is een goede want de Nederlanders en Australiƫrs hebben al eerder samengewerkt op SF niveau en dit zou alleen maar een stap voorwaarts zijn op het gebied van samenwerking.

Jellington

Ja dat begrijp ik, en ik wil ook absoluut niet overkomen alsof ik denk dat ik alles over ze weet, maar als ik dan kijk naar de minimale dingetjes die wie weten of zien van het KCT, zoals die docu, dan kun je zien dat ze gefrustreerd zijn omdat Den Haag nog wel eens moeilijk wil doen... als Den Haag deze instelling is een keer zou veranderen, of hebben ze dat al gedaan?

StrataNL

Citaat van: Jellington op 13/10/2013 | 12:40 uur
Het onderwerp van dit topic was dat ze meer ingezet moesten worden, daarop heb ik gezegd dat ik het daarmee eens was. Tuurlijk zeg ik niet dat ze niets doen waarvoor ze zijn opgeleid, het waren alleen voorbeelden die ik toevallig heb gezien in die docu die inderdaad nogal oud is. Alleen kon je in die docu gewoon zien dat die operators kei gefrustreerd waren omdat de regering zo moeilijk deed. Ik weet niet of het heel erg veranderd is, maar ik heb natuurlijk wel gehoord en gelezen over die verkenningen etc. Maar ik vraag me nog steeds af of de regering zo moeilijk doet als het gaat om de SF in te zetten...

Jij en ik weten alleen van het KCT dat ze bestaan (simpel gezegd), ja ze zijn in Afghanistan geweest maar denk je nou echt dat ze openheid gaan geven over de GEHEIME operaties in een docu of een krant??
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Jellington

Het onderwerp van dit topic was dat ze meer ingezet moesten worden, daarop heb ik gezegd dat ik het daarmee eens was. Tuurlijk zeg ik niet dat ze niets doen waarvoor ze zijn opgeleid, het waren alleen voorbeelden die ik toevallig heb gezien in die docu die inderdaad nogal oud is. Alleen kon je in die docu gewoon zien dat die operators kei gefrustreerd waren omdat de regering zo moeilijk deed. Ik weet niet of het heel erg veranderd is, maar ik heb natuurlijk wel gehoord en gelezen over die verkenningen etc. Maar ik vraag me nog steeds af of de regering zo moeilijk doet als het gaat om de SF in te zetten...

ZitStuk

Dus als ik je reacties goed interpreteer heb je van horen zeggen dat ze meer ingezet moeten worden. En uit een docu haal je dat ze niet doen waarvoor ze opgeleid zijn. Hebben die bronnen van jou het ook gehad over acties waarbij de ploegen 's nachts te poot de green in gingen om informatie te vergaren? Lieten ze waarschijnlijk niet zien op youtube. Kortom: KCT doet veel meer en op veel meer plaatsen wat jij en ik weten
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

dudge

Citaat van: Jellington op 13/10/2013 | 11:08 uur
En ik bedoelde dat ze meer moeten worden ingezet. Als je bijv kijkt naar Afghanistan (ik heb een documentaire gezien, maar dat maakt mij niet almachtig), als ze een keer een Specop kregen als bijv een IED-maker oppakken dan zaten ze in Den Haag te treuzelen omdat het zo "gevaarlijk" was, en als ze dan het groene licht kregen (2 weken later) was die IED-maker allang verhuisd -.-

Kijk nog eens naar het jaar van die docu.

Jellington

En ik bedoelde dat ze meer moeten worden ingezet. Als je bijv kijkt naar Afghanistan (ik heb een documentaire gezien, maar dat maakt mij niet almachtig), als ze een keer een Specop kregen als bijv een IED-maker oppakken dan zaten ze in Den Haag te treuzelen omdat het zo "gevaarlijk" was, en als ze dan het groene licht kregen (2 weken later) was die IED-maker allang verhuisd -.-

Jellington

Nee natuurlijk niet, maar ik denk eerlijk gezegd ook niet dat ze in de bosjes liggen in Syriƫ ofzo..

Flyguy

Precies, zover jij hebt gehoord. Je denkt toch niet dat die lui stilzitten op de kazerne?  :crazy:

Jellington

Ik zeg niet dat ze niet gebruikt worden, ik zeg alleen dat als ze MEER gebruikt gaan worden en dan juist ook bij de taken waarvoor ze getraind zijn dat ze dan daarin moeten gaan investeren. Het is bekend dat de meeste dingen die ze deden in Afghanistan geen speciale operaties waren, ze hadden net zo goed een clubje pantserinfanteristen erop af kunnen sturen(zover ik heb gehoordd)